Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Har det regnet ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Viper har dårligere grep enn Raker. Det betyr at om du monterer motoren høyt vil Viper gi høyt slip og mindre fart. Du vil altså kunne få høyere fart om du monterer motoren lavere med denne propellen. Det økte skyv og grep eller fart vil være høyere enn den økte motstanden av mer motor i vannet.

Ulempen er at lavere slip gir mer grep og vil kunne gi deg ytterligere lavere turtall....

Link to post
Share on other sites

Er ikke så opptatt av maks hastighet, men synes at 4900 omdreininger er noe lavt ift anbefalt turtall, har begynt å inse at det vil kanskje være vanskelig å få opp turtallet da de ikke har propell som passer, går jeg ned i stigning så blir jeg dvunget opp i diameter, men før vi gir oss så kunne jeg tenkt meg å teste Raker II 22".

 

Jeg synes at Nordkapp burde komme opp med test data som forteller om rigging og propell, samt fortalt hvordan de har greid å få til 49 knop.

 

Skal tilbake med båten i slutten av neste uke, de skal gå gjennom hele båten samt prøve å finne en vannlekasje, båten tar inn vann.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette belyser problemstillingen noe:

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2102349&cat=5867

Du kan vel evt ta kontakt med han som har utført noen av testene med den.

 

Eller sjekk denne: (49,51 KN)

https://www.facebook.com/permalink.php?id=290949790934208&story_fbid=631579340204583

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan virke som "testene" og resultatene som er vist til over har foregått i nokså lave temperaturer - da yter motorene mer pga større oksygentetthet i luften samt at båten muligens går noe høyere i vannet.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Powertech har vel garantert en propell som passer, i det enorme utvalget de har.

Der fant jeg jo drømmepropellen til min båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette belyser problemstillingen noe:

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2102349&cat=5867

Du kan vel evt ta kontakt med han som har utført noen av testene med den.

 

Eller sjekk denne: (49,51 KN)

https://www.facebook.com/permalink.php?id=290949790934208&story_fbid=631579340204583

Den tar jeg med meg videre...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er bare det at Raker II ikke har mindre propell en 14 1/2 x 22", dvs den er 1/4" større en Viper og det medfører jo mindre turtall...

 

jeg tror mer det er generell utforming på Rakeren som utgjør størst forskjell mtp. turtall i forhold til oppgitt stigning. Blir litt som å sammenligne en yamaha svartlakkert stål med en Pro series

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

jeg tror mer det er generell utforming på Rakeren som utgjør størst forskjell mtp. turtall i forhold til oppgitt stigning. Blir litt som å sammenligne en yamaha svartlakkert stål med en Pro series

ok, mener du å si at jeg vil få mer turtall med Raker propellen?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

tror ikke det , men men at det er utforming mer enn diameter på den som gjør at den nok vil gi lavere turtall enn viper med samme oppgitt stigning. Men eneste måten å være sikker på er å prøve, på din båt,ditt oppsett.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Nå har leverandøren i nær samarbeid med Nordkapp gått gjennom dataene og mener at Viper 14 3/4 x 19 vil øke turtallet til akseptabelt nivå. Diameteren litt opp og stigningen 3' ned, har faktisk litt tru på at dette vil virke, men tiden vil se... De kommer samtidlig til å sjekke hele riggingen, software, gasswire justering, slanger i klem osv. De er svært opptatt på å få løst dette, jeg vil legge til at jeg ikke er så opptatt av å nå de 50 knopene, mere at motoren jobber lett og økonomisk.

 

Vil legget til at denne E-tec'n (150HO V6) er en nydelig motor, går stille og fint.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Før vi tok opp båten i dag så fikk vi testet Viper 14 3/4 x 19, når jeg passerte 5500 omdreininger og 45 knop så turde jeg ikke mer grunnet noe sjø, følter jeg kunne trimmet den noe mer ut og holt den der så har jeg sikkert kommet høyere i hastighet, når jeg trakk meg så var den fortsatt i akselerasjon. Båten ble en helt annen båt å kjøre, da er vell rett propell funnet.

 

Føler vel kanskje at jeg burde gått litt til bake til 20', men hvor mye kan jeg tyne Leverandøren.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Så mye tyning blir det vel ikke, bare du får propell som gir ønsket fart og turtall iforhold til det som er forventet/ønsket.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da har vi løst propellgåten på min Enduro 605...

 

På Evinrude 150HO/ 2014 modellen (på enkelte modeller) så er det en annen girutveksling, denne endringen gjør at alle tidligere tester med tidligere modeller ikke stemmer. I katalogen for 2014 så fremkommer det feil data. Har i dag sjøsatt båten på nytt og hatt en lengere testtur, det er nesten som om jeg har fått ny motor. Har nå en Viper 14 3/4 x 19 og jeg får både akselerasjon, turtall og hastighet.

 

Hadde drivstofforbruk på 0,4L/km (aner ikke hva dette blir pr nm)...

 

Så lett kan man bli lurt ....

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

I 2015 US katalog står det utveksling 1,86:1. Var det noe annet på din eller i 2014 katalogen ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk bare beskjed om at BRP hadde endret gearhusutvekslingen midt i sesongen og at standard utveksling på 1,86:1 var feil selv om det står det i spesifikasjonene. Det er ivertfall noe som er endret da V22' ikke passet lengre.

 

Jeg har forøvrig følgende motor om noen av dere eksperter kan finne ut av dette - E150HGLABB.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...