Jump to content

båtvalg, 500 000, 2 cabiner 1.gangskjøper


stian83

Recommended Posts

Blir og leie folk for og sjekke ut en baltic i bergen til uka prisen er ok, mangler ankervinsj og baugproppell. Ny pakboks, aksling og propell. Overhalt motor etter sylinder gjenomslag, bytta topp. Er den ok blir det kjøp :) prøver de fra knbf; slik gew77 gjorde. Satser på de gjør en grei befaring- og kanskje så blir det og kjøre følgebil for transport. Sjøveien hadde verdt artig, men tar ikke en sånn tur før jeg kan båten

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut å be om faglig besiktigelse. Vet du sånn ca hva de sjekker? Hva koster en slik besiktigelse? 

 

Dersom overhalinga kan dokumenteres og at denne er gjort skikkelig, så er nok VP 41 et godt alternativ. Ankervinsj og baugpropell må du jo nesten ha. Det kan du kanskje få ferdig montert for 50 - 60 tusen. 

Link to post
Share on other sites

Blir ikke den i bergen. Så kommer en billig baltic snart på finn.no.

vedrørende og leie besiktigelse så følger de en mal. Er ikke sånn super teknisk men skal gi en ok tilstandsrapport på båten. De går ikke dypt i motor osv slik jeg forstod det. Koster ca 2000

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fremover.. sett på en Fjord 880- er i tenkeboksen enda. Sett på en baltic, som det ikke blir. Vurderer og dra og se på den concorden som kom ut i stad på finn. Motor skal være overhalt. Men den graver vist fælt og liker seg best på 7 knop. Så pr nå, er en litt i tenke boksen. Kjøpe ""rimligere"" båt, med mye eldre utstyr, og bytte ut etterhvert, eller kjøpe 100 000 dyrere båt med mye ""nytt"".. fjord 880-vs-baltic..

 

Usikker på det regnestykket ja.. men likte fjorden, selv om det var uvant med "stua baki". Søker båtplass innskudd nå.. :) så båt blir det

 

Gew77- kan jeg spørre hva du endte opp sånn ca på den balticen din?

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du er interessert i Baltic ville jeg hatt litt is i magen ifht pris. Det er i løpet av 2-3 ukers tid folk legger båten på vannet og da legger ut annonser på finn for salg. Du kan gjerne legge i bud på båter nå men vær hard på prutingen. Når det kommer flere og fler balticer vil prisene gå ned, også på de med nyere motor/utstyr.

 

Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe Baltic uten pysevisp og ankervinsj. Dette er relativt store kostnader som det er bedre at forrige eier har tatt. Men du kommer over noen uten det utstyret, som nå regnes som standard, så har du ihvertfall gode muligheter til pruting. For disse velges fort bort av andre på jakt etter samme type båt.

 

kk

Link to post
Share on other sites

Har nok is i magen, ganske klar på krav/pris. Men den fjorden er mest interessant nå. Så får en se, må se den på vannet/prøve før en vet om det er den riktige. Fristende og marsje i 20 knop. Men den trenger litt nytt utstyr i plotter, og trolig oppgradering av det elektriske. Pluss meste av ting og tang er orginalt så ligger en kostnad i det fremover, som eber, ankervinsj, komfyr++.litt jobb med og tette vinduer og shine gelcoat. 30 år gammel motor, men en solid ford sabb 2728, som får gode skussmål her inne . og eier er her på forumet, faktisk her i dennne tråden også. Så det føles litt ""tryggere"" da selger virker og være en real figur.

Blir spennende og se den på vannet om en liten stund. Time will show. :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bilder kommer :) var en kjapp tur og sjekke fortøyningene nå. Overasket over tank måler. Det er slik at det er 2 tanker- med forbindelse. I går ved ankomst var det litt vrient og tyde forbruk da fe viste veldig forskjellig. Nå har det jevnet seg ut på målerene. Og viser litt under halv tank. Dvs ca 200L på 120nm / 8,5 timer. Fasit vet jeg ikke 100 % før jeg tanker opp igjen. Men antatt forbruk på 1,66 L pr nm og 23,5L i timen med snittfart på 14 knop er vel litt lite på en gammel grovis som fordsabb 2728? Klokka 19,5 gps knop på marsj på stille sjø. Rpm 2150. Gikk 4-5 timer i 10-14 knop og 3-4 i 17-20.. blir spennende og toppe opp tankene, for hvis dette stemmer er det vel veldig ok?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...