Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Quote

Du skriver att omprogrammeringen inte gav så mycket.

Om jag förstår saken rätt har motorn inte 150 hk före omprogrammeringen och inte heller 200 efter.

Snarare rör det sig om 163-165 före och ca 185 efter? Sannolikt är det därför som tuningen inte känns som 50 extra hästkrafter.
På hyttebåten har vi uppdaterat vår Optimax 75 till 107? hk. Resultatet är mycket positivt.

Med Nordkappen har jag bara nått precis under 50 knop med 150 ho och Viper 22. Motorn i högsta montageläget. Jag tror att det vore gynnsamt att hissa ytterligare. I högsta orginal montageposition upplever jag inte minsta tendens till ventilering/kavitation.
Det vore intressant att tillsammans med andra med samma setup söka vägen till den optimala setupen.
Förresten, på min båt sitter det en baystarstyrning. Jag upplever att den inte är så rolig att manöverera när det går fort. Hur ser dina erfarenheter ut?

 

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

 

 

Link to post
Share on other sites

Berätta gärna mer om propellern om det finns mer att säga.

  • Var gjordes arbetet? Handlade det endast om urtunning eller minskades även stigningen något?
  • Har du tittat på möjligheten att hissa ytterligare utan motorbyte? Jag har köpt en manuell lift med måttlig setback. 
    Jag är dock osäker på om den går att montera utan att styrförmåga och tilt hindras.

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

 

 

Link to post
Share on other sites

Bladene blei gjort tynnere, skarpere også fjerna han noen cm av eksosbosset for og gjøre den litt lettere. 

 

Stigningen er fortsatt den samme. 

 

Det kommer litt Ann på åssen manuell lift du har og designet på den, det kan hende at powertrim og styring går perfekt, men det kan også hende at du ikke får løfta motoren helt. Jeg setter nok på en hydraulisk lift og 250ho til neste sommer 

Link to post
Share on other sites

Jag har inte fått nöje att köra Enduro 605 ännu, ty köpte min för några veckor sedan mitt i vintern... men väntar!

 

Fråga: Allt som jag läser om rätt propeller, toppfart, ekonomi är det någon skillnad på 150HO G1, G1,5 ;), G2 ? Om jag förstått rätt så har G2 bättre vridmoment? Isf, borde inte en G2 tåla högre pitch bättre, alternativt klara av några 100varv bättre?

 

Förstår att G2 är tyngre, men graferna som Evinrude presenterar för G2 ser ju väldigt bra ut, dvs en improvement över G1.

 

Imponerad över Dadids toppfart :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det vi "normale" må forholde oss til er hva vår Leverandør selger og leverer... Nordkapp selges i Norge som pakkeløsning med Evinrude, dvs skal du ha en Nordkapp så er du tvungen til å velge Evinrude og deres ekstrautstyr som f.eks propell. Man kan sikkert trekke ut propell ut av kontrakten, men da er du prisgitt å velge og teste propell selv, det er normalt ikke billig for en vanlig kunde.

Når det gjelder Evinrudes propeller så er det en del og velge mellom, men få passer Nordkapp 605. Jeg har testet de aktuelle og er fortsatt usikker på hva som egentlig er den beste, men jeg har havnet på RAKER HO/22. Jeg har også testet flere Nordkapp 605 båter med både G1 og G2 motorer (2014-2018 modeller).

Det jeg sitter igjen med av spørsmål, hvor nøye skal man være og hva er egentlig poenget med å jage 50 knops grensen på en hastighet JEG aldri er oppe i eller ønsker å kjøre i. Ut i fra en 15 års erfaringslogg jeg har så er mine erfaringer at jeg liker å kjøre i hastigheter rundt 25-30 knop og 3500 omdreininger på motoren.

Når det gjelder høyere dreiemoment på G2 så stemmer det, dreiemomentet er rimelig mye høyere, men det får den noe hjelp av (som nevnt over) en annen utveksling på girhuset. G1 - 1.87 vs G2 - 2.17. Erfaringene viser at G1 motoren er noe raskere en G2. Som nevnt over så an man egentlig gå opp 1-2" i stigning på propellen grunnen annen utvekling på G2. Kjører man en 2014 modell 605 med G1 motor så ble RAKER II/22 i største laget og oppleves som tung i akselerasjon. Kjører du en 2018 605/RS med G2 og RAKER HO/22 så føles den noe mer tilpasset og er etter Importørens beste anbefaling.

Jeg kjørte mye med en RX4/18 propell, fikk voldsom akselerasjon, men manglet en del i midtpartiet og topp hastighet, den opplevdes som meget lettkjørt.

Alt dette er smak og behag, jeg kommer aldri til å strekke meg etter 50 knops grensen, det er ikke moro.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jag håller med dig JohnKr, quote 'jeg kommer aldri til å strekke meg etter 50 knops grensen, det er ikke moro.', klart håller med, 25-33knop är nog den vanligaste trevligaste farten. 

 

Dock som enthusiast/hobby så är man ju teoretiskt intresserad. Ingen nytta av de sista 5knopen 45-50, men ger en' theoretical feel good'. Det är välan skillnad mellan en entusiast och bara 'ägare'. 

 

Varför har jag racing segel på min segelbåt? Kanske vinner 0.4 knop, tävlar inte... Men feels so good :) 

 

Jag återkommer med mina optimeringar i sommar. 

 

Ps. Min fru bryr sig nada ifall båget gör 38 eller 48 knop, hon är nöjd iaf

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer 45 knop på en god dag med min vesle 115 hk, men det har jo liten praktisk nytte.

Økonomisk marsjfart med behagelig turtall i 30-35 knop derimot er det som betyr noe i praksis.

Og at motoren er så lett at skroget oppfører seg forutsigbart i alle hastigheter, og drar opp i plan nesten uansett trimvinkel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Angående propeller så fick jag precis hem (beställde från USA) en Raker HO '22.

 

Svenska återförsäljare ville ha som jag skrev tidigare ca 14.000kr, och motiverade det med att det tillkommer moms+tull+frakt osv.

 

Nu vill jag oftast stödja 'local business', åker Taxi istället för platform economy Uber osv... MEN, denna Raker HO kostade mig totalt nu 7200kr inkl moms+tull+frakt.

 

Det är en ENORM skillnad på 7200sek och 14000sek, helt sjukt. är det Frydenbo marin som lever gott här i Skandinavien eller ;) ? ...a little too much. Jag skulle gärna betalat 10-20% extra för att stödja local business men 100% :)

Link to post
Share on other sites

Viktigt å kaste litt vann på bilder :) 

Snapchat-1208750871.jpg

 

Morsomte turen i sommer var vel når jeg kappa med 3stk vannscootere i sommer. Var 2stk gtr 215 og en rxp/rxt300 som kom bakfra når det var 1.5m bølger, de fikk se hva dobbel skroglengde og trippling av vekta gjorde i såpass god sjø :) jeg skulle gjerne fått kopi av gopro kamera til en av gutta, for det var en meget luftig tur der man ser de henter inn nordkapp'n, som så kjører fletta av de, når de står i hockey og satser alt de har 

 

Nordkapp'n har noen utrolige kjøreegenskaper i høy fart og god sjø.

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var idag och testade för första gången båten (köpte den i Januari), med familj, fru+1barn med i båten gjorde vi 46,8knop dock utan som någon hänsyn till trim, dvs var 45-100%..... detta pga fokus på väder, vågor och ny båt. Antar dock att med denna 'test' kan jag anta att ca 47-49knop är realistiskt om jag spelar med trimm.

 

2018 Enduro 605, G2 150HO, 22" Raker.

 

 

Redigert av 8500rpm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo litt gøy med propeller da de faktisk har en god del å si for ytelse - ikke bare toppfart, men alt fra sakte fart/manøveregenskaper til hvordan de løfter/bærer skroget i forskjellige hastigheter. Hvis noen er interessert i å prøve Solas sin Rubex HR-4 (4-blad, 14" diameter og såkallt "high rake" på Evinrude, så kan jeg låne bort for moro skyld - eneste betingelse er at dere skriver litt om resultat/opplvelse :smiley:. Jeg er jo litt nysgjerrig på hvordan andre propeller enn Evinrudes egne vil fungere. (NB: Du/dere må skaffe HUB-innsats til motoren selv da jeg bare har Suzuki-hub). Har både 21" og 23". Send en IM ved interesse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...