Teerex Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Har det regnet ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Har det regnet ? Ja, i tillegg har jeg spylet båten, det må den tåle.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Viper har dårligere grep enn Raker. Det betyr at om du monterer motoren høyt vil Viper gi høyt slip og mindre fart. Du vil altså kunne få høyere fart om du monterer motoren lavere med denne propellen. Det økte skyv og grep eller fart vil være høyere enn den økte motstanden av mer motor i vannet. Ulempen er at lavere slip gir mer grep og vil kunne gi deg ytterligere lavere turtall.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 ok, takk, det er det de vil da, senke motoren...., men hva mener du om Raker II 22", blir ikke den noe for stor da? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Vel den burde vel egentlig ikke det. Hvilken maks hastighet skal du ha? Du skal vel ligge på 46 maks? Og det er heeelt på grensen... Ellers må du over på andre produsenter og det vil nok ikke leverandøren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 (redigert) Er ikke så opptatt av maks hastighet, men synes at 4900 omdreininger er noe lavt ift anbefalt turtall, har begynt å inse at det vil kanskje være vanskelig å få opp turtallet da de ikke har propell som passer, går jeg ned i stigning så blir jeg dvunget opp i diameter, men før vi gir oss så kunne jeg tenkt meg å teste Raker II 22". Jeg synes at Nordkapp burde komme opp med test data som forteller om rigging og propell, samt fortalt hvordan de har greid å få til 49 knop. Skal tilbake med båten i slutten av neste uke, de skal gå gjennom hele båten samt prøve å finne en vannlekasje, båten tar inn vann. Redigert 13.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 (redigert) Kanskje dette belyser problemstillingen noe: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2102349&cat=5867 Du kan vel evt ta kontakt med han som har utført noen av testene med den. Eller sjekk denne: (49,51 KN) https://www.facebook.com/permalink.php?id=290949790934208&story_fbid=631579340204583 Redigert 13.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Kan virke som "testene" og resultatene som er vist til over har foregått i nokså lave temperaturer - da yter motorene mer pga større oksygentetthet i luften samt at båten muligens går noe høyere i vannet. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Powertech har vel garantert en propell som passer, i det enorme utvalget de har. Der fant jeg jo drømmepropellen til min båt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Kanskje dette belyser problemstillingen noe: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2102349&cat=5867 Du kan vel evt ta kontakt med han som har utført noen av testene med den. Eller sjekk denne: (49,51 KN) https://www.facebook.com/permalink.php?id=290949790934208&story_fbid=631579340204583 Den tar jeg med meg videre... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Det er bare det at Raker II ikke har mindre propell en 14 1/2 x 22", dvs den er 1/4" større en Viper og det medfører jo mindre turtall... jeg tror mer det er generell utforming på Rakeren som utgjør størst forskjell mtp. turtall i forhold til oppgitt stigning. Blir litt som å sammenligne en yamaha svartlakkert stål med en Pro series Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 jeg tror mer det er generell utforming på Rakeren som utgjør størst forskjell mtp. turtall i forhold til oppgitt stigning. Blir litt som å sammenligne en yamaha svartlakkert stål med en Pro series ok, mener du å si at jeg vil få mer turtall med Raker propellen? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 tror ikke det , men men at det er utforming mer enn diameter på den som gjør at den nok vil gi lavere turtall enn viper med samme oppgitt stigning. Men eneste måten å være sikker på er å prøve, på din båt,ditt oppsett. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Virker ikke som motoren din yter det den skal egentlig. Du har jo gjort alt rett og en propell som stemmer godt overens med det du burde oppnå. Kanskje få tatt en diagnose på den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Kan det være en programmert innkjøringsmodus som begrenser ytelsen ifm innkjøring? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Båten blir levert tilbake til Leverandøren på torsdag, da skal de gå gjennom hele oppsettet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Ok, da løser det seg sikkert. Bare kom til å tenke på at den muligens ikke får full gass hvis den er vaieroperert men det vil de finne ut av i tilfelle. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Hei igjen Nå har leverandøren i nær samarbeid med Nordkapp gått gjennom dataene og mener at Viper 14 3/4 x 19 vil øke turtallet til akseptabelt nivå. Diameteren litt opp og stigningen 3' ned, har faktisk litt tru på at dette vil virke, men tiden vil se... De kommer samtidlig til å sjekke hele riggingen, software, gasswire justering, slanger i klem osv. De er svært opptatt på å få løst dette, jeg vil legge til at jeg ikke er så opptatt av å nå de 50 knopene, mere at motoren jobber lett og økonomisk. Vil legget til at denne E-tec'n (150HO V6) er en nydelig motor, går stille og fint. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 (redigert) Før vi tok opp båten i dag så fikk vi testet Viper 14 3/4 x 19, når jeg passerte 5500 omdreininger og 45 knop så turde jeg ikke mer grunnet noe sjø, følter jeg kunne trimmet den noe mer ut og holt den der så har jeg sikkert kommet høyere i hastighet, når jeg trakk meg så var den fortsatt i akselerasjon. Båten ble en helt annen båt å kjøre, da er vell rett propell funnet. Føler vel kanskje at jeg burde gått litt til bake til 20', men hvor mye kan jeg tyne Leverandøren. Redigert 17.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 (redigert) Så mye tyning blir det vel ikke, bare du får propell som gir ønsket fart og turtall iforhold til det som er forventet/ønsket. Redigert 17.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Da har vi løst propellgåten på min Enduro 605... På Evinrude 150HO/ 2014 modellen (på enkelte modeller) så er det en annen girutveksling, denne endringen gjør at alle tidligere tester med tidligere modeller ikke stemmer. I katalogen for 2014 så fremkommer det feil data. Har i dag sjøsatt båten på nytt og hatt en lengere testtur, det er nesten som om jeg har fått ny motor. Har nå en Viper 14 3/4 x 19 og jeg får både akselerasjon, turtall og hastighet. Hadde drivstofforbruk på 0,4L/km (aner ikke hva dette blir pr nm)... Så lett kan man bli lurt .... Redigert 21.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 0,7408 l/nm Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 I 2015 US katalog står det utveksling 1,86:1. Var det noe annet på din eller i 2014 katalogen ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Jeg fikk bare beskjed om at BRP hadde endret gearhusutvekslingen midt i sesongen og at standard utveksling på 1,86:1 var feil selv om det står det i spesifikasjonene. Det er ivertfall noe som er endret da V22' ikke passet lengre. Jeg har forøvrig følgende motor om noen av dere eksperter kan finne ut av dette - E150HGLABB. Redigert 21.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 1,86:1 over hele linja https://www.google.no/search?client=opera&q=E150HGLABB&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#q=E150HGL+gear+ratio Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.