Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

Hei!

Jeg henger meg på denne tråden: Oksval båthavn.

Vi er helt nye både i båtlivet, ny båt og da selvf nye her i Oksval båthavn. :)

Vi har 20 fots motorbåt og har vært ute noen turer ...men vi sliter når vi skal legge til i den trange bryggen. Vi har tatt båtførerprøven men det hjelper lite når man ikke kan kjøre båt. :)

Så jeg lurer på om noen kan tipse om kurs eller om noen her kunne tenke seg å bli med en tur og gi oss kurs i manøvrering av båten. Selvf mot betaling.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Prøver meg igjen her fra Bakke der jeg tar en titt innom webkameraet til båthavna omtrent hver dag... Når jeg ser innom nå klokken 15.38 onsdag, ser jeg at en flik på kalesjen akter, babord side, ser ut til å være åpen?

Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som bare kan sjekke dette når dere først går forbi, og evt. lukke den for meg?

Akk! Dette glemte jeg helt av!

 

Veldig mye stress de siste dagene.

Link to post
Share on other sites

Vi har 20 fots motorbåt og har vært ute noen turer ...men vi sliter når vi skal legge til i den trange bryggen. Vi har tatt båtførerprøven men det hjelper lite når man ikke kan kjøre båt. :)

Så jeg lurer på om noen kan tipse om kurs eller om noen her kunne tenke seg å bli med en tur og gi oss kurs i manøvrering av båten. Selvf mot betaling.

Jeg trenger vel også kurs - dersom jeg er alene i båten og det blåser, tørr jeg ikke legge til i Oksval - særlig nå etter at båten vis-a-vis har funnet på å legge hekken mot brygga, slik at baugsprydet stikker ut mot oss. Det er akkurat en båtlengde pluss noen cm med sikkerhetsmargin mellom hekken på nabobåtene mine og baugsprydet på båten vis-a-vis. Men fruen er blitt rimelig dreven på det, og Tomas har lovd at vi skal få en plass lengre ut ...

Link to post
Share on other sites

Rétt bak oss står en seglbåt med liten motor som står ut som er spyd. Tenkte jeg skulle ringe Thomas i dag og be om ny plass for vi tørr nesten ikke ut når det er liten bris. Men vi har sett på allslags tips på Youtube men vanskeligere å praktisere. ?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg henger meg på denne tråden: Oksval båthavn.

Vi er helt nye både i båtlivet, ny båt og da selvf nye her i Oksval båthavn. :)

Vi har 20 fots motorbåt og har vært ute noen turer ...men vi sliter når vi skal legge til i den trange bryggen. Vi har tatt båtførerprøven men det hjelper lite når man ikke kan kjøre båt. :)

Så jeg lurer på om noen kan tipse om kurs eller om noen her kunne tenke seg å bli med en tur og gi oss kurs i manøvrering av båten. Selvf mot betaling.

Mvh

Trening, trening, trening, Loa, det er stikkordet. Jeg er også relativ fersk som båteier, har halvannet år på baken nå, men har brukt båten mye og blir stadig bedre. Likevel hender det innimellom at jeg feilberegner vind og strøm og kommer skjevt inn i båsen eller faktisk må prøve på nytt... Tror ikke du skal kaste bort penger på å få noen til å lære deg det, bare øv masse både på å kjøre inn i båsen og ut av båsen!
Link to post
Share on other sites

Tror nok  som Pequod sier, det eneste som gjør nytten er å trene og trene, slik at man blir kjent med båten og hvordan den

oppfører seg. Og mest av alt handler det om å ta det helt med ro og ikke stresse. 

Alle har vi vært nykommere en gang, og gudene skal vite hvor mange ganger jeg selv har kløna og rota det til inne i Oksval Båthavn.

Er man flere ombord, så spiller det ingen rolle om man havner på tvers, eller langs, eller driver mot andre båter. Da er det bare å dytte seg unna, før man

dulter borti noen andre. Ikke stress og riv og røsk med gassen. Og om det blåser, så tar det bare litt lengre tid.

Så er selvsagt hemmeligheten når man er ny og strever med båten å ha rikelig med fendere rund baut, med litt størrelse på, og en båtshake lett tilgjengelig som man kan dytte unna med (da dytter man med den gummierte holde enden mot andres båter).

Så får vi prøve å hjelpe hverandre når vi er der nede så godt vi kan, slik at sjølivet blir en flott opplevelse for alle, skipper som mannskap.

Link to post
Share on other sites

Akk! Dette glemte jeg helt av!Veldig mye stress de siste dagene.

Helt i orden! Men hvis noen går forbi og kunne dratt ned glidelåsen, så blir jeg glad! Regner med at det er en forglemmelse fra pinsen, men i verste fall kan det jo ha vært uvedkommende om bord, og det ville vært fint å få akkurat det avkreftet... :-)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så har jeg vært på første dugnad \o/

 

Det er et vanlig fenomen på dugnader at man dukker opp, det er masse folk, og uklart hva man kan gjøre. Pauser og tid til å drikke kaffe og slå av en prat hører med, men denne dugnaden var ekstrem!

 

Jeg tenker å sende følgende forslag til styret:

 

  • Det er viktig med en dugnadssjef, en person som kan ta det overordnede ansvaret for dugnader.
  • I tillegg trengs det prosjektledere, gjerne en for hvert prosjekt som skal gjennomføres.
  • Prosjektleder må sørge for god forberedelse av prosjektet, sørge for at det er nok verktøy og materialer, vite hvor mange folk man har behov for, dokumentere arbeidet, etc.
  • Dersom man ber om 15 folk, og 30 melder seg på dugnaden, så bør man enten avvise folk eller sørge for nok arbeidsoppgaver.

Jeg ergrer meg ellers over at jeg ikke hadde båten der, hadde spart mye tid på å hente verktøy.

 

Men, det var gøy :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kom inn i båthavna veldig sent i natt, og eldstedattera mi fortøyde etter mine instrukser ettersom jeg selv ikke er i stand til å komme meg opp på baugdekket.

 

Men på webkameraet nå ser jegat båten ligger noe nærmere kaia enn før, og at særlig baugens styrnord side ser ut til å ligge litt nærmnere.

 

Er det noen som kan sjekke og evt. fikse fortøyningene for meg når de først er nede i havna? Jeg skal kjøpe et par nye til neste helg, da to av dem er litt ødelagte, men de som båten er festet med skal være gode.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Babord bautrosse/brest går ikke gjennom halegatt. Jeg prøvde å fikse dette, men tauet var tilsynelatende litt for kort (kunne kanskje fikses dersom man hadde slakket litt på styrbord fortøyning).

 

bilde

 

Akterfortøyningene ser helt OK ut.

 

bilde

 

Hva er dette da ... en ekstra baugtrosse? Ut fra øyemål konkluderte jeg med at den var for kort ...?

 

Så tilsynelatende kunne båten vært bedre fortøyd, men alt i alt, dette duger nok frem til neste helg :-)

 

Si i fra dersom du ønsker at jeg ser mer på dette før jeg går.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som du sier ser det vel bra nok ut. Takk for at du tok en titt!

Jeg skal kjøpe et par ekstra fortøyningstau som er litt lengre. To av de jeg har nå er kortere enn de skulle være, fordi jeg rett og slett måtte skjære dem løs i desember...

Etter at båten ble flyttet passer de ikke lenger så bra inn som i forrige bås. Da hadde jeg tau forut og akter pluss to som var springfortøyninger. Skal tilbake til samme system!

Link to post
Share on other sites

Og en annen ting jeg har lært etter at jeg "flyttet inn" på Oksval - det er ingen vits i å spare på antall kveiler rundt rykkdemper. Dersom du først skal rearrangere fortøyningen, så sørg for godt med runder rundt rykkdemperen. Da fungerer den bedre og varer lengre. Tror jeg. :-)

 

Nå har jeg fått bås lengre ut, så nå skal jeg gå over egen fortøyning, skifte ut tauene, putte inn nye rykkdempere, sørge for litt flere runder rundt enn hva som burde være nødvendig, sørge for kauser og sjakler ... alt skal bli så fint så. Men jeg tror jeg utsetter dette til etter sommerferien :-) (havnesjefen rådet meg til ikke å legge for mye energi i å fintilpasse fortøyning ettersom jeg snart ville bli flyttet allikevel ... men nå har jeg ingen gode unnskyldninger for å utsette det).

 

Ja, så skal jeg fikse "nødbrems" i front av båsen, tau på tvers og fender. Jeg har allerede greid å lage to hakk i den fine, splitter nye fenderstokken. Først nå før helga, jeg var alene i båten og det var mye regnvær, jeg hadde fått noe problemer med ankersjakkelen slik at jeg ikke fikk ankeret opp på rullen, det var dårlig utsikt, jeg fikk en kastevind bakfra akkurat i det jeg var på vei ut av båten, og ankeret traff dessverre fenderstokken før jeg fikk fortøyd båten skikkelig. Også i dag, tok meg en liten tur bakover for å tømme septiktanken - det er jo blitt rimelig enkelt for meg med den nye plasseringen - hadde en kar med meg i båten, mye medvind, og jeg antok feilaktig at han ville være snar med å ta kontroll på baugen - hmja, jeg er ikke så flink på å gi beskjeder skjønner jeg :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...