Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Eika skrev 35 minutter siden:

Etec g1 300 er løsninga. Ca dobbelt så mange hk og veier sånn ca like mye 

 

Lurer på hvordan en 605 hadde vært i 60+knop

 

Eller den nye Mercury V8 300. Veier kun fra 229 kg :saint:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

8500rpm skrev On 8.10.2019 at 19.31:

Har kört på Raker 22" hela sommaren, toppfart 46,5-48knop beroende på vind,vågar. Jag förlorade ca 1-1,5knop till hösten, sen Augusti även om jag tyckte att bottnet var helt rent och fint, men kanske det var någon smuts, väldigt lite alger dock.

 

Är relativt nöjd med propelllern, jag skulle dock vilja ha lite mer 'bow lift' vid 40+ knop... Jag tycker för mycket av skrovet är i vattnet då, iaf vid Max trim... skulle föredra att inte 'våga' köra maxtrim med fullgas, men det är inget problem. (förutom i vågor)

Hvis du vil ha litt mer bowlift må kanskje propellen modifiseres litt? Et alternativ kunne være å prøve en relativt billig Solas Scorpion for å se om den gir det lille ekstra. Siden den er rimelig i forhold til en orginal Raker, er det kanskje lettere å få den modifisert hos en god propellguru.

https://www.screamandfly.com/showthread.php?308742-Solas-Scorpion-prop-test

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 12 timer siden:

 

Eller den nye Mercury V8 300. Veier kun fra 229 kg :saint:

 

 

 

Jeg har gidt opp Hercury, den siste som gikk til helvette var en nyoverhalt 200xs. Får heller miste 10-15knop toppfart, men det er antall timer som gjelder. Jeg vil heller kjøre meg lei av 85knop enn og kjøre 100knop 1 gang i året. 

 

Men jeg skal være enig i at nye 300r hadde vært knalltøft. Men min erfaring er at en merc ALDRI holder mer enn 50timer hvis det presses hardt. Går fælt når det først går da. Men står på motoren at det er minimum 96ron, på marinaene her får vi kun 95ron, må kjøre ett par mil med bil for å fylle blyfri98 eller vpower99. Men nå Gidder jeg ikke mer. Gir opp Hercury! Har 2stk kaputt 200xs og 1stk nyoverhalt 300 promax som kan byttes i noen etec prosjekter hvis noen vil ha den driiiten som kan presse div båter over 100knop. Mye sorg for kortvarig og helt sinnsyk glede 

 

Brent barn, skyr ilden. Men jeg måtte brenne meg 10ganger først, lyden og draget har vært unnskyldninga i alle år. Men nå er det på tide og prøve noe nytt, selv om en 200xs helt sikkert presterer 10knop mer enn en 300etec og en 300merc gir 10-15knop fra 200xs. Så da skiller det fort 20-30knop fra 300etec til 300merc :/ men jeg vil kjøre, MYE! 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 3 timer siden:

 

Jeg har gidt opp Hercury, den siste som gikk til helvette var en nyoverhalt 200xs. Får heller miste 10-15knop toppfart, men det er antall timer som gjelder. Jeg vil heller kjøre meg lei av 85knop enn og kjøre 100knop 1 gang i året. 

 

Men jeg skal være enig i at nye 300r hadde vært knalltøft. Men min erfaring er at en merc ALDRI holder mer enn 50timer hvis det presses hardt. Går fælt når det først går da. Men står på motoren at det er minimum 96ron, på marinaene her får vi kun 95ron, må kjøre ett par mil med bil for å fylle blyfri98 eller vpower99. Men nå Gidder jeg ikke mer. Gir opp Hercury! Har 2stk kaputt 200xs og 1stk nyoverhalt 300 promax som kan byttes i noen etec prosjekter hvis noen vil ha den driiiten som kan presse div båter over 100knop. Mye sorg for kortvarig og helt sinnsyk glede 

 

Brent barn, skyr ilden. Men jeg måtte brenne meg 10ganger først, lyden og draget har vært unnskyldninga i alle år. Men nå er det på tide og prøve noe nytt, selv om en 200xs helt sikkert presterer 10knop mer enn en 300etec og en 300merc gir 10-15knop fra 200xs. Så da skiller det fort 20-30knop fra 300etec til 300merc :/ men jeg vil kjøre, MYE! 

 

Mercury har som kjent hatt en rekke forskjellige motorteknologier de siste 20 årene. Fra vanlig 2-takt til Optimax, og fra vanlig 4-takt i samarbeid med bl.a. Yamaha og til de egenutviklede 4 og 6-syl. Verado kompressormotorene som også kom i noen mindre utgaver uten kompressor.

Det høres ut som du for det meste har erfaring fra de litt eldre 2-takterne og Optimax, gjerne i litt mere racingorienterte utgaver?

 

Den nye V6 og V8 4-takt-serien kan ikke sammenlignes med disse eldre motortypene. Samme med de nye 4-syl som kom i 2012 og 2014 som har vist seg meget konkurransedyktige og ikke minst servicevennlige.

Vedr. holdbarhet så er det nok hevet over enhver tvil at Optimax har vært ganske bra kvalitet opp igjennom årene. Iallefall har mange motorer overlevd i mange år.

Verado-serien med kompressor har også vist seg som veldig slitesterke. Har en kompis med en Verado 150 som kjøres på 200 hk-program (det er jo samme motor fra 135-200 mekanisk sett). Det er en 2008-modell som nå har gått langt over 500 timer uten problemer. Stort sett det eneste som  har vært gjort er å fikse en lekkasje på trimsylinderen i år.

 

Videre har jeg en annen kompis som hadde en Verado 135 som ble kjørt på 235 hk rac-map fra Lundins Marin. Heller ikke den hadde noe havari eller lignende.

Nå har jeg hatt Mercury selv i 4 år uten problemer, annet enn en lekkasje på trimsylinder. Men det er også noe som kan skje og skjer med de andre merkene.

Jeg var nok fan av E-tec tidligere. Men etter å ha studert oppbyggingen og servicevennligheten på noen E-tec og sammenlignet med de nyere Mercury-motorene med sine stort sett geniale løsninger, så må jeg si at jeg tror det blir kun Mercury for meg framover.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjempe farligt at man snakker om noe annet, det er nok propell info til at man finner ut av at 22" raker og 21 "viper er det mest fornuftige man kan sette på en g1. 22/24" rakerHO burde være perfekt på g2. Rx4 holder man seg unna, kjører vel ikke taxibåt med 12 pers ombord 

 

Mercury og gammel etec, er jo sånn at det faktisk hadde blitt mulighet for å få litt fart i de båtene. For de 47-50knopa man oppnår med 150-200 er ikke kjempe spennende 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde flere propeller på min Enduro 605/ 2014 modell, havnet tilslutt på Raker II/22. Ble fornøyd, men føltes at propellen var for stor med 2 perosner om bord og noe last.

På min 605 RS/ 2018 med G2 motor så kjørte jeg en sesong med RX4/ 18, rå på akselerasjon, men mistet 5-6 knop over hele linja. Har nå en Raker HO 22, den fikk jetg desverre ikke prøvd i år, men denne bør passe perfekt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Eika skrev On 11.10.2019 at 9.52:

Jeg vet, har prøvekjørt svært mange av de

 

rx4 er bra propell, på tunglasta båter. En bekjent har rx4 på taxibåten sin.

 

På E-tec G2? Den passer kanskje de fleste motorer med litt hk?

Må man bruke TBX hub uansett motor for RX4 propell?

Har en ny RX4 15x24 jeg må bli kvitt :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 8 timer siden:

 

På E-tec G2? Den passer kanskje de fleste motorer med litt hk?

Må man bruke TBX hub uansett motor for RX4 propell?

Har en ny RX4 15x24 jeg må bli kvitt :smiley:

 

På G2 ja. De passer bra på de fleste med litt hk ja. Åssen hub som passer er jeg usikker på

 

15x24" ja, send meg en pm med pris. Jeg har litt lyst til og få preppa en skikkeligt og "vridd" om til 30". Har litt trua på at de kan gjøre det godt i høy fart med de rette modifikasjonene 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...