alfaalfa Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 (redigert) Saltvann har høyere tetthet som gjør at man ihvertfall trenger mindre våt flate for å bære båten, mindre våt flate gir mindre motstand i vannet. Til gjengjeld er da den motstanden som er på den mindre våte flaten noe høyere, til gjengjeld er tettheten høyere som gjør at propellen går tregere slik at man må ned i pitch for å få samme turtall. Til gjengjeld siden tettheten er høyere (har jeg sagt det før?) vil vannet ha mer motstand som gir økt skyvekraft for propellen. Men resulterende hastighet, av at økt tetthet gir økt effekt av propell og økt motstand i vannet? Ingen ide. Det vil vel være avhengig av skroget... Redigert 22.Februar.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 kan vel være at andre ting mtp forhold har mer å si for å oppnå maks fart. Bølger som er nevnt , av rette typen, hjelper feks til å "smøre" den våte flata med luft. Mener å huske Fabio Buzzi fikk satt flere forskjellige rekorder på en innsjø i Italia her for noen år siden - da var det flere faktorer som var perfekte, feks temperatur, lufttrykk, fuktighet samt rette bølgene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Apropos Evinrude. Men gjelder muligens kun i USA der de ofte kjøper ekstra garanti. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 27.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 (redigert) Alfaalfa -- jeg har lest gjennom denne tråden 2-3 ganger nå og har stoppet opp ved innlegg #183/185 (nøkkelinnlegg), har det vært mulig å få komme i kontakt med deg på et annet remedie en dette forum? E-mail eller telefon, kunne tenkt meg å diskutert litt med deg før jeg eventuelt tar kontak med noen andre ... Redigert 27.Februar.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
skrella Svart 27.Februar.2017 Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Hei! Her er bildet på propellen som jeg har på båten. https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56721/1488223219.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56721/1488223196.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56721/1488223178.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56721/1488223083.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 27.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Hei, takker for bildene... Detter er en Ballistic 14,5 x 19, en propell som Nordkapp selv (Importøren) anbefaler. Ser du skriver noe om propellen litt lengre oppe, men hvilken erfaring har du egentlig med denne? Bruker du båten i saltvann eller ferskvann? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
skrella Svart 27.Februar.2017 Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Tror det var Viper de anbefalte da jeg kjøpte båten. Bruker båten i saltvann. Jeg får det turtallet Evenrude sier motoren skal ha, med lett båt har jeg fått 48 knop. Med Viper propellen var det råere akselarasjon, men da manglet det noen hundre omdr. Er fornøyd med den propellen jeg har nå og har kjørt ca 250 timer med den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 27.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Takker for infoen, må ta med dine erfaringer inn i mine vurderinger. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dadid Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Hur ser det ut med erfarenheter nu efter ytterligare en halv säsong? - Har någon ett bra recept för godtagbara marchegenskaper och toppfart över 50 knop? - Kör någon med Viper 20? Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dadid Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Jag har just fått min "nya" båt levererad med 150 HO G1. Den har en Viper 22 och motorn är så vitt jag kan bedöma lågt monterad Översta skruven sitter i det näst översta hålet. Dvs det finns möjlighet att hissa 2 hål. Vad är er rekommendation på kort och lång sikt? - Inleda med att hissa innan båten sjösätts? - Övriga tankar kring propellerval och setup? Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Det blir ikke sjøsetting i år, båten har fortsatt Raker II/22 og motoren er montert på øverste hull. Min konklusjon er at propellen er super dersom du er alene i båten, men jeg er alltid 2-3 personer og da blir den litt tung. Å heve motoren på topp ble ikke noe særlig på min båt, da jeg får lite å trimme på og den spinner lett i svingene. Nå er det slik at jeg selger båten nå i år, leveren den inn til Leverandør for salg og tar ut en ny Enduro 605 RS til våren med G2 motor. Denne motoren er hele 60 kg tyngre så vi må nok rikke litt anerlunda. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Jeg glemte å si at jeg har troen på en 4-blader, derfor ønsker jeg å prøve en RX4 på den nye båten. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 3.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2017 Skulle kanskje endret overskrifta på denne lange tråden, men jeg bytter inn min båt og tar ut en Enduro 605 RS m/ 150 H.O. G2 motor, men det blir ikke før til våren. Da blir det spennende å se endringene på båten og G2 motor. Vil satse på en Raker II/ H.O. eller RX4. Hører at de har flyttet bensintank og batteri fremover i båten for å få mere balangse ift 60kg tyngere motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Så stor vektforskjell? Da er det vel både servostyring og alt innebygd i den G2'en. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 3.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2017 Så bare litt i tabellene jeg da, kanskje jeg har tatt feil motor. Mener de importerer 150 HK uten innvendig servo, det er vel bare 250-300 som har det. Vet ikke hvorfor... Oljetanken er også i motoren mot tidligere i båten. Jeg synes 60kg var mye da, men de (Nordkapp) måtte endre på båten med å flytte bensintanken og batteri fremover i båten, bedre vektfordeling. Helt ærlig så tror jeg denne omrokeringen på vekt vil ha en positiv innvirkning. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 (redigert) Det ble aldri noe ny propell, det ble ny båt i stedet ... Båten er satt inn for salg hos min leverandør, bestiller en ny Enduro 605 RS som jeg får til våren/ sommeren. G2 motor ... og ny propell, RX4 ??? Redigert 19.August.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Bare et spørsmål. Du bytter jo propell flere ganger i året? Bytter du splinten på mutterne også. Jeg fikk etter 5 år satt på rustfri propell nå og da knakk splinten. Er det vanlig? Fikk låst med det lille som var igjen, men må sette på ny før neste sesong. Satte forresten på en solas hr titan3 som virker veldig bra. Men jeg har jo en helt annen båt enn deg. Kvaliteten ser helt topp ut. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) Hei glalaks Skal jeg anbefale noen angående splittpinn så anbefaler jeg å bytte til ny splittpinn hver gang propellen har vært av. Må innrømme at jeg synder litt mot dette selv, jeg ser den litt an og kan bruke den en runde til. En splittpinne koster ikke så mye, jeg kjøper en pose hver gang jeg handler slik at jeg har. Mister du en propell pga dårlig splittpinne så kan jeg garantere at du aldri kommer til å tjene igjen denne propellen med å spare på splittpinner. Det andre er at du setter deg selv ut i livsfare med å drive i land. Det er ikke verd det... Jeg aner ikke hva en rustfri splittpinne koster, antar at de koster kanskje kr. 5,- pr stk. Kjøper du 10 stk så har du i flere år, billig forsikring. Redigert 20.August.2017 av John_Kr skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) Kommer litt an på hvor mye skarp knekk man bøyer den i, men selvsagt mest hvor ofte den har blitt bøyd. 2-3 ganger går nok greit, men ikke mere. Man kan jo bøye bare den ene enden, og neste gang den andre hvis man mangler pinner. Redigert 20.August.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Hege. Var ikke kostnaden jeg bekymret meg for. Lurte på om det var vanlig å bytte. Hadde ingen med meg da den knakk. Men brukte den andre delen av pinnen og fikk bøyd den til. Jeg har bare byttet propell en gang før og ikke tenkt så mye på det. Greit å ha noen i reserve. De selger vel sånne på båtbutikker. Kanskje tilogmed Biltema har? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Ja Biltema har i ymse størrelser, koster itteno http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Andre-skruer-og-tilbehor/Rustfritt-A4/Saksesplint-rustfri-25-stk-2000017859/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Hvilken størrelse tror du? Df140.. har ikke noen hel splint å sammenligne med... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Nei litt usikker, blir vel en av mellomstørrelsene da. Så stor som mulig men gå gjennom hullet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 https://www.finn.no/101688119 er det din? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 23.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2017 :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.