Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Om forslaget et dårlig så stoppes det selvsagt av regjeringa, de er jo ikke treskaller og bestemmer jo tross alt.

Helt frem til nå har jeg faktisk trodd du mente alvor i din påbuds iver, men nå skjønner jeg endelig at dette bare er ironi fra din side. :blush:

 

Du lurte meg skikkelig nå, men jeg er likevel lettet over at det bare var tull :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Helt frem til nå har jeg faktisk trodd du mente alvor i din påbuds iver, men nå skjønner jeg endelig at dette bare er ironi fra din side. :blush:

 

Du lurte meg skikkelig nå, men jeg er likevel lettet over at det bare var tull :lol:

 

Du mener vel ikke at regjeringa lar noe de er i mot gå i gjennom? Du tror vel ikke de har forhandlet vestpåbud mot hk-avgift eller noe på et mørkt bakrom en gang tilbake i tiden?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Okey Hifo, hvilket annet båtforum representerer båtfolket bedre?

Det blir alltid feil å spørre på et interesseforum. Det blir som å spørre de mest nerdete it-gutta hvilken it løsning alle i bedriften vil ha. Eller på et bilforum hvilken bil som er best osv.

 

Det eneste du får svar på er hva de med super interesse/nerdene mener om saken, ikke noe mer. Og den meningen er svært ofte noe annet en hva brukere flest mener.

 

Et interesseforum vil som regel aldri kunne representere en gruppe utover de som faktisk stemmer. De fleste fritidsbåteiere og brukere, dvs båtfolk flest har aldri hørt om BP og har null interesse av det heller, de bruker båt men er ikke spesielt interresert.

 

På samme måte representerer ikke bilforumet.no norske bilister.

 

At man er spesielt interresert gjør ikke at ens stemme teller mer.

 

BP vil aldri kunne representere båtfolket gjennom en poll eller spørreundersøkelse også fordi noe så enkelt som kravet om tilfeldig utvalg er det første som brytes av det enkle faktum at du er på et interesseforum.

---------------------

 

Undersøkelsen fra 2012 sier at 80% av folk flest ønsker vestpåbud. Med 600 000 fritidsbåter i Norge tror jeg båtfolk og folk flest er så like at svaret vil bli noe nær det samme om en kun spør de som har fritidsbåt.

 

Noe annet vil være ganske overraskende.

 

At "nerdepollen" på bp såvidt ender med motsatt resultat er ikke noe spesielt eller rart men sier ingenting om hva folk flest mener om saken.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nei, mente ikke det;-)

Spør du et representativt utvalg fritidsbåt eiere så vil høyst sannsynlig et solid flertall være for vestpåbud. Da inklusive de med båt på hytta på finnskogen osv. Som teller like mye som de med stor motorbåt i Oslo og de med maritime tatoveringer ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott, da kan vi slutte at poll på båtforumer gir en god pekepinn på hva båtfolket ønsker dog blir de naturligvis ikke å sammenligne med meningsmålinger, Har selv hatt båt i over 40 år og enda ikke møtt noen som ønsker ytterligere påbud av noe slag. Reglene vi har i dag fungerer helt utmerket. Så lenge folk kan passe på seg selv å ta egne avgjørelser fungerer dette helt godt.

 

Hva med om du laget en ny poll, Pinkvin, Still spørsmålene slik du mener de burde vært.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nekter snart å tro at du har lest det jeg skrev CB :-) vi vet hva noen få av

båtnerdene på bp mener, men det betyr ikke noe mer og absolutt ingenting i forhold til hva båtfolk flest måtte mene.

 

Og en ny poll vil ikke endre det faktum at et interesseforum i seg selv er feil populasjon å spørre da resultatet vil bli feil, eller uansett ikke representere båtfolket, som aldri er på bp. Første regel er tilfeldig utvalg, så kan man selvsagt ha et ingangskriterie som feks "bruker du en fritidsbåt regelmessig?", hvor ofte osv, osv.

 

Men man må ta utgangspunkt i å spørre et representativt utvalg av befolkningen og ikke noen få hundre nerder på et interesseforum, det vil aldri si noe om hva båtfolk flest mener.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg kan sitere stradivarus fra den andre tråden, han kan dette godt:

 

Til slutt vil jeg bare nevne at det ikke hører hjemme noe sted å kreve at folk må eie båt eller bruke båt regelmessig for å være berettiget til å svare på en slik undersøkelse. Det koster samfunnet en del penger at folk omkommer til sjøss og det koster dessuten en del penger å lete etter savnede personer som mest sannsynlig hadde vært lettere å finne om de hadde brukt vest, om de da i det hele tatt hadde omkommet. Så selv om ulempene med et påbud bare påvirker bare båtfolket, påvirker de økonomiske konsekvensene alle. I prinsippet kan man faktisk sammenligne det med forbudet mot å gå med (skjult) skytevåpen. Det er åpenbart ikke bare opp til våpeneiere å ta stilling til hvorvidt det skal være lov å gå rundt med skytevåpen. Dessuten er det slik at mange som i dag ikke har båt, godt kan finne på å skaffe seg båt i fremtiden, og derfor blir det helt feil å si at denne loven bare angår folk som har båt i dag. Norges lover angår i utgangspunktet alle som oppholder seg i Norge.

-----

 

Mao står 2012 undersøkelsen seg godt, 8 av 10 ønsker vestpåbud.

 

Er vi ferdig nå?

Link to post
Share on other sites

Du mener m.a.o at de som ikke har eller har vært i båt skal være med på å avgjøre påbud eller ikke ? :nonod:

Eh, ja. Det er snakk et forslag om en norsk lov, ikke sant? Altså har norske statsborger rett til å mene noe om det. Du mener de som rammes av lover og reguleringer skal få bestemme? La syke styre budsjettet til helsedirektoratet osv? Skrekk og gru.

Link to post
Share on other sites

Uansett kan en ikke stikke under en stol at flertallet av båtfolk ikke ønsker dette. Ikke tror jeg det kommer noe påbud men siste ord er neppe sagt i denne saken. For det første er antall ulykker nedadgående mens antall fritidsbåter er oppadgående, dernest, er statistikken relativ upresis. En vet ikke om en båt var i fart ved drukning, en vet ikke om drukning skyldes at en falt fra båt, flytebrygge eller annet.

 

Generelt er jeg for holdningskampanjer fremfor ris. Ungdommen er blitt veldig flinke til å bruke vest noe som kun er positivt men dette bør folk få lov å bestemme selv uten nye lover og pålegg som ikke er gjennomtenkt.

 

En kan sammenligne dette med bilbelte. Er det nødvendig å ha bilbelte på om bilen står stille ? Dette kan sidestilles med blank sjø, solskinn uten særlig trafikk.

 

Larsen, mener du alvorlig at sammenligningen med syke, budsjett og helsedirektoratet er sammenlignbart :lol: Sågar er det faktafeil, det er vel regjering og storting som styrer dette, ikke helsedirektoratet :giggle: . De har vi valgt inn, ja sågar hele folket som har avgitt sin stemme :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Eh, ja. Det er snakk et forslag om en norsk lov, ikke sant?

 

Eh, norske statsborgeres mulighet til å påvirke lovverket er ved hvert stortingsvalg, så er det de folkevalgte som en representativ (der var det ordet igjen) del av folket, som bestemmer om lover skal innføres eller ikke.

 

Her i Norge har vi heldigvis muligheten til å mene akkurat hva vi vil uten at det har noen konsekvenser, vi kan ha meningsmålinger om akkurat hva vi ønsker, og mediene står fritt til å gjengi resultatet av slike meningsmålinger, uansett hvor vanskelig det kan være for enkelte å svelge.

 

Så kan man helt fint si at "båtfolket mener det ikke bør innføres påbud", man kan til og med skrive det i landets største aviser og basere det på en meningsmåling gjort på forumet Båtplassen, og hvorvidt meningsmålingen er nøyaktig eller ikke er helt irrelevant ettersom ingen meningsmålinger er nøyaktige uansett.

 

Når man har en måling på landets største forum for båtinteresserte så kan man med noe riktighet selvfølgelig skrive at båtfolket ikke ønsker påbud.

Link to post
Share on other sites

Okey Hifo, hvilket annet båtforum representerer båtfolket bedre?

Pinkvin var grei og svarte for meg.. Jeg tror absolutt ikke at det er noe annet båtforum enn dette som er bedre å spørre i , det har jeg heller aldri sagt.. Jeg bare lurte på om ikke det burde stått i pollen at denne meningsmålingen skulle brukes aktivt i media for å fremme motstandrene av vestpåbud sitt syn såfremt meningsmålingen gagnet dem naturligvis..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sukk....
Det var aldri planen at denne meningsmålingen skulle blåses opp i media. Som tidligere forklart ble den opprettet fordi jeg var skeptisk til den evige "9 av 10 vil ha påbud"-argumentasjonen. At noen tipset redaksjoner som laget artikler om meningsmålingen, får være deres sak. Det er et fritt land til å både si sine meninger, tipse aviser, og at aviser skriver om det som skjer på forum på nettet.

Hvordan resultatet ble, kunne ingen forutsi. Siden det på forhånd var estimert 90% for et påbud, var det faktisk litt overraskende. Både spørsmålet og alternativene er helt åpne og nøytrale, og bygger på de forslagene som har blitt diskutert politisk. Men hvem som har stemt (baatplassens aktive medlemmer) er tydeligvis et svært kontroversielt tema.

Det er ingen "kampanje mot flytevester", slik enkelte som er misfornøyde med resultatet hevder.
Hadde resultatet vært 90 % for et påbud, hadde det da vært en "kampanje for påbud"?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin, jeg skjønner hva du mener når du viser til at det også er i skattebetalernes interesse å vurdere et påbud som kan føre til en reduksjon i statlige utgifter, men samtidig må vi vurdere hvor grensen skal gå.

 

Er du beredt til å utstyre kone og barn med vanntett VHF, nødpeilesender, overlevelsesdrakt i tillegg til at båten skal være utstyrt med mann over bord alarm og redningsflåte osv. -hvis en meningsmåling tilsier at brukerterskelen for å eie båt skal være så lav at enhver idiot skal kunne overleve.

 

Så kan man jo selvsagt også prakke på folk en lov hvor det blir straffbart at et barn drukner på stranden en varm sommerdag, -hvis barna ikke er utstyrt med det samme livreddende utstyret som finnes på markedet men som opprinnelig var tiltenkt båteiere.

 

Ja for man kan faktisk gjøre det straffbart å ikke dø en naturlig død ved å lage lover som forebygger mot alle uhell, -men det vil koste.

 

Hva mener Pinkvin om at det skal innføres en årlig teknisk kontroll av alle fritidsbåter for å få en slutt på at noen båter tar fyr hvert år, og at motorer og ladesystemer etc. skal ha årlig godkjent sjekk for å unngå at båter kommer i havsnød?

 

Det er tross alt enkelt å innføre slike krav for systemene finnes allerede for yrkesbåter.

Redigert av logget av (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes selv spørsmålene var gode, ikke minst en viktig sak å få debattert :yesnod:

 

Her som alle andre steder finnes det naturligvis "mørkemenn" som ser fare rundt ethvert hjørne der påbud, lover og regler er viktigst og motto er, la "Far" tenke for oss, så slipper vi dette selv :giggle:

 

Heldigvis er flertallet av båtfolk både oppegående og beleste og kan ta vare på egen sikkerhet, noe som pollen viser. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg bryr meg egentlig lite om saken men ingen skal bruke mitt medlemskap på BP til inntekt for en sak ført av en politisk vindskeiv redaktør med en dårlig skjult politisk agenda.

 

At et medlem solgte ut "hva båtfolket mener" fra en BP poll til denne rabiate redaktøren og stortingsrepresentanter er fortsatt både hårreisende og ikke minst pinlig for BP.

 

Og har vi fått lese hva som er sendt på vegne av alle medlemmer på BP til redaktører og storting. Og ikke minst, hva har de svart?

...

 

Tenk på alle de andre trådene og pollene på BP, er det bare å bruke det fritt i media og storting og fremstå som talsmann for båtfolket?

 

Selvsagt ikke.

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke baatplassen.no som mener noe i denne saken! Det er de 467 medlemmene som har stemt i pollen som mener noe. Om diverse magasiner ikke skjønner dette, er da ikke hverken redaktøren av baatplassen eller øvrige medlemmer i forumet sitt problem. Herrejemeni.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...