Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

To ganger i løpet av de siste tre ukene har jeg opplevd at kontakten til landstrømmen er revet av på land. Det er ingen tvil om at det er gjort med vilje siden den er røsket av fra strømuttaket og lagt ned på bakken.

 

 

Neste helg skal det krype nedover et stykke på gradestokken. Yr pleier å moderere seg når det nærmer seg, så fjorden bunnfryser vel neppe, men ...

Link to post
Share on other sites

To ganger i løpet av de siste tre ukene har jeg opplevd at kontakten til landstrømmen er revet av på land. Det er ingen tvil om at det er gjort med vilje siden den er røsket av fra strømuttaket og lagt ned på bakken.

:-(

 

Heldigvis har det vært relativt milde temperaturer de siste dagene, så det har ikke gjort noen skade.

... men nå er det kaldt ...

 

Men hvis det blir kaldere kan manglende strøm fort skape problemer for motoren. Jeg har en varmekolbe rett under den.

Jeg har også varme ombord, med dieselvarmeren som "backup". Har til nå prøvd å holde noen plussgrader i hele båten - men nå har jeg kjøpt inn noen frostvakter på Seatronic slik at jeg kan kjøre litt mer "spisset" varme inn der det trengs.

 

Og ja, jeg bruker godkjent ledning etter båthavnas regler.

Bruker du riktig strømkontakt? Man skal jo betale for forbruket vinterstid ... men jeg har ikke fått noe beskjed om hvilket uttak jeg skal bruke.

 

Forøvrig er det jo ganske slapt med sikkerheten for øyeblikket. Jeg forstår det ikke helt, innafor sesongen er det jo 24/7 vakthold og alt, men nå kan hvem som helst passere porten? Forleden var det en kar som fisket fra brygga. Jeg bryr meg ikke, men det er vel neppe båtfolk som fisker fra en marina? Dessuten står det jo tydelig merket "fisking forbudt".

Link to post
Share on other sites

Det er velkjent at at noen går rundt å napper ut ledninger som ikke er 2,5m2, som er kravet. Uansett er det helt

utilgivelig og absolutt ikke greit å nappe ut strøm kabelen til noen, spesielt på vinterstid. Man vet faktisk ikke hva man

bruker strøm til ombord, som man effektivt stopper ved å nappe ut kabelen.

Ta det opp med havnesjefen hver eneste gang.

 

Jeg skal sjekke innom båten din når jeg er der nede, som er flere ganger i uken...

Link to post
Share on other sites

Det er velkjent at at noen går rundt å napper ut ledninger som ikke er 2,5m2, som er kravet. Uansett er det helt

utilgivelig og absolutt ikke greit å nappe ut strøm kabelen til noen, spesielt på vinterstid. Man vet faktisk ikke hva man

bruker strøm til ombord, som man effektivt stopper ved å nappe ut kabelen.

Ta det opp med havnesjefen hver eneste gang.

 

Jeg skal sjekke innom båten din når jeg er der nede, som er flere ganger i uken...

Jeg mener at den er riktig. Da båten ble flyttet i desember fordi utriggeren knakk, glemte de å sette på strømkabelen. Da ringte jeg Thomas og spurte, og han hadde ingenting å utsette på den. Hvid det er slik at den ikke er godkjent skal jeg selvsagt anskaffe en som er det, men som du sier, å nappe av kabelen -særlig om vinteren - er helt utilgivelig med tanke på de konsekvensene det kan få vinterstid. En lapp på ruta eller noe slikt ville ha vært mye bedre. Men jeg skal dobbeltsjekke at jeg har riktig kabel.

Link to post
Share on other sites

Litt pinlig, men jeg hadde fremdeles til gode å faktisk ta meg tid til å spasere rundt på andre deler av marinaen enn A-brygga :-) Jeg skal sjekke opp nå hver gang jeg er innom. Vi har foreløbig ikke planer for vinterferien, anser det som 50% sannsynlig at det blir hjemmeopphold med noe pendling til Oksval. Vi voksne har tross alt i utgangspunktet ikke fri, og barnehagen er åpen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Forleden var det en kar som fisket fra brygga. Jeg bryr meg ikke, men det er vel neppe båtfolk som fisker fra en marina? Dessuten står det jo tydelig merket "fisking forbudt".

 

Akkurat det tror jeg ikke du skal ta så tungt. Var aktiv på et sportsfiskeforum og det var lange tråder om hvorvidt det var lov å nekte noen å fiske fra slike anlegg. Så lenge det står åpent så hjelper det lite med skilting var vel sånn ca "dommen". Og i alle hovedsak er det hyggelige sportsfiskere som kun har gode hensikter og bare vil komme nærmere noe de tror er en bedre plass for fiske.

 

En kan jo spørre seg om sportsfiskerne ble spurt når slike anlegg ble satt opp og "tok" store areal av sjøen, som tilhører alle.

 

Bare hilse og være blid tenker jeg..

Link to post
Share on other sites

 

Er det mulig å slenge inn noe 220V belysning i båten? Da kan man jo se på webkamera om strømmen er plugget i eller ikke - pluss at vi andre som tidvis titter innom kan sjekke ikke bare at kontakten står i, men at strømmen faktisk virker.

Er flere som har gjort akkurat det, så det går fint. Bare pass på at det utgjør litt på strøm regningen du skal

betale til våren da... Det er ikke akkurat gratis med lys stående på hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det tror jeg ikke du skal ta så tungt.

Nei, nei. Det gjør meg ingenting (bortsett fra at enkelte fiskere mater fugler som igjen gjør at det blir litt ekstra mye fugleskit på brygga og båtene) - og jeg har aldri helt forstått hvorfor det "alltid" er skiltet med "fisking forbudt" (eller kanskje forrige parantes forklarer akkurat dét).

 

Jeg tenker slik at det sikkert ikke er helt heldig å spise fisken som bor rett under en marina, mtp bunnstoff, gråvannsutslipp, septikutslipp, annen forurensing etc. Jeg undres meg jo over hvem det er som fisker fra marinaer, jeg tror det er mest sigøynere og utlendinger (særlig russere og polakker kan være ganske "fiskegal" og ikke så nøye på forurensingsproblematikken. En passant, mine svigerforeldre bor i en forstad utenfor St.Petersburg, gjennom denne forstaden går det ei oppdemmet elv. Pga jordbruk, gjødsling, industri, bilveier, utedoer og andre forurensingskilder er det til og med frarådet å bade der - men vinterstid og på våren ser man alltid masse folk som fisker - og på våren tøyer de grensene maksimalt mtp iskanten. Lengre nord, på Ladoga var det for noen år siden et stort isflak som løsnet, tusenvis av sportsfiskere måtte berges med helikopter, og ganske mange biler gikk tapt), men jeg har da også observert antatt etniske nordmenn (utseende, språkbruk).

 

Uansett - poenget mitt er at adgangskontrollen antageligvis ikke er så god som jeg trodde den var før jeg "flyttet inn" på Oksval :-)

 

En kan jo spørre seg om sportsfiskerne ble spurt når slike anlegg ble satt opp og "tok" store areal av sjøen, som tilhører alle.

Sant, sant.

 

Bare hilse og være blid tenker jeg..

Just what I did.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er flere som har gjort akkurat det, så det går fint.

Tenkte på det da jeg gikk fra båten i kveld, at en del av de utendørs LED-slyngene sikkert går på 220V. Så i allefall at én av dem ligner en som selges på Biltema. Har aldri før tenkt over det - bare antatt at belysningen går på 12V-anlegget.

 

Bare pass på at det utgjør litt på strøm regningen du skal

betale til våren da... Det er ikke akkurat gratis med lys stående på hele tiden.

Tja, kostnaden for å ha noen LED-lys påskrudd 24/7 er vel nokså insignifikant - og har man dem innombords, så blir det aller meste av energibruken værende igjen innombords i form av varme. Har man termostatstyrte ovner vil man i teorien spare omtrent 20W på disse dersom lyset bruker 20W.

Link to post
Share on other sites

Ser forøvrig nå at jeg bruker feil kabel. Den er for utendørs bruk, men ikke 2,5 mm. Min tabbe. Får ikke byttet før tirsdag, så hvis dere går forbi i helgen ville det vært flott om dere gadd å sjekke.

Så får den forhåpentligvis være i fred til da.

 

Jeg ser det fortsatt som utidig å nappe kabelen av på vinterstid med tanke på de skadene motoren kan bli påført.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det fortsatt som utidig å nappe kabelen av på vinterstid med tanke på de skadene motoren kan bli påført.

Ja, ikke sant! Selv sommerstid, det er jo ikke utenkelig at strømmen går til noe viktig ... kjøleskap, lensepumper, batteribank som går tom og dør dersom den ikke får tilført lading, etc.

Link to post
Share on other sites

Var forbi å sjekket kabelen i formiddag jeg og hehe...og ja du var litt før meg i løypa her, den er bare 3x1,5m2 og ikke

3x2,5m2 som er kravet.

Uansett årstid så er det uakseptabelt å nappe ut kabelen til noen, da får man heller rapportere det inn da.

Du får ta deg en tur på Biltema og kjøpe ny kabel

God Helg

 

K

Link to post
Share on other sites

Er flere som har gjort akkurat det, så det går fint. Bare pass på at det utgjør litt på strøm regningen du skal

betaleo til våren da... Det er ikke akkurat gratis med lys stående på hele tiden.

hvis man bruker en LED pære er ikke dette så dyrt.

 

hvorfor skal det være 2,5?

kommer vel helt an på hvor mye man bruker det og hvor langt unna stolpen du ligger.

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel kanskje LED pærene blitt bedre de siste årene, men i tidligere år er ihvertfall min erfaring at disse fungerte

veldig dårlig, om i det hele tatt i kulda. Derfor måtte jeg bruke vanlig pære for at det skulle være stabilt lys hele tiden.

Men har ikke prøvd på et par år nå altså, verden går vel videre...

 

Bruksreglementet for havnen sier at alle skal ha 2,5m2 landstrømkabel, uansett....Noe man blir påminnet om i mailer og på

hjemmesiden fra tid til annen. Man kan sagtens spørre om hvorfor ikke 1,5m2 er bra nok, men det er nå engang bestemt.

Link to post
Share on other sites

 

Bruksreglementet for havnen sier at alle skal ha 2,5m2 landstrømkabel, uansett....Noe man blir påminnet om i mailer og på

hjemmesiden fra tid til annen. Man kan sagtens spørre om hvorfor ikke 1,5m2 er bra nok, men det er nå engang bestemt.

Antar at sikringene ved uttaket ikke er 10 A, men 16 A da skal en ha 2,5 m2 skjøteledning.

Og for å passe på at de som sier "Strøm er Strøm og Ledning er Ledning" ikke skal overbelaste en skjøteledningen som har 1,5 m2 med 16 A sikring i skapet.

Det er for å hindre i verste fall brann i havna, hvis en overbelaster 1,5m2 skjøteledning.

1,5 m2 skjøteledning kan brukes mens en gjør en liten jobb ombord, men skal så fjernes.

 

Mulig 1,5 m2 ledningen var veldig varm, da kan han som nappet ut den av stikkontakten forhindret en BRANN.

PS, og skjøteledninger skal være godkjente for utendørs bruk.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mulig 1,5 m2 ledningen var veldig varm, da kan han som nappet ut den av stikkontakten forhindret en BRANN.

PS, og skjøteledninger skal være godkjente for utendørs bruk.

Tror neppe det er fare for overbelastning/brann hos meg. Har kun en varmekolbe på 45w og en frostvakt som slår seg på omtrent når det blir tosifra... Og den er godkjent til utendørs bruk.

 

Men jeg skal selvsagt bytte til den størrelsen som kreves!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...