Guest Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Kun de originale hullene. Brakett og 250ho får komme sesongen 2019. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dadid Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Quote Du skriver att omprogrammeringen inte gav så mycket. Om jag förstår saken rätt har motorn inte 150 hk före omprogrammeringen och inte heller 200 efter. Snarare rör det sig om 163-165 före och ca 185 efter? Sannolikt är det därför som tuningen inte känns som 50 extra hästkrafter. På hyttebåten har vi uppdaterat vår Optimax 75 till 107? hk. Resultatet är mycket positivt. Med Nordkappen har jag bara nått precis under 50 knop med 150 ho och Viper 22. Motorn i högsta montageläget. Jag tror att det vore gynnsamt att hissa ytterligare. I högsta orginal montageposition upplever jag inte minsta tendens till ventilering/kavitation. Det vore intressant att tillsammans med andra med samma setup söka vägen till den optimala setupen. Förresten, på min båt sitter det en baystarstyrning. Jag upplever att den inte är så rolig att manöverera när det går fort. Hur ser dina erfarenheter ut? Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 165-185 kan stemme greit. Det var først etter prepping av propell, jeg fikk opp turtallet og farta. Jeg hadde baystar, det var shitty styring. Nå har jeg seastar pro Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dadid Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Berätta gärna mer om propellern om det finns mer att säga. Var gjordes arbetet? Handlade det endast om urtunning eller minskades även stigningen något? Har du tittat på möjligheten att hissa ytterligare utan motorbyte? Jag har köpt en manuell lift med måttlig setback. Jag är dock osäker på om den går att montera utan att styrförmåga och tilt hindras. Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Bladene blei gjort tynnere, skarpere også fjerna han noen cm av eksosbosset for og gjøre den litt lettere. Stigningen er fortsatt den samme. Det kommer litt Ann på åssen manuell lift du har og designet på den, det kan hende at powertrim og styring går perfekt, men det kan også hende at du ikke får løfta motoren helt. Jeg setter nok på en hydraulisk lift og 250ho til neste sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dadid Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Följer gärna dina fortsatta vedermödor. Här eller varför inte här: https://www.facebook.com/groups/250557188862071/?fref=nf Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post Share on other sites More sharing options...
8500rpm Svart 15.Januar.2019 Del på Facebook Svart 15.Januar.2019 Jag har inte fått nöje att köra Enduro 605 ännu, ty köpte min för några veckor sedan mitt i vintern... men väntar! Fråga: Allt som jag läser om rätt propeller, toppfart, ekonomi är det någon skillnad på 150HO G1, G1,5 ;), G2 ? Om jag förstått rätt så har G2 bättre vridmoment? Isf, borde inte en G2 tåla högre pitch bättre, alternativt klara av några 100varv bättre? Förstår att G2 är tyngre, men graferna som Evinrude presenterar för G2 ser ju väldigt bra ut, dvs en improvement över G1. Imponerad över Dadids toppfart :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dadid Svart 15.Januar.2019 Del på Facebook Svart 15.Januar.2019 Andra svarar bättre än jag, men jag vill minnas att G2 har annan utväxling på växelhuset. Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2019 (redigert) Det vi "normale" må forholde oss til er hva vår Leverandør selger og leverer... Nordkapp selges i Norge som pakkeløsning med Evinrude, dvs skal du ha en Nordkapp så er du tvungen til å velge Evinrude og deres ekstrautstyr som f.eks propell. Man kan sikkert trekke ut propell ut av kontrakten, men da er du prisgitt å velge og teste propell selv, det er normalt ikke billig for en vanlig kunde. Når det gjelder Evinrudes propeller så er det en del og velge mellom, men få passer Nordkapp 605. Jeg har testet de aktuelle og er fortsatt usikker på hva som egentlig er den beste, men jeg har havnet på RAKER HO/22. Jeg har også testet flere Nordkapp 605 båter med både G1 og G2 motorer (2014-2018 modeller). Det jeg sitter igjen med av spørsmål, hvor nøye skal man være og hva er egentlig poenget med å jage 50 knops grensen på en hastighet JEG aldri er oppe i eller ønsker å kjøre i. Ut i fra en 15 års erfaringslogg jeg har så er mine erfaringer at jeg liker å kjøre i hastigheter rundt 25-30 knop og 3500 omdreininger på motoren. Når det gjelder høyere dreiemoment på G2 så stemmer det, dreiemomentet er rimelig mye høyere, men det får den noe hjelp av (som nevnt over) en annen utveksling på girhuset. G1 - 1.87 vs G2 - 2.17. Erfaringene viser at G1 motoren er noe raskere en G2. Som nevnt over så an man egentlig gå opp 1-2" i stigning på propellen grunnen annen utvekling på G2. Kjører man en 2014 modell 605 med G1 motor så ble RAKER II/22 i største laget og oppleves som tung i akselerasjon. Kjører du en 2018 605/RS med G2 og RAKER HO/22 så føles den noe mer tilpasset og er etter Importørens beste anbefaling. Jeg kjørte mye med en RX4/18 propell, fikk voldsom akselerasjon, men manglet en del i midtpartiet og topp hastighet, den opplevdes som meget lettkjørt. Alt dette er smak og behag, jeg kommer aldri til å strekke meg etter 50 knops grensen, det er ikke moro. Redigert 15.Januar.2019 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
8500rpm Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Jag håller med dig JohnKr, quote 'jeg kommer aldri til å strekke meg etter 50 knops grensen, det er ikke moro.', klart håller med, 25-33knop är nog den vanligaste trevligaste farten. Dock som enthusiast/hobby så är man ju teoretiskt intresserad. Ingen nytta av de sista 5knopen 45-50, men ger en' theoretical feel good'. Det är välan skillnad mellan en entusiast och bara 'ägare'. Varför har jag racing segel på min segelbåt? Kanske vinner 0.4 knop, tävlar inte... Men feels so good :) Jag återkommer med mina optimeringar i sommar. Ps. Min fru bryr sig nada ifall båget gör 38 eller 48 knop, hon är nöjd iaf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Jeg klarer 45 knop på en god dag med min vesle 115 hk, men det har jo liten praktisk nytte. Økonomisk marsjfart med behagelig turtall i 30-35 knop derimot er det som betyr noe i praksis. Og at motoren er så lett at skroget oppfører seg forutsigbart i alle hastigheter, og drar opp i plan nesten uansett trimvinkel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
8500rpm Svart 30.Januar.2019 Del på Facebook Svart 30.Januar.2019 Angående propeller så fick jag precis hem (beställde från USA) en Raker HO '22. Svenska återförsäljare ville ha som jag skrev tidigare ca 14.000kr, och motiverade det med att det tillkommer moms+tull+frakt osv. Nu vill jag oftast stödja 'local business', åker Taxi istället för platform economy Uber osv... MEN, denna Raker HO kostade mig totalt nu 7200kr inkl moms+tull+frakt. Det är en ENORM skillnad på 7200sek och 14000sek, helt sjukt. är det Frydenbo marin som lever gott här i Skandinavien eller ;) ? ...a little too much. Jag skulle gärna betalat 10-20% extra för att stödja local business men 100% :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) Viktigt å kaste litt vann på bilder :) Morsomte turen i sommer var vel når jeg kappa med 3stk vannscootere i sommer. Var 2stk gtr 215 og en rxp/rxt300 som kom bakfra når det var 1.5m bølger, de fikk se hva dobbel skroglengde og trippling av vekta gjorde i såpass god sjø :) jeg skulle gjerne fått kopi av gopro kamera til en av gutta, for det var en meget luftig tur der man ser de henter inn nordkapp'n, som så kjører fletta av de, når de står i hockey og satser alt de har Nordkapp'n har noen utrolige kjøreegenskaper i høy fart og god sjø. Redigert 31.Januar.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
8500rpm Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 @Eika Hehe, en riktig amerikansk rooster tail :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 4.Februar.2019 Del på Facebook Svart 4.Februar.2019 (redigert) Nordkapp i vinterdrakt, fikk måka'n frem og tatt en tur på sjøen idag også. Etter dagens tur, så slipper jeg og bekymre meg for groe under båten noe mer. Utroligt hva litt is og 40knop gjør Redigert 4.Februar.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Nordkappene, er overaskende gode isbrytere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 8.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Tråden omhandler propellvalg og ikke isbryting ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 14.5x22 raker'n skøyv godt når det blei brutt is, men sleit litt med at den mista taket og slura, så vil anbefale en 4blader hvis dere skal bryte is på vinteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
8500rpm Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Haha Eika.... Rx4 more thrust for ice breaking. Undrar om man kunde de-tune en Rx4 22 så srt den skulle varva ca 5500. Hur är Winrace, gör de enligt kundens önskemål? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Winrace gjør ikke sånt mer. Med Andvik propellers er flink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leclomaju Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Hei, Jeg venter på min Nordkapp 605 Enduro RS utstyrt med Evinrude E-Tec 150 G2 HO motor. Kan du anbefale meg på propellen å sette på denne motoren for å optimalisere hastigheten? Viper? Riker? etc ....? På forhånd takk for tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Raker ho 22 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
8500rpm Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 (redigert) Var idag och testade för första gången båten (köpte den i Januari), med familj, fru+1barn med i båten gjorde vi 46,8knop dock utan som någon hänsyn till trim, dvs var 45-100%..... detta pga fokus på väder, vågor och ny båt. Antar dock att med denna 'test' kan jag anta att ca 47-49knop är realistiskt om jag spelar med trimm. 2018 Enduro 605, G2 150HO, 22" Raker. Redigert 30.Mars.2019 av 8500rpm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
8500rpm Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Det er jo litt gøy med propeller da de faktisk har en god del å si for ytelse - ikke bare toppfart, men alt fra sakte fart/manøveregenskaper til hvordan de løfter/bærer skroget i forskjellige hastigheter. Hvis noen er interessert i å prøve Solas sin Rubex HR-4 (4-blad, 14" diameter og såkallt "high rake" på Evinrude, så kan jeg låne bort for moro skyld - eneste betingelse er at dere skriver litt om resultat/opplvelse . Jeg er jo litt nysgjerrig på hvordan andre propeller enn Evinrudes egne vil fungere. (NB: Du/dere må skaffe HUB-innsats til motoren selv da jeg bare har Suzuki-hub). Har både 21" og 23". Send en IM ved interesse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.