function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Til alle som synes det er OK å bestemme hvordan andre skal drive sitt båtliv --- hva kan JEG få bestemme, om DITT båtliv?

 

Dette forslaget er første spiker i kisten for det frie båtliv. Det åpner opp for regulering av alle sider av båtlivet og avgiftene kommer, sikrere enn julenissen på kjerringa. Sitér meg gjerne på dette om noen år.

 

Og normale folk bruker vest uansett. De som drukner uten vest hjelpes ikke av påbud og forbud. Dessverre. De kommer til å fortsette å drukne.

 

Så sant som det er sagt. Punktum.

Link to post
Share on other sites

Det STORE spørsmålet er, hvor i HLVT kommer det fra at politikere og/eller andre, overhodet har noen RETT til å bestemme hvilken risiko andre selvstendige individer skal "få" utsette seg for? Og neste, logiske, spørsmål er: Hva blir det NESTE de skal bestemme over, for alle andre?

 

Spesifikt relatert til redningsvester kan man jo bare vente på et påbud om å gå med vest hvis du er nærmere den funksjonelle strandlinje enn 50 meter. Bare sånn for sikkerhets skyld. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det STORE spørsmålet er, hvor i HLVT kommer det fra at politikere og/eller andre, overhodet har noen RETT til å bestemme hvilken risiko andre selvstendige individer skal "få" utsette seg for?

 

Er du imot at man er pålagt å bruke belte i bil ? Er du imot fartsgrenser også? Selvsagt ( og heldigvis) har øvrigheten rett til å bestemme og ha visse regler.. ...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hifo:

 

Belte i bil: Tja. jeg tar selv ansvar for min egen sikkerhet, jeg trenger ikke DEG til å fortelle meg hva jeg skal gjøre.

Fartsgrenser: Jeg kjører MC og er 22 år gammel på innsiden av skinndressen. Hva var spørsmålet? Jeg synes det er irrelevant ... :smiley:

 

Det er definitivt ikke "selvsagt" at "øvrigheten" -- dvs du og alle bedrevitere -- bestemmer hva jeg gjør. Du må spørre deg selv hva som blir det neste. Plikt til å gå med CE-merket regntøy når det er overskyet? Hanskepåbud når det blir under fem grader? Påbud om smøring med (minst) faktor 20 når yr.no viser sol i varselet? Hvor skal det ende? Før eller siden får du eller andre i en annen etnisk gruppe beskjed om å gå med en gul stjerne på brystet. Hva sier du da? Er det helt ok siden "øvrigheten" trenger å identifisere folk?

 

Sic transit gloria mundi.

 

Sitér meg gjerne på også dette, om noen år.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Syns det er greit som i dag,Må ha vest om bord.Men i vårt langstrakte land , og med hav temperaturer under 10 grader så hjelper vel ikke vesten så alt for lenge?Da burde det vært påbudt med flytedress så du ikke fryser i hjel.Men det fins jo ikke til de minste.som er mest utsatt..Konsentrer heller om ta de med høy promille..For det er vel like ofte inne i bildet..

Link to post
Share on other sites

Hifo:

 

Belte i bil: Tja. jeg tar selv ansvar for min egen sikkerhet, jeg trenger ikke DEG til å fortelle meg hva jeg skal gjøre.

Fartsgrenser: Jeg kjører MC og er 22 år gammel på innsiden av skinndressen. Hva var spørsmålet? Jeg synes det er irrelevant ... :smiley:

 

Det er definitivt ikke "selvsagt" at "øvrigheten" -- dvs du og alle bedrevitere -- bestemmer hva jeg gjør. Du må spørre deg selv hva som blir det neste. Plikt til å gå med CE-merket regntøy når det er overskyet? Hanskepåbud når det blir under fem grader? Påbud om smøring med (minst) faktor 20 når yr.no viser sol i varselet? Hvor skal det ende? Før eller siden får du eller andre i en annen etnisk gruppe beskjed om å gå med en gul stjerne på brystet. Hva sier du da? Er det helt ok siden "øvrigheten" trenger å identifisere folk?

 

Sic transit gloria mundi.

 

Sitér meg gjerne på også dette, om noen år.

 

Enig i utsagna dine,men køyrer du uten bilbelte,og blir tatt,får du ei bot ikkje sant?!Det er vel forskjellen,og slik vil vi vel ikkje ha det på sjøen :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har stemt som en treskalle, men vet jeg på sikt taper mot vakumskallene. Morroa har så vidt startet tror jeg. Sirkuset kommer til å ta helt fullstendig av når de endelige kriteriene for påbud settes. kverulering og protester kommer til å nå nye høyder på BP.

Link to post
Share on other sites

Det STORE spørsmålet er, hvor i HLVT kommer det fra at politikere og/eller andre, overhodet har noen RETT til å bestemme hvilken risiko andre selvstendige individer skal "få" utsette seg for? Og neste, logiske, spørsmål er: Hva blir det NESTE de skal bestemme over, for alle andre?

 

Spesifikt relatert til redningsvester kan man jo bare vente på et påbud om å gå med vest hvis du er nærmere den funksjonelle strandlinje enn 50 meter. Bare sånn for sikkerhets skyld. :rolleyes:

Tja, det neste blir kanskje påbud med sykkelhjelm? AP går inn for generelt påbud, dette blir nedstemt. Flere av de andre går inn for at det skal gjelde racersykler og terrengsykkel, fritak for sykler med bagasjebrett. Miljøpartiet med Rasmus på vippen mener det selvfølgelig ikke må gjelde hybridsykkel (gjett hva han har) Ender opp med påbud med sykkelhjelm hvis du sykler i nærheten av barn......

Link to post
Share on other sites

Før eller siden får du eller andre i en annen etnisk gruppe beskjed om å gå med en gul stjerne på brystet. Hva sier du da? Er det helt ok siden "øvrigheten" trenger å identifisere folk?

 

Sic transit gloria mundi.

 

Sitér meg gjerne på også dette, om noen år.

 

Sterke sammenligninger, men det er bra med engasjement og essensen er helt rett. Det er på tide at vi sier fra når maktsyken brer om seg.

Respekten for lover og regler svinner når fornuften i dem mangler ! Folks rettsoppfatning blir lidende....

 

Og ja, Paven må av og til minnes på sin dødelighet !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tja, det neste blir kanskje påbud med sykkelhjelm? AP går inn for generelt påbud, dette blir nedstemt. Flere av de andre går inn for at det skal gjelde racersykler og terrengsykkel, fritak for sykler med bagasjebrett. Miljøpartiet med Rasmus på vippen mener det selvfølgelig ikke må gjelde hybridsykkel (gjett hva han har) Ender opp med påbud med sykkelhjelm hvis du sykler i nærheten av barn......

Haha. Om noe slikt hadde blitt foreslått (og med den farsen) tror og håper jeg at selv de med størst ønske om å bli regulert i hue og ræva i det dagelige av staten hadde satt kaffen i halsen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er følgende underrettet om denne spørreundersøkelsen bland BÅTFOLKET pr. e-post:

  • Hele Næringskomiteen
  • Nrk(har kommet med tilbakemelding og vil følge opp)
  • Aftenposten
  • Båtmagasinet
  • Båtliv

Dette kommer veldig sent, men bedre sent en aldri !

 

(vær snill og bruk "stemmen din" i pollen)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hifo:

 

Belte i bil: Tja. jeg tar selv ansvar for min egen sikkerhet, jeg trenger ikke DEG til å fortelle meg hva jeg skal gjøre.

... :smiley:

 

Det er definitivt ikke "selvsagt" at "øvrigheten" -- dvs du og alle bedrevitere -- bestemmer hva jeg gjør. Du må spørre deg selv hva som blir det neste. P Før eller siden får du eller andre

 

Når i huleste ble jeg øvrigheten? Du hevder at INGEN skal tre lover og regler nedover ørene dine når det gjelder dine egne valg om egen sikkerhet . Jeg er dog glad for at der finnes bedre stilte personer som har tatt valget for deg og laget noen regler i dagens samfunn som beskytter folk mot seg selv. Du medberegnet..

 

 

Fartsgrensene handler ikke bare om egen sikkerhet, så dropp den sammenligningen.

Nåh var det i generelt ordlag SW skrev så da er det helt legitimt å sammenligne med bilsikkerhet da det kanskje er det som ligner mest på båtsikkerhet..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke legitimt å sammenligne med bil. I bil passerer du hele tiden medmennesker i noe som tilsvarer 80 knop, i båt er det ikke slik.

Det er påbudt med vest for alle passasjerer og det er ikke forbudt å benytte den. Alle båtfolk med et minimum av fartstid på vannet tar på seg vesten ved behov uten at man trenger et påbud. På samme måte tar vi den av når behovet ikke lengre er der. Med dette påbudet blir du lovbryter om du bruker sunn fornuft og det er grunnen til at majoriteten reagerer negativt på forslaget om dette påbudet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ang. mangel på alternativ i meningsmålingen. De 3 "ja-alternativene" er de som har vært mest diskutert av politikere og andre meningsbærere. Det kunne vært flere alternativer, men da blir det veldig spisset (åpne eller halvåpne båter under 18 fot som beveger seg i mer enn 15 knop, eller har mer enn 20 hk, - med mer enn to personer om bord, der av minst en er under 18 år etc.). Å ha enda flere alternativer illustrerer samtidig problemet med å innføre generelle regler for en så variert gruppe som båtfolk er. Det vil alltid være noen reglene "ikke passer" for.

 

Man kan forøvrig ikke legge til flere alternativer i etterkant. :smiley:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her stemt at reglene bør være som i dag selv om jeg er 51-49 todelt i synet på påbud.

De 51 ville kanskje reddet noen liv mens den andre 49 delen av båtfarende jeg formoder å treffe vil irritere vettet av seg over et forbud og som bruker vest fornuftig situasjonsbestemt.

 

Tror et påbud blir idiotisk umulig å håndheve og at dette vil bli veldig urettferdig da en stor andel vil gå "fri" mens noen få andre vil få svi.

 

Antar at dette forslaget opprinnelig kommer fra "Nær Sperregrensemafiaen" i et desperat forsøk på å få oppmerksomhet før "sesongen" setter inn - og ikke minst - "hva var det jeg sa, HuHa...

 

Ville det vært mulig å hatt et STORT ris bak speilet?

Så vidt jeg husker var det for en del år siden lovlig å kjøre med promille i USA eller kanskje Frankrike(?) men årsaket men ulykke var straffen streng.

 

Aner ikke om det er mulig med en slik differensiering av lovverket spesielt for fritid på sjøen, dvs om man viser uansvarlighet med tragiske følger straffes men strengt, meget strengt? Slik uansvarlighet omfattes sikkert av lovverket som det er men er straffene strenge nok? Ville det vært noe å hente her?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg minner igjen om alternativ 2 litt kreativt kan omformuleres til "folk som ikke bruker redningsvest mens de sover i lugaren på danskeferga skal bøtelegges". Det er selvfølgelig veldig satt på spissen - men poenget er at "båt", "båtbruk" og "båt i fart" er veldig mangfoldig. Jeg hadde vært for et påbud om det hadde vært like trivielt som bilbeltet, og dersom samfunnsnytten også hadde vært sammenlignbar.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I bilen er det påbudt å ha førstehjelpsutstyr - ikke i båten. Jeg går ut fra at vi alle har slikt utstyr ombord - til tross for at det ikke er påbudt??!! Fra tid til annen dør folk som kjører bilen utfor kaien, kanskje flyteplagg bør bli påbudt ombord i bilen :-)

 

-og når kommer påbudet om varseltrekant i båt??

Link to post
Share on other sites

Hjelmpåbud i bil kunne antageligvis spart flere menneskeliv enn vestpåbud i båt

Og der ligger problemets kjerne. Skal man forby alt som kan ta liv, stopper det ikke med flytevester. På ett punkt må man bare trekke grensen og si at nå må folk greie å tenke selv.

Jeg kan sikkert pønske ut et dusin påbud/forbud som hadde reddet langt flere mennesker enn et vestpåbud.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...