Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

Var nede på brygga og tok en titt. Fælt å stå der og ikke få komme om bord i båten, for da ville jeg jaggu meg tatt en tur! Ingen is å se i det hele tatt! 

 

Uansett, ifølge havnesjefen vil brygga antakelig bli åpnet igjen fredag. Tobixens båt har klart seg bra ifølge ham. Ingen synlige skader på min båt heller. 

 

Skadene har såvidt jeg forstod kommet på siden mot Bunnefjiorden. Som dere vil se på bildet under så er bølgebryteren revet løs fra brygge A.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har vært store krefter i sving.

Ligger video for siste 24 timer her: http://www.lookr.com/no/lookout/1383625806-Nesoddtangen#action-play-day

 

Denne er dynamisk, så hendelsene time-for-time forsvinner snart.

 

Håper det har gått bra med båtene og at skadene er minimale.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den videoen var interessant. Der kan en se at anlegget en periode var presset ganske så mye nordover før det gikk noe tilbake.

Her noen bilder fra videoen

fra før det hele startet, da isen presset på mest og hvordan det ser ut nå middagstider.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, bommen er vel fortøyd med moring, og fortøyningen har vist seg å være mer solid enn bommen. Flaks at det ikke ble skader på båten da.

Er bommer fortøyd i moring, det høres da merkelig ut! Det er da ikke bommene som skal ta belastningen når naturkreftene presser på?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aner ikke, har aldri sjekket hva og hvordan marinaen er fortøyd. Jeg kan bare ikke helt skjønne hvordan den bommen kan ha blitt bøyd mot høyre på bildet, unntatt dersom den er fortøyd til moring.

Kan bommen være bundet til boble-anlegget? Dvs egentlig er det vel motsatt...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Bare en antagelse, men hvis Pequod sin båt er fortøyd i den grove betong bryggen, og i bommen, da er det vel naturlig at bommen har gitt seg når brygga innenfor har vridd seg?

Har sett en del slike bommer som har knekt i overgangen mellom støtter og bom, ofte som følge av dårlig vær, vi ligger på en lang brygge  med en del vær og her blir de ofte bøyd disse lette bommene, men det er vel fordi de ikke er dimensjonert for størrelsen på båtene.

Redigert av ElGapitan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så video-bildene mens disse var tilgjengelige. Dette er bilder tatt med en times mellomrom, så den største bevegelsen i bryggeanlegget er var muligens ikke lagret i denne sekvensen.

Som fremgår av skjerm-dumpene til Lars H. har det vært store bevegelser i anlegget. Brygga der båten til Perqod ligger må jo være presset 15-20 meter innover på det meste.

Jeg vil ikke være forundret om denne bøyde bommen har kommet i bend mot den flybridge-båten som ligger lengst vekk fra kamera.

Eller andre båter som ikke er med på kamera eller rett og slett is.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Siste info i dag tidlig om skadeomfanget (sakset fra epost fra havnesjefen):

 

Hele bryggeanlegget er flyttet 25-30 meter nedover mot Lysaker.

Ca halvparten av alle moringene som holder bryggene har blitt dratt tilsvarende nedover med bryggeanlegget (ca 70 moringer av 6 tonn)

Alle strømkabler som går ut på brygga er kuttet av eller skadet på flere steder. Dette gjelder også for vannet.

Alle bryggene bortsett fra D bryggen har løsnet fra hovedbryggen.

Ca 20 utriggere er totalt ødelagt.

60 meter med fenderstokker er ødelagt.

Det er røket kjettinger på land som holder bryggen med porten på plass.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange er nok ikke klar over hvor 'skummel' den lille 'tarmen' Bunnefjorden kan være. Selv om ting ting skjer med mange års mellomrom. Den gangen, for mange titalls år siden, da jeg var gutt hadde vi et slikt fenomen. Det var om våren. Hard sønnavind, etter en isvinter, hadde presset all løs is innenfra Solbukta (kanskje lenger syd) inn mot kysten under Ekeberg/Padda/Ingierstrand. Så snudde vinden til NE kuling. Isflakene kom sigende sydover og ble presset inn fra Ursvik til Blylaget/Solbukta. Og isbaksen ble presset et par- tre meter opp i høyden. Rev med seg badehus og brygger. Hadde en kompis som eide et badehus, et par meter over vanlig vannstand. Der hadde isklumper på sukkerbitstørrelse presset seg rett gjennom bordveggen og fylt opp halve gulvet inne i huset. Husker hvor forbauset vi var over kraften bak disse 'sukkerbitene'.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer fortsatt på hvordan man kan hindre at slikt skjer igjen - eller om dette bare er en kostnad som er akseptert og bakt inn i forsikringspremien. Det virker på meg som at det er vanskelig å dimensjonere seg vekk fra noe slikt, ting må nødvendigvis gi etter ved slike forhold som Hulda beskriver over.

Link to post
Share on other sites

... og ellers har jeg fått "fergetime" kl 16. Dårlig tidspunkt, med Nesoddferga kan jeg komme dit 15:15 eller 16:15.

 

Murphys law: kommer jeg dit 15:15, så må jeg sikkert uansett vente til 16:20 før havnesjefen (eller andre) har tid til å ferge meg over, kommer jeg 16:15, så er sikkert havnesjefen opptatt med andre presserende oppgaver og har ingen tid til å ferge meg over.

 

Det ender vel opp med at jeg legger ut på svøm mot båten :p

 

(redigert for stavefeil)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mjaa, gi etter og gi etter. Jeg hadde den tvilsomme fornøyelsen å jobbe på en marina i Son et par vintre i forrige årtusen. En dag jeg satt og så ut av kontorvinduet en ettervinter, kom noen isflak drivende fra Mossesundet. De traff ytterste flytebrygge, bunket seg opp, og så kom de bakenforliggende flakene skliende over og ned på andre siden. Brygga holdt (betong), men det var bare fordi isen tok turen over bryggen. Det skal ikke rare flakene til før den langsomme kraften blir helt 'uimotståelig'. Fascinerende å se den langsomme, men store kraften disse flakene representerte. En flytebrygge skal være ganske solid for å kunne stå imot.

Link to post
Share on other sites

Det er nok en betydelig risiko forbundet med å legge båten i et bryggeanlegg som ligger i en såpass åpent som her. Hadde selv båten en vinter på Graffstranda i Røyken, men gikk hele tiden og fryktet for en situasjon med kraftig vind fra nordøst kombinert med is. Da er det bedre på steder som Padda, Leangbukta osv. For ikke å snakke om Storsand :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er nok en betydelig risiko forbundet med å legge båten i et bryggeanlegg som ligger i en såpass åpent som her. Hadde selv båten en vinter på Graffstranda i Røyken, men gikk hele tiden og fryktet for en situasjon med kraftig vind fra nordøst kombinert med is. Da er det bedre på steder som Padda, Leangbukta osv. For ikke å snakke om Storsand :-)

 

Leangbukta er veldig stille og rolig, på godt og vondt. Når først isen legger seg så kan den bli liggende lenge utover våren. På Storsand legger den seg vel ikke i særlig grad, fordi det er litt bevegelse i vannet (svell fra store båter osv).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delvis åpnet igjen nå, bortsett fra brygga der båten min ligger. Den ble nemlig flyttet og ligger derfor utilgjengelig for meg, ellers så ville jeg vært utpå fjorden nå... Typisk min uflaks!  :sad: Men havnesjefen sa i det minste at han kunne flytte båten på nytt til et mer tilgjengelig sted, så jeg får håpe han får tid til å gjøre det.

 

Som dere ser av bildet under er det vanskelig nok for en med to ekte bein å komme seg over...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Han ferget deg ikke over til båten?? Det var fantastisk utpå i dag, jeg tenkte faktisk på deg i dag - tenkte at du helt sikkert også var utpå og nøt godværet!

 

Ting går fort fremover, men vi er fortsatt uten strøm, og slik blir det en stund. Nå er det nattefrost men mildvær i noen dager. Jeg antar at båten min kommer seg gjennom natta uten å fryse, så bør den kunne stå uten strøm og med dieselvarmeren avskrudd frem til torsdag.

 

Jeg var på Aker Brygge gjennom "Tor" (ikke helt planlagt, skulle egentlig bare ligge der noen timer for å lade batterier - men, "gidder ikke røre på meg", så jeg ble liggende fra fredags ettermiddag til lørdags ettermiddag. Lørdags kveld var det fantastisk hærlig å stoppe motoren, få opp seilene og seile på kryss, ankret opp ved Malmøya (Skinnerbukta).

 

Jeg prøver å spare på strømmen siden jeg ikke har lademuligheter på Oksval, så dieselvarmeren var av i natt. 1C i båten da jeg våknet i morges.

 

I dag har jeg gått tur på Malmøya (etterhvert bare i T-skjorte), seilt rolig fra Malmøya og vandret på dekk i bare T-skorte og pølsevest, prøvd å seile tilbake til Oksval (kryss, kryss, kryss, ... siste etappen tok jeg for motor).

 

Det er vel landstrøm på Steilene? Kanskje ta turen dit på torsdag...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...