Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaring med Evinrude propellere? Jeg ønsker å vite hva som er forskjell på Raker II og Raker? Det jeg hvet er at R II har TBX nav mens R har fast nav. Dersom jeg nå får tilbud på en ny Raker med fast nav med stigning 20" vil jeg gjøre noe dumt dersom jeg sier ja til tilbudet? Ser at Rakeren mangler logoen på propellen, fint å ha det selvfølgelig, men.... Minste Raker II er 22" ifølge katalogen, de har anskaffet en Raker med stigning 20", det kan hende at Raker II har kommet med 20".

 

tips....

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan hende at det har kommet 20" Raker II Tbx.

 

Men Raker har mindre cupping, har lavere pitch effektivt enn det som står på propellen, er laget i hardere legering som tåler mer, er like rask på maks, har noe mer fart på marsjfart (mer av farten er bra bladgeometri utenom den ekstra cupping).

 

Raker satte i sin tid mange rekorder på fart!

 

Raker produseres vel ikke lenger så jeg tror mest at det er en Raker II med 20 som er tilbudet

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Tja, da er Viper 19" levert, hva kom leverandøren med som erstattning - jo en Raker med 13 tanns spline som er beregnet på mindre motorer, så da ble det ikke Raker på meg, de skal fikse dette på mandag. Jeg trur fortsatt at de ikke greier å skaffe meg en Raker som passer min båt.

 

Trur jeg velger Raker II 22" så får jeg bare aksepterer som det blir.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Raker I produseres fortsatt, men til motorer opp til 130HK, fra 150 til 300 så er det Raker II som gjelder. Både Evinrude og Nordkapp var så påståelig at dette har de nå testet, men har mistanke om at de har testet en 115hk eller 130hk motor.

 

Båten er på land så hastverk har jeg ikke....

Link to post
Share on other sites

Rykk tilbake til start, der er vi nå... :worry:

 

Som jeg skriver over, hvem som har gjort hva i denne saken er noe usikkert. det som er sikkert er at jeg er uten propell og Raker I lages kun i 13 tanns spline og 15 tanns spline (Raker II) for motorer over 150HK, da fikk jeg rett da.

 

Nå har Leverandøren tatt rev i seilene og tatt inn en Enduro 605 med samme motor og konfigurasjon som meg, samt en del alternative propeller som de skal teste ut selv. Det arbeide som er gjort av Evinrude og Nordkapp må kunne forsiktig sies at de kunne ha gjort dette bedre.

 

Da venter jeg å se hva de finner ut, min båt er godt plassert i Naustet og der blir den til våren. Men jeg trur resultatet fra all dette styret blir at jeg havner på en Raker II 22", den er nok noe stor men dette er en god propell, dvs jeg vil nok ikke få mere turtall på max på 4900 til 5100. Trur denne kan bli god i mellomområdet, håper det.

 

Alternativ er Viper 20-21".

Link to post
Share on other sites

Har lest alle tester jeg har kommet over på Enduro 605 og de aller fleste henviser til oppnådde turtall og hastighet, etter mye testing i sommer så har jeg tilegnet meg noe erfaring med denne båt/ motor og jeg er ikke så sikker på at alle disse tallverdier som kommer frem er fysisk oppnådd. Trur faktisk noe av disse opplysningene er journalist-/ reklamestyrt...

 

Men jeg er mer opptatt av å finne en propell som fungerer optimalt rundt 3-4000 omdr.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Takker for den...

Tallene i testen er nesten identiske med det jeg oppnådde i sommer, jeg hadde noe lavere forbruk. Tallverdiene ser ut som om de har brukt en 22" propell, mest sannsynlig en Raker II.

 

Som nevnt tidligere så fikk jeg høy turtall med V19" og for lav turtall med V22". Jeg har igjen å teste R22", mener den er den rette propellen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Leser med interesse denne tråden og er ny på forumet. Kjøpte en ny Avant 605 i sommer med 150 HO. Motoren ble levert med en Raker II, og har målt båten i 46.3 knop på GPSen. Sliter derimot med å få turtallet over 4800-4900 O/min, men jeg bør kanskje være fornøyd med dette når jeg leser ViMenn-testen. Hva slags propell endte du til slutt opp med? Oppsøkte en Evinrude-representant på Båter i Sjøen messen i Oslo i helgen, og fikk da beskjed om at Viper 19" nå var riktig propell på motoren min. Ikke til å bli klok av. For øvrig meget godt fornøyd med båt og motor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Båten er på land nå og jeg er uten propell akkurat nå. ..

Vi fant ut at V19 ble for liten, leverandøren skulle kjøpe inn en tilsvarende båt/motor og teste selv, jeg avventer resultatet. Etter alle testingene så trur jeg at jeg kommer til å ende opp med en Raker II 22, trur den gir den beste økonomiske resultatet.

 

Men du/dere skal få høre.

Link to post
Share on other sites

Hei,

nå lager ikke Evinrude så mange ulike propell design. Så det kan være kjedelig, men lurt å se på andre produsenters propeller som passer egen båt. En propell som ligner Raker II i sin påvirkning på båten er Turbo Props Lightning. Og den fås i 14 1/2" diameter som Raker II i 17, 18, 19, 20 og 21" pitch. Denne tåler m.høy montering, har enormt grep og gir bra baugløft.

 

SKV: du vil da kunne treffe på rpm med å gå til en 20" Turbo Lightning - fra 4900rom WOT til ca 5300 som er helt ok, eller kanskje 19" med ca 5500. Antar at du har en 22" Raker II.

 

Samme gjelder John-Kr.

 

Ulempen er at men må ut å fikse noe som leverandøren burde ha ordnet for deg. Men det kan definitivt være verdt det. Viper er ikke rett propell til disse skrogene (min mening).

 

http://www.turbo-props.com/products/turbo-lightning-series_tls

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg hadde en "Turbo" propell en perioden på min forrige båt før jeg gikk over til Yamaha PRO propell, jeg var forsåvidt fornøyd med denne når det gjeldt bruksegenskaper. Grunnen til at jeg leverte denne inn var at den rustet så forferdelig, jeg pusset og pusset (autosol) og den ble bare verre og verre, så jeg ga opp.

 

Det kan jo hende at de er laget av en annen stålkvalitet i dag.

Link to post
Share on other sites

Precision propeller/Turbo Prop er nå kjøpt opp av Yamaha og mye har skjedd. Det var også ulike kvaliteter på de ulike utgavene av Turbo sine propeller.

 

Yamaha er vel den eneste som har en stålpropell som kun kommer i malt utgave ettersom den er i lav kvalitet og finish. For å sette det i perspektiv.

Link to post
Share on other sites

Jeg lar nå Leverandøren jobbe litt med saken, jeg har ikke noe stress nå, ser samtidlig at andre med samme båt/motor sliter med det samme, det gjør saken lettere for meg.

 

Har sett litt på anbefalingene fra deg alfaalfa, Turbo Lightning 14,5 x 20(21) vil nok passe bra, kanskje noe bedre en Raker II 22, jeg er noe tilbakeholden til merket grunnet det jeg nevner over i et annet innlegg. Det er jo ikke noe stor sak å kjøpe en ekstra propell, man kan jo bytte litt imellom. Fant ikke noe pris på Lightning propellen, men jeg vil vel anta at den koster kr.3-5000,-.

Link to post
Share on other sites

Jeg, eller rettere sakt min Leverandør testet Viper 19", vi fant ut at denne var for liten (for høy turtall). Vær klar over at Nordkapp har vært svært vinklete i denne saken. Jeg fikk aldri opplyst hva turtall og hastighet var, de bare konkluderte at denne var for liten.

 

Etter mye om og men så er vel en 20" ideell, Viper finnes også i 20", men denne har vi ikke prøvd.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, ja jeg har også fått med meg dette i dine innlegg. Jeg får prøvekjøre til våren og melde tilbake om mine erfaringer da. Representanten fra Evinrude på Båter i Sjøen henviste også til Viper 19", men det kan tyde på at det forskjell i teori og praksis. Som ny båteier har jeg hvertfall fått litt mer kompetanse på propeller og deres ulike egenskaper, så jeg vil følge opp dette videre.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, ja jeg har også fått med meg dette i dine innlegg. Jeg får prøvekjøre til våren og melde tilbake om mine erfaringer da. Representanten fra Evinrude på Båter i Sjøen henviste også til Viper 19", men det kan tyde på at det forskjell i teori og praksis. Som ny båteier har jeg hvertfall fått litt mer kompetanse på propeller og deres ulike egenskaper, så jeg vil følge opp dette videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...