Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Nei til politistat, nei til påbud om flytevest.

Folk må velge selv, er jo hele friheten som går tapt dersom påbud innføres.

I det godes navn skal de som vet best pålegge andre å gjøre alt som er fornuftig.

Samfunnet er desverre på veg i meget feil retning.

Båtlivet blir aldri det samme dersom påbud innføres, jeg vil aldri følge dette og er villig til å ta min "fortjente" straff.

Sør i landet.

Link to post
Share on other sites

Båtlivet blir aldri det samme dersom påbud innføres

Nuvel, nå finnes det jo vester som er relativt små og greie å ha på seg. Personlig tror jeg nok jeg skulle greid å nyte båtlivet også med vest på, selv i en større båt.

 

Eller mener folk at akkurat det å ha på seg vest er helt forferdelig?

Link to post
Share on other sites

I går var det "PAN PAN" på radioen hele dagen , leting etter personer i sjøen utenfor Langeland.

 

Personer i sjøen burde vell hvert funnet ganske raskt ved bruk av vest???

 

Var det den leteaksjonen i Nord Trøndelag? Om det er samme saken vi tenker på, så lurer jeg på om du tenker at en båttyv ville forholdt seg til et vestpåbud?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er ganske artig å se at i denne spørreundersøkelsen gjort her på BP så får man helt andre svar enn hva som er tilfelle ellers.

Her har man spurt og fått svar fra båteiere !

 

Undersøkelsene som har vært benyttet som "sannhetsvitne" av Røde Kors / RS / Politikere er IKKE relatert til at det er båteiere som har blitt spurt. De har får det første vært isenesatt av forsikringsselskapet KLP og de spør med utvalgskriterier: befolkningstetthet og at deltagerne er over 15 år !

 

Her er et utdrag fra en artikkel i NRK hvor kommunikasjondirektør Frinch i KLP trekker frem en tendens:

– Det er interessant å se at i deler av landet med mye fritidsbåttrafikk, som Aust-Agder, Østfold og Telemark, er andelen som ønsker lavere alkoholpromillegrense færre enn for landsgjennomsnittet. Mens fylker som Finnmark og Troms, som ikke har mye av denne type småbåter, ligger høyere enn landsgjennomsnittet, sier Frich.

 

Nå dreier akkurat dette utdraget seg om alkohol, men det viser at der man finner mye båteiere finner man også en høyere andel som ønsker friheten til selv å vurdere farene på sjøen.

 

Det er klart at når man spør en stor andel folk som ikke eier båt og kanskje aldri har satt sine ben i en båt om de synes man skal påby bruk av vest på vannet, så sier de JA. De tror at vest ikke brukes om det ikke foreligger et påbud. Det samme gjelder vel alkohol. Uten grenser er vi båtfolk konstant "dritings" i båten.......

Jeg blir heller ikke sjokkert over at Hr. Frich i KLP mener at bilbelte og redningsvest kan sammenlignes. Det høres logisk ut for en som antagelig har øynene mere festet på sine forsikringsutbetalinger enn på båtlivet.

Her er for øvrig artikkelen jeg har tittet på: http://www.nrk.no/no...pabud-1.8219827

 

Det er temmelig amatørmessig når man ringer rundt til folk i landet basert på befolkningstetthet og eneste kravet til den som blir spurt er at han er over 15 år !

I tillegg så synes jeg det blir feil av RS/Røde Kors og politikere å referere til en undersøkelse gjort på vegne av et forsikringsselskap. De har sin egen agenda !

Nei, hadde de gjort en uhildet undersøkelse hvor ett av kravene var at respondenten faktisk eide en båt så hadde resultatene blitt helt annerledes. Det forteller denne spørreundersøkelsen her på BP meg !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Var det den leteaksjonen i Nord Trøndelag? Om det er samme saken vi tenker på, så lurer jeg på om du tenker at en båttyv ville forholdt seg til et vestpåbud?

 

Beklager det er utenfor Langeland i Danmark, som det var søk med båter og helikopter i hele går.

Og Pan-Pan på VHF`n om hjelp til søk.

 

Mener bestemt at med vest så hadde de blitt funnet fort.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Undersøkelsene som har vært benyttet som "sannhetsvitne" av Røde Kors / RS / Politikere.....

 

Det kan også være av interesse å vite hva som ble sagt i forbindelse med undersøkelsen. Jeg understreker at jeg ikke har informasjon som tilsier at det har vært en form for manipulasjon i denne konkrete undersøkelsen, men en kan lagt på vei styre svarene i ønsket retning om det legges opp til det.

 

For min del stiller jeg spørsmåltegn ved resultatet "9 av 10 nordmenn er for et påbud" og vil gjerne vite mer om hva som ble sagt forut for selve spørsmålet; "er du for eller imot et påbud " før jeg tar dette for god fisk.

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faren ved å spørre "hvermansen" om et slikt påbud, er at man kan få en del ureflekterte svar fra folk som ikke har båt. Om jeg spurte min mor, ville hun helt sikkert sagt "ja!" til et slikt forbud uten å tenke over at det finnes en million forskjellige båttyper. Så hadde man endt opp med et påbud der man må ha redningsvest på ferga over fjorden.

Link to post
Share on other sites

Er for påbudet men da inntil en hvis størrelse og åpen speedbåt/ribb. Saktegående snekker burde det være frivillig men påbud med vest ombord til alle.

Helt enig. Bruker konsekvent vest i åpene båter / joller. Men må jeg sitte med vest på under hardtoppen på Comet'n, blir jeg nok en lovbryter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Det er temmelig amatørmessig når man ringer rundt til folk i landet basert på befolkningstetthet og eneste kravet til den som blir spurt er at han er over 15 år !

I tillegg så synes jeg det blir feil av RS/Røde Kors og politikere å referere til en undersøkelse gjort på vegne av et forsikringsselskap. De har sin egen agenda !

Nei, hadde de gjort en uhildet undersøkelse hvor ett av kravene var at respondenten faktisk eide en båt så hadde resultatene blitt helt annerledes. Det forteller denne spørreundersøkelsen her på BP meg !

 

Du kommer med påstander som er hårreisende at det knapt er til å tro. Du går langt i å insinuere at hele undersøkelsen er korrupt, sammen med RS, politikere og forsikringsbransjen. :-))

---------

 

Alt du påstår til sammen her er så langt ut på viddene, din forståelse om hvordan man gjør ting under en spørreundersøkelse likeså, du tolker på en enestående måte ting til å være det motsatte av hva de faktisk er.

 

Minner veldig om en ekstremt konspiratorisk syn på ting.

--------------

 

Og samtidig mener du at en lekepoll på forumet til BP gir noen som helst mening? Fakta er at det kommer den aldri til å gi, uansett hvor mange som svarer og uansett hva du og noen få andre måtte mene om det.

 

Det eneste den sier er hva de hundrede som svarer på den mener, knapt nok det.

-------------------

 

Spennende når folk har ulike syn men når en mener at verden er en banan og sola en illusjon så begynner drøftelse å bli meningsløst.

Link to post
Share on other sites

 

Du kommer med påstander som er hårreisende at det knapt er til å tro. Du går langt i å insinuere at hele undersøkelsen er korrupt, sammen med RS, politikere og forsikringsbransjen. :-))

---------

 

Alt du påstår til sammen her er så langt ut på viddene, din forståelse om hvordan man gjør ting under en spørreundersøkelse likeså, du tolker på en enestående måte ting til å være det motsatte av hva de faktisk er.

 

Minner veldig om en ekstremt konspiratorisk syn på ting.

 

Hvor har jeg insinuert at dette er korrupt ? Å si at en ansatt i et forsikringsselskap har sin egen agenda har da ikke noe med korrupsjon å gjøre ? At RS, Røde kort og politikerne bruker denne undersøkelsen har heller ikke noe med korrupsjon å gjøre, ei er det noe konspiratorisk tanke rundt det fra min side heller(les deg opp på utrykkene du bruker). De bruker de undersøkelsene som er tilgjengelige. At det i denne saken sammenfalt med RS/Røde kors sitt syn på saken passet dem vel bra, men konspirasjon :lol: , jeg sa bare at jeg syntes det var feil og det må jeg få lov til å mene.

 

Når det gjelder spørreundersøkelsen så står det sort på hvitt at kravet er at du er over 15 år for å delta. I tillegg har de sett på befolkningstetthet slik at de har kontaktet det %-messige antallet som bor i et/en landsdel/fylke/kommune(tror ikke de er nede på kommune-nivå, men ok) og hentet inn det antallet svar som tilsvarer befolkningstettheten. Noe mere komplisert ser det ikke ut til å være(det er i hvert fall ikke oppgitt noen flere kriterier i artikkelen).

 

Kanskje du skulle kontakte Perduco og spørre om utvalgskriteriene slik at vi fikk det avklart Pinkvin ?

(tror du ville blitt skuffet)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det som også er litt pussig er at faktisk er hele 29 personer som mener alle skal ha på vest uansett. Det blir saker hvis luksus yachtene får krav om vester.

I så fall, med vester på, uansett størrelse på lystbåten. Hvorfor skulle passasjerbåter være unntatt?

 

Uansett, flott spørreundersøkelse her. Svarprosenten gir en tydelig tendens.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For meg personlig, betyr det absolutt ingenting hva Stortinget måtte vedta mht vestpåbud ...jeg vil fortsette å avgjøre bruken basert på sunn fornuft uansett. Trolig vil det være tilfellet for majoriteten av båtfolk ellers også. Ergo vil dette være ennå en tulle-lov svært mange ikke bryr seg om, og som derved ikke bidrar til stort annet enn å undergrave respekten for lovverket generelt.

 

Og hvem skal kontrollere at loven følges? En tulle-lov mange gir bæng i, og som svært vanskelig lar seg kontrollere ...hva er da poenget?

Og hvem andre enn meg skal være i stand til å gjøre en bedre vurdering av behovet der og da?

 

Det forundrer meg faktisk, at det finnes båtfolk som mener at dette må pålegges i lovs form.

 

Om noen skulle lure; Båten min er 28 fot og gjør maks 7 knop, men jeg bruker alltid vest når jeg er alene på fiske, alltid når jeg er ute sammen med unger, alltid hvis de andre ombord er "ikke-båtkyndige", og alltid i dårlig vær. Og når jeg bruker vest, så forventer og forlanger jeg at andre ombord gjør det samme. Det akter jeg som sagt å fortsette med, uansett hvilke lover reguleringskåte politikere måtte finne på å forsøke å tre nedover hodet på oss.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Uten å være politiker, så mener jeg bestemt at det er Stortinget som vedtar lover, som litt forenklet blir sanksjonert ved at Kongen og deretter statsministeren signerer dem.

 

At det sitter mange treskaller på Stortinget, det er jeg i min fulle rett til å påstå ;-)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...