Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Her står "alt" om propellene til motoren din. Evinrudes egene omfattende dokumentasjon.

 

Mulig det ikke hjelper deg fullt ut men du vet nok hvor lista ligger etter å ha gått igjennom denne dokumentasjonen.

 

Start med side 15 før du gir deg i kast med alt det andre.

http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_EJ/attach/Accessories%5C766315%20EN.pdf

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Leverandøren har tatt inn en ny båt med samme motor, samt at de har innhentet en del erfaringer fra andre leverandører i Norge. De sjøsetter i denne uken og vil teste ut en del propeller, deres førstevalg er å heise motoren på topp og montere en Raker II 22", de mener dette er det beste alternative innenfor Evinrude propeller. Jeg har kun prøvd Raker II 24", men den ble for stor, men jeg syntes den oppførte seg bra i vannet.

 

De er i utgangspunktet ikke villig til å levere ut propeller fra andre fabrikater, det forstår jeg. Oppfatter at en leverandør i Norge har testet ut samme båt/motor med Ballistic 3 21", den har vist passet mitt i blinken.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

Det er faktisk slik at jeg aldri prøvde denne propellen, men jeg antydet at jeg ønsket å prøve den, men de var så styrt av Nordkapp sine anbefalinger at det ble aldrig gjennomført.

 

Jeg fikk testresultatet pr telefon da jeg var på reise i utlandet, mener de hadde fått 50knop på full motor. De sa også at de måtte heve motoren på topp for å få riktig turtall og hastighet, de hadde en bemerkning at de kunne tenkt seg 2-400 omdreininger mere på topp turtall, dvs vi burde hatt en 21" propell, men minste Raker er 22". De bemerket også at båten ble rolig og fin når de hevet motoren, de var redd for at den ble nervøs, men det ble den ikke.

 

Jeg kommer nå til å lage en drage i taket i naustet slik at vi får hevet motoren der hvor den står, leverandøren kommer å utfører jobben.

 

Bra service...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er det vel båtprodusenten som skal gjennomføre testing av propeller og monteringshøyde. Dette bør være klart når båten settes ut i markedet. Før hadde produsentene noe som het Test-fakta. Dette var en oversikt over hvilke motorer, propeller og høyder som passet best sammen til båten. Her var det oppgitt forbruk og fart ved ulike turtall og belastning.

 

Det skal ikke være kunden som skal finne ut av dette. Slikt testing tar mye tid og koster masse penger. Kjøpe inn en masse propeller. Båt på land. Motor opp et hull. Båt ut på vannet, osv.

 

Det virker forøvrig rart at motoren skal monteres i det øverste hullet. Dette er vel mest for racing. En sitter litt med følelsen at produsenten ikke har mer greie på båter og propeller enn menig båtplassmann.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Artig lesning dette. Har selv kjøpt meg enduro 605 med 150 ho. I mitt hode syntes jeg ikke at noen kan anbefale deg og bruke en propell som ikke kan gi deg min.turtallet som produsenten anbefaler. Så er det hvordan de testkjører båten, en bunnsmurt båt kan fort miste et par knop. Har selv prøvd Raker 2/22 men manglet noen hundre omdr. Så den hvar uaktuell for meg. Har nå en Ballistic 14 !/2 19 med denne har jeg hatt båten i 47,7 knop og ca.5500 omdr. Det var da helt idielle forhold.

Minuset med denne propellen er at motoren må trimmes ganske langt inn når jeg gir gass for og unngå "spinning", når båten for litt fart kan jeg trimme den ut. Har motoren på øverste hakk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel mange gode propeller på markedet, men det blir vanskelig å prøve alle (eller noen få). Jeg skal nå prøve RII22, samt heve motoren på topp, blir resultatet bra i mellomområde så er jeg fornøyd, jeg må ikke oppnå 50 knop.

 

Det kan hende at jeg kjøper en tilleggspropell, men da skal jeg vurdere hele spekteret inkludert 4-blader.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Med høy montering mener de jo at de oppnår ok turtall. Iflg post tidligere. Men det står ikke referert rpm i tall.

En ballistic må ha mye vann, dvs lav montering med "antiventilasjonsplate" i flukt med skrogbunn. Ellers får den dårlig effektivitet og slip utenfor hva du bør ha.

Link to post
Share on other sites

Ja se der, mye å ta hensyn til, det er ikke bare å gå å bestille en propell fra USA og tru at dette blir så bra.

 

Dette ble en lang og interessant trå for meg og kanskje noen flere, som nevnt over så trur jeg RII22 blir en 80-90% løsning og det er jeg fornøyd med, så får jeg vurdere andre merker etter hvert dersom det skulle bli aktuelt. Jeg vet at jeg kommer til å mangle litt på turtall og jeg vil få litt dårligere akselerasjon sammenlignet med Viper 19, men det er greit.

 

Dersom jeg skal skaffe meg en ekstra propell så vil jeg lytte litt på de andre hva de har kommet frem til og kanskje prøve noe helt nytt, de beste tipsene får man vel fra fagpersonene i denne tråden, sender en stor takk til alle som har bidratt med tips og argumentasjoner.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei igjen til dere alle, våren nærmer seg :clap:

 

Da har vi i dag hevet motoren på topp, da skal den gli noe lettere i vannet og topphastighet oppnås, håper jeg...

 

For dere som ikke har lest hele tråden så er det en Nordkapp Enduro 605 med Evinrude 150 H.O. motor med Raker II/ 22 propell.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

22" er i praksis litt stor, ideelt har nok en 20-21" passet bedre, men det finnes da ikke av Raker II. Jeg får prøve dette og jeg vil nok tro at det blir bra, vesentlig bedre en med Viper. Mangler jeg litt turtall så får jeg bare akseptere det, alternativ vil være å kjøpe ny propell av et annet merke, men det blir et sjansespill som jeg mest sannsynlig ikke vil begi meg ut på.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...