Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Saltvann har høyere tetthet som gjør at man ihvertfall trenger mindre våt flate for å bære båten, mindre våt flate gir mindre motstand i vannet. Til gjengjeld er da den motstanden som er på den mindre våte flaten noe høyere, til gjengjeld er tettheten høyere som gjør at propellen går tregere slik at man må ned i pitch for å få samme turtall. Til gjengjeld siden tettheten er høyere (har jeg sagt det før?) vil vannet ha mer motstand som gir økt skyvekraft for propellen.

Men resulterende hastighet, av at økt tetthet gir økt effekt av propell og økt motstand i vannet? Ingen ide. Det vil vel være avhengig av skroget...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan vel være at andre ting mtp forhold har mer å si for å oppnå maks fart. Bølger som er nevnt , av rette typen, hjelper feks til å "smøre" den våte flata med luft. 

Mener å huske Fabio Buzzi fikk satt flere forskjellige rekorder på en innsjø i Italia her for noen år siden - da var det flere faktorer som var perfekte, feks temperatur, lufttrykk, fuktighet samt rette bølgene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Apropos Evinrude. Men gjelder muligens kun i USA der de ofte kjøper ekstra garanti.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Alfaalfa -- jeg har lest gjennom denne tråden 2-3 ganger nå og har stoppet opp ved innlegg #183/185 (nøkkelinnlegg), har det vært mulig å få komme i kontakt med deg på et annet remedie en dette forum? E-mail eller telefon, kunne tenkt meg å diskutert litt med deg før jeg eventuelt tar kontak med noen andre ...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei, takker for bildene...

 

Detter er en Ballistic 14,5 x 19, en propell som Nordkapp selv (Importøren) anbefaler. Ser du skriver noe om propellen litt lengre oppe, men hvilken erfaring har du egentlig med denne? Bruker du båten i saltvann eller ferskvann?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tror det var Viper de anbefalte da jeg kjøpte båten. Bruker båten i saltvann. Jeg får det turtallet Evenrude sier motoren skal ha, med lett båt har jeg fått 48 knop. Med Viper propellen var det råere akselarasjon, men da manglet det noen hundre omdr. Er fornøyd med den propellen jeg har nå og har kjørt ca 250 timer med den

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hur ser det ut med erfarenheter nu efter ytterligare en halv säsong?

- Har någon ett bra recept för godtagbara marchegenskaper och toppfart över 50 knop?

- Kör någon med Viper 20?

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

 

 

Link to post
Share on other sites

Jag har just fått min "nya" båt levererad med 150 HO G1.

Den har en Viper 22 och motorn är så vitt jag kan bedöma lågt monterad Översta skruven sitter i det näst översta hålet. Dvs det finns möjlighet att hissa 2 hål.

Vad är er rekommendation på kort och lång sikt?
- Inleda med att hissa innan båten sjösätts?
- Övriga tankar kring propellerval och setup?

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke sjøsetting i år, båten har fortsatt Raker II/22 og motoren er montert på øverste hull. Min konklusjon er at propellen er super dersom du er alene i båten, men jeg er alltid 2-3 personer og da blir den litt tung. Å heve motoren på topp ble ikke noe særlig på min båt, da jeg får lite å trimme på og den spinner lett i svingene.

 

Nå er det slik at jeg selger båten nå i år, leveren den inn til Leverandør for salg og tar ut en ny Enduro 605 RS til våren med G2 motor. Denne motoren er hele 60 kg tyngre så vi må nok rikke litt anerlunda.

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Skulle kanskje endret overskrifta på denne lange tråden, men jeg bytter inn min båt og tar ut en Enduro 605 RS m/ 150 H.O. G2 motor, men det blir ikke før til våren. Da blir det spennende å se endringene på båten og G2 motor. Vil satse på en Raker II/ H.O. eller RX4. Hører at de har flyttet bensintank og batteri fremover i båten for å få mere balangse ift 60kg tyngere motor.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Så stor vektforskjell? Da er det vel både servostyring og alt innebygd i den G2'en.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så bare litt i tabellene jeg da, kanskje jeg har tatt feil motor. Mener de importerer 150 HK uten innvendig servo, det er vel bare 250-300 som har det. Vet ikke hvorfor... Oljetanken er også i motoren mot tidligere i båten. Jeg synes 60kg var mye da, men de (Nordkapp)  måtte endre på båten med å flytte bensintanken og batteri fremover i båten, bedre vektfordeling. Helt ærlig så tror jeg denne omrokeringen på vekt vil ha en positiv innvirkning.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bare et spørsmål. Du bytter jo propell flere ganger i året? Bytter du splinten på mutterne også. Jeg fikk etter 5 år satt på rustfri propell nå og da knakk splinten. Er det vanlig? Fikk låst med det lille som var igjen, men må sette på ny før neste sesong. 

 

Satte forresten på en solas hr titan3 som virker veldig bra. Men jeg har jo en helt annen båt enn deg. Kvaliteten ser helt topp ut.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei glalaks

Skal jeg anbefale noen angående splittpinn så anbefaler jeg å bytte til ny splittpinn hver gang propellen har vært av. Må innrømme at jeg synder litt mot dette selv, jeg ser den litt an og kan bruke den en runde til. En splittpinne koster ikke så mye, jeg kjøper en pose hver gang jeg handler slik at jeg har. Mister du en propell pga dårlig splittpinne så kan jeg garantere at du aldri kommer til å tjene igjen denne propellen med å spare på splittpinner. Det andre er at du setter deg selv ut i livsfare med å drive i land. Det er ikke verd det...

 

Jeg aner ikke hva en rustfri splittpinne koster, antar at de koster kanskje kr. 5,- pr stk. Kjøper du 10 stk så har du i flere år, billig forsikring.

Redigert av John_Kr
skrivefeil (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på hvor mye skarp knekk man bøyer den i, men selvsagt mest hvor ofte den har blitt bøyd.

2-3 ganger går nok greit, men ikke mere.

Man kan jo bøye bare den ene enden, og neste gang den andre hvis man mangler pinner.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hege. Var ikke kostnaden jeg bekymret meg for. Lurte på om det var vanlig å bytte. Hadde ingen med meg da den knakk. Men brukte den andre delen av pinnen og fikk bøyd den til. Jeg har bare byttet propell en gang før og ikke tenkt så mye på det. Greit å ha noen i reserve. De selger vel sånne på båtbutikker. Kanskje tilogmed Biltema har?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei litt usikker, blir vel en av mellomstørrelsene da. Så stor som mulig men gå gjennom hullet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...