Jump to content

båtvalg, 500 000, 2 cabiner 1.gangskjøper


stian83

Recommended Posts

Vi ønsket også 2stikkøyer pluss seng bak. Og pentry oppe. Derfor ble det en gammel Baltic, og mer hadde vi ikke råd til uansett så det passet bra!

 

Jeg så etter en båt med kurant motor. Det ble en Volvo KAMD43P. En av de mest kurante motorene. Men måtte pusse opp litt ekstra selv fordi skuta ellers trengte en schainings. Men det var vår prioritering. Eier før oss hadde ikke filla peiling på noe, men skjønte i det minste at motor skulle ha service en gang i året.

 

Båten er veldig bra i sjøen. God sjøbåt sånn sett. Og veldig deilig med 3 sengeplasser så man slipper å re opp.

 

Men hvis du ikke kan motor selv er det lurt å prøve å få med deg en kamerat eller leie inn en fyr for å se på båt. Vi her på forumet kan komme med innspill så godt vi klarer men du kan jo selvsagt være uheldig med kjøp likevel. Eller kjempeheldig. Men sjansen for ett bra kjøp motormessig øker betraktelig hvis du har med deg en ordentlig motorkyndig person.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57331176&searchclickthrough=true

 

Mener å huske å ha lest at det var en slik båt du ville ha? Ja, da har du naturligvis sett denne. Ser jo ekstremt velholdt ut da.

Men to motorer fra 19 hundrede og knekkebrød kan kanskjebli en dyr affære? ... står ingenting om at de er overhalt eller byttet?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Dersom motorene er i orden så trenger de vel ikke overhales, men de knekkebrøda du snakker om er jo selvsagt en potensiell utgiftsbombe. Og der er vel nettopp der problemet med en slik båt er. Jeg for min del ble litt "forelska" fordi den så så ekstremt velholdt ut, men fornuften hadde nok innhenta meg. 

 

Men hvis det var en slik båt jeg ønsket meg, så tror jeg kanskje jeg hadde gått for denne.

Link to post
Share on other sites

Er redd Vikingen er priset litt høyt, men det er vel lagt inn godt med prutningsmonn. En viking 31 med 2004 mod Kad300, overhalt i 2012 da den ble satt inn i båten, ble nylig solgt for rundt 350 tusen. Men det er kanskje noen som er på jakt etter en slik båt med 2 motorer, selv om jeg tror de er i mindretall. Har ligget andre med to motorer som sliter med å selge. Men ser ut som et godt holdt eksemplar, da

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig i at den er priset for høyt, og som sagt er to motorer og to drev en potensiell utgiftsbombe. 

 

Men ærlig talt så er de fleste båtene priset for høyt. Kanskje gjelder dette spesielt litt eldre båter, men ofte kan de kanskje nesten være verdt det. Ofte er de jo ganske omfattende oppgradert, ja kanskje er de til og med så omfattende oppgradert at de er bedre enn da de var nesten nye. Jeg tror ganske mange 30 år gamle båter både er finere og bedre enn da de var f eks 5 år.  

Link to post
Share on other sites

Syns priser er vel høye selv men om den viking gikk for 350, annonsert til 449,- så må jeg komme meg mere på banen og by. Men den var kun aktuel pga nytt drev/oppgradert maskin. Forumet har lært meg - drev er dyrere- og ang baltic' se etter en med oppgradert septik, L sofa ute, 220hk pluss, ankervinsj og pysevisp. Tenker fremdels på den på nykirke-linket til over her. Men jeg syns den er 100 for dyr.. hadde valget stått mellom 5 år og 20 år hadde jeg valgt gammel båt, nyere maskin. Regner med dobbling av båter på finn i løpet av 1 mnd eller 2..

Link to post
Share on other sites

Det lønner seg å ha is i magen. Det kommer stort sett alltid en like fin båt på markedet. Når det gjelder Baltic så er det mange på markedet utover våren. Der er det mulig å få seg billige båter. Særlig hvis man godtar en motor vp40 med en relativt lav toppfart. Da tror jeg man får balticer til under 200k. Det er etterhvert mange balticer som har fått nyere motor og dette vil presse prisene ned også på disse. Baltic er et trygt kjøp siden dette er veldig populære båter og et salg senere burde være enn grei sak. Ifht Viking 31 så er dette noe mer ukjente båter som ikke er så lettsolgte, men til rett pris blir alt solgt :-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Det er jo tidlig ifht båtmarkedet så prisene synker nok utover vår/sommer når de ikke blir solgt...

 

Kk

Ja, enig i dette. Tror nok mange av oss starter med optimistiske priser, for så å redusere når det går opp for oss det vi visste fra før, nemlig at vi helt klart var for optimistiske. :lol:

 

For egen del skal/ønsker jeg å selge, men det sitter langt inne å la damen fra åtti-tallet altfor billig. Jeg vet jo hvor god og pålitelig hun er. Min plan er å bytte henne ut for en tenåring, men jeg har jo hørt og lest om nok av nyere båter med motorhavari også. Så man blir jo usikker. 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vikingene er utrolig flotte familiebåter, men den med to gamle diesler, så må man sette av ihvertfall 100 000,- til vedlikehold. Noe mer enn 300 000,- hadde jeg ikke betalt. Betalte jo mindre for min Conquest med to 2004 mod KAD300... :smiley:  Men så var standarden betydelig lavere, og med alt teknisk utstyr modent for utskifting. Vil nok nærme meg 100 000,- i verkstedregninger før drev og motorer er tipp topp. Bytte av alle injektorer i fjor ble en kostbar affære...  :worry:

Link to post
Share on other sites

Sitter på gardermoen, siste jobbuka før 19 ukers pappaperm/ferie. Så dukker denne opp..http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57646136&page=2&sort=1&ref=fas

 

Har lest opp og ned ang under 200 hk på en baltic. Men nå spørs det om ikke budsjett tilsier at denne motoren kanskje bare får holde. Marsje i 12-14 knop kanskje? Blir jo 90 % i indre Oslofjord- med noen ferie uker nedover av og til. Får jeg den litt ned har jeg penger til båtplass innskudd og en ok buffer for fremtidig vedlikehold, evt små spare til en ny motor om 5-10 år. Jobben som er gjort på motor- ut ifra teksten, hva sier ekspertene? Klyper litt at jeg mister såpass på marsjfart...

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med 85-mod Baltic er at det går fint å tøffe rundt i 13-16knops fart. På min føler jeg at jeg må over ca 13-14 knop for at båten skal gå bra i vannet. Vi var 15dager på ferie på Svenskekysten i fjor sommer og lå da mellom 14-16knops fart. Så Balticen trenger ikke ha større toppfart, det kommer litt an på hva du selv ønsker av fart.

Link to post
Share on other sites

Ja, det går fint å tøffe rundt i 13-16 knop, men du skyver halve Vestfjorden foran deg. Disse båtene bør helst opp i 18-20 knop for å gå nogenlunde fint og økonomisk. Denne VP 40 B som står i disse båtene er gode motorer, men for svake for en Baltic.

 

Kanskje betimelig å spørre hva som er årsaken til at toppen og varmeveksler er byttet? Vel, det er vel lite tvil om at denne båten går svært tungt i vannet med denne motoren. Nesten alle disse motorene sliter med at de går varme, da varmeveksleren "tetter seg". Dette problemet blir ikke mindre av at båten er undermotorisert. Men for all del; det går i mange år.

Link to post
Share on other sites

Finnmarken har rett i at Balticen går best fra ca 18knop. Men duverden hvor mange Balticer oppigjennom som har gått ganske lenge med de mindre motorene. Så spørsmålet er jo om du har råd til å velge en dyrere kanskje Baltic med bedre motor... Nabobåten min i opplag er en Baltic med den mindre motoren. Han er veldig fornøyd han.

 

Noen andre her på forumet som har Baltic med 165hk som kanskje kan si noe om sine erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Vi får se hva som skjer. Sendt ut 3 forespørsler siste dagene. Tar telefonisk kontakt etter jobbuka er over med de aktuelle. Observer hitill at de på østlandet med ok pris går fort. De i mellom sjiktet -400,- med endel oppgraderinger er litt tregere, men eiere vil ikke gå ned i pris enda.

.Senket maks kjøpspris, vil ha 100 000 i båtbuffer til evt motorproblemer. Så maks for meg nå er ca 350-400 max.

Spennende! Uansett er 14 knop mere enn 5, som vi hadde sist.

Link to post
Share on other sites

Jeg har båt som gjør 30 kn. Men i 90% av tiden går vi i 7 kn. Samme kommer du sikkert til å gjøre med balticen også. Ville ikke vært betenkt med å kjøpe såpass gammel båt med tilsvarende gammel motor. Så sant det har vært godt vedlikeholdt på motor og gir. Minuset må Være at det er en Volvo motor som deletilgangen begynner å bli dårlig til. Så hvis det ryker noe dyrt. Vil det kanskje være fornuftig å handle ny motor. Derfor mener jeg at prisen bør ligge ned mot 200-250 med disse gamle motorene. Og som du ser. Så blir de solgt tvært når prisen ligger der.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte nøye med på Balticmarkedet i fjor og har nå en 86-modell med 320 HK motor fra 2005. Er kjempefornøyd. Min erfaring tilsier at prisene ikke vil falle noe mot sommeren - i hvert fall ikke for båtene med nyest/størst motorkraft. De som blir liggende lenge er typisk 80-talls med original motorinstallasjon med de minste VP/BMW. I juni/juli gikk prisene faktisk opp samtidig som at det ble lengre mellom godbitene. Hvis 2015 er likt som 2014 vil jeg anta at du gjør beste kjøpet i disse dager.

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg legge meg for mye opp i hvordan båt du skal ha, men dersom jeg hadde vært ute etter båt i den klassen hadde jeg lagt inn et bud på 250 000 på Fjorden til Finnmarken.

Den ser fin og velholdt ut og med en skikkelig sliter av en motor.

Du får den sikkert ikke for den prisen, men da starter forhandlingene. :yesnod::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...