Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Hvis du ser her finnes det i 2014 programmet 2 forskjellige utvekslinger men forskjellen er kun 1,86:1 vs 1,85:1 noe som ikke skulle tilsi de store forskjellene du erfarte. Etter denne oversikten har du 1,86:1 noe som skulle begunstige større propell enn 1,85:1 motorene.

 

Oversikten ser ut til å differensiere mht lengde på stammen vs utveksling.

 

http://www.ncmarineboats.com/new_vehicle_compare.asp?veh1=382515&mfg2=588&veh2=380380&go=Go#compare

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

må være fine tenner i de drevene som greier å skille på hundredeler i utvekslingen ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja si det kan være skriveleifer men det gjelder jo flere av modellene. Tror det er 8 forskjellige typer/varianter men 2 forskjellige utvekslinger.

De har vel ikke et reduksjonsgir ved motoren.

For pontonbåtmotorer opererer de med 2.x:1.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er ingen ekspert, men min Forhandler sammen med Importør kunne opplyse at produksjonslinja er blitt endret mitt i sesongen 2014 og at dette har gjort at vi er blitt noe lurt på utveksling. Slik jeg oppfatter det så er de teknske dataene feil, noe merklig kanskje, men ut i fra de opplysninger vi fikk rett før helgen at vi måtte gå ned til V19 propell så får vi det turtaltsområde og hastighet vi er ut etter, dvs samme data som V22 med 2013 gir hus/ utveksling.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

En 19" stålpropell har vel ofte noe mere effektiv stigning enn 19" pga. cupping bl.a.

Så slippen blir kanskje noe over 2% men ikke så mye.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den virker bra da, sitter godt i vannet samt at jeg kan trimme den vesentlig mere ut en V22'.

 

For min del så er "midrange" det viktigste område, og der virker den bra, med mye fuel og noe last så kjørte jeg ei strekning på 30 nm på 0,4l/km i snitt og en hastighet på 28-30 knop.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Tja, resultatet er bra, men etter innkjørt motor så har toppturtaller økt noe..., er ikke sikker på reelle tall for det var Leverandøren som testet. Har du samme motor som meg også? De kom frem til at undervannshuse hadde en annen utveklsling en tekniske data tilsier så vi kunne ikke benytte en 22" som var testet av Nordkapp, men hva kjenner jeg ikke til.

 

Det jeg kjører på nå er en Viper 19", jeg synes den er bra, meget kvikk opp av vannet og økonomisk, motoren går lett, men jeg trur Leverandøren har bestiltben en Viper 20", ikke sikkert det blir så stor forskjell.

 

Bruker 0,4liter/ km nå på 3500 omdreininger, mener jeg ligger da på ca 30 knop.

 

Topptall er jeg ikke sikker på, men jeg mener jeg får 5500 omdreininger og 48 knop.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Samme motor ja - Har ikke fått båten enda men lurer på hvilken propell. Ble anbefalt 21" Viper men ønsker å prøve 22" Raker men vurderer også en OFX3 (www.getaprop.com)

Ja jeg fikk også anbefalt V22", men jeg fikk bare 4900 omdr. med denne grunnet annen utveksling på girhuset. Da passer heller ikke R22" da dette er minste propellen i denne serien. Som sakt så har jeg V19" nå og jeg er egentlig fornøyd, det er bedre å kjøre med for lite stigning en for høy. Vi kommer mest sannsynlig til å bytte til en V20" etter hvert da jeg har litt høyt turtall.

 

Hva mener du å oppnå med en OFX3 propell? Hvilken diameter og stigning tenker du på da?

 

Ser du må opp på 15 1/4, da vil vel en stigning på 19-21 passe. Viper har 14 3/4 i diameter, 1/2" i diameter vil vel øke motstanden og stigningen må litt ned, kanskje.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dette med utveksling virker noe underlig - det skal være enten 1.85 eller 1.86 på disse 150 HO. Om data fra Evinrude selv er en god kilde. Det er ikke voldsomt med forskjell i utveksling og resultat av dette om det er den ene eller den andre.

 

Jeg tror fremdeles at R22 ville kunne være spennende å få prøvd. Jeg gjetter på 5300 rpm...som jo er helt i nedre turtallsområde og ikke så kjekt de dagene med mer folk og vekt.

 

Eller en Enertia for marsfart og skyv, eller Tempest Plus/Turbo TXP for kombo topp og marsfart. Men da blir det å finne rett stigning mye mer gjetting fra den V19 du har nå. Viper er som tidligere nevnt en rimelig og ikke så rask profil på en propell. Men det eneste alternativet fra Evinrude.

 

En 15" (OFX3) tror jeg nok ikke på til denne båt/motor. Det er for mye dia og blir for tungt å dra rundt ift vekten/motstand i vannet. Men det er kun min mening ut fra parametrene gitt.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1,85 og 1,86 høres jo ut som en avrundingsmanøver et eller annet sted. Uansett har det jo overhodet ingenting å si i praksis.

 

Nei en 4-blads propell er nok tingen her for optimal ytelse i alle fartsområder, og det finnes jo godt utvalg både fra Evinrude og Powertech.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er en Merc propell så den passer vel ikke på OleEivindSnurran men var innom en kjent båtforretning en dag og ble mektig imponert over denne:

http://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/sport-series/vensura/

 

Supertynne blader og ellers alt som bør/skal til.

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jo den passer vel sålenge den har separat hub-kit type Flo-Torq som finnes til alle motorer.

Og det har den jo ifølge her http://www.amazon.com/Mercury-Vensura-blade-Prop-Propeller/dp/B009CZHMSW/ref=pd_sim_sbs_sg_1?ie=UTF8&refRID=1DHHJ192Q897EHTTJRMV

 

"PVS-equipped and equipped with Flo-Torq II hub system."

 

Og her http://www.ebay.com/itm/MERCURY-MARINE-135-350-HP-14-x-21-VENSURA-STAINLESS-STEEL-PROP-48-825902A48-/370859731235?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5658f66923&vxp=mtr

 

Her en liten tråd om E-tec 200 HO og propeller http://www.etecownersgroup.com/post/need-help-choosing-a-4blade-5738364

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette med utveksling virker noe underlig - det skal være enten 1.85 eller 1.86 på disse 150 HO. Om data fra Evinrude selv er en god kilde. Det er ikke voldsomt med forskjell i utveksling og resultat av dette om det er den ene eller den andre.

 

Jeg tror fremdeles at R22 ville kunne være spennende å få prøvd. Jeg gjetter på 5300 rpm...som jo er helt i nedre turtallsområde og ikke så kjekt de dagene med mer folk og vekt.

 

Eller en Enertia for marsfart og skyv, eller Tempest Plus/Turbo TXP for kombo topp og marsfart. Men da blir det å finne rett stigning mye mer gjetting fra den V19 du har nå. Viper er som tidligere nevnt en rimelig og ikke så rask profil på en propell. Men det eneste alternativet fra Evinrude.

 

En 15" (OFX3) tror jeg nok ikke på til denne båt/motor. Det er for mye dia og blir for tungt å dra rundt ift vekten/motstand i vannet. Men det er kun min mening ut fra parametrene gitt.

Er enig i at dette med utvekling er noe underlig argumenter, jeg fikk ikke noe godt svar når jeg begynte å grave i dette, men V22" ga bare 4900 omdr., enig i at det har vært greit å prøve R22", men denne hadde de ikke, fikk prøve en R24", den oppførte seg bra i vannet, men selvfølgelig for stor.

 

Snakket selv med Nordkapp, de kunne fortelle at en 4-blader passer ikke til denne båt/ motor.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Synes du har fått litt virrvarierende info når det gjelder båt og motor samt klare avvik fra andre som har testdata fra samme båt/motor combo så jeg ville ikke tatt uttalelsene fra Nordkapp for god fisk ute å ha prøvet en 4rer.

 

Det med evt avvik i utvekslingen virker merkelig.

 

Sett en tape på svinghjul og propeller og snurr motoren nok til at du finner ut av utvekslingen. Lag gjerne en papp gradeskive og monter bak propellen som referanse. Da finner du fasiten.

 

SummaSummarium med min lange monokikkert virker det nesten som noen på leverandørsiden forsøker å skjule noe.....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De har kanskje bare prøvd en 4-blader og konkludert med det ? Rart at den båten skal være så spesiell propellmessig.

Min 18-foter er vel relativt lik Enduro 605 i skrog og proporsjoner, men bare noe forminsket i størrelse.

Og 4-blads funker aller best syns jeg, etter å ha prøvd både alu og stål 4-blads.

 

Motto: stol aldri på noen før du har prøvd det sjæl ;-)

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Siste nytt i propell utvelgelse:

Personell fra Evinrude og Nordkapp har klekket ut et nytt valg av propell, kanskje det er nå de har testet ekvipasjen, men Raker er tingen nå. De fant ut at min Viper 19" ble for liten og har nå funnet ut at Raker 20" skal være mitt i blinken. Nå er det slik at jeg har tatt opp båten for sesongen, får ikke testet dette før til våren. Jeg får Rakerpropellen på lørdag, men ettersom dette er en 20" så er jeg spent på om dette er en Raker II eller I... tiden vil vise. Det er vel navet som er forskjellig?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...