Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

Septiksuget ... er det veldig lite trykk der, eller er det noe feil med mitt anlegg?

 

Jeg suger og suger og suger ... og etter en god stund renner det litt forbi, men så er det stopp. Etter mye suging ... enda bittelitt forbi. Jeg trykker både to og tre ganger på den grønne knappen på automaten.

 

Og hvorfor er brygga så skitten akkurat der? Er det en pågående krangel mellom Nesodden kommune og Oksval Båthavn om hvem som skal betale regningen for bryggevask?

Link to post
Share on other sites

Det er dårlig trykk i suget der ja, og vi har klaget til Nesodden Kommune til vedkommende som har ansvaret for dette.

Ble lovt at de skulle gjøre noe med dette, men det skjedde aldri i sommer. Har og purret opp i høst, men fikk da aldri noe svar.

Det er vel kanskje den siste igjen nå som er åpen inni fjorden her eller?

Brygga i seg selv er såpass lite brukt av oss at det har vært invasjon av måker der dessverre. Og ingen tar ansvaret for å holde

det rent og pent.

Flere må gjerne sende inn sin mening om dette til

 

Espen.Solvik@Nesodden.Kommune.No

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er enda vann - enn så lenge. Selve slangene under brygga fryser nok ikke så lett, men kranene blir vel fort ødelagt dersom det blir mye frost - og slangene har sikkert ikke godt av å henge ute uten å bli tømt skikkelig. Jeg håper på at havnesjefen studerer værmeldinga nøye og at det er med vilje og mening at det fortsatt er vann i kranene. :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Var innom der sent i går kveld og sjekket fortøyningene på Bergtatt, samt strammet kalesjen. Det var ikke på sitt verste da, men ganske heftig. På webkameraene ser det ut til at alt har gått greit, ser noen løse presenninger her og der, men ikke noe annet alvorlig. Skal uansett innom der etter jobb i dag (er der litt etter kl. 16) så hvis du ikke skal ned dit i løpet av formiddagen kan jeg sjekke skuta di også og gi rapport.

 

Det var tilsvarende uvær i desember i fjor et par ganger også, og da gikk det vel bra såvidt jeg husker (bortsett fra en sidevegg mot vest på den ytterste kaia som ble slått ut - den er ennå ikke satt opp igjen...).

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke spurt om hvordan det hadde gått med bryggene, men var bortom å sjekket skuta di Tobixen og alt virket bra der.

Min egen ligger godt inne blandt mange andre, så den klarer seg bra.

Men mye plastkanner, fendere og skrot som fløt i vannet inni havna, så det hadde tydelig tatt hardt der nede i natt.

Link to post
Share on other sites

Hm, fendere som flyter ja, jeg har ikke gjort en god jobb for å sikre mot tap av fendere. Jeg hadde også den blå jolla liggende i vannet, opp-ned (for at den ikke skal bli fylt av regnvann), da jeg ikke hadde tid/krefter til å finne noen bedre måte å ta vare på den etter at vi kom inn sent søndags kveld. La du merke til om den fortsatt var der jeg forlot den? (ytterst på utriggeren, mellom min båt og den store, tildekte cabincruiseren).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I serien av "ting som aldri ville holdt meg våken om natta om jeg ikke hadde lest om det på båtplassen" har det dukket opp noe nytt: mus, ref https://baatplassen.no/i/topic/15329-mus-i-baaten/

 

Nei - det holder meg ikke våken om natta. Jeg ser ikke helt for meg at det skulle komme mus luskende forbi porten og helt ut til A-brygga og hoppe ombord på akkurat min båt. Eller hva? Det er i allefall såre enkelt å tre på noen syltetøybokser på fortøyningstauene - eller vil nabolaget se på meg som en paranoid skrulling dersom jeg skulle gjøre noe slikt? ;-) Har det noensinne vært noen båter i havna som har beskyttelse mot mus på fortøyningstauene og/eller hatt behov for det?

 

:-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Værmeldingen var vel ikke helt upresis. Et lite øyeblikk blåste det særdeles kraftig her. Jeg hadde ikke vindmåleren på da det første og største vindkastet raste forbi - men båten krenget voldsomt! Det varte kanskje en 20 minutters tid med vindstyrker på 14-22 m/s. Da det stod på var det veldig tydelig at sjøen på utsiden av bølgebryteren ble påvirket av vinden, men uværet var over så kjapt at det ikke ble noe større bølger. I dag er vi vel heldige som ikke holder til på vestlandet ...

Link to post
Share on other sites

22 m/s er ikke så ille, nei. Jeg var jo ute i 22 m/s vestavind langs svenskekysten i romjula, på utsiden av det meste, prøvde å ta en snarvei. Det var galskap, sparte ikke noe tid på det, bl.a. fordi ettåringen ble sjøsyk og spydde over det hele - det ble litt av en vaskejobb! :-) Da vinden løyet ned til 11 m/s føltes det omtrent vindstille ut ...

 

Noen dager senere var det meldt storm, vi fortøyde vi for storm og lå over ett døgn i Kungshamn, da viste måleren vår 23 m/s på det værste, og det var slettes ikke ille. Men jeg er temmelig sikker på at det vindkastet som kom i går, før jeg skrudde på vindmåleren, var langt mer enn 23 m/s! Skuta (i fortøyningene, uten noe seil oppe) krenget såpass til sides at usikret inventar begynte å bevege på seg. Joda, det var til å leve med, men noe overraskende når det blåser såpass godt opp på så kort tid.

 

Folk som har båter langs de mer værutsatte strekningene av kysten har sikkert lett for å le av oss på Oksval som ligger "godt beskyttet" i indre Oslofjord - men, det er faktisk overraskende store langbølgede dønninger hos oss. Jeg tror omtrent ikke det finnes et sted i indre Oslofjord med mer bølger! Oksval ligger også ubeskyttet, når det er nordlige vindretninger har vi ingen annen beskyttelse enn bølgebryteren samt at vi tross alt ligger i indre Oslofjord. De langbølgede dønningene passerer rett forbi bølgebryteren, og de krappere bølgene forårsaker mye sjøsprøyt. Dersom vi får 22 m/s over lengre tid, så blir det mye bevegelse i havna - og det er ikke helt uvanlig at utriggere knekker av, strekkavlastere rives i stykker, etc.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Forøvrig har jeg en 220V kaffetrakter til overs (fulgte med båten), dersom noen mot formodning skulle ha bruk for en kaffetrakter gis den bort gratis. Setter den bakerst i cockpit, rett under cockpitteltet. Vi har utstyr så det holder hjemme, og trenger ikke 220v-utstyr i båten.

 

(Kaffetraktere er ikke akkurat i skuddet for tiden - korpset hadde loppemarked i år, da hadde vi ca 10-15 kaffetraktere inne, noen av dem skikkelig fancy greier - noen med termokanne, noen storkjøkkenapparater, etc ... tror vi greide å selge et par traktere, nedpriset til ti kroner stykket mot slutten av loppemarkedet)

Høh. Den har vært i veien lenge nå (ligget i cockpit, blitt slengt litt rundt på de værste strekningene), så jeg har tatt den med hjem, fotgrafert den og slengt den ut på "finn gi bort". Så søker jeg litt, og ser at disse er til salgs på finn for flere hundrelapper, og at minst én av de er blitt solgt til den prisen. Jaja. Håper bare jeg blir kvitt den. :-)

 

Post-edit: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?editAd=true&finnkode=55426767 - og få sekunder etter at annonsen var ute, dumpet det inn "tar den" i innboksen. Undres på om jeg ikke burde hamstre opp ting som ikke blir solgt på neste loppemarked og prøve meg som selger på finn ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To ganger i løpet av de siste tre ukene har jeg opplevd at kontakten til landstrømmen er revet av på land. Det er ingen tvil om at det er gjort med vilje siden den er røsket av fra strømuttaket og lagt ned på bakken.

 

Jeg opplevde dette senest i går da jeg var innom båten for å hente noe (og selvsagt ikke klarte å unngå å ta en liten tur). Heldigvis har det vært relativt milde temperaturer de siste dagene, så det har ikke gjort noen skade. Men hvis det blir kaldere kan manglende strøm fort skape problemer for motoren. Jeg har en varmekolbe rett under den.

 

Er der noen andre som har opplevd det?

 

Og ja, jeg bruker godkjent ledning etter båthavnas regler.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...