Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Ja da sitter jeg med en ny Enduro 605 RS/ 2018/ G2 150HO/ RX4 18" stigning. Lettkjørt, går på et lett gir, rask ut av vannet, sitter som støpt i svinger og kan trimme den ut til nesten 80% før den slipper. Har et forbruk på 40L/100km (lest fra instrumentene) ved 3500 omdr og 26 knop, får 5900 og 43-44 knop på WOT. Tror dette er bra oppsett, kanskje en 20" har bedret litt på mash hastighet, men viktig at den går på et lett gir.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Meget tøff båt, jeg så bildene i den andre tråden.

Du kan sikkert endre visning til liter/nm. Det blir vel ca 0,75 liter/nm og det er jo ganske akseptabelt forbruk.

Min Mercury F115 bruker ca 0,6 liter/nm i 26 knop og topper 44-45 knop ved 5900 rpm. 

Kjører 4-blads Mercury stålpropell, 19P. Men litt lettere/mindre båt da, ca 300 kg lettere tipper jeg.

Den G2-motoren er jo ingen lettvekter. Ser de oppgir vekt fra 225-245 kg. Antar det skiller noe vedr. integrert servostyring eller ikke? Er det 20" eller 25" stamme på din? Ser ut som 20" på bildet.

Litt morsomt at vekta på den nye Mercury V6 3,4 liter F175-225 er fra kun 216 kg. Blir spennende å se hvordan den gjør det mot G2 150-200 i tester.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

Lengden på stammen er jeg ikke sikker på, jeg trodde jeg hadde lang stamme ...

Ja, vekt ble et tema, Norkapp ønsket at vi monterte letteste versjon, vi valgte den tyngste. Vi har sammenlignet flytedybde på de to alternativene, men vi kan ikke se forskjell. Nå er bensintanken flyttet forrover på RS modellen, det utligner en del vekt. G1 motoren veide 195kg mot den nye rundt 240kg, men uansett så virker denne lett og fin å kjøre, kjenner ikke dette med tung motor. Liker 4-blader propell, sitter som støpt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jo 20" er lang stamme, og 25" er ekstra lang. Skillet går vel vanligvis på båter litt over din størrelse.

Ser at Evinrude oppgir 5 vekter på G2 150 HO, med 2 stammelengder. Så da er det vel ymse varianter utenom stammelengden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hej,

 

Blev precis medlem, ty köpte precis en Enduro 605 RS.

 

Intressant fråga om propeller. Det sitter en RX4 15x22 på den och säljaren (företag) påstår att båten kommer upp i 48knop.

 

Är det 'wishful thinking & marketing' eller kan man med en 15x22 RX4 verkligen komma upp? Ser att många andra skrivit att det kör på 19-21 osv.

 

Det är en 150HO G2 med 100timmar, så den är precis inkörd.

 

 

Markus

 

Ps. Intressant att registrera sig på forumet, vad är färgen på babord sida, det fungerande inte att svara med svenskt ö ;)

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal du nå 48 knop med 605 RS og G2 motor så tror jeg at du må ha RAKER HO/22, at du når 48 knop med RX4/22 er jeg litt tvilende til da den er en god del tyngere å dra rundt. Jeg har testresultat og sammeligningsgrunnlag mellom RAKER HO/22 og RX4/20, skal prøve å finne de tallene.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Her er noen tall testet av min leverandør. Går du opp til RX4 - 22 så mener jeg du får dårligere tallverdi på WOT (topp turtall) og dermed lavere fart. G2 med 150 HO.

 

RX4 – 20’’
RPM             FART

3000             22,5
3500             26,4
4000             31,2
4500             35,4
max 5500 – 43,2

Raker HO – 22’’
RPM             FART
3000             21,3
3500             27,2
4000             31,6
4500             36,7
max 5590 – 45,3

 

Her er en test gjort av et Båtblad, de testet da en  RAKER HO/22 på 605 RS.

2350rpm - 9knop

2700rpm - 17knop

3000rpm - 22knop, 15,2l/t

3500rpm - 27knop, 19,4l/t

4000rpm 32-33knop, 25,7l/t

4500rpm 37-38knop

5000rpm 42-43knop

5350rpm 46-47knop

 

NB!

Jeg har en G2 motor med integrert servostyring, den veier litt mere, men det fungerer svært bra.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det kan jo variere noe fra båt til båt ..., men jeg synes tallene fra min Leverandør og Båtbladet harmonerer ganske bra, men alt beror på så mangt. Det som er sikkert at Nordkapp Norge anbefaler RAKER HO/22 på vår 605 RS, de har testet og testet og funnet ut at denne propellen er den beste "allround" propellen. Jeg kjørte en sesong på RX4/18, det var en bra propell, men en 18" ble for liten, jeg fikk valget å bytte den inn og fikk da to valg, RX4/20 vs RAKER HO/22, jeg valgt den sistnevnte. På min forrige Enduro 605 (med G1 150HO) så hadde jeg en RAKER II/22, den ble noe for stor, men nå er det forskjellig utveksling fra G1 vs G2 så vil vil tro at RAKER HO/22 vil bli perfekt på G2 og 605 RS. Jeg har ikke testet dette selv ennå, det blir til våren.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Konstigt att det sitter då en RX4 15x22 på den, 22 låter ju alltför mycket. Totalt feil, ingen logikk så att säga... hmm, får se i April/Maj :) Kanske jag borde köra en Raker HO/22 'just-in-case'. 

 

Är RX4:an tungdriven eller är det tillräckligt torque i G2:an för att vrida runt den på 5300?

 

Link to post
Share on other sites

Alle 4-bladere er tyngere å dra rundt enn en 3-blader, derfor sier man at man bør gå ned 1-2" på stigning på en fireblader ift en 3-blader for å få samme turtall. Husk også at det er større diameter på RX4 (15") en RAKER HO (14,5), det medfører også at den blir tyngere å dra rundt. Jeg vil tro du vil ha ca. 4900-5000 omdr på RX4/22, det er egentlig for lavt turtall på maks.

 

Jeg synes du bør prøv din RX4/22 før du går i anskaffelse av en ny propell, det kan jo hende du blir fornøyd, RX4 er en god propell. At du får 48 knop på kobinasjonen Enduro 605 RS og G2 150 HO med en RX4/22 er jeg noe tvilende til. :-)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vil legge til at motoren skal ha maks turtall (WOT) mellom 5000-6000 omdreininger (oppgitt i spesifikasjonene), ligger turtallet rundt 5000 så virker det slik at motoren jobber tungt. Ligger turtallet rundt 5600-5700 så føles det at den jobber vesentlig lettere i lavere hastigheter.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

8500rpm skrev for 22 timer siden:

Säljarens 48knop är kanske ren marketing bs...

 

noen oppgir toppfart man normalt oppnår til daglig, andre oppgir tallet som står på GPS "Max recalled speed" , med medvind, medstrøm og lett nedoverbakke :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vad kostar en Raker propller i Norge? Jag fick pris av en Svensk leverantör (no name given ;)) på ca 14.000sek !!! Är en Raker HO 22 såpass mycket dyrare i Skandinavien än i USA? Den går ju för ca $550-$600 där.

 

Låter ju helt galet för en propeller för 14tkr (ca 13300 NOK)

 

Vad är era erfareneheter?

Link to post
Share on other sites

Nå er det gjort endringer på skroget på de siste modellene samt at G2 motoren har endret gearutveksling og vekt, dette medfører reduksjon i topphastighet på de nyere modeller.

 

Hva mener du med "slanket litt"?

 

Det er en del endringer på RAKER II/22 og RAKER HO/22 ...

 

Topphastighet på 22,7 knop, hmmm....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke winrace mer, det har blitt tatt mål av propeller før og "etter" prepping der det faktisk ikke er noe som helst forskjell. I tillegg har det blitt ganske ræva kundeservice der i det siste (nekter å selge propeller etter ønske, siden DE mener det ikke vil være en god match, men det er vel opp til kunden å avgjøre selv så lenge han betaler)

 

Men bladene er tynna litt for få ned egen vekta i tillegg til at bladene har blitt mye skarpere, for og gjøre den lettere å drive.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 10 timer siden:

Raker ho, koster 11500 hos de fleste butikkene i Norge

Hørtes forferdelig dyrt ut for en standard propell. Spesielt når man vet at Evinrude ikke lager propellene selv (men er sikkert med i design/testprosessen), men får de laget/produsert av Solas. Hvis det koster såpass mye for en Raker-propell, hadde jeg heller gått for en Mercury Tempest Plus eller bare bestillt Raker fra USA. Tipper forhandlerne har rimelig grei avanse på disse propellene.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd Nordkapp 605 med bigblock g1/g2 ? 

 

Har en 250ho liggende, det hadde vært spennende og sett hva den var god for med den motoren der. 

 

Når jeg fikk omprogramert fra 150 til 200, så merka jeg ikke så stor forskjell. Men hvis man får 50-75hk ekstra i tillegg, så må der jo begynne og skje ting. Syns den lille motoren var noe lite spennende å kjøre på slutten, etter 300timer bak spakene på nordkapp'n kun i sommer så ønska jeg meg 100hk mer :p

 

Burde være mulighet for 65 med 250ho, lift og en eller annen passende propell i størrelsen 26-28"

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...