Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Kan det ikke gjøres så enkelt som at vest er påbudt å forefinnes for alle ombord, og at er påbudt å bruke når du har 'åpen himmel over hodet' når fartøyet er underveis?

Det kan ikke gjøres enkelt! De som soler seg på dekk på en solid båt på skikkelige godværsdager, nært land og i hastigheter under 5 knop, de vil anføre at påbudet bare bør gjelde i hastigheter over 5 knop. (de som gjør det samme i 8 knop vil påstå at grensa skal ligge på 10 knop). Så har vi kajakkpadleren, eller de som ror en liten robåt ute på opprørt hav - de må jo bruke vest selv om farta er lavere enn 5 knop. Ungene som bruker gummijolla som badebåt vil protestere på at de må ta av og på seg vest avhengig av om de er i vannet eller i jolla. Etc.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å støtte påbud der datter ligger på soldekket i redningsvest, mor (far) står nede i byssa og lager mat i redningsvest, minstemann sover i køya under dekk i redningsvest, og far (mor) styrer snekka på 26 fot i sine faste fem knop godt pakket i redningsvest, mellom skjæra.

Har politiet for lite å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Forrige gang jeg ymta frampå om å finne en annen hobby hvis båtlivet ble litt vanskelig ble jeg beskyldt for trolling, men prøver igjen med noen enkle råd: ikke slipp dreggen midt i leia, sett deg inn i egen teknisk utrustning og hold deg unna Jordsbukta i høysesongen. Tenk positivt, det er jo bare en fritids-syssel tross alt. Ikke la oss idiotene irritere deg.

 

Aner ikke hva du skriver om. Tror du blander meg med noen andre, har aldri ankret midt i leia, dregg har jeg ikke ombord og Jordsbukta kan jeg anbefale alle å besøke året rundt.

 

Om du er i gang med kryssreferanser til andre tråder/tanker du har så er det dårlig forumskikk og noe du ikke bør drive med.

 

Du forstår, det er ikke sikkert lesere av denne tråden skjønner hva i, og hvilke andre tråder på et stort forum du til enhver tid tenker på.

Link to post
Share on other sites

@pinkvin. Skulle nesten tro du prøver å få tråden stengt med vilje med avsporinger og svada. Tungt at så mange ikke er enig med deg? Innlegget ditt til meg er rapportert, og har sendt deg PM for eventuell videre avsporing, så holdes tråden ryddig. Rapporterer dermed meg selv og dette innlegget samtidig :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

@pinkvin. Skulle nesten tro du prøver å få tråden stengt med vilje med avsporinger og svada. Tungt at så mange ikke er enig med deg? Innlegget ditt til meg er rapportert, og har sendt deg PM for eventuell videre avsporing, så holdes tråden ryddig. Rapporterer dermed meg selv og dette innlegget samtidig :)

 

 

Greit å holde debatten til sak uten å stadig bli personlig og bruke nedsettende uttrykk om andre. Dine påstander om "ølbriller" og stadig mer personlig håning er ikke helt greie å forholde seg til.

 

Men honnør for at du tar tak i det selv og melder deg selv, det står det respekt av!

-----------

 

Sigurd sine skriverier om sosialister som drukner må vel være ren feilposting? Eller er han ute etter å ødelegge tråden ved å gjøre den politisk?

 

På samme måte som når du hele tiden går etter person med dine ølbriller osv fordi du ikke tåler å få påpekt at du helt og holdent har misforstått et begrep som er sentralt i akkurat denne tråden.

 

Dumt om du og vennene dine får ødelagt tråden pga dårlig forums-skikk.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Nei. Ring heller partikontoret og be om å få tilsendt brukermanualen "Hvordan tolke sarkastiske innlegg".

 

Jeg spurte om noen mente det var vanskeligere å bli reddet på en innsjø på Finnskogen enn i indre Oslofjord ut fra at en av vennene dine mente at folk fra Finnskogen ikke var berettiget å mene noe om vestpåbud eller ikke.

 

Du svarer i koder, og fortsetter med det. Og du har åpenbart et politisk budskap du bærer frem, det har ikke jeg. Og du bør lese reglene for forumet for politikk, som du farer med, er ikke lov her. Blir ingen gullfisker i boka di av sånt.

 

Derimot har jeg båt på Finnskogen ved en av de store innsjøene. Jeg vet at det er vesentlig vanskeligere å bli reddet om båten velter eller noe på en innsjø på Finnskogen av flere grunner. Først fordi det ofte er veldig langt til andre folk, dvs at ingen ser deg om det skjer noe. Ofte ikke dekning på telefonen og neppe noen RS eller andre nødinnstanser som rekker frem innen rimelig tid.

 

Ergo er det etter min mening kanskje større grunn til å bruke vest på Finnskogen enn andre plasser. Og derav mener jeg fritidsbåtbrukere på Finnskogen har full rett til å mene noe om vestbruk og påbud. Er jo også mange turister som bruker Finnskogen og Hedmarken til fiske, jakt, som inkluderer båtbruk, kanoturer osv, og det er organisert utleie osv.

-----------

 

Men hva mener vennegjengen er rimelig inngangsvilkår for å kunne mene noe? 5 år medlemskap på BP, båt i indre Oslofjord og 3 maritime tatoveringer? ;-)

Link to post
Share on other sites

Kan vi slutte med personangrep, partipolitiske budskaper og metadiskusjoner om hva et "representativt utvalg" betyr? Samt sinte IM'er (ref at noen faktisk har sendt dødstrusler ... det er jo rimelig horribelt, uansett hvilken side av debatten man representerer)? Kan vi roe oss litt ned og være enige i at det ikke er verdens undergang om det ikke blir noe vestpåbud? Kan vi være enige i at det heller ikke er verdens undergang om det blir noe slags form for vestpåbud? Er det noen argumenter som har blitt brukt i debatten så langt som jeg ikke har fått med meg på http://www.baatwiki.no/wiki/Redningsvestp%C3%A5budsdebatt ?

Link to post
Share on other sites

Jeg må le. :lol::lol::lol: . (ølbriller er en metafor, ingen grunn til å bli hårsår). :cheers:

Har ikke sendt noen trusler, kun en oppfordring til å la videre avsporinger gå på PM for å unngå å ødelegge tråden, men noen vil tydeligvis fortsette med avsporinger.......................

Nuvel, synes du oppsummerer godt Tobixen :thumbsup:

 

Likte spesielt denne, som vel oppsummerer debatten ganske godt:

-"Et lovpåbud vil virke holdningsskapende, det vil bli mer naturlig å bruke vest dersom man får et lovpåbud. Kontraargument: Næhæ! kontrakontraargument: Joho!"

 

Og sånn går no dagan..... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke bare oppheve vestforbudet på Finnskogen og la folk bestemme selv der også hvis dette er så stort problem, istedet for å trekke det helt til generelt vestpåbud i alle farkoster i hele landet?

 

Det virker som om enkelte ikke forstår at det faktisk er helt OK å ta på seg vesten sin når enn du måtte ønske det, selv om påbudet ikke er innført enda.

 

Hvem er det forresten som skal håndheve vestpåbudet på Finnskogen ? Er det egen politibåt stasjonært der, eller ser man mer for seg stikkprøvekontroll via politihelikopteret ?

 

Av og til undres jeg på om vi er på den samme planeten alle sammen, vi har ihvertfall svært motstridende virkelighetsoppfatning synes det som :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Denne pollen/spørreundersøkelsen er nå "limt" slik at man kan få et bredest mulig grunnlag stemmer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som gammel båtpolitimann vet jeg hvor håpløst det blir å følge opp slike påbud, og jeg vil ha meg frabedt å bli praiet av KV Andenes for vestkontroll. Alternativ 1 er det eneste fornuftige i denne saken, og det har jeg også stemt på. Slik det ligger an nå, kan nok både RS og KNBF se langt etter mine medlemspenger neste år, uansett utfall. Blir det en form for påbud, så må de ta en del av ansvaret for kaoset. RS bør holde seg unna politikk, og KNBF står åpenbart for en linje jeg ikke kan stille meg bak. Jeg ser i dag at RS sutrer over at de fikk inn lite penger etter St. Hans-sendingen på TV i går. Lurer på hvorfor :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Som gammel båtpolitimann vet jeg hvor håpløst det blir å følge opp slike påbud, og jeg vil ha meg frabedt å bli praiet av KV Andenes for vestkontroll. Alternativ 1 er det eneste fornuftige i denne saken, og det har jeg også stemt på. Slik det ligger an nå, kan nok både RS og KNBF se langt etter mine medlemspenger neste år, uansett utfall. Blir det en form for påbud, så må de ta en del av ansvaret for kaoset. RS bør holde seg unna politikk, og KNBF står åpenbart for en linje jeg ikke kan stille meg bak. Jeg ser i dag at RS sutrer over at de fikk inn lite penger etter St. Hans-sendingen på TV i går. Lurer på hvorfor :rolleyes:

+10 :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Som gammel båtpolitimann vet jeg hvor håpløst det blir å følge opp slike påbud, og jeg vil ha meg frabedt å bli praiet av KV Andenes for vestkontroll. Alternativ 1 er det eneste fornuftige i denne saken, og det har jeg også stemt på. Slik det ligger an nå, kan nok både RS og KNBF se langt etter mine medlemspenger neste år, uansett utfall. Blir det en form for påbud, så må de ta en del av ansvaret for kaoset. RS bør holde seg unna politikk, og KNBF står åpenbart for en linje jeg ikke kan stille meg bak.

 

 

Tiltredes :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Som i resten av livet, og i forhold til alle lover og regler, du selv.

 

Og her er det det skurrer, for det klarer jeg da utmerket fint allerede uten påbud, ihvertfall når det trengs.

 

Du trenger ikke true meg med bot stor 500,- eller endog 1000,- ,for store deler av året og endel steder der jeg ferdes er det dødstraff for å falle i vannet uten, og dersom ikke det er motivasjon nok så hjelper intet forbud heller.

 

Men de få timene i året da dødsfaren ikke er overhengende så vil jeg, vær så snill, få lov å bestemme selv ombord i min båt.

Du gjør selvfølgelig som du vil ombord hos deg, det skulle da bare mangle, alt jeg ber om er å få lov å bestemme over meg selv ombord hos meg.

 

Kan du virkelig ikke unne meg den friheten Pinkvin?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over i hvilken grad enkelte greier å fyre seg opp (og andre oppunder) over denne saken.

 

Jeg bruker alltid vest i båten når vi kjører, det er en daycruiser, og for oss føles det tryggere når vi marser i +/- 30 knop. Dessuten er det kul umulig å få på 3-åringen vest om ikke mamma og pappa også har på :)

 

Stemte alternativ 1, og mener generelt folk kan ta ansvar for egen sikkerhet. Tipper forøvrig også at et stort flertall av de som omkommer på sjøen fordi de ikke brukte vest, ikke ville brukt vest om det var påbudt heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...