Jump to content

Lekkasje styrepinne bravo drev, montere smørenippel?


ferot

Recommended Posts

Trenger ikke å være så veldig arbeidskrevende.

Du har ikke sett på de alternative løsningene som finnes, der man bl.a. ikke trenger å flytte/ta ut motor og demontere transom for å bytte styrepinnen ?

 

I innlegg #8 her har jeg listet opp en del linker til slikt https://baatplassen.no/i/topic/104343-skeptisk-for-kjoep-av-baat-kraftig-doedgang-bravo-2/

 

Her en variant som jeg skal prøve tror jeg http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Gimbal-Ring-Arm-Plug-Tap-Saw-Kit-22-88847A1-/121084416174?vxp=mtr

 

Dette er en annen variant http://www.jrmarine.com/instructions.htm

 

Uansett bør man nok satse på en syrefast pinne og ikke den originale.

Forøvrig er det jo et par foringer og en tettering som skiftes.

 

http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Gimbal-Steering-Shaft-Pin-98230a1-866718A01-/400259657066

 

bilde

 

"This replacement Pin is made of high quality 304 Stainless Steel"

 

Her et noen andre tråder, det finnes nok flere

 

https://baatplassen.no/i/topic/95316-bravo3-drev-lekker-vstyre-arm/

 

https://baatplassen.no/i/topic/71563-lekkasje-fra-styrepinnen-paa-mercruiser-bravo-3-drev/

 

https://baatplassen.no/i/topic/60193-gaar-det-an-aa-montere-smoerenippel-paa-styrebolt-bravo-ii/

 

https://baatplassen.no/i/topic/64816-lekkasje-i-styrebolt-paa-bravo-3-drev-maa-motor-ut/

 

https://baatplassen.no/i/topic/41158-bravo-lekkasje-i-transom-ror-gjennomfoering/

 

Til slutt en snutt eller to

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet til styrebolt i rustfritt og er ikke i tvil om at det er et supert valg i forhold til svartstål som er originalt. De fleste mercruiser drev i usa går vel i ferskvann, derav valg av billig stål.

Spør du meg så er det helt på trynet å kjøre rundt med det i saltvann..

Det er tross alt en simmerring oppi der, som krever "polert" seal flate. Den holder ikke lenge med den originale i saltvann.

Min var rusten og det var slark mellom bolt og foring pga rust. Dette ga en svak klakkelyd på lavt turtall i gir.

 

Det er for all del ikke en enkel jobb å bytte den, men med litt kreativitet, 2x 5/8" skrallenøkkler, spesialtilpasset fastnøkkel og et mobilkamera så gikk det helt greit. Klin bolt, simmerring og foringer inn med Aqua Shield som selges på Tess. Det er et smørefett som klebrer og løses ikke opp i saltvann.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
kupling skrev On 6.4.2014 at 20.28:

Jeg byttet styrebolt i2013 (bravo3).brukte Jrmarine sin metode ,det gikk veldig greit,bortsett fra at styrebolten satt noe jæ..lig fast.brukte en glide hammer (hjemme laget).bolten jeg byttet har stått i drevet i 14 år.

Gammelt innlegg, men prøve læll.

noen som vet hvor jeg får tak i utstyret for JRMarine sin Løsning for bytte av bolt?

Link to post
Share on other sites

Får du ikke det fra JR Marine?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Tenkte kansje at noen hadde lit erfaringer og dele rundt dette, skal til med jobben og fikkse lekasjen rundt styrebolten. Jeg har en Marex 330  med to Styer motorer så det blir dobbelt opp for meg. Det jeg lurer på er at når jeg skal bestille deler så ser jeg at noen leverer ny bolt med hull for greas nippel i bunnen og slik jeg kan se det så kommer greasen ut i tettningsflaten til simmerringen, hvordan kommer en til og få smurt den siden?. Ser også at noen skriver i diverse tråder at de har opplevd lekasje/ svetting av saltvann også etter at bolt og pakninger er byttet men at det skal monteres en form for greasnippel i infestningen for og forhindre dette, er det noen som kan fortelle om dette?

Min plan er og ta ut begge motorene for og demontere alt for reperasjon av styreboltene, har ikke lyst til og sage hull i transomene.

ser også at det mange refererer til som rustfrie bolter er laget av 304, dette sammen med saltvann vil ruste, er det noen som vet om dette går an og få i 316 kvalitet?

Link to post
Share on other sites

Ja nå ser jeg at den rustfrie styrepinnen jeg kjøpte er 304 og ikke 316.

316 er iallefall en høyere pris, fant en her:

 

https://skusinage.com/shop/pin-de-direction-bravo/?lang=en

 

Tror jeg også tar av transom istedenfor å kutte/borre i dem, siden motoren allerede er ute.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I fjor satte jeg en smørenippel foran bolten og fylte opp med marinegrease til det tøt ut på innsiden. Ser bra ut også i år. Ingen lekkasjer. Ser på det som forebyggende før bolten og summeringer går istykker. Hvis du kikker på et drev fra yanmar sies det at dette er identisk med Bravo. Dette drevet har smørenippelen bravo mangler.

Link to post
Share on other sites

På min står det en uoriginal smørenippel her:

nippel.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Se det ja, tusen takk for oppklaringer både Teerex og Foe. Kikket lit på instruksjonsbøker til Yanmar zt370 i dag og ut i fra det jeg kan se så må det være en lit annen utforming på innfestingen i forhold til Bravo drev. Yanmar har smøre nippelen helt i toppen men slik jeg kan klare og se det så bør den være der du har din Teerex på Bravo drev. Løsningen som ser ut til og ha kommet på Bravo drevene er bolt med smørenippel i bunnen av bolten og kanal for grisen ut i undekant av simmeringen.

Slik det er vist på ditt drev Teerex så må det bores igjennom lagerforingen til bolten i transomen, vet ikke om dette er positift eller negatift. Det jeg ser som positift med og ha smørenippelen bak på transom plata er jo at det går og komme til den i løpet av sommeren :thumbsup:. Lurer lit på hvordan dette blir løst for smørepunktet som er i bolten, er det mulig og komme til her uten og demontere ting, mulig en kan sette på en slange på denne for lettere tilgang i løpet av sesongen. Dette er jo et smørepunkt som det jo ikke vil gjøre noe om en oversmører, grisen vil jo bare komme ut nedover :smiley:.

Tror nok at jeg kansje går for det ekstra smøre punktet i tilegg til smørepunktet i bolten.

Link to post
Share on other sites

Ja denne smørenippelen på min er kanskje satt på i etterkant da motor/transom ble flyttet over fra en båt til en annen i 2001. Men opprinnelig 1998-modell.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
BjornLie skrev for 3 timer siden:

Det er noen år siden du svarte på denne tråden Teerex, men er det fortsatt holder styrespindelen fortsatt tett med den smørenippelen? 

 

Dessverre står båten min fortsatt på land, så det gjenstår nok å se :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...