Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Ceteris Paribus - alt annet like - så er 3 blad vs 4 blad som jeg beskrev dem.

 

Skal du endre på alle kriterier ved to propeller du sammenligner blir det ikke mulig å si noe om forskjellen på 3 vs 4 blad.

 

For å være litt frekk; -det finnes mange både 3 og 4 blads som er raskere enn Apollo...

 

Du kan ha feks den nye Enertia Eco på 16" i diameter målt mot Revolution4 på 14 5/8 der Enertia Eco har forbedret/redusert forbruk ved 3000rpm med 18% og toppfarten er økt med 4,2% (Boattest.com) Så for all del. Man skal sammenligne så like design som mulig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått båten og har fått litt utfordringer. Fikk ikke testet båten i går grunnet dårlig vær, kjørte 30nm i 5 knops hastighet i sterk vind og høy sjø, men fikk testet litt på slutten av turen.

 

Det jeg merket var vibrasjon og at propellen spant lett over 50% uttrimming, proppel Viper (14 1/4 x 22). Byttet til Raker II 14 1/2 x 24 i dag, men den ble for stor. Fikk kun 4200 omdreininger på motoren, men det som var positivt var at det ble vesentlig endringer i vibrasjonen til det bedre, ikke helt borte, men bedre. Har nå litt vibrasjoner rundt 2000 omdreininger, om dette er normalt vet ikke jeg. Denne propellen satt også vesentlig bedre i vannet, fikk trimmet motoren mere ut før den spant.

 

Jeg satser nå på å prøve en Raker II med samme dimensjon som Viperen 14 1/4 x 22.

 

Hvorfor jeg fikk vibrasjoner vet ikke jeg.

 

Ser samtidlig at jeg mangler styrefinnen under kavitasjonsplaten, den skal vel mangle?

 

Ellers er motoren montert høyt, nest øverste hullet.

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag er en Raker II i 14 1/2 X 22 som vil kunne gi deg ca akkurat 50 knop (-på innkjørt 150HO). Denne propellen er god på maks, ikke så god til å holde farten nedover i turtall. Men til å være en 3bl med de fartsressursene er den god propell som du nok vil bli fornøyd med.

 

Rust er ikke noe problem, men har godt av å få en fille over seg før vinterlagring.

 

Hei

Beklageligvis har jeg vaset meg bort i en annen tråd også, prøver å ta frem den rette...

 

Status nå med Viper 14 1/4 x 22 så får jeg 4900 omdreininger og 42,7 knop, på 3000 omdr så får jeg 26. Denne propellen er det antagelig noe feil med da den vibrerer noe og jeg ser med blotte øye at blarne er ikke 100% like, "leading edge" har en anne bue fra blad til blad. Merker at Viper propellen spinner lett ved uttrimming, dette skyldes sikkert at motoren er montert for høyt, nest øverste hullet.

 

Prøvde en Raker II 24", som var feilsendt fra Leverandør, den ble for stor.

 

Hva utgjør 1/4" på diameteren? Finnes det tabeller her? Tenkte jeg skulle gå opp fra 14 1/4 til 14 1/2.

 

Ettersom jeg har kun 4900 omdreininger (full pådrag) så må jeg gå ned på stigning til 21", dette vil etter tabell utgjøre ca 2-300 omdr mer turtall.

 

Kunne tenkt meg å prøve en Raker II med stigning 21", men finnes det da? Finner ikke 21" på nett...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde kontaktet winrace,de finner eller lager propell som blir riktig.

Er vanskelig med propell,har samme motor på en Fjordling 18. Prøvd endel forskjellig,4blads ble jeg ikke fornøyd med. Kjører med raker2 24" ,mangler litt turtall,men får 52 knop. Fikk over 56 knop med en 26" raker.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ser at det er ikke så velding mange altermnativer å justere på, den minste Raker II er 22", den er for stor. Derfor blir jeg vel styrt til å velge Viper, her har du 2-3 alternativer:

 

14 1/2 x 21

14 3/4 x 20

 

14 1/4 x 22 - denne bruker jeg nå og er noe for stor.

 

Usikker på hva diameteren har å bety?

 

Når det gjelder Winrace så har de lang erfaring, men jeg var misfornøyd med deres propeller på min forrige båt da de bruker dårlig stålkvalitet slik at de ruster. Gikk da over til Yamaha PRO propell, en super propell.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Det er litt stillstand nå da Leverandøren tar noen velfortjente feriedager etter styret med HK –avgiften. Mitt propell valg er ennå ikke kommet i havn, tar dette om to uker, men jeg har på egen hånd begynt å satt meg inn i tema og småtestet litt selv.

Motoren er en Evinrude e-tec 150hk HO motor, denne motoren skal ha mellom 5300 og 6000 omdreininger på full turtall.

 

Mine tester med to personer om bord er som følge:

 

Propell type Dia/ stigning Turtall Knop på GPS

Viper 14 ¼ x 22’ 4900 42,7

Raker II 14 ½ x 24’ 4200 39,0

 

I følge Nordkapp så har de funnet ut at denne ekvipasjen må ha en 21’ propell for å få tilstrekkelig turtall. Nå vet ikke jeg om turtall, propell stigning og hastighet er lineære, men dersom mine to små tester er korrekte så endres turtallet med ca 350 omdreininger pr 1’ i stigning. I følge tabeller så skal turtallet kun endres ca 200 omdreininger pr 1’ stigning. For å komme opp til 5300 omdreininger som er minimumsturtall på full gass så må jeg gå fra 22’ til 20’ og da er ikke det iht Nordkapp sine anbefalinger, hvorfor vet jeg ikke.

Dersom turtallsendringene er 350 omdreininger pr 1’ så er jeg innenfor turtallsområdet med en matematisk og tenkt turtall, se under:

 

Propell type Dia/ stigning Turtall Knop på GPS

14 ½ x 21’ 5250 ?

14 ½ x 20’ 5600 ?

 

Går jeg inn på tabellene til Evinrude så begynner alternativ propell å bli små dersom jeg skal holde meg til en dimensjon på rundt 14 ½ x 21’. Det jeg finner ut at de kun kan tilby meg Viper propell da de andre typene ikke har rett dimensjon, men Viper har 2-3 modeller som må testes, se under:

 

Propell type Dia/ stigning Turtall Knop på GPS

Viper™ 14 ½ x 21’ ? ?

14 ¾ x 20’ ? ?

14 ¾ x 19’ ? ?

 

Raker II har minste propell på 22’ og da blir den for stor, Rebel har for stor diameter til min motor. 4-blader Cyclone passer ikke sammen med båten sier Nordkapp. Hvorfor leverandøren ønsket at jeg satte på en 22’ kjenner jeg ikke til.

 

Hva tjener jeg på å senke motoren ett hull/ hakk? Den står nå på nest øverste hakket.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilke instrumenter har du? Syns du får dårlig fart og turtall. Ville sjekket om turtelleren er riktig, har lest endel at disse ikke er å stole på, viser for lite.

Virker ikke som noen av de tingene du prøver blir noe særlig bra så jeg ville bare prøvd forskjellige propeller og høyder til du får det beste resultatet.

Rart at ikke Nordkapp har ett fasitsvar da demobåtene visstnok gikk kjempebra.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Jeg har digital/ analige instrumenter, data kommer fra GPS og motor gjennom NMEA 2000/ NMEA 0183.

Når leverandøren kommer på jobb igjen så må vi analysere data fra Nordkapp, mine tall kan ikke avvike noe fra deres. Om instrumentene viser feil vet jeg selvfølgelig ikke, men jeg har alle motordata på GPSn ( Garmin 721xs), kan jo lese turtallet der også, må sjekke det da.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Din kalkulering av 350 o/min pr tomme inkluderer også endring i diameter. Og en større propell er tyngre og dra rundt.

 

TA

Bra observer, for det glemte jeg å ta med i kalkylen.

 

Ser du i tabellen på alternative propeller så går diameteren opp og stigningen ned... jeg kjenner ikke til datagrunnlaget med diameter endringene.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He,i du kan ikke sammenligne to ulike propeller med to ulike stigninger og finne sannsynlig endring i stigning på propellene. Det er ikke alltid fast innenfor en modell på propell engang hva som er endring per tomme i stigning. Men 200 rpm pr tomme er tommelfingerregelen som dessverre er bedre enn denne matematiske utregningen på sviktende grunnlag.

 

Min erfaring med Raker II tbx er at den er ca 200 rpm mer tomme ved endring av pitch pr tomme

 

Håper det hjelper å treffe!

Link to post
Share on other sites

Dette med 200 o/min må være rimelig teoretisk ja , for med så mye forskjellig utveksling det er på undervannshus, så må det bli endel variasjoner. Vil tro en Mercury mer 1:2 utveksling mellom motor og propell reagerer annerledes turtallsmessig enn en Suzuki med 1:3 utveksling. Med 50% mindre turtall, så vil 200 o/min på Mercury med 2500 o/min på propellen utgjøre ca 12-13% forskjell, mens med Suzuki og ca 1660 o/min på propellen utgjør jo 200 o/min ca 8% forskjell.

 

Dvs endringen skiller nesten 50%, om dere følger regnestykket mitt, som sikkert inneholder en og annen feil...

 

TA

Link to post
Share on other sites

He,i du kan ikke sammenligne to ulike propeller med to ulike stigninger og finne sannsynlig endring i stigning på propellene. Det er ikke alltid fast innenfor en modell på propell engang hva som er endring per tomme i stigning. Men 200 rpm pr tomme er tommelfingerregelen som dessverre er bedre enn denne matematiske utregningen på sviktende grunnlag.

 

Min erfaring med Raker II tbx er at den er ca 200 rpm mer tomme ved endring av pitch pr tomme

 

Håper det hjelper å treffe!

ok, mener du at jeg fortsatt bør prøve en Raker II 22" før jeg går eventuelt over til Viper 21, 20" osv.

 

Nå ser jeg at maks turtall på 150HO motoren variere fra nettsted til nettsted, men jeg vil anta at kommer jeg opp i 5300 omdreininger bør jeg være fornøyd?

Link to post
Share on other sites

Mercury Marine US har en temmelig bra prop kalkulator det er verdt å se nærmere på - inkluderer og din EV motor,

Kalkulatoren er 5 stegs hvor du legger inn alle data - også de du når i dag med den propellen som er montert.

Tok en "runde" men ca data som du har opplyst i tråden men du må gå runden selv skal det være til hjelp.

 

Legg inn dine eksakte data. Du får mange forslag til propellere.

 

Startpunkt: http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/#step1

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk, den så meget bra ut...

Med mine verdier så ville kalkulatoren ned på 20-21" stigning, er vell der jeg havner jeg også til slutt, men det er verd forsøket med å teste flere alternativer. Det som er noe dumt at propellene må sendes i posten, dyrt og det tar tid.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg satt på en ny Viper propell, samme størrelse som jeg hadde (14 1/4 x 22"), så får jeg se om jeg får bort vibrasjonene. Nordkapp og Evinrude importøren blåholder på at dette er rett propell, de mener de ikke finnes alternativer heller. Prøver dette så får vi se, har jeg bare 4900 omdreininger nå så får vi finne på noe nytt, kanskje senke motoren ett hakk og trimme mer ut.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har nå satt på en ny Viper 14 1/4 x 22", jeg er kommet et hakk lengre, den er vibrasjonsfri, så propellen er godkjent. Det er jo denne størrelsen som passer i følge Nordkapp...

 

Men, jeg får bare 4900 omdreininger på max pådrag samt bare 42 knop, dvs vi må finne på noe annet «lurt» .

Hva tjener jeg på å senke motoren da, 1 eller 2 hull?

Link to post
Share on other sites

Wot skal ligge på 5300 til 6000 rpm for 150 HO ifølge manualen til Evinrude. Bruk gjerne sikre kilder til info.

 

Dvs at du bør ligge på over 5300 på full spiker med tom båt for at dette skal bli rett med familieoppakning dvs økt vekt senere.

 

Jeg er fortsatt av oppfatningen at Viper er en billigere og dårligere propell, og passer dårligere på denne båten enn Raker.

 

Den har dårligere grep og kan ha nytte av å komme dypere i vannet for å gi nedre skyv og fart. Men vil få lavere turtall av dette.

 

Jeg ville holdt meg på Raker II Tbx, beholdt den høye monteringen av motor og gått ned i stigning på propellen.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alfaalfa

Det er bare det at Raker II ikke har mindre propell en 14 1/2 x 22", dvs den er 1/4" større en Viper og det medfører jo mindre turtall...

 

Jeg er enig med deg at Raker er en bedre propell, da jeg prøvde 24" så var det som natt og dag hvordan den satt i vannet, jeg kunne til og med trimme motoren ut, men den ble ALT for stor.

 

Ellers oppdaget jeg at båten var full av vann i dag, dette har medførte at den hele tiden har danset og var vanskelig å kjøre og trimme, uansett hvordan jeg trimmet motoren så danset båten selv på flatt hav. Satt å drakk kaffe i dag og tenkte jeg skulle prøve håndpumpa for å se om den virket, jeg pumpet vann i 10-15 minutter. Båten ble vesentlig bedre å kjøre etterpå, men motoren stopper på 4900 omdreininger.

 

Så var det å begynne å feilsøke på hvor vannet kommer fra, trur ikke jeg orker dette....

 

Spørsmål, denne setningen din forsto jeg ikke, kunne du forklar litt mer?

Den har dårligere grep og kan ha nytte av å komme dypere i vannet for å gi nedre skyv og fart. Men vil få lavere turtall av dette.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...