Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Her nærmer vi oss Rostock.

bilde

 

En time innover fjorden kommer Rostock til syne

bilde

 

Her ligger vi i Stadthafen vest i Rostock. Litt grått vær.

bilde

 

Bedre vær dagen etterpå.

bilde

 

Tid for shopping. Billig øl i dette landet.

bilde

 

Tid for avreise fra Rostock. Nå seiler vi til Stalsund i Rügen.

bilde

 

Her åpenbarer Stralsund seg.

bilde

 

Dette er den første gjestehavnen hvor vi møter mange andre på ferietur. Fin havn.

bilde

 

Tidlig start, her kaster vi loss og seiler til København.

bilde

 

Her er vi på plass i Nyhavn i København. Det er ingen havneanlegg eller dusj tilknyttet Nyhavn som vi har funnet ut av. Da vi var her for 2 år siden fikk vi dusje på et hotell litt lenger inn i kanalen. Det fikk vi ikke i år. Vi fikk derimot bruke sanitæranlegget til Christianshavn kanal. Det var kort å gå over dit med den nye broen.

bilde

 

Her står jeg på den nye broen.

bilde

 

Fint i Danmark.

bilde

 

Etter en langhelg i København var det tid for å seile videre. 04.00 på Mandag 11.06 kastet vi loss og satt kursen mot Læsø.

bilde

 

Fint føre

bilde

 

Merkelig slep.

bilde

 

Her kommer uværet. Det var heldigvis kortvarig.

bilde

 

I dag tidlig (ca. 06.00 tirsdag 12.06) seilte vi inn i Vesterø havn på Læsø. 

Nå blir vi her noen dager. 

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post

Nå har sommeren kommet til Læsø! I går kveld på baren fikk vi høre at det er havnefest i Østerby havn fredag og lørdag, så i dag går turen mot Østerby.

Fin kveld i går

bilde

Vi kastet loss for ca. 1 time siden. Regner med å være framme om ca. 1 time. Håper ikke det er helt fullt...

bilde

Varmt i dag!

bilde

Klart vann

bilde

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post

Vi kom fram, og her er det veldig fullt! Vi endte med å legge oss ut og inn med anker.

Ligger fint her.

Kom litt skyer akkurat i det jeg tok bilde. Veldig varmt.

 

bilde

Vi hadde betalt for å ligge i Vesterø til i morgen (det gjorde vi før vi fant ut at det skulle være havnefest i Østerby). Vi var derfor å spurte havnesjefen i Vesterø før vi dro om den betalte havneavgiften kunne gjelde i Østerby. Han ringte da havnesjefen i Østerby, han svarte da at det ikke var noe problem.

Greie folk.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Fra Østerby seilte vi til Gøteborg. Han ene rederen skulle en tur til Korfu i Hellas med noen studiekamerater, så han tok flyet dit fra Gøteborg. 

Etter Gøteborg seilte vi til Åstol. Har ikke noen bilder derifra heller dessverre. Fint sted.

 

Fra Åstol seilte vi til Smøgen. 

Her er Gullholmen.

bilde

 

Vi lå i uthavn utenfor Smøgen med noen vi kjenner. Denne farkosten har hjemmehavn i Tønsberg.

bilde

 

Her ser vi Smøgen i bakgrunn.

bilde

 

Fin kveld.

bilde

 

Inne i Smøgen. Hadde en rolig kveld på "feil" side første natten.

bilde

 

Kom oss over til "riktig" side neste dag :yesnod:

I Smøgen kom reder nummer 2 ombord igjen. Han landet i Gøteborg og tok bussen til Smøgen.

bilde

 

Da vi var lei av Smøgen seilte vi å møtte noen svensker vi kjenner i en uthavn utenfor Hamburgsund. Har ikke noen bilder derifra.

 

Deretter seilte vi til Fjellbacka. Det var ekstremt fullt, men vi fikk plass til slutt og koste oss der.

 

Deretter gikk turen til gjennom Havstensund og inn i Sannäsfjorden. Der lå våre foreldre med båt så vi lå sammen med de.

bilde

 

Vi seilte over mot Tønsberg, og lå ved brygga i Tønsberg i helgen.

bilde

 

Så var ferien over, og vi må hjem til Drøbak.

bilde

 

Fin spinnakerseilas hjem.

bilde

 

Så er vi på plass i hjemmehavnen. 

bilde

 

Vi har hatt en veldig fin tur.

I starten hadde vi mye varierende vær, men det var varmt i Tyskland. De siste ukene hadde vi bra vær. Det har vært mye seilevind. Vi har vært heldig med vindretningen.

 

Vi var litt skuffet over Tyskland. Vi skulle kanskje seilt lenger vest i Tyskland. Havnene var dog veldrevne. Det var veldig orden. Havneavgiften for oss varierte mellom 100 og 150kr.

Svenskekysten er helt klart favoritten. Der møter vi også andre ungdommer med båt. 

 

Det har blitt lite uthavner, det er en av ulempene med å seile så langt sør. Neste år blir det mer uthavner.

Link to post
  • 1 måned senere...

Det har vært lite aktivitet her i det siste, men her kommer det noen bilder fra høsten så langt.

 

Sist helg var avtalen å møte en vennebåt på Steilene.Der var det regatta, så det var ingen ledige gjesteplasser.

Vi avtalte derfor å møtes på Kavringen.

 

Lite vind på Lørdag. Flott vær!

bilde

 

Fin ny brygge på Kavringen.

bilde

 

Båter på land.... I dette fine været :rolleyes:

bilde

 

En fin kveld i Sandspollen tidligere i høst.

bilde

 

Fin helg på Oscarsbog for noen uker siden.

bilde

Link to post
  • 2 uker senere...

Da vi kjøpte båten sto det en Thermic 2000 parafinvarmer i båten. Den fungerte ikke.

Den hadde eksosutløp rett opp, med en "hatt" man måtte ta av når man skulle bruke varmeren. Virket som forrige eier hadde glemt å sette på hatten noen ganger, det virket som varmeren hadde vært full av vann.

Den viste seg å være vanskelig å reparere, og ble derfor plukket ut av båten.

De siste årene har vi derfor ikke hatt noen varmer ombord. Kun elektrisk vifteovn.

Eksosutløpet ble fjernet.

Varmerluftslangene og utblåsingsdysene lot vi stå igjen, slik at det har vært klart for å montere ny varmer.

Det går 90 mm slanger hele veien.

 

Vi har syntes det vært for kostbart å kjøpe ny dieselvarmer, og har derfor klart oss fint med vifteovn i havn.

 

 

En vi kjenner kjøpte for en liten stund siden en russisk dieselvarmer av merket "Planar", og tipset meg om nettsiden han handlet fra. Det var en finsk nettside, "https://autoterm.eu"

Kompisen hadde bare godt å si om denne varmeren, og det var bare positivt å finne om den på internett.

Det ble derfor lagt inn en bestilling på en 2 kw varmer, "Planar 2dm-12". 

Den kom på ca. 4000 kr inkl. frakt + moms. Vi måtte kjøpe monteringsbrakett og eksosutløp i tillegg.

Det fulgte med lyddemper til eksosen og forbrenningsluften.

 

Servitek i Tønsberg selger disse varmerene og har delelager, så reservedeler bør være mulig å skaffe. 

 

 

bilde

 

Vi kjøpte eksosutløp og monteringsbrakett på Ebay fra Tyrkia.

Veldig fornøyd med eksosutløpet. 24mm stuss.

bilde

 

Braketten passet perfekt.

bilde

 

Vi limte fast 2 finerplater med tec7. En til og montere varmeren i, og en til å feste eksosen i.

I min mor sin bil lå det en liten jekk som var perfekt for å stemple fast platen med. Hadde på varme i båten i 2 døgn i strekk mens det sto i press. Virker som det sitter veldig godt.

bilde

 

Her har vi vidunderet. 

bilde

 

bilde

 

Det fulgte med solide eksosklemmer.

bilde

 

 

Kjøpte monteringspasta for eksos på Biltema til eksoskoblingene.bilde

 

bilde

 

 

Her er eksosen ferdig.

Eksospotta kommer nærme varmluftslangen, vi la derfor isolasjon i mellom. Det kommer eksosbandasje utenpå.

bilde

 

Dieselpumpen

bilde

 

Av frykt for lekkasjer tar vi ikke hull i dieseltanken og setter i eget stigrør til dieselvarmeren, men tar diesel fra forfilteret til motoren.

 

Var på Tess å kjøpte koblingen. 1/2 UNF. De hadde ikke slangenippel med flens, så måtte ha en overgang. Brukte ikke o ringen, men aluminiumspakningen som satt på den gamle blindpluggen. Det ble tett. 

bilde

 

bilde

 

 

Eksosbandasje fra Biltema. Kjøpte med folie, vet ikke om det er noe bedre enn uten....bilde

 

bilde

 

 

Tror dette ble bra.bilde

 

Tid for å isolere varmluftslangene. Kjøpte isolasjonen på Seatronic

bilde

 

bilde

 

Ferdig. Den første halvmeteren etter varmeren er det 60mm rør, resten er 90mm rør.

bilde

 

Det var vanskelig å tre slangen på plass med isolasjonen. Veldig trangt, men gikk akkurat!

bilde

 

 

Y-ventil til venstre i bilde. Det er et spjell i den så vi kan styre hvor mye luft som skal gå fram i forpiggen.bilde

 

bilde

 

bilde

 

Klipte til pakning av gummikork som er mellom skroget og gjennomføringen. Tec7 på hver side av pakningen.

Korkpakningen er for å isolere for varme. Tror ikke det var nødvendig med korkpakningen da.... Blir ikke så varmt i den ytre delen av eksosutløpet.

bilde

 

Varmt og tørt.bilde

 

 

Det eneste som skuffet var betjeningspanelet. Det ser litt simpelt ut.

Det positive er at det er temperaturføler til termostaten i betjeningspanelet. Funker bra.

bilde

 

 

Klar for tur utover høsten.bilde

 

Det eneste som mangler nå er mulighet til å suge inn friskluft utenfra.

Det kommer etterhvert. 

Redigert av njal (see edit history)
Link to post

Nå er kullosalarm bestilt.

Det finnes forskjellige typer, noen med et lite display som viser konsentrasjon co i luften.

For å være sikre på at vi kjøpte en bra kullosalarm kjøpte vi fra Seatronic. Denne har ikke display, men det er sikkert ikke så viktig.

Tviler på at vi kommer til å sove med varmeren på om natta, men sikkert lurt å ha uansett.

 

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Veldig fornøyd med varmeren så langt. Behagelig å bare trykke på knappen så blir det varmt. 

Det eneste som har plaget meg er at dieselpumpen bråker! Den "tikker" ganske høyt.

Det var derfor på tide å gjøre noe med det....

 

bilde

 

 

Hadde noe motorsomsisolasjon til overs fra vi isolerte motorrommet. 

bilde

 

Tenkte egentlig å isolere en liten boks rundt pumpa, men endte med å bare stripse isolasjonen rundt.

 

Da jeg startet dieselvarmeren var det som som natt og dag i forhold til før. Nå kan ikke pumpa høres :smiley:

bilde

 

Det eneste som gjenstår nå er å ordne så varmeren suger friskluft utenfra. Jeg må finne en løsning slik at den ikke kan suge inn fuktighet.... Har tenkt at den kan suge inn friskluft fra cockpiten et sted, må tenke litt på det.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har vinteren kommet til østlandet....

Jeg var ute med båten en tur å fylte diesel på lørdag.

Etter det ble motor, toalett og alle skroggjennomføringer konservert med frostvæske. Vanntanken er ikke tømt enda.

 

Neste helg skal seilene hjem, også setter vi på en presenning over cockpiten.

 

Mulig vi skal mer ut med båten, men da får vi bare konservere på nytt etterpå.

bilde

 

Motoren fikk også et oljeskift.

bilde

 

Gammel motor, men god som gull.

bilde

Link to post

Ja, man kan si hva man vil, men Fenix'en er et flott båt. Virkelig! En kompis har en Albin på omtrent samme størrelsen, også en kjempebåt. Seilte Atlanteren vest for Irland i det drittværet syd til Kanariøyene. 23 døgn i ett strekk, ikke noe problem. Imponerende båter, rett og slett!

Imponerende! Flinke folk som har laget disse båtene :yesnod: Vi er helt klart stolte og veldig fornøyd med båten :smiley:

 

 

Lese med her og er veldig imponert. Har vært på Fehmarn også i fjor, koselig der! Lure på hva slags tape (striper) har du montert/klistret på båten og hvor har du de fra?

 

Kjøpte fra Maxispesialisten :smiley: Nok en fin ting med maxi båtene, det går an å få kjøpt mye originaldeler fra maxispesialisten i Sverige, hvertfall til Fenix da :smiley: Vi har også kjøpt nedre rorlager derifra, har tenkt til å bytte det til våren.

Vanskelig å få det rett, men ble fornøyd  :smiley:

IMG_2139.jpg

 

 

 

 

 

 

Flott tråd, beskrivelser og bilder! Etter å ha hatt båten både på land og vann gjennom vinterene, hva foretrekker du? Ser ut som det blir på vannet også i år?

 

Takk for hyggelig lesning!

 

Helt klart på vannet. Det var alltid så trist å ha båten på land, så glad vi har sluttet med det. Mye triveligere å ha den på vannet, kan bruke den mer og :yesnod: Vi opplever også bedre klima i båten når den er på sjøen, den får en del varme fra sjøen. Jeg føler den trenger litt mer tilsyn når den ligger på sjøen, men er i båten minst 1 gang i uken uansett.

Båten blir på sjøen i år og.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post

 

Vi har også pusset ned, beiset og lakket rorkulten.

Her etter et strøk med Liberon sprit beis med teak farge.

bilde

 

Håper denne lakken holder lenge, hadde på mange strøk (Polyuretan lakk). Tynnet det første strøket ca. 40%

bilde

 

bilde

 

 

 

Hei!

Perfekt resultat - gratulere! 

Har du tatt bare et strøk med Liberon sprit beis med teak farge og har du pusset beisen med papir før du har lakkert?

Jeg må ta en "refit" på min rorkult også og lure på om jeg skal legge opp et/to strøk med fortynnet epoxy først...

 

//Mic

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...