Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Det er vel ditt eget skjønn som bestemmer om du bruker vest i begge tilfeller??

 

Eg syns det er ein bra tanke eg,bruke hauet,i enhver henseende.Segla sjøl i dag i nordakulingen med råsegl,gløymde vesten,det gjorde mannskapet og.Ingen fare,bruk hode,og erfaringane du har med sjøen.Båten hadde ikkje trutna heilt,så det blei litt ausing :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg er mot påbud av alle slag dersom det ikke dreier seg om adferd som kan skade andre mennesker/ eiendom. Derfor skal det f. eks være påbud om dokumenterte ferdigheter for å føre en båt over 50 fot, og det er greit. dersom jeg frivillig velger bort sikkerheten av en redningsvest, så er det kun min egen sikkerhet som settes på spill. Tilsvarende, dersom jeg velger å kaste meg ut fra Kjerag med en fallskjerm på ryggen. Dette kalles retten til fri livsutfoldelse. På samme måte er det heller ikke noe forbud / påbud om å følge fjellvett reglene dersom man tar seg en tur til fjells. Problemet med dagens politikere er at de tror de har monopol på sunt vett. La folk flest få ta bestemme over egne liv

Link to post
Share on other sites

Nå blir det interssant å se hva slags innstilling våre folkevalgte kommer med, når de får tenkt litt mer på saken.

Det er også spennende at en tråd her på Baatplassen blir tillagt så stor vekt i pressen, eller egentlig er det vel spørreundersøkelsen som blir tillagt vekt. Det at spørsmålene har en god utforming har nok vert viktig når det har blitt vurdert om man skulle henvise slik det har blitt gjort.

 

Jeg håper vi unngår påbud/forbud som er dårlig forankret og som lett kan bidra til å kriminalisere en stor gruppe lovlydige borgere.

 

Det er leit at Redningsselskapet utvilker seg til å bli en aktør som velger å profilere seg med slik lobby utspill som vi har sett den siste tiden.

At medlemsmassen blir misbrukt i RS magasinet sin leder er ganske oppsiktsvekkende.

Link to post
Share on other sites

Det er leit at Redningsselskapet utvilker seg til å bli en aktør som velger å profilere seg med slik lobby utspill som vi har sett den siste tiden.

At medlemsmassen blir misbrukt i RS magasinet sin leder er ganske oppsiktsvekkende.

Og nå begynner det å bli en stund siden jeg sendte mail til RS og påpekte/spurte rundt dette, men så langt er svaret uteblitt :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Eg syns det er ein bra tanke eg,bruke hauet,i enhver henseende.Segla sjøl i dag i nordakulingen med råsegl,gløymde vesten,det gjorde mannskapet og.Ingen fare,bruk hode,og erfaringane du har med sjøen.Båten hadde ikkje trutna heilt,så det blei litt ausing

 

Ikke mye i ditt innlegg som tyder på at hodet ble brukt....med mindre det har en viss oppdrift om uhellet er ute....

Link to post
Share on other sites

Eg syns det er ein bra tanke eg,bruke hauet,i enhver henseende.Segla sjøl i dag i nordakulingen med råsegl,gløymde vesten,det gjorde mannskapet og.Ingen fare,bruk hode,og erfaringane du har med sjøen.Båten hadde ikkje trutna heilt,så det blei litt ausing

 

Ikke mye i ditt innlegg som tyder på at hodet ble brukt....med mindre det har en viss oppdrift om uhellet er ute....

 

Eg veit ikkje om du brukar haudet,eller ter deg om bord i ein båt eg.Kanskje du slepp det når du brukar vest?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruger vest når jeg har barn ombord, de kan ikke seile båten eller kalde på hjelp . . . . Uten barn ombord er det mit eget skøn der bestemmer om jeg bruker vest eller ej.

Jeg skjønner ikke helt argumentet.

 

Sett at pappa faller på sjøen uten vest, så er barna hjelpesløse ombord, for de kan ikke seile båten eller kalle på hjelp.

 

Sett at pappa faller på sjøen med vest, så er barna også hjelpesløse ombord, de kan fortsatt ikke seile båten eller kalle på hjelp.

 

Det beste er vel å lære ungene hvordan de seiler båten og kaller opp etter hjelp?

 

Jeg bruker som regel vest ombord når jeg har barn med - for å være et godt forbilde - og jeg prøver som regel å huske på å bruke vest når jeg oppholder meg i cockpit - for rett som det er, går man ut på dekk en tur (enten fordi man vil eller fordi man må), og det er alltid en liten risiko for å falle overbord - men har etterhvert beveget meg i retning av å være ganske i mot et påbud, enten det tar den ene eller andre formen.

Link to post
Share on other sites

Da bør du også være for at folk som trenger hjelp i situasjoner de har utsatt seg selv for, får ta regningen for sin egen redningsaksjon.

Og dette gjelder selvsagt ikke bare i båt, men ellers i samfunnet og. Siden du er så opptatt av å spare skattebetalerne for penger, må jo dette gjelde rund baut. Dermed kan vi vel legge ned det meste som finnes av redningstjenster og ambulansetjenester her til lands. Men hvem skal plukke opp alle som tar overdose og da bare skal bli liggende? De har jo ikke har råd til å betale for ambulansetjeneste selv, så da blir det jo færre narkomane etterhvert, de vil dø ut når ingen bryr seg om å redde dem lenger. Lykke til med det nye samfunnet!

Link to post
Share on other sites

Men hvem skal plukke opp alle som tar overdose og da bare skal bli liggende? De har jo ikke har råd til å betale for ambulansetjeneste selv

Narkotika er jo heller ikke lovlig i Norge. Hadde du argumentert for full legalisering ville jeg brukt det samme argumentet igjen, ja.

Link to post
Share on other sites

Nå blir det interssant å se hva slags innstilling våre folkevalgte kommer med, når de får tenkt litt mer på saken.

Det er også spennende at en tråd her på Baatplassen blir tillagt så stor vekt i pressen, eller egentlig er det vel spørreundersøkelsen som blir tillagt vekt. Det at spørsmålene har en god utforming har nok vert viktig når det har blitt vurdert om man skulle henvise slik det har blitt gjort.

 

Jeg håper vi unngår påbud/forbud som er dårlig forankret og som lett kan bidra til å kriminalisere en stor gruppe lovlydige borgere.

 

Det er leit at Redningsselskapet utvilker seg til å bli en aktør som velger å profilere seg med slik lobby utspill som vi har sett den siste tiden.

At medlemsmassen blir misbrukt i RS magasinet sin leder er ganske oppsiktsvekkende.

Helt enig! Mange år siden jeg meldte meg ut av RS bl.a. pga dette. De vil at alle skal skjæres over en kam pga noen få idioter som ikke kommer til å respektere regelverket uansett hva som blir vedtatt! Jeg har sikkert nevnt det i en annen tråd før, vær klar over at forsikringen dekker slep. Egenandelen er gjerne mellom 5-1500 kr for slep så en MÅ ikke være medlem i RS for å bli slept i havn hvis problemer skulle oppstå

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...