Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Jeg lurer fortsatt på om det finnes noen akseptable snarveier når man går fra båten og mot Nesoddtangen. Jeg pleier å følge bilveien, men det er jo en omvei på ca 200 meter sammenlignet med om man kunne gått i luftlinje til trappa. Jeg har aldri våget å undersøke terrenget bak parkeringsplassen da det stort sett ser ut som private hager.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkter først og fremst på de første ca 250 metrene fra klubbhuset. Etter å ha passert klubbhuset svinger jeg mot venstre - men Tangen er jo til høyre! Etter å ha gått ca 250 meter i en stor bue så befinner man seg på Moveien ca et stenkast ovenfor parkeringsplassen.

 

Forsåvidt, vi har vel investert i sammenleggbare sykler og sykkelseter for ungene - så vi burde kunne komme oss frem og tilbake uten å gå til fots hver bidige gang.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, venstre? Er du sikker på det? Skjønner ikke helt hva du mener? Går du til venstre når du går oppover bakken havner du ikke på Tangen i alle fall! Den enkleste veien til brygga slik jeg ser det er å ta første vei til høyre (Nedre Movei) og bare følge den rett fram. Da havner du på hovedveien (Tangenveien) like ved siste bussholdeplass på vei ned.

 

Du kan også ta av fra Nedre Movei og gå ned til høyre,forbi renseanlegget og så videre mot brygga via Lagveien, men det tar litt lengre tid.

 

Så er det to ruter opp til Granholt; ved å gå opp trappene til venstre etter at du har tatt inn Nedre Movei, eller ved å ta tredje vei til høyre (Singers vei), ved begge tilfeller havner du oppe ved Granholt.

 

Den tredje varianten er å gå hele bakken opp til Oksvalkrysset og deretter følge gangveien langs hovedveien, men det er veldig uhensiktsmessig og er en omvei når du skal ned til brygga.

 

Så kan du også ta Øvre Movei (andre vei til høyre eller til høyre når du har gått opp trappene), men da havner du i Mokleiva og kan da velge mellom å følge Mokleiva opp til venstre og ut til Granholt, eller gå ned bakken til høyre og havne på Nedre Movei igjen - også en heller formålsløs rute med tanke på effektiviteten. Du kan også følge Øvre Movei til høyre et lite stykke etetr at du har gått opp trappene og ta til venstre gjennom en sti i skogen og deretter havne ute ved Granholt. Men også det noe uryddig.

 

Men venstre? Hmm... :confused:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok ingen snarverier der nei, kun private hager. Eneste grunnen til evt å ta trappa opp til Granholt måtte være å kunne ta bussen siste stykke, det koster det samme uansett, som om man skulle gå helt ned. Har man endel å bære på kan jo det være greit av og til.

Hvis ikke får du ta lettbåten og ha den liggende i Tangenbukta da serru :giggle:

Link to post
Share on other sites

Han lurer vel på om det går en snarvei fra parkeringen ved klubbhuset og rett opp til Nedre Movei, det tror jeg ikke, er vel bare private hager der.

Korrekt.

 

Hmm, venstre? Er du sikker på det? Skjønner ikke helt hva du mener? Går du til venstre når du går oppover bakken havner du ikke på Tangen i alle fall!

Umiddelbart etter å ha passert klubbhuset snur jeg mot venstre for å komme ut på Nedre Movei altså. Umiddelbart til høyre er det utsettingsrampe og vann. Rett frem og så svakt til høyre ville vært den logiske veien å gå, dersom det ikke var for private hager altså.

 

Gruff, at det skulle være så vanskelig å formulere seg på en forståelig måte :-)

 

Jeg blir litt over middels irritert over slike omveier. Fruen insisterer på å bruke bil når vi skal fra Grorud til Oksval, det er ikke utenkelig at de ekstra fem minuttene utgjør tungen på vektskåla.

 

Alene, uten bagasje og dersom jeg er i god form greier jeg fint å gå fra båten til Tangen på 15 minutter - men normalt bør vi satse på å forlate båten en halvtime før ferga går. Man hemmes mye med små barn som går sakte, problemer med føttene (jeg har fortsatt litt vondt i en hæl etter at jeg hoppet fra baugspryd og ned til en stein som var litt hardere og litt lengre unna enn hva jeg hadde forestilt meg for over en måned siden) eller mye bagasje - da er det ekstra irriterende med slike omveier.

 

Vi får kjøpe en påhengsmotor og bruke jolle bort til Tangen ... men det er kanskje ikke helt idéelt å lemne ei jolle med påhengsmotor over lengre tid ved Tangen? ;-)

 

Du kan også ta av fra Nedre Movei og gå ned til høyre,forbi renseanlegget og så videre mot brygga via Lagveien, men det tar litt lengre tid.

Jepp.

 

Eneste grunnen til evt å ta trappa opp til Granholt måtte være å kunne ta bussen siste stykke, det koster det samme uansett, som om man skulle gå helt ned.

Jeg har prøvd det tre ganger (den ene gangen måtte jeg løpe fra Granholt til fergeleiet) - man sparer ikke noe tid på det heller, bussene passerer Granholt rimelig tidlig og det er relativt lang ventetid fra bussene ankommer Tangen til båten forlater - men så lenge jeg er uten hjul (barnevogn, sykkel, rullekoffert, etc) foretrekker jeg egentlig å klatre opp trappa ... men har man litt dårlig tid, så er det bare å sette kursen rett mot Tangen ... :-)

Link to post
Share on other sites

Du slipper all den løpingen hvis du passer på å komme før bussen vet du :giggle::giggle::giggle: .

Nå har kanskje jeg et litt annet tidsperspektiv enn deg, for bussen skal være på Granholt 50 og båten går hel, så jo jo,

ventetid er relativt. Men at man kan komme seg fortere ned til brygga ved å ta nedre veien fatt er det ingen tvil om. Det var bare om man

ønsket av en anledning å ta bussen.

Men er vel litt ugreit å ha en båt med motor liggende borti bukta ja.

 

Men bil er også veldig undervurdert........

 

Knut

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi greide oss til slutt uten loddebolt.

 

Forøvrig har jeg en 220V kaffetrakter til overs (fulgte med båten), dersom noen mot formodning skulle ha bruk for en kaffetrakter gis den bort gratis. Setter den bakerst i cockpit, rett under cockpitteltet. Vi har utstyr så det holder hjemme, og trenger ikke 220v-utstyr i båten.

 

(Kaffetraktere er ikke akkurat i skuddet for tiden - korpset hadde loppemarked i år, da hadde vi ca 10-15 kaffetraktere inne, noen av dem skikkelig fancy greier - noen med termokanne, noen storkjøkkenapparater, etc ... tror vi greide å selge et par traktere, nedpriset til ti kroner stykket mot slutten av loppemarkedet)

Link to post
Share on other sites

Etter noe leting av ledige plasser i "nærområdet" for å innta middagen med en kald rosévin, :cheers: (Langøyene, Gressholmen,m.fl.) igår, havnet vi tilslutt på Oksval og fant en gjesteplass med vaktens tillatelse. :yesnod: I nydelig vær, og en fredelig havn, ble vi der til solen gikk ned. Det ble også tid til en tur langs Kyststien mot Hellvik. Det blir nok ikke siste gang vi utforsker dette idylliske sted! :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det blitt flom! :-) Virker som at en lokal bekk plutselig har funnet seg et alternativt løp.

 

Ellers ... mange båter på fremste rekker som har fått ødelagt strekkavlastere. Luna på hjørnet fikk ødelagt sin for et par uker siden - i dag var en av mine gått i festepunktet, og nabobåten har også fått ødelagt en av sine. Så ... viktig å ha godt med strekkavlastere!

 

Jeg visste ikke av at det var problemer, men hadde planer om å kjøpe flere strekkavlastere på biltema i dag - etter å ha sett strellavlasteren til Luna tenkte jeg at det sikkert ville være fint å ha to avlastere i "serie" - men de hadde ikke i min dimensjon da jeg var innom Biltema i dag. Inntil videre prøver jeg meg på to ad-hoc-løsninger som jeg strengt tatt tviler på at kommer til å holde lenge:

 

Den strekkavlasteren som ble ødelagt er festet tilbake igjen, jeg har prøvd å bruke hyssing for å holde den på plass. Jeg tror faktisk at det kan ha noe for seg å surre opp med hyssing, men etter å ha installert skjiten ser jeg at jeg antageligvis ikke har gjort god nok jobb.

 

... også, for å spare strekkavlasterene noe på de fire korte tauene i baugen har jeg laget en liten ad-hoc strekkavlaster basert på strikk. Dette er også en løsning jeg ikke tror kommer til å vare lenge - jeg har en mistanke om at strikkene er for stramme slik at de blir brutalt ødelagt når første store bølge kommer, eventuelt at de vil bli gnagd over. Jeg tror prinsippet har noe for seg - det blir liksom feil uansett om man har fortøyningstauene stramme (da blir det ikke nok frihet for båten til å rulle, samt for båt og brygge å komme i utakt i bølgene) eller slakke (da blir det fort mye bevegelse og kraftige rykk) - skal man ha noe slags form for kompromiss bør man ha godt med fjæring slik at tauene alltid er stramme, samtidig som at demperene kan gi raust etter ved behov.

 

Hvis dere har tid til overs, og gidder å ta en titt ... så rapporter gjerne tilbake om ting fortsatt holder seg på plass eller ikke :-)

Link to post
Share on other sites

Det er den årstiden nå, hvor det rives og slites veldig der nede. Dette til tross for at vi har vært heldige

med å ha stort sett vind fra sør-sør/vest i høst. Normalt er det nordavinden som er tøffest på anlegg og båter

der nede hos oss.

Jeg er nedom et par ganger i uken, og kan godt legge turen innom båten din og på runden å ta en sjekk.

Har selv vært på biltema i dag og handlet inn ekstra bryggefendere og strekkavlastere.

Vi hadde en vinterstorm sist sesong som gjorde mye skade på anlegg og masse båter, så det er bedre å overdrive

fortøyninger og fendring enn det motsatte. Rekordmålingen sist år tror jeg var 24ms nordavind rett inn i havna.

Link to post
Share on other sites

Biltema har ulike typer strekkavlastere. Etter hva jeg har forstått - helt generelt sett, strekkavlasterene hvor tauet går i sikk-sakk (se illustrasjonsbilde) er ikke bra sort, fordi de ryker ganske brått og brutalt når tauet er strekt helt ut. Strekkavlastere hvor tauet går i spiraler rundt gummien er anbefalt. Og tauet må surres 3-4 ganger rundt demperen, jeg hadde vært litt gjerrig med tauet på flere av avlasterene, det er ikke bra.

 

Dernest har jo gummikvalitet og design på innfestningen betydning, og der antar jeg at "høykvalitets" strekkavlastere kan score betydelig bedre enn biltem - men jeg antar at dersom avlasterene er underdimensjonert ifht behovet, vil de ryke uansett hvor gode de er.

 

Jeg sa til meg selv at nå som jeg har fått meg dyr og fin båt skulle jeg slutte å kjøpe billig dritt på Biltema - men det ble med tanken. Problemet er at jeg risikerer å betale dobbelt så mye for akkurat makens strekkavlastere fra akkurat samme fabrikk i en "dyr" butikk. Den risikoen ønsker jeg ikke å ta ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...