Jump to content

båtvalg, 500 000, 2 cabiner 1.gangskjøper


stian83

Recommended Posts

Jeg fulgte nøye med på Balticmarkedet i fjor og har nå en 86-modell med 320 HK motor fra 2005. Er kjempefornøyd. Min erfaring tilsier at prisene ikke vil falle noe mot sommeren - i hvert fall ikke for båtene med nyest/størst motorkraft. De som blir liggende lenge er typisk 80-talls med original motorinstallasjon med de minste VP/BMW. I juni/juli gikk prisene faktisk opp samtidig som at det ble lengre mellom godbitene. Hvis 2015 er likt som 2014 vil jeg anta at du gjør beste kjøpet i disse dager.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre hva du ga?

 

Ang fjord 880. Vil ha 4 dedikerte soveplasser oppredd, og byssa ute. Derav baltic fra 80 tallet. Hadde en bare kunnet skru motor hehe..

 

har også inntrykk av at der er nå- eller til høsten som gjelder. Skal ha nå. Ikke en sesong til uten båt

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte i slutten av mai for 2 år siden. Da hadde vi bestemt oss for type båt, prisleie og hva slags motorer vi kunne tenke oss. Når det så kom en til salgs som fylte disse kriteriene (måtte jo også være i bra stand ellers også selvsagt) så var vi kjappe på trekkern. Og dermed kjøpte vi båt fort. Vi ville også ha båt før ferien. Solgte den gamle daycruiseren rundt 17. Mai...

Link to post
Share on other sites

Ang fjord 880. Vil ha 4 dedikerte soveplasser oppredd, og byssa ute. Derav baltic fra 80 tallet. Hadde en bare kunnet skru motor hehe..

 

 

4 dedikerte soveplasser oppredd kan jeg gi deg, men maten må du lage nede i AC. Jeg er enig at det er fint å lage mat og gjøre oppvask ute, men det har sine fordeler med å ha byssa nede i AC. Det gir deg flere sitteplasser ute, samtidig som du slipper å ha ungene løpende forbi der du skal lage mat.  :thumbsup:

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er det med de soveplassene og lugarer som drar meg mot baltic, og ikke fjorden til Finnmarkingen. Men vi får se. Ingen ting er utelukket. Jobber mye om dagen, reiser. Og hjemme er det kjøkken bytte. Så de aktuelle blir solgt med engang. Nå gikk den med minste vp motoren, som var priset ok.

Etter endel mere forum og motor lesning, så har faktisk motoren som sitter i fjorden til finnmarken utpekt seg som ett sikkerere kort. Ford sabb 2728. Da har jeg igjen denne balticen

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57504675&ref=conversation&fks=57504675

lest mye om denne motoren, og skal vist være en steinknuser av rang. Tilsier en marsj på 18-19 knop. Så var det prisen, som jeg syns er drøy, men tror selger slipper den godt under prisant. Vurderer leie noen fra knbf for besiktigelse. Kommer meg hjem over helga, så kanskje se på den neste helg. Så får vi se hva som skjer.

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den Forden er like gammel som båten så ville jeg vært skeptisk... Men kommer den ned på 200K-tallet så kan det jo være aktuelt. Men ha litt is i magen. Hvis du har opp mot 400k å bruke så er denne Balticen med Yanmar 290 hk fra 2007 et bedre valg. Den har alt av utstyr og mye av det av nyere dato:

 

http://www.finn.no/42734531

 

Denne annonsen ligger passiv så den er ikke søkbar. Jeg har 7-8 i "min finn" av balticer som ikke ble solgt i fjor.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Også er dette dette med service på motor da og evnt reparasjoner. Hvis du ikke gjør mye selv trenger du ett firma til å hjelpe deg. Kan være en sak å sjekke dette med hvilke firma i området ditt som kan serve hvilken type motor også.

 

Jeg valgte bevisst Volvo fordi jeg har flere bra Volvo-firma i nærheten. Og føler meg da tryggere på å få hjelp når jeg trenger det.

Link to post
Share on other sites

Bra tips, men jeg er handy, bare grønn, helt grønn på motor. Har støpt en båt. Har lagt opp strøm i 2 båter, trekt om puter i 1. Så endel av kjøpet er ""kjemi"" med selger. Blir jeg vist litt så klarer jeg det selv. Det avanserte får jeg sette bort. Men nå har begge de aktuelle balticene gått. Så vi får se hva som dukker opp, eller om det blir en annen type båt som må inn på lista igjen. Blir runde i havna til uka for og gitte litt mere "live" på forskjellige båter.

Og det er bare 7900 båter på finn.no, var jp 13-14 000 i fjor..

Om noen har lagret en baltic usolgt på finn.no send gjerne im.

Link to post
Share on other sites

Hei Stian83.

Så denne på nette i dag. Det bør være et bra alternativ.

Kjenner ikke annonsert båt, men har selv eid en Master820, og det var et valg vi var godt fornøyd med.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57826630&length_feet_to=48&class=6923&class=7959&length_feet_from=27&sort=1&ref=fas

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette er et eksempel på at en båt prises helt urealistisk fordi en har tatt en investering som en tror en skal få payback på ved salg. Payback må en jo gjerne få, men denne må, etter mitt syn ned minst 70 K. Dette er og blir en 86-modell, men for en kjøper kan jo dette bli en god deal.

 

Ikke misforstå - jeg synes dette var en flott båt, men å få en slik pris for en 86-modell synes jeg er helt urealistisk.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Heilt normalt, det er ikkje noko å ta på vei for med litt motorhavari. Kvitteringer viser bare hvilke deler som er byttet og tida som er medgått.  Som oftest byttes bare slitte og skadde deler + lager og evt sliping av veiv.  Det er gjennomslag på de bakre syl med følgende beking av olje og manglende smøring som er vanligst på vp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis det er VP 41 så tror jeg det skal være gode motorer. 41 B skal visst være noe bedre enn 41 A. Tror disse 41 motorene skal være på 200 HK.

 

VP 40 A og B er også gode, men har en sterk tendens til å slite med varmgang. Tror standardmotor i Scand Baltic på 80-tallet var den VP 40 B 158 HK.

 

Men Ford/Sabb 2728 t er jo mye bedre da.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...