ferot Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Jeg oppfatter det som at det er svært arbeidskrevende å skifte styrebolt og tetning ved lekkasje på bravo drev. Er det noen spm har erfaring med å sette inn smørenippel for å redusere lekkasjen og hvor plasseres evt. denne? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 (edited) Trenger ikke å være så veldig arbeidskrevende. Du har ikke sett på de alternative løsningene som finnes, der man bl.a. ikke trenger å flytte/ta ut motor og demontere transom for å bytte styrepinnen ? I innlegg #8 her har jeg listet opp en del linker til slikt https://baatplassen.no/i/topic/104343-skeptisk-for-kjoep-av-baat-kraftig-doedgang-bravo-2/ Her en variant som jeg skal prøve tror jeg http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Gimbal-Ring-Arm-Plug-Tap-Saw-Kit-22-88847A1-/121084416174?vxp=mtr Dette er en annen variant http://www.jrmarine.com/instructions.htm Uansett bør man nok satse på en syrefast pinne og ikke den originale. Forøvrig er det jo et par foringer og en tettering som skiftes. http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Gimbal-Steering-Shaft-Pin-98230a1-866718A01-/400259657066 "This replacement Pin is made of high quality 304 Stainless Steel" Her et noen andre tråder, det finnes nok flere https://baatplassen.no/i/topic/95316-bravo3-drev-lekker-vstyre-arm/ https://baatplassen.no/i/topic/71563-lekkasje-fra-styrepinnen-paa-mercruiser-bravo-3-drev/ https://baatplassen.no/i/topic/60193-gaar-det-an-aa-montere-smoerenippel-paa-styrebolt-bravo-ii/ https://baatplassen.no/i/topic/64816-lekkasje-i-styrebolt-paa-bravo-3-drev-maa-motor-ut/ https://baatplassen.no/i/topic/41158-bravo-lekkasje-i-transom-ror-gjennomfoering/ Til slutt en snutt eller to Edited April 5, 2014 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
kupling Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Jeg byttet styrebolt i2013 (bravo3).brukte Jrmarine sin metode ,det gikk veldig greit,bortsett fra at styrebolten satt noe jæ..lig fast.brukte en glide hammer (hjemme laget).bolten jeg byttet har stått i drevet i 14 år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Jeg har byttet til styrebolt i rustfritt og er ikke i tvil om at det er et supert valg i forhold til svartstål som er originalt. De fleste mercruiser drev i usa går vel i ferskvann, derav valg av billig stål. Spør du meg så er det helt på trynet å kjøre rundt med det i saltvann.. Det er tross alt en simmerring oppi der, som krever "polert" seal flate. Den holder ikke lenge med den originale i saltvann. Min var rusten og det var slark mellom bolt og foring pga rust. Dette ga en svak klakkelyd på lavt turtall i gir. Det er for all del ikke en enkel jobb å bytte den, men med litt kreativitet, 2x 5/8" skrallenøkkler, spesialtilpasset fastnøkkel og et mobilkamera så gikk det helt greit. Klin bolt, simmerring og foringer inn med Aqua Shield som selges på Tess. Det er et smørefett som klebrer og løses ikke opp i saltvann. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Takk for svarene. Jeg skal forsøke kikhullsoperasjonen for å skifte styrebolten:-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tårben Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 kupling skrev On 6.4.2014 at 20.28: Jeg byttet styrebolt i2013 (bravo3).brukte Jrmarine sin metode ,det gikk veldig greit,bortsett fra at styrebolten satt noe jæ..lig fast.brukte en glide hammer (hjemme laget).bolten jeg byttet har stått i drevet i 14 år. Gammelt innlegg, men prøve læll. noen som vet hvor jeg får tak i utstyret for JRMarine sin Løsning for bytte av bolt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 Får du ikke det fra JR Marine? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lunde14 Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Tenkte kansje at noen hadde lit erfaringer og dele rundt dette, skal til med jobben og fikkse lekasjen rundt styrebolten. Jeg har en Marex 330 med to Styer motorer så det blir dobbelt opp for meg. Det jeg lurer på er at når jeg skal bestille deler så ser jeg at noen leverer ny bolt med hull for greas nippel i bunnen og slik jeg kan se det så kommer greasen ut i tettningsflaten til simmerringen, hvordan kommer en til og få smurt den siden?. Ser også at noen skriver i diverse tråder at de har opplevd lekasje/ svetting av saltvann også etter at bolt og pakninger er byttet men at det skal monteres en form for greasnippel i infestningen for og forhindre dette, er det noen som kan fortelle om dette? Min plan er og ta ut begge motorene for og demontere alt for reperasjon av styreboltene, har ikke lyst til og sage hull i transomene. ser også at det mange refererer til som rustfrie bolter er laget av 304, dette sammen med saltvann vil ruste, er det noen som vet om dette går an og få i 316 kvalitet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 (edited) Ja nå ser jeg at den rustfrie styrepinnen jeg kjøpte er 304 og ikke 316. 316 er iallefall en høyere pris, fant en her: https://skusinage.com/shop/pin-de-direction-bravo/?lang=en Tror jeg også tar av transom istedenfor å kutte/borre i dem, siden motoren allerede er ute. Edited February 7, 2018 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Foe Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 I fjor satte jeg en smørenippel foran bolten og fylte opp med marinegrease til det tøt ut på innsiden. Ser bra ut også i år. Ingen lekkasjer. Ser på det som forebyggende før bolten og summeringer går istykker. Hvis du kikker på et drev fra yanmar sies det at dette er identisk med Bravo. Dette drevet har smørenippelen bravo mangler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 På min står det en uoriginal smørenippel her: Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lunde14 Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Se det ja, tusen takk for oppklaringer både Teerex og Foe. Kikket lit på instruksjonsbøker til Yanmar zt370 i dag og ut i fra det jeg kan se så må det være en lit annen utforming på innfestingen i forhold til Bravo drev. Yanmar har smøre nippelen helt i toppen men slik jeg kan klare og se det så bør den være der du har din Teerex på Bravo drev. Løsningen som ser ut til og ha kommet på Bravo drevene er bolt med smørenippel i bunnen av bolten og kanal for grisen ut i undekant av simmeringen. Slik det er vist på ditt drev Teerex så må det bores igjennom lagerforingen til bolten i transomen, vet ikke om dette er positift eller negatift. Det jeg ser som positift med og ha smørenippelen bak på transom plata er jo at det går og komme til den i løpet av sommeren . Lurer lit på hvordan dette blir løst for smørepunktet som er i bolten, er det mulig og komme til her uten og demontere ting, mulig en kan sette på en slange på denne for lettere tilgang i løpet av sesongen. Dette er jo et smørepunkt som det jo ikke vil gjøre noe om en oversmører, grisen vil jo bare komme ut nedover . Tror nok at jeg kansje går for det ekstra smøre punktet i tilegg til smørepunktet i bolten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Ja denne smørenippelen på min er kanskje satt på i etterkant da motor/transom ble flyttet over fra en båt til en annen i 2001. Men opprinnelig 1998-modell. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Posted January 14 Share Posted January 14 Det er noen år siden du svarte på denne tråden Teerex, men er det fortsatt holder styrespindelen fortsatt tett med den smørenippelen? Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted January 14 Share Posted January 14 BjornLie skrev for 3 timer siden: Det er noen år siden du svarte på denne tråden Teerex, men er det fortsatt holder styrespindelen fortsatt tett med den smørenippelen? Dessverre står båten min fortsatt på land, så det gjenstår nok å se Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.