Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

Jeg har et solcellepanel som er delvis defekt, det gir halv spenning. Jeg har ikke bruk/plass for det på min båt, men det er sikkert mulig å utnytte det, evt reparere det - noen som har lyst til å gi det en sjanse? Trenger å bli kvitt dette før jeg drar på ferie.

 

Spek'en husker jeg ikke i farta ... 50W? 120x60 cm? Finner eventuelt ut av dette.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har synspunkter på frihavnsordningen?

 

Så vidt jeg har forstått er "kostnaden" med å bli med at man må ha et system for å merke plasser som er ledige (det er jo i utgangspunktet trivielt med røde/grønne skilter - såfremt folk er flinke til å flippe til grønt når de forlater båsen over lengre tid), samt at man må ha noe system for å ta i mot gjester (det har vi jo allerede i dag, med dedikerte gjesteplasser og gjestekode på døra) - i tillegg må de som ønsker det betale en hundrelapp for å bli med i ordningen. Ja, også mister vi potensielt noen kroner i gjestehavnsavgift.

 

Gevinsten er at hver enkelt av oss kan ligge i opptil tre døgn gratis i alle andre FH-tilknyttede havner. Jeg ser virkelig fordelen nå som jeg er i København. Havneavgiften der vi først prøvde å legge oss var ... *gisp* ... DKK 1300. Vi dro til en småbåthavn, her er det massevis av ledige plasser. Vi betaler NOK 150 pr døgn, strøm kommer i tillegg. Hadde vi hatt FH-klistremerke hadde vi visstnok sluppet unna med 30 kroner i miljøgebyr. Jaja, forskjellen på NOK 120 er forsåvidt som lommerusk å regne i den store sammenhengen, men allikevel, det at det finnes gratis (eller tilnærmet gratis) plasser nesten uansett hvor man skal, det er jo ... ganske fantastisk! :-)

 

Jeg vet ikke om det påløper båthavna andre gebyrer eller kostnader med å være med i FH-ordningen, men hvis ikke - vi har neppe mye å tape på å være med. Mulig jeg tar feil, men for virkelig sentrale båthavner kan jo kostnaden fort bli høy dersom ledige plasser som kunne vært leid ut til betalende gjester blir okkupert av FH-medlemmer, og dersom FH-folket okkuperer "gratisressurser" i båthavna, som f.eks. vaskemaskin og dusjer. Oksval derimot ... det er egentlig ikke særlig sentralt, og vi har heller ikke mye fasciliteter.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som har synspunkter på frihavnsordningen?Så vidt jeg har forstått er "kostnaden" med å bli med at man må ha et system for å merke plasser som er ledige (det er jo i utgangspunktet trivielt med røde/grønne skilter - såfremt folk er flinke til å flippe til grønt når de forlater båsen over lengre tid), samt at man må ha noe system for å ta i mot gjester (det har vi jo allerede i dag, med dedikerte gjesteplasser og gjestekode på døra) - i tillegg må de som ønsker det betale en hundrelapp for å bli med i ordningen. Ja, også mister vi potensielt noen kroner i gjestehavnsavgift.Gevinsten er at hver enkelt av oss kan ligge i opptil tre døgn gratis i alle andre FH-tilknyttede havner. Jeg ser virkelig fordelen nå som jeg er i København. Havneavgiften der vi først prøvde å legge oss var ... *gisp* ... DKK 1300. Vi dro til en småbåthavn, her er det massevis av ledige plasser. Vi betaler NOK 150 pr døgn, strøm kommer i tillegg. Hadde vi hatt FH-klistremerke hadde vi visstnok sluppet unna med 30 kroner i miljøgebyr. Jaja, forskjellen på NOK 120 er forsåvidt som lommerusk å regne i den store sammenhengen, men allikevel, det at det finnes gratis (eller tilnærmet gratis) plasser nesten uansett hvor man skal, det er jo ... ganske fantastisk! :-)Jeg vet ikke om det påløper båthavna andre gebyrer eller kostnader med å være med i FH-ordningen, men hvis ikke - vi har neppe mye å tape på å være med. Mulig jeg tar feil, men for virkelig sentrale båthavner kan jo kostnaden fort bli høy dersom ledige plasser som kunne vært leid ut til betalende gjester blir okkupert av FH-medlemmer, og dersom FH-folket okkuperer "gratisressurser" i båthavna, som f.eks. vaskemaskin og dusjer. Oksval derimot ... det er egentlig ikke særlig sentralt, og vi har heller ikke mye fasciliteter.

Hørtes jo forøvrig interessant ut, det spørs jo også litt på hvilke andre havner som er med, om det er på steder som det kunne vært interessant å besøke?

Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål som vel egentlig avslører både dårlig sjømannskap og dårlig planlegging, men slik min livssituasjonen har vært de siste månedene kan jeg kanskje bruke det som unnskyldning?

 

Uansett, jeg skal om noen timer hjem på en kort perm på Nesodden. Må tilbake til Ahus tidligere enn antatt, allerede søndag morgen. Men håper likevel å få tatt en båttur i dag. Det vil i så fall ikke skje før nærmere 15-16. Tenkte å ta en tur til Oksenøya og fylle tanken. Har mannskap om bord.

 

Men jeg klarer ikke å huske hvor mye diesel det er igjen på tanken! Jeg mener å huske at det i alle fall er under kvart tank. Problemet er at jeg forrige gang jeg fylte glemte å fylle opp reservekanna på 5 liter som jeg måtte bruke på turen før. Jeg er dertfor i tvil om jeg har nok til å rekke Oksenøya. Jeg ville nok hatt nok til å komme meg til Lindøya, men der har det jo vært brann.

 

Og uansett liker jeg ikke å dra ut med båten uten reservekanna fylt, særlig når det begynner å bli manko på hovedtanken. I tillegg vet jeg jo at jeg nå bruker litt mer drivstoff ettersom båten i år ikke har vært oppe til rengjøring.

 

Mitt noe originale spørsmål er dermed om det er noen brukere her som har båt på Oksval og som kan låne meg reservekanna si slik at jeg er 100% sikker på at jeg har nok til å rekke Oksenøya? Den vil bli fylt opp og levert tilbake samme dag!

 

Sjansen nå er stor for at jeg kommer rmeg om bord i båten, men finner ut at jeg ikke har nok drivstoff til at jeg tar sjansen på en tur....

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt usikker. Jeg blir hentet noe forsinket her på Ahus om halvannen time, så jeg er nok ikke hjemme før i 15-tiden. Da blir det vel en liten pause der for hvil, kaffekoking og ompakking før vi er nede i havna. Har to gjester som gjerne vil bli med på båttur. Er neppe nede i båthavna før nærmere 16-16.30.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det meg igjen... Fikk meg en tur med båten i går i flott høstvær, men ser i dag på webkameraet at det urutinerte mannskapet mitt nok har fortøyd båten forut med litt mye slakk, ser ut som den bulter borti utriggeren på babord side. Det er jo fendere der, men jeg slenger likevel ut spørsmålet nå om det er noen som skal dit i dag som kunne hoppe opp på baugen og stramme til fortøyningen til styrbord? Kanskje ta en ekstra runde på akter også? Så bra ut i går kveld, men jeg har nok feilberegnet noe...

 

Sitter alene hjemme til i kveld, kan kanskje bli kjørt ned i båthavna i morgen (ikke i stand til å reise kollektivt ennå), men jeg kommer meg ikke opp på baugen selv slik det er nå.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så er det innkalt til ekstraordinært årsmøte; styret trekker seg på bakgrunn av konflikter. Dette er et åpent forum, jeg vil unngå skittentøyvask her, men det er jo en del prinsipielle spørsmål som reiser seg - samt noen klassiske problemstillinger som jeg har sett i andre organisasjoner også. For meg som står på utsiden av det hele er det vanskelig å vite hvem som er urimelige og hvem som ikke er det, men for et bedre samarbeidsklima er det kanskje greit med noen nye koster?

 

Styret har lagt ved epostkorrespondanse - fra mitt ståsted ser det ut som at styret har opptredd ryddig - men nå har vi jo fått saken "filtrert" av styret. Jeg reagerer imidlertid veldig på at styret kun er beslutningsdyktig én gang hver tredje måned - og får et ganske godt styrehonorar. Jeg aner riktignok ikke hvor mye arbeid som legges ned mellom styremøtene - det kan jo være betydelig for alt jeg vet.

 

Korrespondansen koker til slutt ned til at styret ikke ønsker å gi fra seg komplette medlemslister til et enkeltmedlem pga personvernhensyn, og at dette enkeltmedlemmet ønsker å ta saken videre til retten, da medlemmene ihht samvirkeloven skal ha rett på disse medlemslistene. Advokaten henviser ikke til konkret lovparagraf, men jeg fant relativt raskt frem til at dette er hjemlet i paragraf 18, punkt 4 - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-06-29-81#PARAGRAF_18- styret har visst også kommet frem til dette, og har vedtatt å løse problemet ved å legge medlemsliste med navn, men uten kontaktinformasjon (slik jeg har forstått?) tilgjengelig på kontoret. Dette er sikkert "godt nok" ihht lovverket, og løser personvernutfordringen. Såvidt jeg vet har man ingen slike rettigheter som medlem av en allminnelig forening. At det har tatt styret mange (hvor mange?) måneder å finne ut av dette er jo imidlertid ganske kritikkverdig.

 

Jeg tenker at "dissentene" kanskje har en historie å fortelle - en historie man trenger full medlemsliste for å få fortalt. Dette er en klassiker i det meste av foreningsliv, og også i aksjeselskap, etc - de som sitter med makta sitter også på full kontroll på kommunikasjonen, dersom denne kontrollen blir misbrukt kan det være nødvendig at "dissentene" får spredd sitt budskap i forkant av årsmøtet, dette kan være ganske vanskelig eller umulig når man ikke har kontroll på medlemsregister og kontaktinformasjon. På den andre siden, dersom samtlige medlemmer når som helst kan sende spam til samtlige medlemmer - så kan det fort bli til misbruk og frustrasjon.

 

Forøvrig står det i vaktinstruksen at det til enhver tid skal ligge liste med kontaktinformasjon til båteiere i klubbhuset, og at vakt plikter å gi beskjed til båteier snarest mulig dersom noe skulle være galt - en slik liste fantes ikke da jeg gikk vakt, og hun som var sommervikar for havnesjefen hadde heller ingen slik liste! Det er jo ganske vesentlig, og hensikten med vaktrunder blir jo ganske utvannet dersom vakta ikke kan melde fra til båteiere om ting som er galt!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Argh! Glemte igjen en ryggsekk på Oksval. Jeg er en rotekopp ... ja, også er det jo mørkt, da. Ryggsekken ligger enten forran båten eller oppe på dekk. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt meg tilbake før til helga, men jeg er redd for at ryggsekk og innhold skal bli våt. Dersom noen har mulighet, vær så snill å slenge sekken inn under teltet ...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Beklager at jeg ikke fulgte opp - jeg var trøtt og måtte sove, søndags morgen var strømmen tilbake men jeg hadde alt for mye annet å tenke på til at jeg rakk å poste oppdatering.

 

Boblene har vi betalt for, så de må jammen komme - noen som vet om det er skrudd på enda?

 

Jeg bekymrer meg ikke nevneverdig så langt, men tenker det er litt mindre risiko for frostskader ombord med bobler enn uten ..

 

Frosten har jeg så langt hatt overraskende mye problemer med. Forrige fredag fikk jeg det bare for meg at båten ikke hadde det helt bra, så jeg stakk ut til båten fredags kveld til tross for fruens protester. -1C og alt av vannkraner frosset, men heldigvis var det tilsynelatende ingen skader ombord. Jeg satte på mer varme og satte også på dieselvarmeren. Dessverre er minste innstilling på termostaten 5C, det medfører at dieselvarmeren skrur seg på litt for tidlig, og medfører igjen at de elektriske varmeovnene gjerne skrur seg av.

 

Nå, denne fredagen fikk jeg ikke lov til å dra ut, så jeg dro ut lørdags formiddag i stedet. Strømledningen lå i vannet (det har _ikke_ skjedd sånn helt av seg selv, både min ledning og ledningen til styrbord nabo lå i vannet på babord side av min båt, den lå litt kveilet rundt på babord side, lagt pent side om side med naboens ledning forrige lørdag. Sikringen hadde gått, jeg synes det ville være rart, men det kan jo tenkes å ha sammenheng. Dieselvarmeren hadde sluttet å gå. -4C i kahytten, det aller meste frosset. Heldigvis er det tilsynelatende ingen andre skader enn at en toalettpumpe ikke vil trekke inn sjøvann mer.

 

Jeg har jo en raspberry pi med tilkoblet temperatursensor, men den har uheldigvis vært online. Nå kan jeg sitte hjemme og se at det er 4C i båten. Dessverre vet jeg ikke om sikringen har gått eller ikke, samt om dieselvarmeren går eller ikke. Min største frykt er at sikringen skal gå og at dieselvarmeren vil tømme batteribanken slik at batteribanken må byttes ut. Jeg har på trappene å få på plass spenningsmåling, men det er bare en av svært mange ting på gjørelista mi, dessverre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo en raspberry pi med tilkoblet temperatursensor, men den har uheldigvis vært online. Nå kan jeg sitte hjemme og se at det er 4C i båten. Dessverre vet jeg ikke om sikringen har gått eller ikke, samt om dieselvarmeren går eller ikke. Min største frykt er at sikringen skal gå og at dieselvarmeren vil tømme batteribanken slik at batteribanken må byttes ut.

 

Slapp av når det gjelder batteribanken.

Varmeren kutter ut når spenningen på batteriene kommer under feks 11,7V (noen har 11,9V)

 

At dere ikke har bobler enda, synes jeg er snodig. Jeg er på andre siden av fjorden (Oppegård Båtforening) og her har vi startet boblene litt av og på for å holde det isfritt frem til nå. Når den siste kulden satte inn torsdag forrige uke, skrudde jeg på det som er av bobler i havna og med den temperaturen vi har hatt etter det, så har det boblet kontunuerlig etter det. Det er mye lettere å holde en bås isfri enn det er å få den isfri om isen først har kommet.

Her hos oss har vi også vintervakter. Det vil si at alle som har båt i vinterhavn går vakt en uke om gangen (to hver uke som kan bytte på eller møte sammen).

Vaktene skal innom minst en gang pr døgn og står ansvarlige for at alle sikringer utover brygga ikke har slått ut, at bobleanlegget startes ved behov og måke snø på bryggeanlegget om det har snødd. De skal selvfølgelig også varsle eier om presenninger ikke er som de skal være eller om man synes det ser ut som en båt ligger lavt i vannet.

 

Det er ikke så lenge til jeg kan gå på skøyter over til dere forresten... brrrrr.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...