Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

Tror jeg skal be om å få flyttet båten min litt lenger ut på brygga der bobleanlegget ligger. Hadde håpet å unngå det ettersom det blir lenger for meg å gå, men jeg går tross alt litt bedre nå enn jeg gjorde da båten ble flyttet nærmere inngangen. Eneste problemet er vel at jeg da må begynne å bevege meg på en ustabil utrigger når jeg skal om bord i båten. Er veldig fornøyd nå når båten ligger med langsiden mot en stødig brygge, da kommer jeg med trygt og relativt lett om bord.

 

Ser på webkameraet at det er stykker av is innerst i havna og rundt båten min. Kan ikke huske at det har vært såpass med is de to vintrene jeg har bak meg. 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vær for urolig, båten din tåler innmari mye is. Du behøver ikke bekymre deg før isen klemmer båten fast inntil bryggen.

 

bilde

 

Dette er en Sjømann 22 som noen la fra seg ved kaia i Son på høsten 2009. Der lå den og slang uten tilsyn til den sakk i februar 2010. Og den sakk ikke på grunn av isen. Den sakk fordi den ble fylt med vann og fortøyningene var for stramme slik at den veltet over på siden. Det var bra med is vinteren 2010.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker meg i allefall ut dersom det ikke er for mye is :-)

 

 

 

Utfra det jeg kan se herfra på motsatt side av fjorden, tror jeg du kan glemme den turen.

Det har vært maaange kundegrader lenge og så og si vindstille siste døgn. Både herfra og fra jobb (litt før Ulvøya langs mosseveien), så er det is helt over nå.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hørte en varmer som gikk, men om det var fra deg eller monsteret ved siden av deg, er jeg ikke sikker på.

Monsteret ved siden av har på varmeren 24/7 og den bråker veldig. Når jeg er ombord må jeg ha varmeren i gang slik at jeg slipper å høre på naboens varmer :-)

 

Sjekket strømmen og ja, alt ok der...

Takk, da trenger jeg kanskje ikke å ha panikk for båten. Det er vrient å komme seg ut til Oksval når man bor på Grorud, har ansvar for barn og jobb, etc.

Link to post
Share on other sites

(angående egen varmer - den skal helst ikke gå mens jeg ikke er ombord, men jeg ønsker å ha den i reserve, og termostaten lar seg ikke skru ned til mindre enn 5C, så da ender det ofte opp i at den starter opp - og da blir den ofte gående ettersom termostatovnene skrur seg av. Jeg har forsøkt å løse problemet nå med å peke en vifteovn rett på termostaten. Jeg må nok ut en tur til helga for å se til hvordan det går ...)

Link to post
Share on other sites

Nettopp fått mail fra Oksval Båthavn om at anlegget i natt ble påført store skader av ismasser på grunn av sterk vind fra sør. Det gikk spesielt ut over A-brygga. All kabling er ødelagt og det har blitt jobbet i hele natt med sikring av anlegget og flytting av båter som har blitt skadet.

 

For min egen del ser det, ut i fra webkameraet, ut som om min båt har sluppet pent fra det, men det er ilagt restriksjoner på ferdsel på anlegget.

 

Skal straks ta en tur ned og sjekke.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oksval båthavn er stengt på ubestemt tid av politi og havnesjef etter store skader på havneanlegget i går kveld.

En dårlig kombinasjon med opptil 22 m/s vind fra sør og store ismasser i Bunnefjorden gjorde at en masse moringer, utriggere

og brygger brast og hele marinaen har flyttet seg et ukjent antall meter nordover. Det er også skader på endel båter som har

ligget langs bryggene, men omfanget er ukjent nå i morgentimene.

Marinaen fikk og store skader på el anlegget, så det er ikke strøm på noen brygger i tiden fremover. Mail har gått ut til alle havnens

brukere i dag.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I det minste er det jo varmegrader nå, slik at det vil gå bra noen dager uten varme i båten, men håper de får ordnet opp såpass at jeg kan komme meg ut på en tur i slutten av uka, nå som mye is er borte fra fjorden...

 

Håper det har gått bra med båten din, Fortuna? Og ikke minst Tobixens!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble arbeidet i natt med midlertidig sikring av anlegget, samt flytting av båter som har blitt skadet. (...) Situasjonen er fortsatt dramatisk, men forhåpentligvis under kontroll takket være betydelig innsats fra havnesjef med flere i natt.

Flytting av skadde båter er greit (antar det da er snakk om et fåtall med båter som har ligget fortøyd akkurat i knekksoner; den ytterste brygga/bølgedemperen har slitt seg løs fra resten av anlegget - at hele anlegget forflytter seg noen meter bør jo ellers ikke gå ut over båtene). Men - ut av ren nysgjerrighet - hva kan man egentlig gjøre ifbm "midlertidig sikring"? Jeg håper og antar at havnesjefen har mer peiling enn meg, for mitt svar er bare "stå med måpende munn og hendene plassert på hodet, og se hva som skjer" :-)

Link to post
Share on other sites

Håper det har gått bra med båten din, Fortuna? Og ikke minst Tobixens!

Jeg vil sterkt anta det.

 

Solveig ligger riktignok på den hardest rammede A-brygga. Baugbrestene på båten min er fortsatt festet med hyssing og karabinkroker (noe både havnesjef og andre har sagt vil ryke under første storm), men jeg kan ikke på noen måte se at båten skulle ta skade av at hele bryggeanlegget forflytter seg. Hm. Selvfølgelig, bortsett fra at endene på utriggerene kanskje er fortøyd med moringer slik at utriggerene blir stående stille mens brygga forflytter seg sidelengs noen meter - det vil nok kunne forårsake en del skader, ja.

 

Alt ser vel ut på webkameraet, men båten min er jo såpass langt unna at det ikke er mulig å se stort annet enn om den fortsatt flyter eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål som dukker opp i hodet mitt ... hvordan forsikrer man seg mot slikt til neste gang? Er det bare en kalkulert kostnad ... at man må akseptere at dette er noe som skjer hvert tiår eller så, eller er det mulig å forsterke eller endre litt på geometrien på anlegget slik at presset ikke blir like stort neste gang?

Link to post
Share on other sites

Har jo ikke fått sjekket selv, men fikk beskjed der nede i formiddag at båten min hadde greid seg fint. Det hadde visst gått værst utover

de som lå mot sør. Vinden kom jo som julekvelden på oss alle tror jeg og ismassen brøyt visst i stor fart over bølgebryteren mot sør.

Det ligger fortsatt store ismasser oppå bryggene, som gjør at det er ganske ufremkommelig for oss vanlige inntil videre. 

Når havnen åpner igjen er avhengig av hvor fort man kan komme i gang med å få dratt hele havnen tilbake på plass og sikret

det som er farlig. Her venter man på forsikringsselskap og bryggeleverandør i dag. 

Virker faktisk på meg som det er A brygga som ligger igjen der den skal ligge og resten av anlegget som har slitet seg fra denne, men

jeg har ingen inngående kunnskap om dette altså.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...