Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Sukk....

Det var aldri planen at denne meningsmålingen skulle blåses opp i media.

Hadde resultatet vært 90 % for et påbud, hadde det da vært en "kampanje for påbud"?

Nettopp og det burde i så fall vært opplyst om før avstemming..

 

Nei, Ingen hadde brukt den egentlige verdiløse pollen til å bli påtvungen vest. Ganske logisk at man som blir påtvunget noe, ikke bruker alle midler for å få det gjennomført.. Jeg kan faktisk ikke se at noe er så jævelig for dette påbudet at de gidder engasjere seg utover diskusjonen her , men jeg og flere andre hevder at det kan da ikke være så forbannet farlig at alle må bruke vest under gitte og lovpålagte omstendigheter.. Så kan heller vi som vil ha friheten på sjøen enda ta et forenklet forelegg hvert 20 år.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så neste gang bp treffet inviterer Rs så vil det ikke bli en drøfting i Rs? Stille opp for forumsgjengen som motarbeidet vestpåbud?

 

Eller vil ikke treffet ha Rs på besøk? Flere bp Medlemmer har jo meldt seg ut av Rs.

Magasinet Båtliv er vel en naturlig sponsor på neste treff..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Poenget er å påpeke forskjellen i å være medlem på et nøytralt BP for å drøfte båtstoff til å være medlem i et forum som mener noe offentlig i media, og jaggu til Stortinget også.

 

Tror ikke det er veldig mange som ønsket det.

Link to post
Share on other sites

Så etter din oppfatning så er det slik at når en journalist eller politiker ser resultatet av en spørreundersøkelse her på forumet og velger å bruke resultatet av denne i sitt virke, så har Båtplassen fått egne meninger og et politisk ståsted som ikke er forenelig med din egen oppfatning?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Her tar du feil. Kommer det et ansolutt påbud så fratas du retten til egen vurdering.

Hvis en er i nord Korea eller noe ja... Vel er vi lovet mer kontroll og politi, eller "trygghet" som de kaller det, men du kan nok fortsatt beholde din frie vilje og muligheten til å følge den mesteparten av tiden.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord, dersom jeg stanses av politiet på sjøen uten redningsvest og hevder at jeg selv har tatt en vurdering om at det ikke er nødvendig, så slipper jeg straff.

 

Betyr det at dersom jeg allikevel får et forelegg, så kan jeg bare sende det videre til deg ettersom du har sagt at jeg fortsatt kan følge min frie vilje ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med andre ord, dersom jeg stanses av politiet på sjøen uten redningsvest og hevder at jeg selv har tatt en vurdering om at det ikke er nødvendig, så slipper jeg straff.

 

Betyr det at dersom jeg allikevel får et forelegg, så kan jeg bare sende det videre til deg ettersom du har sagt at jeg fortsatt kan følge min frie vilje ?

Vel, hjelper lite om jeg sier nei så det kan du jo gjøre hvis du vil :-)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem det er lobby virksomhet.Pinkvin :yesnod:

 

Det er viktig at de som vedtar lover får så mange innspill så mye, forumet er ett av de, noe som kun er en fordel slik at en sak kan belyses nok og at får tatt riktig beslutning til slutt.

 

Videre har vi fått en oppegående regjering som lar frihet under ansvar være motto. Det tror jeg vi båtfolk skal være glade for ;-)

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Du har ikke svart på spørsmålet, Pinkvin om hvorfor det er så viktig med nye forskrifter så lenge en vet at ulykkene går ned og antall båter går opp ?

 

Er ikke holdningskampanjer bedre fremfor påbud ? Ros fremfor pisk ?

 

Nå er vi snart opp i 58 % for å beholde dagens regler. Tar vi med de som stemmer for påbud er vi på 6 %. Av dette kan vi slutte at ca 90% ikke ønsker påbud. Da blir det neppe noe før kommune valget, såpass godt kjenner jeg politikere hehe :lol:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

(...) ingen skal bruke mitt medlemskap på BP til inntekt for en sak ført av en politisk vindskeiv redaktør med en dårlig skjult politisk agenda.

Da er egentlig den eneste logiske konsekvens at du mønstrer av her på BP, i det minste avstår fra å delta i polls på BP.

 

Åpne diskusjonsforum på nett som refereres i media må du nok leve med.

 

Dette er uansett et fremskritt fra Budstikkas reportasje for et par uker siden som snakket med 2 seilbåteiere og en snekkeeier og slo fast at båtfolket vil ha 5-knopsgrense i hele skjærgården i Vestfjorden.... ;-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

 

Eh, norske statsborgeres mulighet til å påvirke lovverket er ved hvert stortingsvalg, så er det de folkevalgte som en representativ (der var det ordet igjen) del av folket, som bestemmer om lover skal innføres eller ikke.

 

Så kan man helt fint si at "båtfolket mener det ikke bør innføres påbud", man kan til og med skrive det i landets største aviser og basere det på en meningsmåling gjort på forumet Båtplassen, og hvorvidt meningsmålingen er nøyaktig eller ikke er helt irrelevant ettersom ingen meningsmålinger er nøyaktige uansett.

 

Her snakker vi om å forsøke å påvirke hvorvidt et lovforslag blir banket igjennom eller ikke, og hvem som skal ha rett til å mene noe om det aktuelle lovforslaget. Stortingsrepresentanter og media påvirker i aller høyeste grad slike saker (ref. reservasjonsretten). Jeg mener altså at folk som ikke eier båt også har rett til å mene noe om dette, i motsetning til hva CB tydeligvis mener. Og dersom kun folk som har båt skal ha rett til å forsøke å påvirke en slik sak, syntes jeg det er interessant å trekke noen paraleller til andre samfunnsspørsmål som angår få, men som mange naturligvis kan bør og vil mene noe om, uten å være direkte påvirket selv.

 

Så kan man IKKE helt fint si at "båtfolket mener det ikke bør innføres påbud". Det er ikke gjort noen undersøkelse som dokumenterer eller underbygger et slikt utsagn. Derimot kan man helt fint si at 257 båteiere på et åpent internettforum (meg selv inkludert) helt klart mener at loven ikke bør endres på dette området.

 

 

Uansett kan en ikke stikke under en stol at flertallet av båtfolk ikke ønsker dette.

 

Larsen, mener du alvorlig at sammenligningen med syke, budsjett og helsedirektoratet er sammenlignbart :lol:

 

CB, man vet ingenting om hva flertallet av båtfolk ønsker i denne saken. Det man vet med sikkerhet er at 257 medlemmer på et båtforum har stemt imot.

 

Når det gjelder sammenlikningen med syke og pengesekken for medisiner er dette en typisk sak svært mange vil bry seg om selv om det ikke angår dem per idag, da det er snakk om astronomiske summer.

 

Du skrev: "Du mener m.a.o at de som ikke har eller har vært i båt skal være med på å avgjøre påbud eller ikke ?"

 

Det samme gjelder her, selv om summene selvsagt er ganske mye lavere. Hva koster det å ha et Seaking i luften time etter time for å lete etter en mann som flyter opp-ned uten redningsvest og derfor er omtrent kul umulig å finne? Sikkert ganske mye. Derfor har folk som ikke har båt også rett til å mene noe om dette, da det er deres skattepenger som brukes når en idiot har kjørt på et skjær i 40 knop kl. 02:00 med 3 i promille.

 

Alt dette er jo fortsatt spinn rundt hvorvidt en "profesjonell" meningsmåling skal tillegges mer vekt enn denne pollen, noe jeg altså helt klart mener at den skal, mens jeg fortsetter å håpe at det ikke blir noe av dette lovforslaget :D

Link to post
Share on other sites

Hvor mange er det snakk om ? Det er ikke sikkert han hadde hatt vest uansett påbud ? Et påbud berører alle, ulykker må vi dessverre regne med i fremtiden, men ser ikke at et generelt påbud løser dette. Slik jeg ser det reduserer ett påbud trivselen for de fleste. Majoriteten av båtfolk klarer å vurdere dette selv.

 

Seaking hadde nok ikke sett en med mørkeblå vest i sjøen heller. Eller bør vi få påbud om orange klesplagg i båt også ? :giggle:

 

Det er forbudt å kjøre bil over fartgrensen, allikevel får mange bot.... :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er forbudt å kjøre bil over fartgrensen, allikevel får mange bot.... :wink:

 

Og da er løsningen, i frihetens navn, å fjerne forbudene/påbudene og heller innføre gode råd og tips for oppførsel på veiene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...