Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Gratulere med ny 605, spennende.

 

Som nevnt tidligere så har jeg en del testresultat fra 605 RS m/ 150 HO og RX4/18, RX4/20 og Raker HO 22. Det vil vel være noe avvik fra båt til båt avhengig av vekt, trim og monteringshøyde,men man ser tendensen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Var och testade båten igår, intressant att se att turtalen varjerar så mycket från båt till båt. Jag har förstått att max rpm på en 605 Enduro med 150G2 är nere på ca 5300-5400rpm men igår när jag testade toppfart så snurrade min motor 5700-5800 och maxfart 47.7.knop med två personer i båten och ca 80% bränsle.

 

Dock bör nämnas att toppfarten varjerar ganska mycket beroende på vind. (47.7 var vind snett bakifrån)

 

Jag skall försöka komma ut när det är vindstilla kommande veckor och testa mer.

Redigert av 8500rpm
Vindriktning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem andre har prøvd 24" på en G2? Jeg vet ikke om noen. Men har en kompis med Gilbert 21 med 150g2 og han kjører 30" bravo. Så det er mye moment i g2'n 

 

Du har 2,17 utv, g1 hadde 1,86utv. Når jeg kunne kjøre med 22" og lavere utv enn deg, så tipper jeg 24 hadde vært fint på din. I tillegg virker motoren din sprek, 5700-5800 med 22" er bra. Men jeg er svært nysgjerrig på hva som skjer med G2 og en preppa 26" raker 

 

Nordkappene er gode for over 50knop, bare de får rett propell og høyde. 

 

Til sammenligning, så kjører jeg 34" på båten jeg har på profilbilde., med enda lavere utv og 200hk. Også en annen sammenligning som jeg har, musling 430 med 50etec og 13.5x21" propell fra 115hk. Det skal lissom ikke gå, men det går fælt bra :)

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, idag var jag ute i helt vindstilla väder. Garanterat 0m/s.

 

Relativt höga varv, 5850rpm som max. Snabbast går den med 100% trim, eller nästan, ca 5700-5800rpm från och med 45-48knop.

 

Topphastighet var 48.1, men uppnådde inte det alltid. Ca 47.7-47.9 (enligt GPS) är standard med 100% trim och 5700-5800rpm.

 

Är det för mycket slipp? Känns nästan som jag kunde ha en 24" :) (Nu kör jag Raker HO 22").

 

Jag var ensam i båten och ca 75% bensin.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

8500rpm skrev 1 time siden:

Relativt höga varv, 5850rpm som max. Snabbast går den med 100% trim, eller nästan, ca 5700-5800rpm från och med 45-48knop.

 

Topphastighet var 48.1, men uppnådde inte det alltid. Ca 47.7-47.9 (enligt GPS) är standard med 100% trim och 5700-5800rpm.

 

Är det för mycket slipp? Känns nästan som jag kunde ha en 24" :) (Nu kör jag Raker HO 22").

 

Jag var ensam i båten och ca 75% bensin.

 

For mye slipp er det i allefall ikke, du ligger på sånn ca 0-1%. 

Screenshot_20190424-124315.png.5ac0b05d236e59ca50072fbbc577a1df.png

 

Jeg ville prøvd 24", så sett hva som skjedde da. Men jeg har en 26" raker2, som hadde vært svært intressant og prøve :P 

Screenshot_20190424-124823.png.353f05e1c5a86ced37fa0828f7b09517.png

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, tack!

 

Hmm, jag är 'confused', jag tycker inte mina siffror stämmer med vad andra har skrivit. Det känns nästan som en 24" skulle varit rätt.

 

Får se i sommar när båten är lastad med 3-4pers. Vi kommer väldigt sällan vara fler än 2 vuxna + 1 barn iaf (då är inte toppfart iaf viktigt, men om motorn skulle orka med en 24" med last så betyder det ju att när man kör ensam så skulle man ha fantastisk toppfart :))

 

Vet någon om Icon II gas reglaget är 'linear', dvs lika mycket throttle igenom hela rörelsen? Jag undrar ty det känns (skall testa pånytt bättre) att jag får nästan lika hård fart med 85% som 100% av gas..

 

(så ser anti-cav plattan ut i toppfart)

 

 

ACplate5.JPG

Link to post
Share on other sites

Propell testing er forvirrende, hva som fungerer optimalt den ene dagen, er ikke optimalt dagen etter :P hva som fungerer på den ene, fungerer ikke på den andre. 

 

men så kommer det litt ann på de som har støpt båten din og de som har montert motoren din. 

 

For 2 år siden var det 2 kunder som hadde kjøpt hver sin Nordkapp 605 med 150ho, begge hadde samme propell, men det skilte 4knop på toppfarta selv om alt var likt 

Link to post
Share on other sites

Men hvis det var 1" avvik, så skulle båten akselerert bedre enn den som går 4knop fortere, men den gjør ikke det heller. Har prøvd med forskjellige propeller, har prøvd å bytte endel forskjellige deler, men den går litt dårligere enn hyttenaboen uansett. Mandagsbåt og mandagsmotor?

Link to post
Share on other sites

har jo hørt historier om motorer som har blitt veldig (dvs altfor) pent innkjørt , og som ikke virker like spreke som motorer som har fått en mer variert innkjøring slik at stempelringer osv tetter bedre..  ? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 37 minutter siden:

Raker 20" passer ikke på 15 splind

 

Mener Raker 20 fins både i V4 og V6 utførelse...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Får raker20 med løst boss. 

 

Med den modifiserte raker22'n så kjørte jeg på 0.9 i 42knop. Men 90% av kjøringa er over 4500rpm :P også mangler det endel knop på tabellen, rekorden min er 52.7 i ca 30cm medsjø og medvind

 

Det var vanlig g1 150, men med 200hjerne. Men 150/200 erfaringene var litt kjipe da. Jeg gikk fra 60L maks forbruk til 75L, men fra 3300rpm så var forbruket på 10L mer i timen, men hadde samme farta som tideligere og på toppen så utgjorde det bare 1,5-2knop. 

 

Nordkapp'n er en båt som er glad i aktiv kjøring, jeg lurer på hva den hadde prestert med den store g1 V6'n bakpå, G1 250HO og G2 150 veier ca det samme :p

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika

Hur var Rakern din modifierad?

Om jag tolkar dig rätt motsvarar dina erfarenheter fartmässigt mina. Dvs hade du samma programvara som jag (150 h.o.) skulle du sannolikt ha nått samma fart som jag gjort med omodifierad Viper 22? Dock möjligen med något bättre förbrukning?

 

John Kr

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.

Jag har jämfört de två propellrar jag äger. Viper 22 fick jag som jag nämnt tidigare levererad på båten. Har försökt få förhandlaren att byta ut den då stigningen är för hög, dvs RPM för lågt vid WOT. De har inte visat något intresse av att hjälpa till så nu har jag en för trögdriven (om än snabb) propeller. För att inte motorn skall riskera att skadas köpte jag en begagnad Raker 20.

Raker 20 är en äldre modell men passar gör den definitivt.

- Hur menar du att jag skulle ha fått fram mätdatan om den inte passar på propelleraxeln?

- Menar du att jag skulle ha testat något annat än de propellrar jag har?

På pappret låter det inte som om en omodifierad Raker 22 är det jag söker. Alltjämt för stor stigning och sämre lågfartsegenskaper?

 

 

 

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

 

 

Link to post
Share on other sites

Dadid

Beklager dersom jeg var utydelig ...

Jeg viste ikke at det fantes Raker 20" med 15-spline, trodde denne propellen var kun for mindre motorer.

 

Slik min Leverandør forteller så har man utfordringer med å få ilstrekkelig turtall på både G1 og G2 motorene. Nå ble det kompensert noe på G2 da de har en annen utveksling (2,17) på gearhuset, hva dette utgjør i turtall er jeg ikke sikker på.

 

På min 605/ 2014 modell fikk jeg med Viper 22", fikk ikke tilstrekkelig turtall. Endte opp med en Raker II/ 22", fortsatt for lav turtal på WOT. Jeg tror at denne båten burde hatt en annen propell som er mere tilpasset motor og båt. Jeg vil nok tro at en Raker 20" med 15-spline vil passe bedre, men en propell fra Mercury med stigning rundt 20" vil passe bra. Så solgte jeg båten ...

 

Jeg har i dag en 605 RS/ 2018 med G2 motor (HO med powersteering), her begynte eg på RX4 18", var egentlig svært godt fornøyd, men jeg manglet 3-5 knop. Fikk velge fra Leverandøren om jeg ville gå opp til RX4 20" eller Raker HO 22", valgte det siste. Jeg har desverre ikke prøvd båten med denne propellen, men Leverandøren har testet dette og funnet ut at beste valget er Raker HO 22".

 

Min mening er at man bør få 5500-5600 på WOT, jeg hadde 4900-5100 på min 2014/ G1, det er for lavt. 2" ned gir 400 omdr mere på WOT.

 

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dadid skrev On 30.4.2019 at 7.39:

Eika

Hur var Rakern din modifierad?

Om jag tolkar dig rätt motsvarar dina erfarenheter fartmässigt mina. Dvs hade du samma programvara som jag (150 h.o.) skulle du sannolikt ha nått samma fart som jag gjort med omodifierad Viper 22? Dock möjligen med något bättre förbrukning?

 

 

Bladene var gjort tynnere, så var det vel 1/4" mindre vridning på propellbladene, så var kantene på propellbladene gjort enda skarpere. 

 

Trur det blei fjerna så mye som 1.5kg metall fra propellen når den blei modifisert. Billigere å bruke 1500kr på modifisering enn å kjøpe en ny propell 

 

Men jeg brydde meg ikke om forbruket da, bare det gikk fort nok til at jeg begynte å smile, så var det greit 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har kört på Raker 22" hela sommaren, toppfart 46,5-48knop beroende på vind,vågar. Jag förlorade ca 1-1,5knop till hösten, sen Augusti även om jag tyckte att bottnet var helt rent och fint, men kanske det var någon smuts, väldigt lite alger dock.

 

Är relativt nöjd med propelllern, jag skulle dock vilja ha lite mer 'bow lift' vid 40+ knop... Jag tycker för mycket av skrovet är i vattnet då, iaf vid Max trim... skulle föredra att inte 'våga' köra maxtrim med fullgas, men det är inget problem. (förutom i vågor)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...