Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25

AndersH

Recommended Posts

Hva skjer nå, 1,7 kn og siden mot bølgene rett utenfor Revet ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jolla slet seg... Hadde gummi strekkavlaster, og tauet var slitt i filler på avlasteren. Har knytt knute rett bak den nå, håper det holder. Var et HELSIKES texas der en stund... Stjele glad jeg oppdaget det tidlig. Skjønner ikke hva som fikk meg til å snu meg akkurat da.... Oppdaget det sikkert sekunder etter den hadde slitt seg. Bare på tiden vi brukte på å snu var den nesten borte...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Det hørtes ikke ut som noen drømmesituasjon, feste jolle på nytt i den sjøen. Det er en ganske tung RIB også har jeg sett med styrekonsoll og greier.

Vel, hell i uhell er det vel noe som heter, godt det ikke var noe verre !

Nå har dere jammen hatt nok uhell på noen timer, krysser fingre og tær for at dere har brukt opp uflaksen nå !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nei, det var overraskende mye sjau... Bare å komme inn til jolla med hekken krevde flere forsøk. Så måtte min kjære holde tauet i jolla mens jeg kalt knuten, og det var vel sekunder Bølgene holdt på å skylle den langt oppå oss. Jolla surfer vanvittig på Bølgene, tar godt innpå oss, og så blir det kraftig rykk i tauet. Håper bare det holder nå da...

AndersH

Prøv å finne rett avstand til båten, men jeg vet det kan være problematisk med så mye sjø aktenfra. Ikke har man vel lyst til å skifte til tykkere tau i slike forhold heller.

Dere får skifte på å holde utkikk etter den....

Det er ikke så verst tykt tauet jeg bruker heller... Sikkert 10-12mm... Får håpe det holder. Vi er forbindelse revet nå, og legger oss litt mer innover mot ltand, men fortsetter å holde oss i områder med rundt 50m dyp. Da kan vi få Bølgene litt mer direkte inn på hekken, og det gjør det iallefall litt mer levelig... ;-)

Ser på kartet at den nordre innfarten til Egersund har laaaaave kabler, stemmer det? 6m....? Virker jo litt ille... Så om vi skal inn der for å roe ned så må vi inn søndre? Det ser også grunt ut på gjestebrygga...

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH

Supert, takker og bukker. Da tror jeg vi går inn til Egersund om ca 2 timer. Trenger å se over ting, og evt få fatt i et nytt tykkere tau til jolla. Orker ikke sitte å bekymre meg for om den er der eller ikke.

AndersH

Flott bilde Anders :thumbsup: Han gikk motsatt vei.....

Så må du slett ikke henge en dau mann på tauet.....da kjem lensmann :giggle:

Når belastningen er så stor som den vitterlig er, ville jeg hatt en hanefot i begge ender av slepetauet for å fordele kreftene til begge kryssholtene bak, og til to punkter i jollen. Fra bildet ser det ut som om det kun er benyttet ett punkt i jollen.

Ja, Broen har seilingshøyde på 23 meter, og det er laveste punktet i leden. Du skal heller ikke være redd for dybden i gjestehavnen, det ligger flytebrygger langt ut i sundet.

broen er i dag merket med 22 meter, (var 23 før) orginalt når den ble bygget var fri seilingshøyde oppgitt til 23.75m. så de setter ned maks høyde for å ha mye å gå på.

Det er ingen hindringer i seilingshøyde in Nordre løp. hvis man følger leia.

Hvis du trenger hjelp med skaden, så ta kontakt med Eigerøy Båt og motor, 51492526 så løfter de deg fort på land eller ser på evt nødrep av skaden. bare ring de.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Supert Careka, takker så mye!! :-)

Vi har lest værmeldinger til øyet er stort og vått. Ser ut som det blir verre i området rundt Lista og Lindesnes de nærmeste dagene, så vi har litt å hente på å komme oss rundt på andre siden før det drar seg til. Slik sjøen er nå går det veldig greit, siden vi har bølgene rett i hekken. Min kjære har laget noen sandwicher til oss (skjønner ikke hun klarer å stå oppreist nedi der... ;-)), og vi er ved godt mot! :-)

Vi har bestemt oss for å droppe Egersund og gå rett mot moloen på Lista, mens vinden er på dette viset. Skulle det blåse opp er det en del nødhavner nedover der. Dersom vi fortsatt er i fin form når vi kommer til Lista vil vi vurdere å gå videre inn til Farsund.

ETTG Lista moloen er like over 5 timer.

AndersH

God tur nedover :-)

Vurder nøye før om du bestemmer deg for å gå inn ved Lista hvis det er mye sjø. Kan bli jæ... rotete inn der hvis det er mye sjø og fra "feil" retning.

Farsund er bare et steinkast videre som du er inne på :-)

Mvh. SAP

Og blir målet Farsund ville jeg(og det gjorde vi) like godt tatt veien til Korshavn. Da slipper du "omveien" om Farsund og turen rundt Lindesnes fra Korshavn er bare en liten "svipp-tur rundt odden" og så kan du gå innaskjærs videre oppover Sørlandet.

broen er i dag merket med 22 meter, (var 23 før) orginalt når den ble bygget var fri seilingshøyde oppgitt til 23.75m. så de setter ned maks høyde for å ha mye å gå på.

Så mye margin? Det betyr at en kan prøve å gå der brua er 2,5 meter lavere enn masta på en fin dag. Må ha en mann i toppen av masta, for å sjekke, for lavt er ikke aktuelt å prøve på.

God tur videre! Forstår valget om å forstette til Lista hvis det er meldt mer vær. Selv om det slingrer litt er det ikke ille å ha vind og sjø i hekken. Været ser jo bra ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...