njal Svart 16.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2016 (redigert) Takk for det. Ble fornøyd selv og. Jeg pusset den først helt ned, så penslet jeg den med rent vann. Da reiste treverket litt bust. Jeg pusset så lett over. Etter det beiset jeg 1 strøk. Det ble veldig jevnt og fint, så jeg gikk rett på med lakk. Da jeg hadde tatt ca. 5 strøk pusset jeg over med vannslipepapir, slik at den ble helt glatt. Så noen strøk til. Alle beslag monterte jeg med tec7 på skruene, slik at ikke vann skulle følge med skruene inn å føre til ar lakken flasser. Til slutt rubbet og polerte jeg. Rorkulten er like fin fortsatt. Sikkert lurt med epoxy. Jeg gadd ikke, for jeg tror denne lakken er veldig bra. Redigert 16.November.2016 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
powermickel Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Supert, takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Jeg bestilte nytt propellnav hos Lasa i Son, i håp om at det ville løse problemet. 3200kr. Fulgte med alt som trengs, også sink. Det gjorde susen! En stor lettelse! Hei! Kan du sjekke om hub-settet ditt har dele-nr: 3858849 ? Fordi jeg har samme problem og båtsenteret har dreiet ut foringen bak og satt inn ny men det er fortsatt slark i navet mitt . Det er vell slark i sporene på navet slikk at jeg må skifte hele dr*ten.. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Hei. Båten ligger på sjøen, så får ikke sjekket det desverre. Det var denne navsatsen vi kjøpte, ser at det er det er samme delenummer. Vi har 110s drev, men det bør passe for deg og. Høres ut som samme problem som vi hadde. Propellen slarket på akslingen. Nytt nav løste problemet. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Nå har vi tatt med seilene hjem. Vi har også satt på presenning over cockpiten. Vi kommer ikke til å dekke over noe mer. Denne er lett å ta av hvis vi skal ut med båten. Gikk veldig fint slik i fjor vinter. Vi har tidligere opplevd å få kondens under madrassene. Vi har vært nøtt til å sette madrassene på høykant for lufting innimellom for å unngå dette. Nå håper vi at det skal bli slutt på dette, med "Airmax" undermadrass. Denne skal sørge for en 15mm luftspalte under madrassen. Vi vil ikke ha spilebunn under madrassene, da det ville blitt vanskelig å komme til stuerommene under sengene. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Vi har samme greia sydd inn i madrassene våre. Null fuktighet etter fire uker i båten. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 (redigert) Hei. Båten ligger på sjøen, så får ikke sjekket det desverre. Det var denne navsatsen vi kjøpte, ser at det er det er samme delenummer. Vi har 110s drev, men det bør passe for deg og. Høres ut som samme problem som vi hadde. Propellen slarket på akslingen. Nytt nav løste problemet. Tusen takk Jo!! Redigert 20.November.2016 av powermickel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Vi har samme greia sydd inn i madrassene våre. Null fuktighet etter fire uker i båten. Fungerer utmerket. Godt å høre! Da satser vi på at dette blir bra. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Det eneste som gjenstår nå er å ordne så varmeren suger friskluft utenfra. Jeg må finne en løsning slik at den ikke kan suge inn fuktighet.... Har tenkt at den kan suge inn friskluft fra cockpiten et sted, må tenke litt på det. Om du lar den suge fra innsiden så lager du et aldri så lite vakuum i båten, dvs at du suger luft inn via båtens ventiler osv. Og det er egentlig ikke så dumt iom at du drar friskluft inn i flere deler av båten som gir god sirkulasjon. Så om det er bryet verdt å hente luft rett fra utsiden... vet ikke helt? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Jeg har tenkt samme tanken.... Vi opplever at luften er tørr og fin når vi fyrer, ofte rundt 50% rf. Vi vurderer allikevel mulighetene for å ta friskluft utenifra. Vi vil få veldig god ventilasjon i tilfelle. Da kan vi også bruke varmeren til å blåse inn frisk luft på varme sommerdager. Det kommer også litt støy fra luftinntaket. Vi vurderer en 3 veis ventil hvis vi skal ta luften utenifra. Da kan vi velge å resirkulere innelluften for hurtig oppvarming når det er kaldt. Redigert 21.November.2016 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Eureka Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Der har du løsningen jeg tenkte å foreslå. Treveis ventil med spjeld. Så ikke helt hvor du hadde montert varmeren, men.., Eberen, som sto i min båt, var montert helt akter ved akterspeilet, i cockpitbenkerommet, og hentet luft fra omgivelsene. Jeg laget to hull med ventilrist i veggen ved rorkult. Altså mellom dørk og benk, helt oppe.. da ble det ihvertfall tilsig av uteluft... ( eberen min var fra 80-tallet og lakk eksos) Har du slike små rom i sidene på cockpitkarmen? Kan du sette hull der og hente luft derfra? Da er du passe sikkert mot innsig av eksos. Fordelen med å hente luft utenfra er jo også at du presser ut mere av lufta når du lager mat... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Jeg måtte på et møte i Strömstad sist fredag. Skulle ligge over, Admiralen og jeg. Kom om bord i Hulda, temperatur inne var 6,2 grader og RF= 70 %. Satte i gang Eber (4 kW) og i løpet av to timer var temperaturen 21,5 grader og RF= 48 %. Tar luften utenfra. Og ute var det sprutregn i byger, frisk vind, surt som rakker'n. Inne var det varmt, koslig og frisk luft. Jeg har sluttet å vurdere luft innenfra. Men jeg kunne tenke meg å sette inn en slik 3-veis rett og slett for å stoppe vanninntrenging om jeg skulle fylle cockpit. Det skjer sjelden, men jeg fikk det til over Sækken for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Varmeren er montert helt akter på styrbord side. Det er "innvendig" i båten. Vi har kun stuerom med tilgang fra cockpiten på babord side. Min største bekymring når det gjelder å ta frisk luft utenifra er muligheten for vann inn i varmeren. Jeg har tenkt til å lage luftinntaket i cockpiten et sted, med svanehals på innsiden. Vi må prøve å få det til uten at det blir for stor motstand og. Sjelden det kommer vann i cockpiten hos oss. Vi får god varme i båten nå når det er ned mot 0 grader, det er ingen problem. Helt topp! Det tar ca. 30 min fra vi skrur på varmeren. Det er litt mindre volum å varme opp hos oss da :) Jeg leste at du nevnte det kom sur lukt fra forbrenningsluftinntaket ditt Hulda. Jeg har prøvd å kjenne det hos oss, men kan ikke merke noe. Så vi kommer til å fortsette å ta forbrenningsluft inne i båten. Det må jo sørge for en viss ventilasjon. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Nå er jeg ikke sikker på om den sure lukten egentlig kommer fra avfukteren eller fra Eber. To muligheter der. Dessuten oppdaget jeg en slakk klemme på aggregat-eksosen. Men jeg mener å huske at fra bruksanvisningen til vår Eber er anbefalingen å ta forbrenningsluften fra godt ventilert rom eller utenfra. Og vi har ikke noe godt ventilert rom inne i Hulda. Derfor ble routingen lagt ut gjennom akterskipet med svanehals. Det kjører. Hos oss henger Eber helt akter oppunder dollbord SB side. Innluft hentes akter i cockpit via svanehals kjørt helt oppunder cockpitkarmen. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 3. Juledag dro vi ut med båten. Turen gikk til Aker brygge, vi var tilbake 30. desember. Det ble en veldig bra romjul Dieselvarmeren har holdt stabilt mellom 22 og 24 grader inni båten hele turen. På natten skrudde vi den av og brukte vifteovn (Thermal 1500). Luftfuktigheten har holdt seg mellom 30 og 50%. Som regel under 40%, så hittil fungerer det bra at dieselvarmeren resirkurerer inneluften. Her fyller vi diesel i Drøbak. Seilene er ikke på, de ligger hjemme nå som det er vinter. Det var trangt om plassen. Virker som mange båter overvintrer på Aker brygge. Strøm og vann på brygga, helt topp Så går turen tilbake til Drøbak. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Framtia Svart 6.Januar.2017 Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 en burde helt klart bruke båten mer om vinteren ser jeg! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
njal Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 (redigert) Dette var vår første overnattingstur på vinteren, og det kan anbefales Nå har vi installert stereo i båten Vi har kjøpt høyttalere fra "Fusion". 7" ute, og 6" inne. Begge høyttaler settene er 2 veis. Kablene som fulgte med høyttalerene var for korte. Vi har derfor brukt 2,5 mm2 fortinnet strømkabel fra Biltema som høyttaler kabler. Håper dette blir bra. Vi har tenkt til å bygge isolerte bokser rundt bak høyttalerene, må tenke litt på hvordan vi skal gjøre det.... Når det gjeller radioen var det viktig med en radio med DAB+ og Bluetooth. Vi endte derfor på en G4 rm745. Radioen trenger kun FM antenne. Vi kjøpte en enkel "trådantenne" bare for å ha en antenne med en gang, men denne fungerer bra. Hvertfall i Drøbak. Den ligger strekt ut i rommet bak radioen. Vi har også montert kablet fjernkontroll til radioen i cockpit. Denne har jeg glemt å ta bilde av. Vi er veldig fornøyd med lyden. Det fulgte med svarte og hvite fronter. Vi valgte svarte inne i cabinen. Vi ville ikke ta hull i den hvite veggen man ser på bilde under, da den tydelig er en viktig del av konstruksjonen. Vi fikk derfor ikke montert høyttalerene så langt ut til siden som vi ønsket oss. Ikke lett å finne egnet plassering til høyttalerene i cockpit. Etter nøye vurdering plasserte vi de her. 15cm hullsag er ikke lett å få tak i. Vi brukte derfor denne. Ikke like enkelt som hullsag, men hullet ble rundt! Her har vi radioen. Klar for tur Redigert 10.Januar.2017 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Lovart låring Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Imponerende og inspirerende tråd. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
njal Svart 31.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2017 (redigert) I helgen kom det snø på båten Nøyde meg med å børste av sprayhooden. Vi skal på tur neste helg, så gadd ikke ta på presenningen over cockpiten. Var 5 grader ombord når jeg kom. Satt på dieselvarmeren, og det ble kjapt 22 grader Redigert 31.Januar.2017 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 I helgen var vi på tur Turen gikk til Aker Brygge. Tok ikke mange bilder dessverre. Her er det bilde fra vi kom tilbake til Drøbak hvertfall. Helt stille. Vi dekte over cockpiten, for de var meldt snø. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
ElGapitan Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 (redigert) Hvordan var det med den eksosbandasjen fra Biltema, opplevde dere noe gassing fra den? Eller at den blir litt brun? Redigert 3.Mars.2017 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Det luktet vondt den første timen. Da ble den svak brun, ikke noe lukt etter det. Vi kjøpte eksosbandasje med folie. Denne folien begynte å løsne. Jeg tok derfor på et lag til med eksosbandasje. Da med folien innover, slik at stoffsiden kom ut. Ved oppstart da luktet det vondt sikkert en time igjen. Ikke noe lukt siden. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
ElGapitan Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Takk for svar, da har jeg sannsynligvis funnet opphavet for lukt og røyk, roet seg etter en stund :) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 (redigert) Det er nok det som er årsaken Det gjorde meg usikker i starten og. Var redd det var eksoslekasje, men ga seg fort. Redigert 3.Mars.2017 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ben Sin Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Kom også tilfeldigvis over denne tråden i dag. Flott tråd med mange fine reiseskildringer og fine bilder. Hadde veldig på følelsen at jeg hadde sett båten din på sjøen, og fikk vel bekreftet det i innlegg 142 hvor jeg ligger to båser til høyre for deg på Aker Brygge. Litt senere i tråden ser jeg at vi ligger på Oscarsborg samme helg. Og det ser ut som om du farter like mye rundt i Oslofjorden som oss, så da er det ikke usannsynlig at man møtes her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.