Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

De store seilbåtene som lå longside mot sørsiden av marinaen ser ved første øyekast uskadet ut - det synes jeg er ganske utrolig, med tanke på ismassene som kom veltende over. En av båtene jeg snakker om er en trebåt. Det er fortsatt noen berg med is igjen på flytebrygga, slik at man får et visst inntrykk av dimensjonene på isflodbølgen. Det var kveld og mørkt da jeg forlot Oksval i dag, så gadd ikke prøve å ta bilde av det.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han ferget deg ikke over til båten?? Det var fantastisk utpå i dag, jeg tenkte faktisk på deg i dag - tenkte at du helt sikkert også var utpå og nøt godvære!.

Det var det som var planen ja, men slik gikk det ikke. Tenkte ikke på å spørre om skyss - skal gjøre det neste gang hvis han ikke får flyttet båten. Jeg har fri både mandag, tirsdag og onsdag og hadde planer både om å jobbe litt inne i båten med å montere en hylle, rydde og vaske litt og ikke minst kanskje få meg et par turer...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Såfremt ingen har stjålet den, så har jeg en blå biltemajolle liggende rett ved porten som kan benyttes.

 

Uheldigvis er det ene årefestet ødelagt. Jeg padlet meg fra A-brygga - men det var over en uke siden. Jeg burde vel kommet meg ned og tatt litt bedre vare på jolla.

 

Irriterende med det ødelagte årefestet, jeg ser ikke for meg annet enn enten en hårete DYI-reperasjon eller å bytte ut hele jolla. :-(

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å bli rimelig lenge siden sist jeg var ute. Skulle ut en tur i går kveld, men det ble for sent - fruen ringte og ba meg pelle meg hjem akkurat da jeg kom ned til Aker Brygge for å ta ferga ut :p Forrige søndag var det jo nydelig - men jeg var alt for utslitt til å tenke på båt, vi har hatt to barnebursdager.

 

Ras'pi'en som overvåker temperatur i båten fungerer fortsatt, og dieselvarmeren har vel gått rimelig kontinuerlig de siste to ukene. Nesten for upåklagelig, kan ikke bruke "krisekortet" og prioritere tur til båten når jeg kan logge meg på hjemmefra og se at det fortsatt er fem plussgrader ombord ;-)

 

Jeg har pådratt meg prolaps i ryggen, det er lite stas når man har småbarn i huset, barn som må ha hjelp med påkledning, avkledning og bleieskift, løft, etc ... barn som man av og til må holdes fast ... toåringen har særlig sterk vilje nå, hun nekter å legge seg, nekter å stå opp om morgenen, og dersom hun på ett eller annet punkt ikke får viljen sin, så raser verden sammen, da er det omtrent bare å glemme å få henne levert til barnehagen til noe fornuftig tidspunkt.

 

Nå er det visst meldt drittvær til helgen, så da tviler jeg på at det blir båttur denne helga også - men om ikke annet gir været meg en god unnskyldning til å ta turen ut - cockpitteltet tåler ikke mye vekt, så nå som det er meldt relativt mye sludd er det vel viktig at jeg kommer meg ut og får ristet litt på cockpitteltet fra tid til annen ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solveig har det bare bra i dag, sjekket for noen timer siden. Og den eksklusive Biltema jolla lå på samme plass hehe.

Jeg har lett litt etter annen jolle, men har kommet frem til at jeg egentlig trives ganske godt med den Biltemajolla. Når jeg bruker den med årer er det særlig verdifullt at den har ring hele veien rundt (fint å sitte på), og ikke hardvegg. Dessverre har denne modellen gått ut av salg fra Biltema, så jeg må vel prøve å få fikset årefestet på noe vis.

 

Jeg har fått kastet etter meg en gammel påhengsmotor, men den er nå mest bare i veien. Han jeg fikk den hos sa at den startet av og til, men ikke ville gå kontinuerlig, at det antageligvis måtte byttes tennplugger og kanskje forgasseren måtte renskes opp. Det burde ikke være særlig vanskelig, men ... jeg liker rett og slett ikke å skru motor :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tenkte jeg skulle spørre - det er jo verdt å prøve - om det er noen her på forumet som har 3,5 meters båtplass på Oksval og som i disse dager drar ut på båtferie?

 

Jeg tar ikke ordentlig båtferie før fra ca. 29.7-25.8, og båten min ligger nå i Sandvika.

 

Hvis noen drar på langhelg eller blir borte en uke eller to-tre i juli, og kunne tenke seg å låne ut plassen mens dere er på ferie, så er det bare å si ifra til meg, så er jeg mer enn villig til å holde plassen "varm" mens dere er borte! Så kan jeg oppleve å ha litt kort vei til båten igjen... 

 

:cool::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Ms Fortuna skrev for 5 timer siden:

Siden man antar at dette skjedde i natt/morges og det ble sendt opp en falsk nødrakett som medførte

storstilt leteaksjon er det vel nærliggende å tro at denne har blitt tatt fra en av båtene der nede.

Noen som savner en?

Politiet var innom samme tanke da jeg fortalte dem om saken.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ikke greit med innbrudd i båten :-(

 

Nå sendes det melding om at en Frank er på vei inn mot havna, antageligvis med vonde hensikter.  Jeg har båten stående på Oksval, men er selv i utlandet og kan ikke se til den, jeg er litt bekymret for fortøyningen (mesteparten av fortøyningstauene som lå i båsen ble borte mens vi var på sommerferie, jeg har ikke rukket å kjøpe inn nye.  Det kreves langt mer tau og demping for å holde båten godt nok fortøyd på Oksval når den står der ubevoktet over en vinterstorm sammenlignet med hva jeg normalt trenger i en lun gjestehavn eller uthavn mens jeg befinner meg i båten).

 

Dersom noen har mulighet til å ta en titt, så send gjerne en privat melding.

 

(det er å se over fortøyninger, sjekke at båten fortsatt har landstrøm, og dersom det er klare tegn på at lensepumper går (lyder av pumping, eller vann som kommer ut av båten) så trenger jeg hjelp til å sjekke det opp).

 

Jeg kan eventuelt betale noe dersom noen har mulighet til å ta seg en tur dit.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tobixen said:

Ikke greit med innbrudd i båten :-(

 

Nå sendes det melding om at en Frank er på vei inn mot havna, antageligvis med vonde hensikter.  Jeg har båten stående på Oksval, men er selv i utlandet og kan ikke se til den, jeg er litt bekymret for fortøyningen (mesteparten av fortøyningstauene som lå i båsen ble borte mens vi var på sommerferie, jeg har ikke rukket å kjøpe inn nye.  Det kreves langt mer tau og demping for å holde båten godt nok fortøyd på Oksval når den står der ubevoktet over en vinterstorm sammenlignet med hva jeg normalt trenger i en lun gjestehavn eller uthavn mens jeg befinner meg i båten).

 

Dersom noen har mulighet til å ta en titt, så send gjerne en privat melding.

 

(det er å se over fortøyninger, sjekke at båten fortsatt har landstrøm, og dersom det er klare tegn på at lensepumper går (lyder av pumping, eller vann som kommer ut av båten) så trenger jeg hjelp til å sjekke det opp).

 

Jeg kan eventuelt betale noe dersom noen har mulighet til å ta seg en tur dit.

 

Dette burde være en attraktiv jobb for en som uansett planlegger tur med Nesoddenferga ut til Nesodden for å få seg en øl på pub/cafe... :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Popeye70 said:

Dette burde være en attraktiv jobb for en som uansett planlegger tur med Nesoddenferga ut til Nesodden for å få seg en øl på pub/cafe... :giggle:

 

Hm ... på nye "Signalen"?  Åh ... koronareguleringer ja, tok ikke helt den med det samme :-)  Er 15-20 minutters gange hver vei fra fergeleiet (litt mindre med buss), pluss at det kan være vanskelig å komme seg forbi ytterporten uten nøkler (det finnes en kode, men jeg kan den ikke).

Link to post
Share on other sites

Dumt at jeg ikke så denne før nå - stakk nedom i går for å se på min egen båt i går før det startet for alvor. Ifølge webkameraet ligger skuta i det minste pent i båsen, ser det ut som.

 

Skal ned en tur snart igjen, så kan jo ta en ekstra titt hvis du ikke har fått tilbakemelding fra havnesjefen.

Link to post
Share on other sites

Fikk ingen tilbakemelding fra havnesjefen, men satser på at ting er greit. Vurderer å komme meg hjemover, men det er ikke så lett i disse koronatider, og blir ikke enklere av at jeg har en stygg hoste for tiden, samt at det strammes inn mer og mer i Norge og på grensa. (Jeg føler meg forøvrig relativt koronatrygg her jeg er nå pga flokkimmunitet - 11/11 nærkontakter har allerede vært koronasyke). 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...