Jump to content

Ny autopilot til båten, hvilket merke / type skal jeg velge?


navid

Recommended Posts

På tidligere autopiloter jeg har vært i befatning med blir kalibreringen som regel utført ved en bestemt hastighet. Som regel ved marsjfart.

 

Jeg ønsker en pilot som er optimal i minst to fartsområder, 8 knop på en motor og marsjfart i 18 knop på begge motorene. Hvilke erfaringer har dere som opererer på samme måten?

Hvilken fart du kalibrer på er igrunn ett fett, de fleste piloter av nyere dato er aldri ferdig opplært, de adopterer båtens egenskaper kontinuerlig (kalled gjerne adaptiv autopilot).

Tenk deg selv at du styrer båten din, hvordan ratter du i 8 knop kontra 18 knop, og ikke minst hva får deg til å endre utslaget på rattet?

For at piloten skal gjøre samme gode jobb som deg må den vite det samme som du vet, den må vite båtens fart! Mat inn gps på piloten og du får en båt som virker i alle fartsområder.

 

På min pilot kalibrerer jeg kompasset i lav fart, men mener å huske at jeg kan kalibrere båten i annen fart, dette er uansett levende parametre som bygges opp over tid. Har du hatt sterk strøm fra siden i 30 minutter kan piloten oppføre seg rart når du vender nesen motsatt vei. Den kan ikke styre bedre enn det den har forutsetninger for å gjøre. Men den lærer hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Her ble båten levert med Garmin 7012 plotter og VHF radio. Da jeg hadde lurt lenge på dette med autopilot, så valgte jeg en fra Garmin, og det fungerer veldig bra sammen med resten av systemet. Plotteren kan lage en rute fra A-Å, og jeg kan velge om jeg vil aktivere autopiloten. Plotteren og jeg er fortsatt i en læringskurve da den ofte velger en mer aggressiv rute enn det jeg tør, men uansett funker det veldig bra.

 

Erfaringen så langt er at jeg lager en autorute, tar over etterhvert med et trykk på en tast og kan styre båten med knappetrykk og ikke rattet. Bruker "Hold styrekursen" veldig ofte. Særlig i lave hastigheter med den joggesko båten jeg har som krever mye korrigering manuelt.

 

Autopilot er den beste investeringen jeg noensinne har gått for - like bak kjøp av båt :smiley: Deilig å slappe av på lange turer og bare holde utkikk!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

og ikke minst hva får deg til å endre utslaget på rattet?

 

Jo, når jeg bytter fra den ene motoren til den andre........

Mener å ha registrert at det gjør piloten noe forvirret.

 

Har du noen formening om hvordan dette Evolutiongreiene ville fungere via boks og NMEA 0183?

Sliter litt med kurscomputeren og er usikker på hvor lurt det er å bruke penger på nytt kort.

Link to post
Share on other sites

Fjellbonden: Jeg har testet dette med Garmin systemet vi har ombord, og det er nesten ikke mulig å merke forskjell med det blotte øye på styrekursen om jeg bytter motor fra SB til BB.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Fjellbonden: Jeg har testet dette med Garmin systemet vi har ombord, og det er nesten ikke mulig å merke forskjell med det blotte øye på styrekursen om jeg bytter motor fra SB til BB.

 

Sama erfaring hos meg, om eg skiftar frå BB til SB eller omvendt så held han kursen like godt, det fine med garminpiloten og plottaren isammen er at ein ikkje treng å kvittere for kvart WP ein rundar og då tek plottar og pilot seg av svingovergangar i godt sammarbeid etter innlærte og programerte erfaringar.

 

Så REM, det neste på ynskjelista di til jul må bli ein garminpilot :yesnod: så blir det ikkje noko rot i svingane :wink:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Ja, skarpe svinger ja... Det var også noe jeg lurte på, ref den agggressive plotteren nevnt over. Innimellom legger den noen autoruter med nær 90 graders svinger innimellom. Dog er piloten tidlig ute og styrer båten fint, greit, og skånsomt i marsjfart på 26-27 knop. Virker som om den vet hvor fort vi kjører? Svinger i sakte fart er mer brutale. Hele skuta krenger:-)

 

Ratesensor? Mulig.... Jeg har sett alle youtube videoer Garmin har om dette fantastiske systemet, men vet svært lite om de dypeste hemlighetene bak panelet jeg bruker...

 

Et annet spørsmål jeg har stilt her uten å få svar fant jeg ut av selv: Autopiloten klarte fint brasene i 1,5 m sjø imot uten at jeg trengte å styre når jeg hadde lagt båten i en grei fart for å unngå de verste slagene. Vel... det blir jo litt av og på med gassen.... noen bølger er jo alltid litt større... Fortsatt ubesvart er den mer krevende medsjøen ift styring og ratting, men det finner vi vel ut av ila sesongen :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mange gode betraktninger og argumenter her.

 

På tidligere autopiloter jeg har vært i befatning med blir kalibreringen som regel utført ved en bestemt hastighet. Som regel ved marsjfart.

 

Jeg ønsker en pilot som er optimal i minst to fartsområder, 8 knop på en motor og marsjfart i 18 knop på begge motorene. Hvilke erfaringer har dere som opererer på samme måten?

Simrad har to sett med styreparmetre, hastigheten når den skal bytte styreparmetre er valgbar.

 

Jeg har Simrad AP24 på begge båtene mine og er svært godt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Simrad før og no (no AP 28) og kunne ikkje ha tenkt meg noko anna! Fantastisk autopilot, spør berre profane. Sjå berre på byggekvaliteten. Og so er det det nesten det einaste av båtelektronikk som er utvikla og produsert i Norge etter det eg har høyrt. For meg betyr det noko. Kvifor ikkje kjøpe norsk når det er best, om ein ikkje vil ha det som er litt billigare. Har i alle høve ikkje sett noko likare enn Simrad og so likar eg designen. Men her er det mykje etter kva du har frå før. Rotete med mange merke etter mitt syn.

Link to post
Share on other sites

Hvis man går på en motor og vil veksle til den andre motoren vil autopiloten bygge opp en modell av båten som gjør at den legger "skulderen" mot ene siden, på samme måte som en selv gjør med rattet. Båtene oppfører seg forskjellig men jeg får iallefall god sving ene veien og dårlig sving andre veien når jeg går på en maskin. Piloten vil lære seg at midtskips ikke er midskips lengre men kanskje 5 grader til styrbord. Når man da legger over til den andre motoren vet ikke autopiloten det og man får samme resultatet som om man gikk i manuellt uten å røre rattet. Da vil "skulderen" lene seg feil vei og man kommer ut av kurs, piloten ser at en er ute av kurs og styrer seg inn igjen, inne på rett kurs setter den tilbake det den har lært seg at er midtskip, man får igjen samme svingen og det hele repeteres. Piloten vil derimot forstå at båten oppfører seg annerledes og tilpasse seg etterhvert. Det er vanskelig å fortelle piloten alt som skjer, for eksempel at man går bare for en motor og bytter over, en kan sammenligne dette med at en person styrer rattet fra flybridgen mens en annen person bytter over til den andre motoren nede uten at han oppe vet om det, da vil du sannsynligvis få en lignende styring i manuell.

 

Jeg ville forsøkt å sette piloten i manuell før man vekslet motor og lagt den inn igjen etterpå, mulig det vil fungere bedre. Jeg vet noen autopiloter alltid legger roret til midtskips når man aktiverer piloten, andre gir ikke rorkommandoer før kursen den er ut av kurs. Den første utgaven er skummel hvis man ikke har kalibrert rorgiver. Det er mange som ikke tør å legge inn autopiloten når de går på plan, nettopp fordi rorgiveren ikke er riktig justert, da får man en kraftig sving hver gang man aktiverer den, ubehagelig er vel ordet.

 

En annen ting en kan merke seg når kun ene maskinen er i gang er at piloten under installasjon har lært seg hvordan roret beveger seg, altså hvor mye kraft som må til for å flytte roret i ønsket hastighet. På min Furuno pilot kjører pumpen roret begge veier i økende hastighet og registrerer hvor raskt det flytter seg. Da kan piloten enkelt flytte roret til rett posisjon. Når man kun har en motor igang er det gjerne tyngre å svinge ene veien og da vil ikke det som piloten lærte seg under installasjon stemme med virkeligheten. Ikke så mye å gjøre med dette. Jeg tipper en båt med strake akslinger er mindre følsom enn en drevbåt.

Link to post
Share on other sites

Så REM, det neste på ynskjelista di til jul må bli ein garminpilot :yesnod: så blir det ikkje noko rot i svingane :wink:

Ja mulig jeg smeller til med en garminpilot etter hvert. Har jo Garmin plottere og Radar hengende på et NMEA nettverk. Hadde først tenkt å prøve ut den jeg har med en rategyro. Monterte nylig en, men den viste seg være feil. Leverandøren sender meg en ny en som jeg får testet ut neste helg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

For at piloten skal gjøre samme gode jobb som deg må den vite det samme som du vet, den må vite båtens fart! Mat inn gps på piloten og du får en båt som virker i alle fartsområder.

 

 

Her er du inne på noe meget viktig Frøken Fryd.

 

Men hvem av disse "billigpilotene" bruker gps farten til å beregne rorutslag? De fleste pilotene jeg kjenner til bruker gps-farten til navigasjonsberegning og ikke til utregning av ror-utslag. For som du sier så vil mennesket som holder i rattet variere utslaget på rattet etter som farten varierer.

 

Det er veldig vanskelig å få full oversikt over signalgangen i pilotene ved å lese brosjyrene de gir ut. Og ikke vil de vel offentliggjøre det heller.

 

Ved direkte spørsmål til Raymarine har jeg fått vite at gps-farten ikke er med å beregne ror-utslaget på deres ap. Men de forteller at den nye Evolution har fått en ny bevegelses- og kurssensor som i tillegg til et 3-akset digitalt kompass også inneholder et 3- akset digitalt akselerometer og en 3-akset digital gyrorate-vinkelsensor.

 

Dette digitale akselerometeret skal etter det jeg har blitt fortalt beregne farten på båten og dermed ror-utslaget. Høres jo veldig fint ut visst det virker da. Ikke vet jeg. :confused:

 

Er det noen som virkelig kan bekrefte at farts-signalene fra gps`en til Simrad og Garmin er med på å beregne ror-utslaget? eller er farts-infoen kun brukt til å beregne navigasjonsinfo?

 

Raymarine - Simrad - Garmin, dette blir nok "valgets kval"

Link to post
Share on other sites

Måten pilotene virker på er at de først gjør en liten bevegelse med roret og så ser de på rategyro og kompass hva responsen blir, på denne måten kan de tilpasse rorutslaget etter hva som trengs under forskjellige hastigheter og forhold.

 

Simrad bruker GPS hastighet til å veksle mellom to sett med styreparametre for lav og høy hastighet.

Link to post
Share on other sites

@Frøken Fryd: Har du noen oversikt over hvilke modeller/merker som "lærer" kontinuerlig, og i hvilket omfang de gjør det? Jeg har inntrykk av at det er en del forskjeller ute og går på hvor intelligente autopilotene er.

Nei det har jeg nok ikke, men visst ikke en pilot tar hensyn til fart ville jeg aldri montert den i en planende båt, eller en annen båt med større fartsområde.

 

Men hvem av disse "billigpilotene" bruker gps farten til å beregne rorutslag? De fleste pilotene jeg kjenner til bruker gps-farten til navigasjonsberegning og ikke til utregning av ror-utslag.

Det er veldig vanskelig å få full oversikt over signalgangen i pilotene ved å lese brosjyrene de gir ut. Er det noen som virkelig kan bekrefte at farts-signalene fra gps`en til Simrad og Garmin er med på å beregne ror-utslaget? eller er farts-infoen kun brukt til å beregne navigasjonsinfo?

Jeg tror ikke pris har så mye å si på om de bruker fart eller ikke, det koster ikke noe ekstra å ta den informasjonen med i bergeningene. Og helt ærlig så tror jeg ikke man klarer å lage en pilot som styrer rett i lav og høy hastighet uten å ha det med i beregningen. Man kunne jo selvsagt brukt rate sensorene til dette men jeg tror ikke så mange gjør det, mulig Raymarine gjør dette. Brosjyrer er ofte mangelfulle og egentlig bare en reklameplakat. Last ned brukermanualen istedet, der pleier det å stå forklart hvordan den jobber.

 

 

 

Kan også legge til at det er viktig med hurtig oppdatering av kompasskurs for planende båter, 5 ganger i sekundet er vel minimum man bør ha.

Man bør også ha i mente at piloten ikke vet hvordan været er, det har ingen ting for seg å korrigere det minste avvik når man ligger å jager på store bølger, da må piloten få beskjed om at været er "tøft" og at den slakker opp i styringen. Den må også få vite at været er bra når du kommer innaskjærs. Mange piloter kan kjøres i "manuellt vær", auto eller en semiauto.

Og får å være litt ufin, så hjelper det lite å kjøpe ny pilot hvis man ikke kan bruke den gamle ;-)

Link to post
Share on other sites

Nei det har jeg nok ikke, men visst ikke en pilot tar hensyn til fart ville jeg aldri montert den i en planende båt, eller en annen båt med større fartsområde.

 

Tar de gamle S1G-S3G fra Raymarine hensyn til fart, da? Synes de styrer veldig bra i "all slags" fart jeg.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Desverre har ikke jeg tid til å lese gjennom alle disse manualene, en burde finne det der.

Piloten er uansett avhengig av nøyaktig og oppdatert kompasskurs, har man en vanlig fluxgate uten rate vil man ikke få 100% styring, men det kan fint virke på en tyngre retningstabil båt.

 

Du kan jo teste selv neste gang en er på sjøen, finn ett uforstyrret område og styr manuellt, forsøk å holde samme kurs kun ved å se på kursen som vises på autopiloten (ikke ut vinduet). Kjølvannet vil da vise deg resultatet, hvis ikke du klarer dette så klarer ikke piloten det heller. Det kan være dårlig kompass, dødgang i hydrolikken eller mekanisk dødgang i overganger, eller hva med slark på rorgiver. En har selvsagt kalibrert kompasset først :wink:

Link to post
Share on other sites

Desverre har ikke jeg tid til å lese gjennom alle disse manualene, en burde finne det der.

Piloten er uansett avhengig av nøyaktig og oppdatert kompasskurs, har man en vanlig fluxgate uten rate vil man ikke få 100% styring, men det kan fint virke på en tyngre retningstabil båt.

 

Du kan jo teste selv neste gang en er på sjøen, finn ett uforstyrret område og styr manuellt, forsøk å holde samme kurs kun ved å se på kursen som vises på autopiloten (ikke ut vinduet). Kjølvannet vil da vise deg resultatet, hvis ikke du klarer dette så klarer ikke piloten det heller. Det kan være dårlig kompass, dødgang i hydrolikken eller mekanisk dødgang i overganger, eller hva med slark på rorgiver. En har selvsagt kalibrert kompasset først :wink:

 

Poenget mitt er at jeg ikke tror det er nødvendig at autopiloten vet hva farten er hvis den har gyro.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på hva du mener med "gyro", hvis du mener ratesensor så tror jeg ikke du får fin styring på alle fartsnivåer, iallefall ikke med det samme.

En rate sensor registerer bare rotasjon og vil neppe kunne fungere som rorbegrenser. De nye evolution pilotene kjenner jeg ikke til, men jeg ser de har innebygget akselerometer så da kan den sikkert bruke den informasjonen til å justere rorutslaget.

 

Det er ikke nødvendigvis viktig at man har redusert fra 35 til 15 knop, eller fra 15 til 3 knop. De viktigeste er at man vet farten har redusert slik at man kan endre på utslaget. Jeg ser det nye kompasset til Raymarine har både rate sensorer og akselerometer. Da får jo piloten beskjed når farten endres.

For alle oss andre som ikke har akselerometer i pilotinstallasjonen så ville jeg hatt fartsinformasjon inn på piloten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Monterte en Furuno 511 i en planende båt.

Uten GPS tilkoblet var det vanskelig for piloten å følge med. Med GPS tilkoblet går den meget bedre.

Piloten hadde vært i båten side 2009 men ikke montert..

Har koblet den opp mot TIKI Navigator og det fungerer veldig bra.

 

Hilsen Nils

Redigert av UVÆR-II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...