Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Hei igjen

Da har jeg kjørt noen timer i sommer med en kombinasjon av turkjøring og fisketurer, konklusjonen er at jeg beholder det oppsettet jeg har nå, dvs Raker II/ 22 og motoren montert på topp. Vi har vært mellom 2-4 personer med last og det fungerer, men skulle jeg kjørt litt mer sportslig inklusiv vannskikjøring så har jeg valgt en mindre propell, dvs Viper 19", men da et monteringshull lengre nede.

 

Så valg av propell er avhengig av bruken.

 

Marser fint på 3200-3500 omdr og 25-29 knop, har da et forbruk på 4,8-4,9 nm/gal.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det mest nærliggende alternativet er vel Mercury Enertia og Tempest Plus de gir begge god maks- og marsjfart,  alternativt Turbo-Props Lightning eller TXP.

 

Men å finne noe som gir deg bedre aks med full båt og samtidig med tom eller lett båt er mere et spørsmål om krefter eller hk. Ellers må du skifte propell etter bruken - (jeg gjør det om jeg vet jeg skal kjøre med mye vekt, har en som ligger 2" under i pitch)

 

Alternativt å drille hull bak hvert blad for å "smøre" propellen med luft ved tung igangsetting. Mange har dette fra fabrikk. Men det vil gå ut over marsjfart...så ikke gjør det er mitt råd.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei igjen

Da har jeg fått kjørt litt båt i sommer (2016) og jeg har fortsatt RAKER II propellen på (14 1/2 x 22).

 

Jeg er noe usikker på om jeg er fornøyd ... Det jeg synes mest negativ om propellen er at jeg har problemer med å trimme motoren rett, finner egentlig ikke nøyaktig punktet som den liker seg best. Trimmer jeg den for langt ut så spinner den lett, så når jeg kjører marsjhastighet så må jeg ha den nokså langt inn for å ungå spinn. Forbruket har også godt litt opp ift det jeg har skrevet tidligere i denne tråden, dvs ca 4,6nm/gal med to personer mye bensin og last. Da har jeg et turtall på 3200 og en hastighet på ca 32 knop (mener jeg).

 

Det virker som om propellen tar tak etter en god stund etter at jeg har kommet opp i plan, den liker seg best med litt hastighet. Jeg synes også kanskje at propellen er ett nr for stor, skulle kanskje hatt en 20-21", båten har kanskjer blitt noe sprekere.

 

Vil legger til at jeg liker med best rundt 30 knop, derfor skulle jeg hatt en propell som er tilpasset denne hastigheten. 50 knop, som leverandøren mener båten går i er ingen hastighet for meg...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Kan tyde på at motoren er litt for høyt montert. Prøv ett hull lavere på akterspeilet.

Red. Ser nå at du har hatt den lavere tidligere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ut fra å øke grep kan det å få motoren ned ett hall være et forsøk verd. Dem høres noe høyt montert ut for ditt bruk.

 

Det er alternativer med Enertia fra Mercury som har mer bladareal og økt marsjhastighet/levere drivstoffforbruk som resultat.

 

Eller å gå for en 4bl. Det er ikke styrken til Evinrude på propellfronten. Men mange andre leverer gode 4bl som kler båten din, feks Rev4 fra Mercury. Noe å se etter på finn.no?

Link to post
Share on other sites

Ja, det har vært morro å prøvd alternativ propell før man begynner å senke, jeg lever godt med det som er i dag, men føler den er mest optimalisert ift høy hastighet og ikke ift mitt bruk rundt 30 knop +.

 

Ser at mange svermer for Mercury propeller, man får bare svaret med å prøve, det er bare det at hvert forsøk koster flere tusen kroner.

 

Så noen filmsnutter fra Enertia propellen, syntes å se veldig interessant ut. Det vil være noe vanskelig i beregne dimensjon fra den jeg har i dag (14 1/2 x 22) til en tilsvarende Enertia.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg må beklage om det oppleves osm om jeg svermer for Mercury propeller. Jeg har prøvd mange ulike propeller på ulike båter og motorer. Og det er mye bra fra Mercury, samt at de lager hub-kit som gjør at disse passer til alle båtmotorer. Yamaha har også to-tre gode propeller, men de er uten løse hub kit. Evinrude hadde Raker som ble Raker II og sin chopper som er gode propeller. Turbo Prop - nå Yamaha, har flere som er gode - Solas har flere som er ok, men ingen best i noen klasse...

 

Jeg har testet fler enn 25 ulike modeller av propeller og Mercury går igjen som noen som gir meget gode resultater. Men igjen, Raker I og II fra Evinrude, Lightning fra Turbo m.fl...

 

Men tilbake til deg John.Kr: Du kjører i dag med en Raker II 22" som gir deg ca 5200 rpm på topp. En raker II kan du si at er litt over i faktisk pitch ift de 22" som er stemplet på. Et alternativ er en Revolution4 (beklager - fra Mercury) 4 bladers propell. Disse er også litt over den stemplede verdien i opplevd pitch.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63871899  Her har du en som selger en brukt 19" Rev4 - den vil nok gå ca 600 rpm høyere i turtall på maks enn den Raker'n du har. Slik at du havner på rundt 5800 rpm. Dette kan du justere noe med heving og senking av motor. Rev4 har enormt grep så den kan du heve til "motoren er tørr" uten at det ventilerer. Og du kan få noe lavere turtall med lavere montering.

 

Enertia som alternativ er en propell som sannsynligvis vil være topp til din båt. Relativt til Viper er den ca 50 rpm under med samme pitch. Du hadde prøvd Viper? Så du har tall å sammenligne med? Og den kommer i "alle" hele pitch størrelser. (lett å bestille fra US, ellers ligger en brukt på blocket.se i 21")

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen alfaalfa

Du er alltid hjelpsom og kommer med gode argumenter... takker for det. Jeg følger deg på dine synspunkter når det gjelder Mercury og Yamaha, har erfart noe av dette selv.

 

Jeg skal diskutere dette med min leverandør, de er svært grei å prate med, men jeg vil ikke prøve å få noe gjennom dem. Jeg kan gjerne tenkt meg å kjøpe en annen propell, greit å ha to forskjellige ift bruksområde og antall personer i båten. Dersom jeg kjøper en ny propell så er det for å ha den, ikke for bare å prøve, derfor må jeg være sikker i mitt valg. At jeg velger en Mercury propell er svært mulig, de trur jeg litt på vs Evinrude sine.

 

Det som jeg føler er litt utfordrende er dette med stigning og diameter, vanskelig å samenligne da utforming og tallverdier ikke er lik fra merke til merke og når du blander inn en 4-blader inn i dette så blir det kaos i hode. Derfor er man avhengig av slike personer som deg som har god kunskap og erfaring på området.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig kommentar!

 

Dette med dia kan du nesten se bort fra som kompliserende moment. Ihvertfall når det gjelder å regne om turtall.

 

En av propellprodusentene har gjort dette slik at dersom du går fra en 3bl til 4 bl er det kun å regne pitch for å få forskjell i rpm fra en propell til en annen. Nå er det som jeg skrev over slik at noen propeller er ikkek helt "true to pitch" slik at de er stemplet med ett tall, men kan egentlig ligge noe over eller under i turtall ift oppgitt pitch. Ulempen er å gå fra en propellprodusent til en annen. Der er det erfarin go gleting på nettet etter hva andre har målt seg frem til mhp pitch og turtall relativt til andre modeller...

 

Til ditt forslag om å skifte propell etter hvilken bruk du har - det synes jeg er et glimrende forslag- selvsagt fordi jeg selv også har tenkt slik. Og det lå litt i bakhuset mitt med mitt forslag om en 4 bl med noe mindre pitch. Da har du Raker til maks fart og med lite vekt ombord. Og en 4bl til all round og til å få båten opp i fart med mye bølger, mye vekt og allikevel ha fjellstøtt grep.

Eller du kan ta den helt ut - jeg har hatt en egen vannski propell som ikke gir særlig toppfart - alt for liten stigning til det - og med 5 blader. Dermed har du full styring på hvilket drag du har på den bak båten, du sparer akslinger og gir for moment ettersom du kan ha høyere turtall ved kjøringen. Jeg valgte da en High Five - og det er som forskjellen på å ha pigger eller sommerdekk på glatt is. Du skjønner nesten ikke at en båt kan sprette opp i fart så fort. https://www.blocket.se/stockholm/Stalpropeller_Highfive_19__68211225.htm?ca=23&w=3 til SEK 3000,- + frakt og mva.

 

Så hvilket annet bruk tenker du deg å ha en #2 propell til?

Link to post
Share on other sites

ut fra det som skrives så høres det ut som at en 4 blader som gir bedre grep og god drivstofføkonomi ved marsjfart, samt litt mindre stigning slik at motoren jobber lettere med mer last i båten vil være midt i blinken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ut fra det som skrives så høres det ut som at en 4 blader som gir bedre grep og god drivstofføkonomi ved marsjfart, samt litt mindre stigning slik at motoren jobber lettere med mer last i båten vil være midt i blinken

Enig, men jeg kjenner ikke til samenligningsverdiene mellom en 3-blader vs 4-blader, jeg har bare mine egne vurderinger og erfaringer ift min Raker II/ 22 og tidligere testet Viper. Som nevnt tidligere så mener jeg at Raker II/22 propellen er noe for stor, den er brukbar i det øvre hastighetsområde med lite vekt i båten, men jeg bruker den med noe last og til tider 4 personer om bord, da burde jeg hatt en "lettere" propell. Føler vel at dersom Raker II har vært produsert i lavere stigning så har vel en 19" eller 20" vært perfekt (helst 20"). Hvordan dette blir ift Mercury kjenner jeg ikke til og spesielt på en 4-blader. 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

evt ta en telefon til winrace i arendal, de leverer bla turbo og powertech, og kan sikkert komme med kvalifiserte tips.  (og har også ekspertisen til å fintilpasse litt om det skulle trengs)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Raker II/22 vil jeg beholde, dette blir propell nr 2 ...

 

Det jeg gjør nå er å kontakte leverandøren for å forhøre meg om de har rukket å få noe erfaring med RX4 propell fra Evinrude, finnes lite info på nett om denne propellen selv om den har vært på markedet en stund nå sammen med G2. Oppfatter at den passer på G1 med 15 spline.

 

Jeg har svært lyst på 4-blader, mener den vil passe "meg". Var i kontakt med Nordkapp, men de mener de har dårlig erfaring med 4-bladere på denne eviparsjen, men da tror jeg de ikke har testet den nye RX4 på denne båt/motor. Det "påståes" på amerikanske forum at RX4 er en designkopi av Rev4 til Mercury, om dette stemmer vet jeg selvfølgelig ikke. Blir litt mer betenkt når Nordkapp har dårlig tallverdier på en 4-blader, men det jeg er spent på er hva som er dårlig ..., men det vil de ikke svare på.

 

Jeg er en lojal person så jeg bør så langt det lar seg gjøre å få til et kjøp hos min leverandør..., går ikke det så må man se på andre løsninger.

 

Tar jeg utgangspunkt i de tallverdier jeg har i dag så ønsker jeg WOT på 5600-5700 med maks 5850, 5000 + er for lavft etter min vurdering selv om det ligger innenfor konvolutten, da jobber den tungt og den oppleves tung med last. Det som bekymrer meg mest med RakerII er at det skal så lite til før den spinner eller suger luft, litt feil trimm eller sving så spinner den inklusiv noe vibrasjoner. Ja jeg kan å trimme dersom noen har lyst å kommentere det ...

 

Dersom jeg går fra en 3-blader til en 4-blader så beregner jeg 1" ned (lest på nett), ønsker jeg turtallsøkning på ca 600 omdr så går jeg ytterliggere 3" ned. Om jeg skal ta hensyn til 1/2" i diameter signing er jeg usikker på, men da havner jeg på ca 18"/19" som jeg mener vil passe. RX4 finnes i 18" og 20", ikke i 19". Slik jeg tenker da vil en 18" være sikker mot at den ikke blir for stor.

 

Alternativ er Rev4 fra Mercury, den finnes i 18", 19" og 20".

 

Eller finne en 3-blader i 19"/20" dimensjon som passer, Viper har jeg prøvd og den ønsker jeg ikke, ble ikke fornøyd den gangen vi testet. Ser du alfaalfa skriver Enertia, ser den har bra omtale på nett, men Mercury har jo en skog av propeller som ser fin ut på bilde...

 

Nei, dette er ikke lett, propell er noe drit, men beklageligvis er vi avhengig av dem. :-)

 

Får hør med min leverandør først så får jeg se ...    

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Vil bare kommenter litt ang Raker II. Jeg har denne på min båt men meget god erfaring etter at jeg plugget igjen de tre "lufte" hullene på den med epoxy. Da slutten den å "slure" ved lave hastigheter. Før gikk båten ut av plan ved ca 25 knop pga sluringen men nå planer den på 17-8 knop uten problemer. Har også 22 tommer stigning og får 5500 / 51 knop. Er etec 200ho. Du vil merke at den blir noe tregere opp i plan da den ikke får pustehjelp lenger.  

Link to post
Share on other sites

Solas HR Titan 4 er en god propell, god på nesten alt.

 

Ikke best på noe, men har heller ingen store svakheter.

 

Dvs den gir deg god marsjhastighet, ikke så bra som feks Rev4, den vil kunne gi deg god toppfart, men dårligere der enn Bravo1, Trophy Plus og Rev4. Gjetter 2-3 knop på denne båt/motor.

Den har greit grep i sving og "dårlig føre". Den løfter akter som alle 4bl, men har rake og cuping som også løfter baugen om du trimmer. Den tåler trim godt.

 

Solas er den propellen som følger med Hondas utenbordssmotorer som standard.

 

Så til prisen er Solas HR Titan 4 en god propell. Men, denne mot "de beste" er litt som med Raker mot Viper...

 

Du har tidligere nevnt at en 4bl propell kan være et tillegg til 3bl og til spesielle situasjoner. I forhold til prisen vil jeg ikke ha problemer med å anbefale Solas HR Titan4 til dager der en 4bl vil kunne gi deg økt glede av båten.

 

Om du ikke skal ha noen annen propell og vil ha en 4blader til allt bruk - da ville jeg heller valgt "den beste" til båt/motor/bruk.

Link to post
Share on other sites

Kodiaq opplever noe av det samme som jeg opplever med min RII/22, godt at det ikke er bare meg... takk.

 

Begynner å bli en lang og masete tråd dette, dette beklager jeg på det sterkeste, har fått noen kommentarer på det. Mange rundt meg er vel lei dette propell pratet. :yesnod: Uansett så skal jeg ha med en propell nr 2 med andre egenskaper en RII/22.

 

Jeg har roet dette litt ned nå, men jeg sitter igjen med 2-3 valg. Dersom min leverandør og Nordkapp finner ut at jeg kan benytte den nye RX4 propell (18" eller 20") så kan det hende at jeg velger denne. Alternativ 2 vil være Rev4 (19") fra Mercury, eller kanskje en god 3-blader (ca 19-20").

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

opplevde det med ventilasjon med en turbo quest propell på yamarinen min - fylte hullene med smeltelim som quickfix  :lol:  Holder enda 

 

Beste der må kanskje være om man kan bruke slike mercury PVS propper å sette i ...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei ...

Jeg gikk lei i høst, det ble for mye styr rundt propellbytte, jeg kom desverre ikke i havn. Sjansene for å bomme med å kjøpe en propell utnom egen leverandør er et sjansespill, treffer du ikke med valget så er 5-8k rett ut vinduet. Er det flere Enduro 605 eiere her inne som har løst propellvalget?

 

Noe usikker på om jeg gidder å starte opp igjen.

 

Har lest gjennom denne lange tråden, det er mange som har bidratt med god kunnskap her, takker for det...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har prøvd en del propeller for og få det rette turtallet som evenrude sier motoren skal ha. Mener det var 5350 - 5600. Har funnet en propell som jeg bruker som jeg får 5400-5500.

Jeg har motoren stilt på det øverste hakket. Skal på hytten i helgen, så håper jeg at jeg husker og sjekke hva propellen het. Har som sagt prøvd en del så det går litt i surr. Fikk 48 knop på denne, og jeg følte at jeg mast litt akselarajon, men det viktigste for meg er at motoren får det turtallet den skal ha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...