Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

Ja, det er meldt frisk bris, men så en artikkel hvor det var antydet at vi (igjen) kunne få kortvarige vindstyrker opp i mot 23 m/s ifbm Ole. Jeg ligger værfast ved Operaen nå, og det blåser kraftig :-)

 

Vi har eiendom i Tromsø, det bekymrer mer. Særlig min mors hytte, jeg prøver å mase og mase på dem om at den må barduneres, det har de dessverre ikke gjort enda :-(

Link to post
Share on other sites

Det er for å hindre i verste fall brann i havna, hvis en overbelaster 1,5m2 skjøteledning.

1,5 m2 skjøteledning kan brukes mens en gjør en liten jobb ombord, men skal så fjernes.

Sant nok - det er en ørliten risiko for brann dersom man bruker underdimensjonerte ledninger - og ledningene skal dimensjoneres til det sikringen kan levere før den ryker, ikke til faktisk eller planlagt strømbruk. Men å trekke ut ledningen blir allikevel galt. Sammenlign med dersom eldistributørens inspektører finner noe tilsvarende galt med elanlegget, da får man et pålegg om å utbedre feilen og en frist, det er ikke slik at de bare kutter strømmen,

 

Mulig 1,5 m2 ledningen var veldig varm, da kan han som nappet ut den av stikkontakten forhindret en BRANN.

I såfall er det riktig å trekke ut ledningen, men veldig galt å ikke informere om det! Resultatet er jo bare at ledningen blir satt inn igjen!

 

Men forøvrig, det er også noe galt å gjøre seg såpass avhengig av strømmen at ting ryker dersom strømmen faller bort. At sikringer ryker, strømleveransen forsvinner pga storm, etc, er ting man må ta høyde for!

Link to post
Share on other sites

Sant nok - det er en ørliten risiko for brann dersom man bruker underdimensjonerte ledninger - og ledningene skal dimensjoneres til det sikringen kan levere før den ryker, ikke til faktisk eller planlagt strømbruk. Men å trekke ut ledningen blir allikevel galt. Sammenlign med dersom eldistributørens inspektører finner noe tilsvarende galt med elanlegget, da får man et pålegg om å utbedre feilen og en frist, det er ikke slik at de bare kutter strømmen,

 

 

I såfall er det riktig å trekke ut ledningen, men veldig galt å ikke informere om det! Resultatet er jo bare at ledningen blir satt inn igjen!

 

Men forøvrig, det er også noe galt å gjøre seg såpass avhengig av strømmen at ting ryker dersom strømmen faller bort. At sikringer ryker, strømleveransen forsvinner pga storm, etc, er ting man må ta høyde for!

 

Det er kanskje litt annerledes med oss som har motorbåt kontra de med seilbåt om vinteren? Jeg har ikke vinterkonservert motoren nettopp fordi jeg bruker båten så ofte - også om vinteren - at jeg ikke har sett noen vits i det. Derfor har jeg den lille varmekolben under motoren, frostvæske i toalettet og en liten frostvakt for sikkerhets skyld.

 

Jeg er ofte nedom og sjekker at alt er OK, og uten at jeg er noen ekspert på dette, så bør det vel være kanskje mange kuldegrader over tid for at vannet i en sjøvannskjølt motor skal fryse? Det går så opp og ned med temperaturene og jeg er så ofte om bord at jeg egentlig ikke har tenkt så mye på om jeg har gjort meg avhengig av strømmen eller ikke. Nå er jo dette vinter nummer to i båthavna, og jeg kan ikke huske at jeg har opplevd at sikringer har gått eller strømmen forsvunnet i min tid her.

 

Når det gjelder ledningen (som jeg skal bytte!) har jeg aldri registrert at den har vært varm, så jeg tillater meg å tvile på om det er årsaken til at den er blitt røsket løs. Jeg er som sagt ofte nede i havnen og har som vane å sjekke at kontakten sitter ordentlig fast i strømuttaket på brygga når jeg kommer. Har aldri registrert noen varme fra den, eller fra kabelen når jeg kveiler den opp.

 

Men jeg akter ikke å gå inn i noen diskusjon om 1.5 mm kontra 2,5 mm. Jeg vil selvsagt følge reglene og bytter kabelen så fort jeg kan!

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje litt annerledes med oss som har motorbåt kontra de med seilbåt om vinteren?

Nei, det tror jeg ikke? Bruksmønster, personlige preferanser og størrelse på båten er vel mer avgjørende. Min tanke har hele tiden vært at båten skal brukes aktivt denne vinteren, derfor har jeg ikke sett noen vits i å gjøre noe vinterkonservering. Jeg har termostat på dieselvarmeren, den står på minimum, tanken min er at dieselvarmeren skal slå inn dersom strømmen skulle gå. Jeg har ikke helt funnet balansen enda, i det siste har dieselvarmeren alltid vært i gang når jeg har kommet til båten. Jeg tror jeg må kjøpe enda en frostvakt som plasseres rett under termostaten til dieselvarmeren.

 

Jeg er ofte nedom og sjekker at alt er OK, og uten at jeg er noen ekspert på dette, så bør det vel være kanskje mange kuldegrader over tid for at vannet i en sjøvannskjølt motor skal fryse? Det går så opp og ned med temperaturene og jeg er så ofte om bord at jeg egentlig ikke har tenkt så mye på om jeg har gjort meg avhengig av strømmen eller ikke.

Jeg skulle tippe på at du har omlag 24 timer på deg til å gjøre noe dersom strømmen skulle gå og det er -10C i lufta - men det er bare et villt anslag fra min side, jeg tar ikke noe ansvar dersom fasit skulle vise seg å være 12 timer :-)

 

Når det gjelder ledningen (som jeg skal bytte!) har jeg aldri registrert at den har vært varm, så jeg tillater meg å tvile på om det er årsaken til at den er blitt røsket løs.

Selvfølgelig ikke - dette var jo en ganske hypotetisk oppkonstruert situasjonsbilde. Man må vel trekke godt over 10A temmelig konstant før det er noen som helst risiko for at ledningen skal bli (veldig) varm - det gjør du neppe dersom du bare har en laveffekt frostvakt koblet til.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gått runden og sjekket i dag og med ny kabel Pequod så ser det ut til at ditt problem er over, for det ser helt fint ut nå. Kabelen står der den skal.

Hos Tobixen derimot sto ikke landstrøm kabelen i, den nærmest hang såvidt i kontakten. Jeg satte den skikkelig inn, men har vanskelig for å tro at den kan ha hatt noe strøm i kabelen før i dag. Får håpe det ikke er noe ombord som er kritisk avhengig av strøm.

 

Det ser vel nå ut som mildværet har fått overtaket for alvor, og langtidsvarslet sier det samme, og det tegner for at båtsesongen for egen del begynner om et par uker eller deromkring, noe som er rekordtidlig. Normalen er overgangen mars/april for mitt vedkommende.

 

K

Link to post
Share on other sites

Hos Tobixen derimot sto ikke landstrøm kabelen i, den nærmest hang såvidt i kontakten.

Merkelige greier. Jeg har vanskelig for å tro for at jeg selv har vært så sløv at jeg har satt inn kontakten på en slik måte, selv om jeg ikke kan utelukke det. Vi hadde i allefall ikke problemer med strømmen sist jeg var ombord ... hm, det var fredag/natt til lørdag. Kabelen ble satt inn søndagen før, halvannen uke siden.

 

Jeg satte den skikkelig inn, men har vanskelig for å tro at den kan ha hatt noe strøm i kabelen før i dag. Får håpe det ikke er noe ombord som er kritisk avhengig av strøm.

Takk!

 

Jeg har jo "sikring" med at dieselvarmeren slår inn dersom det blir tilstrekkelig kaldt, men det er jo begrenset hvor lenge batteribanken varer (særlig fordi ett av solcellepanelene i realiteten er defekt). Nå er jeg uansett selv på plass på Oksval.

 

Jeg har sett en del aktivitet fra Brannvesenet i det siste - kanskje det er en overivrig brannmann som har misforstått dette med å "sikre verdier" og trekker ut tvilsomme ledninger? Men, en delvis innsatt kontakt er jo noe av det farligste!

Link to post
Share on other sites

Har gått runden og sjekket i dag og med ny kabel Pequod så ser det ut til at ditt problem er over, for det ser helt fint ut nå. Kabelen står der den skal.

K

Takk for det! Er tilbake på Nesodden tidlig i morgen, så det blir vel til at jeg tar turen ned i båthavna i løpet av ettermiddagen. Klør i fingrene nå... :-)

Link to post
Share on other sites

Det har snødd katter her i hele dag, og det har lagt seg en god del - men har ikke orket å ta turen ned i havna i dette været enda når det i tillegg blåser 11ms rett inn i havna fra SØ. Får ta en runde å sjekke opp

i morgen formiddag. Det skal visst gi seg utover ettermiddagen. Det er jo så mildt så dette blir vel bare regn og sørpe etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Har gått runden i dag, og etter en skikkelig runde med regn på morgenen i dag, er det ikke mye som minner om gårsdagens kraftige snøvær.

Alt var helt fint hos både Pequod og Tobixen, men denne landstrømskontakten din Tobixen den ville jeg sett litt nærmere på...

Det kan se ut som den kanskje drar seg ut selv etter litt tid, for den sto ikke skikkelig inne i dag heller, jeg måtte dytte den inn igjen og prøve å

få lokket til å låse over kontakten så den ikke skulle dra seg ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Alt var helt fint hos både Pequod og Tobixen, men denne landstrømskontakten din Tobixen den ville jeg sett litt nærmere på...

Det kan se ut som den kanskje drar seg ut selv etter litt tid, for den sto ikke skikkelig inne i dag heller, jeg måtte dytte den inn igjen og prøve å

få lokket til å låse over kontakten så den ikke skulle dra seg ut igjen.

Kontakten ble kjøpt i Ålborg, blir vanskelig å klage på den ;-)

 

Jeg mener jeg satte kontakten skikkelig i på søndagen. Jeg synes det er ganske så rart dersom den glir ut av seg selv. Jeg satser på å komme meg ut til båten i morgen, får sjekke omigjen da.

Link to post
Share on other sites

Jeg undersøkte litt på strømkontakten da jeg var i båten i forgårs, dersom jeg tar tak i ledningen og drar svakt i den mens jeg rister litt på ledningen, så glir kontakten sakte men sikkert ut. Ja, flytebrygga gynger litt, og ja, gravitasjonen sørger for at det er en viss kraft på ledningen, men jeg synes allikevel at det er merkelig at den skal gli ut. Nå virker det jo som at lokket er designet for å låse kontakten fast, så jeg får bare være særlig oppmerksom fremover på at jeg setter kontakten skikkelig i og "klikker" lokket på plass når jeg plugger båten til landstrømmen. (jeg ser det ikke som en aktuell løsning å løsne kontakten fra båten, lagre ledninga i en kasse på brygga og stripse kontakten fast).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Årsmøte på onsdag. Jeg har lovd meg selv bort ifbm korpsdugnad den dagen, trasig, jeg har veldig lyst til å være med på årsmøtet!

 

Jeg er agnostisk til det meste, positiv til bedre kontroll og avregning av strømmen (såfremt det ikke innebærer store kostnader og administrasjonsarbeid). Så kommer ting jeg selvfølgelig har sterke meninger til, og det er IT-systemer :-)

 

Først ut er et medlem med utviklerkompetanse som tilbyr utvikling, vedlikehold og drift av et system for automatisk tildeling av vakter og ordning med vaktbytter. Som "betaling" vil han slippe unna alt av vakter for evig tid for seg selv og sin familie. Jeg er noe enig i styrets vurdering, at dette kan være noe uheldig (avhengighet av enkeltperson, har en magefølelse av at "prisen" egentlig blir ganske høy, ansvarsforholdet kan lett bli noe ullent, hva vet vel en utvikler om drift, etc). Et annet moment, dersom han og hans familie blir "frikjøpt" fra vakter for all fremtid, hvilken motivasjon vil han da ha for å vidreutvikle systemet? Og ellers, er det vits i å oppfinne hjulet på nytt? Et vaktlistegenereringssystem er ellers ikke rocket science, vi har jo også noen egenutviklede scripts på jobb også for å håndtere våre vakter (med mailutsendelser og kalenderoppdateringer (CalDAV). Jeg ville nedprioritert webinterface - et script som kjøres årlig for å generere vaktliste, sende ut eposter om det og oppdatere kalendere (samt daglige kjøringer for å håndtere vaktbytter og reminder-mail) krever ikke noe særlig med drift, mens en webløsning helst skal være online 24/7, og gir helt andre sikkerhetsutfordringer. Det bør være en forutsetning at kildekoden legges ut åpent.

 

Deretter er det forslag fra "vår egen" Knut om anskaffelse av en kommersiell programvarepakke "XMARINA". Jeg har ikke sett på det, men jeg er i utgangspunktet meget skeptisk til monolitiske kommersielle programvarepakker - jeg mener det er bedre med programvare som kan vedlikeholdes og vidreutvikles på dugnadsbasis. Jeg ser heller ikke at småbåthavner er i noe slags særstilling, de utfordringene som ønskes løst her er jo utfordringer de fleste organisasjoner står ovenfor.

 

Meget bra forslag å forskjønne uteområdet og lage en utendørs sittegruppe! Dette støtter jeg helhjertelig - men allikevel, jeg mener styret har gjort en feil da man ikke har mulighet til å stemme over "nullalternativet", nemlig å ikke gjøre noe i det hele tatt. Her stemmer man over å vedta forslaget (mao, la styret jobbe med forslaget) eller å la styret jobbe med forslaget ... javisst :-)

 

Hvor stor inntjening vil vi ha på at folk betaler 40 kroner for bruk av utsettingsrampe, sammenlignet med kostnadene med å ha en bom? Hva var begrunnelsen for å sperre med kjetting?

 

Jeg har også veldig lyst til å sitte i arbeidsutvalget ... selv om jeg egentlig ikke har tid til det ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du hadde helt sikkert vært en ressurs i dette AU, såfremt det blir vedtatt å etablere det. Bare skriv ut en fullmakt du og send den til meg, så kan

jeg ta den med å lansere ditt kandidatur, ikke noe prob.

Når det gjelder XMarina, er dette bare et forslag til en løsning. Vi har et stort behov for å få orden på vaktlistene våre, samt mye annet - men det

kan selvsagt ordnes med andre typer programmer og. Det må nesten bli opp til et styre å vurdere hva behovet vil være.

Uteområdet vårt trenger og sårt en oppgradering, og er ikke veldig koselig i dag. Så er det mange veier til målet her, men det er da lansert et forslag.

Når det gjelder utsettingsrampen så ble denne sperret med kjetting forrige sommer, da jeg antar man var lei av alle ikke medlemmer i båthavnen som

kom å satte ut og opp båtene sine. Et forslag for å løse dette er som man gjør i bla. Sætre der det er bom og koster 40 for ikke medlemmer, og null for 

medlemmer. Da føler ihvertfall medlemmene at de har noe igjen for medlemskapet sitt. Men at man skal tjene noe penger på det, nei det tror jeg neppe.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...