Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg gjør de oppmerksomme på BP og pollen....

Hva er det du ikke forstår ?

 

At det ikke svir mer i lysken når en står i spagat?

 

"Det bør kunne gi et langt bedre bilde av hva Båtfolket faktisk mener om denne saken enn en spørreundersøkelse utført av Scanfact eller lignende til et utvalg nordmenn som har sagt seg villige til å svare dem."

 

Ville bestemt meg for hva jeg mente.

Link to post
Share on other sites

Det er vel rundt 600.000 fritidsbåter her i landet, og dette forumet har i realiteten non hundre aktive medlemmer og en del av disse vil svare på denne pollen, men å hevde at den er særlig representativ og/eller representerer båtfolket er vel åre og mørkere enn hva man kan ta på alvor.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vridning mot motorbåt folket pinkvin? er vel slik at det er mest motorbåter i Norge, ergo største delen av båtfolket har motorbåt

 

Og ergo så vil en meningsløs poll som ikke spør om båttype før man spør videre gi liten og/eller verdiløs informasjon.

 

Dumt å ekskludere alle med seilbåt. Tenk om det store flertall seilere er for vestpåbud (siden de bruker det uansett) og man rett og slett mister den informasjonen fordi man ikke vet hva man driver med?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom lov endringen og skumlest diverse meninger, javel da kan jeg driste meg ut i det å si. Dette er kommet 10år for sent, påbud om båtførerbevis burde gjelde samtlige som ferdes på sjøen. Vi bruker båten mye, de 15 siste årene har vi vært vitner til mange hendelser som garantert har med mangel på opplæring å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Det er vel rundt 600.000 fritidsbåter her i landet, og dette forumet har i realiteten non hundre aktive medlemmer og en del av disse vil svare på denne pollen, men å hevde at den er særlig representativ og/eller representerer båtfolket er vel åre og mørkere enn hva man kan ta på alvor.

Ikke ofte jeg er samstemt med deg Mouche, men her er jeg enig. Typisk Østre Bolærne for fjorten dager siden: Smekkfullt med ca 100 båter båter; en, '1' Østfold BP vimpel, men sikkert også kanskje noen andre medlemmer uten vimpel. Jeg er overbevist om at det er flere båtfolk som nyter det relativt problemfrie båtlivet her ute enn de relativt få som produserer og diskuterer konstruerte "elendigheter" på nettet.

Link to post
Share on other sites

Naturligvis kan en ikke ta en poll slik som her, eller andre båtforum seriøst, men gir en pekepinn. Mouche har helt rette i tankegangen etter mitt syn.

 

Er ganske sikker på at flertallet av båtfolk ikke ønsker flere eller ytterligere påbud enn de vi har. Skipper Worse har kommet med helt riktige tanker noe jeg er overbevist om at båtfolket støtter.

 

De jeg har hatt kontakt med gjennom snart 50 år i båt tenker stort sett samme tanke. Om en skal ha påbud må det være begrunnet i statistikk. Slik er det ikke. Videre bør det etter mitt syn ikke være en oppgave for staten på generelt grunnlag å komme med påbud, lover og regler, kun for å ha noe å gjøre. Vi har vært vant til dette nå de siste 8 år men heldigvis er trenden annerledes. :yesnod:

 

Folk må og bør ta ansvar for eget liv noe båtfolk, dog ikke folk i båt, er flinke til, dette tror jeg går helt utmerket.

 

Videre vet vi at ungdommen har blitt superflinke til å bruke vester. De som er dårligst på dette er stort sett gamle 50 åringer som meg selv - men vi bruker de når været og omstendighetene krever det. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

At det ikke svir mer i lysken når en står i spagat?

 

"Det bør kunne gi et langt bedre bilde av hva Båtfolket faktisk mener om denne saken enn en spørreundersøkelse utført av Scanfact eller lignende til et utvalg nordmenn som har sagt seg villige til å svare dem."

 

Ville bestemt meg for hva jeg mente.

Hva i all verden er det du mener med dette ?

Er det ikke slik at Nordmenn som faktisk eier båt og benytter den på sjøen er målgruppen for eneventuell lovendring ? Hva i all verden skal vi med meningen til en masse mennesker som aldri har vært på vannet og langt mindre eid en båt ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Flesteparten av dykk har vest ombord ikkje sant?Når det det dreg seg til med uveir av den meire alvorlege sorten,så ville vel alle (hvis dei har overlevningsinstinkt) ta på seg vesten vil eg tru.

Handlar om sunn fornuft meinar no eg :yesnod:

 

Det er jeg helt enig i. Men tenk så at det ikke eksisterte et påbud om vester ombord til alle mann og det ikke er noen vester å ta på seg?

 

Litt det samme blir det mtp å ha på seg vest når man er på sjøen. Det vil oppstå situasjoner der folk har på seg vest, ikke ut fra egen vurdering, men fordi det er en god skikk som en gang ble etablert gjennom et påbud, og så skjer det noe som selvsagt ikke skal skje og vesten redder liv.

 

På samme måte vil folk etter egen vurdering ta av seg vesten når det passer seg slik, forbud eller ikke. Men vester og flyteplagg vil i større grad bli brukt og samla sett blir liv reddet. Det er et veldig lite offer så lenge en berger liv.

------------

Link to post
Share on other sites

Det dummeste jeg har hørt angående denne saken er at et " representativ utvalg" av befolkningen skal tillegges større vekt enn en poll som treffer kun folk som faktisk bruker båt. Hvorfor i h...... skal folk på finnskogen ha noe de skal ha sagt angående vestpåbud på sjøen?

 

Gratulerer med nye ølbriller!

Link to post
Share on other sites

Jeg stemte at det bør være som i dag. Men jeg mener at man bør vurdere å ha det på i små åpne og raske båter ved tøff kjøring.

 

Det er i stedet mye bedre om vi fikk påbudt en stor kjøreopplæring og teoriprøve som alle fikk 2 år på seg til å ta og gjennomføre. De uten denne kan ikke føre båt. Og det må selvsagt gjelde alle aldre, ikke bare de etter 1980. Forslaget om generelt vestpåbud inneholdt også unntak for de med kano eller kajak - det er jo latterlig. Kajak er kanskje det farligste man gjør på sjøen om vi skal se på sjansen for å drukne.

 

Jeg må også legge til:

Jeg kommer ikke til å ta på vest oftere enn i dag, uansett om det innføres et påbud. Det er jo bare bøter i form av penger man risikerer, og for mange båtfolk er ikke penger noe problem.

Det er litt verre om man i fremtiden kan miste førerretten av båt om man mangler kunnskaper, eller mangler en streng fremtidig kjøreopplæring. Og det vil ha en langt større virkning enn et påbud om flytevest.

 

Hva gjør man når man skal bade eller oppholde seg i båten for å sole seg? Hehe, det blir veldig tullete med påbud om vest i båt i alle sammenhenger.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

 

Det er jeg helt enig i. Men tenk så at det ikke eksisterte et påbud om vester ombord til alle mann og det ikke er noen vester å ta på seg?

Du når nye høyder Pigvinen ! Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis man trenger et påbud for å sikkre seg selv i båt kan man gjerne finne på noe annet !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du når nye høyder Pigvinen !

Hvis man trenger et påbud for å sikkre seg selv i båt kan man gjerne finne på noe annet !

Forrige gang jeg ymta frampå om å finne en annen hobby hvis båtlivet ble litt vanskelig ble jeg beskyldt for trolling, men prøver igjen med noen enkle råd: ikke slipp dreggen midt i leia, sett deg inn i egen teknisk utrustning og hold deg unna Jordsbukta i høysesongen. Tenk positivt, det er jo bare en fritids-syssel tross alt. Ikke la oss idiotene irritere deg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du når nye høyder Pigvinen !

 

Jeg vet veldig godt at mange ikke pleide å ha vester ombord til alle mann før det påbudet kom, du mener kanskje at jeg tar feil?

 

Og hva tenker du, har det økt sikkerheten til sjøs eller har det ikke noe å si at det er vester til alle ombord?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det dummeste jeg har hørt angående denne saken er at et " representativ utvalg" av befolkningen skal tillegges større vekt enn en poll som treffer kun folk som faktisk bruker båt. Hvorfor i h...... skal folk på finnskogen ha noe de skal ha sagt angående vestpåbud på sjøen?

 

Gratulerer med nye ølbriller!

 

Du går høyt ut og mener sterkt samtidig som du understreker at du ikke aner hva et representativt utvalg er.

 

Her har du en enkel og lettfattelig forklaring:

 

http://www.xn--sprreunderskelser-10bj.no/index.asp?valg=Populasjon-og-utvalg

 

Om du leser og forstår det så skjønner du at ditt utsagn ang dette (sammen med en del andre her i tråden) er totalt på bærtur.

 

Angående Finnskogen, hvor jeg har hytte og båt. Mener du det er lettere å berge livet der uten vest enn i indre Oslofjord?

Link to post
Share on other sites

Du går høyt ut og mener sterkt samtidig som du understreker at du ikke aner hva et representativt utvalg er.

 

Her har du en enkel og lettfattelig forklaring:

 

http://www.xn--sprreunderskelser-10bj.no/index.asp?valg=Populasjon-og-utvalg

 

Om du leser og forstår det så skjønner du at ditt utsagn ang dette (sammen med en del andre her i tråden) er totalt på bærtur.

 

Angående Finnskogen, hvor jeg har hytte og båt. Mener du det er lettere å berge livet der uten vest enn i indre Oslofjord?

 

Skrev først et langt tilsvar, men kom plutselig på at denne tråden kan følges av media osv, så skal ikke nedlate meg til å gå ned på ditt nivå. Nøyer meg bare med "Don't feed the trolls" !!!

 

PS! Jeg vet veldig godt hva et representativt utvalg er. Er jo akkurat derfor jeg ikke vil at det skal være utslagsgivende for å bestemme om en slik lov skal innføres eller ikke. Hvordan unngikk du å forstå det? Er ikke enig med deg i saken, det må du bare tåle.

Redigert av Madserazzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et paradoks at en så stor aktivitet som ferdsel på sjø og vann er, at de 30 som omkommer årlig skal/kan medføre vestpåbud . Men en grunn til dette er nok de omfattende og vedvarende leteaksjonene som følger av ulykke på sjø og vann. Tipper storparten av Norges befolkning kunne fått en gratis redningsvest for de samlede utgiftene som følger ulykke og drukning.

 

Så, vestpåbud og påfølgende momsfritak for VHF, gratis VHF-lisens, epirb, redningsvest...

 

Mener å huske fra en forelesning at en dødsulykke på veien gav 3 milioner kroner i utgifter. Ulykke på sjøen koster neppe samfunnet noe mindre.

 

Kajakk og kanopadlere burde ihvertfall hatt krav til manuell utløst oppblåsbar vest i kombinasjon med flytevest.

 

Hadde det blitt innført havarikommisjon for fritidsbåter, så hadde det enda blitt god og reell analyse av ulykkene.

 

En lovtekst justert etter når og hvordan ulykkene skjer, så hadde det i det minste blitt en lovtekst tuftet på virkeligheten, ikke bare synsing og svært enkel tallanalyse. Det er jo en gjenganger å referere til kjønn og alder. Og det er nok fordi at tallgrunnlaget er så mangelfullt og simpelt.

 

Jeg tipper at hadde det blitt gjort granskninger av fritidsbåtulykker og andre drukninger relatert til båt og andre flytende aktiviteter, så hadde regelverket tatt inn ferdsel i mørket og redusert sikt, -slik som at redningsvest skal brukes når lanterner skal føres. Så kommer det inn dette med fart og åpen båt, eller ved ferdsel i båtens åpne områder under fart.

 

Da ville man fortsatt kunne ligge i hengekøya på fordekket med trådløs autopilot eller slappe av i snekka en høylyst, varm sommerdag uten vest.

 

Lovpåbud må henge sammen med kvalitativ undersøkelse av ulykker slik at de reelt tar høyde for å redde liv når ulykkene faktisk skjer.

Da kommer også båtfolket til å respektere regelverket, og ikke minst følge det fordi man ser alvoret i det at ulykker kan skje og da er det lurt på bruke vest.

 

Når det gjelder sikkerhetsbelte i bil, så er det faktis slik at det ikke ved alle tilfeller er påbudt. Du kan fortsatt kjøre rundt på en parkeringsplass uten belte. Taxisjåfører og postbud var ihvertfall også fritatt, men jeg husker ikke på stående fot om det gjelder enda.

 

Så, ja til havarikommisjon for fritidsbåter og ja til et vestpåbud under ferdsel i mørket og redusert sikt, når lanterner skal brukes. Ellers til enhver tid i mindre, åpne båter under fart og når en ellers ferdes å båtens åpne områder.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelige alternativer i avstemningen.

Å skille på båtstørrelse er heller ikke rett. Åpen eller lukket båt....??

Kan det ikke gjøres så enkelt som at vest er påbudt å forefinnes for alle ombord, og at er påbudt å bruke når du har 'åpen himmel over hodet' når fartøyet er underveis?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det som er slående i en debatt som denne er at det er de samme argumentene som går om og om igjen. Syv siders debatt i denne tråden, tilsvarende mengde innlegg i andre tråder, men oppsummeringen kan sikkert gjøres ganske så kort. Jeg har gjort et forsøk på å oppsummere debatten i Båtwiki'en - http://www.baatwiki.no/wiki/Redningsvestp%C3%A5budsdebatt - jeg har prøvd å være objektiv, men selvfølgelig er det vanskelig. Se gjerne igjennom og editer ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...