Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Da fikk jeg en epost fra Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv/Seilas og de følger denne avstemningen og tenker å lage en sak på det over helgen(når flere har stemt)

Det er derfor viktig at DU legger inn din stemme slik at vi får et mest mulig korrekt bilde av hva BÅTFOLKET mener om denne saken !

 

(Det er lite interessant hva "Tante Olga i Setesdalen" mener om saken hviket er tilfelle i andre spørreundersøkelser det refereres til overfor både RS og politikere)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke legitimt å sammenligne med bil. I bil passerer du hele tiden medmennesker i noe som tilsvarer 80 knop, i båt er det ikke slik.

Det er påbudt med vest for alle passasjerer og det er ikke forbudt å benytte den. Alle båtfolk med et minimum av fartstid på vannet tar på seg vesten ved behov uten at man trenger et påbud. På samme måte tar vi den av når behovet ikke lengre er der. Med dette påbudet blir du lovbryter om du bruker sunn fornuft og det er grunnen til at majoriteten reagerer negativt på forslaget om dette påbudet.

Ang 80 knop var vel det å ta litt i og belte er like påbudt i 30sone forbi barnehagen uten at noen kverulerer på det.. Er ganske enig i resten , men akkurat sunn fornuft tilsier vel at man benytter vest uansett hvis man er i nærheten av vannet om det er i båten eller på bryggen. Jeg er på ingen måte hysterisk på vestbruk selv som sagt men har faktisk ikke noe imot en lov som kanskje kommer, da det kun vil medføre at jeg bruker vest mere enn i dag da man kanskje er redd for bot osv.. Ingen skade skjedd etter mitt syn..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ang 80 knop var vel det å ta litt i og belte er like påbudt i 30sone forbi barnehagen uten at noen kverulerer på det..

Hadde båtlivet bestått av utelukkende kjøre på trange kanaler med 20-60 knopsgrenser (ca 30-100 km/t) hadde jeg også sett behov for vestpåbud i tillegg til sikkerhetsbelte, airbager, deformasjonssoner og midtrabatter ;-)

 

Som herr Solberg sa i et utenlandsk TV intervju etter en god krasj i rally: "It's not the fart that kills, it's the smell"

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nåh var det i generelt ordlag SW skrev så da er det helt legitimt å sammenligne med bilsikkerhet da det kanskje er det som ligner mest på båtsikkerhet..

 

Greit nok med bilbeltesammenligningen (når vi snakker om det generelle prinsippet), men fartsgrenser er noe helt annet. Jeg er enig med SW i at du og andre ikke har noe kollektivt ansvar for farer vi kun utsetter oss selv for. Det virker som den kollektivistiske tangegangen sitter så dypt for mange nordmenn at det er vanskelig å se hvorfor bilbeltepåbud og fartsgrenser er helt forskjellige ting. Selvfølgelig trenger ikke en som er mot vest- og bilbeltepåbud være mot fartsgrenser.

 

For min del er det helt irrelevant hvor mange liv et påbud evt. sparer, jeg er mot et generelt vestpåbud fordi det normalt ikke setter andres liv i fare enn mitt eget.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang 80 knop var vel det å ta litt i og belte er like påbudt i 30sone forbi barnehagen uten at noen kverulerer på det.. Er ganske enig i resten , men akkurat sunn fornuft tilsier vel at man benytter vest uansett hvis man er i nærheten av vannet om det er i båten eller på bryggen. Jeg er på ingen måte hysterisk på vestbruk selv som sagt men har faktisk ikke noe imot en lov som kanskje kommer, da det kun vil medføre at jeg bruker vest mere enn i dag da man kanskje er redd for bot osv.. Ingen skade skjedd etter mitt syn..

80 knop er ikke å ta i i det hele tatt. Kjører jeg i 74 km/t og møter en i samme hastighet, passerer jeg et annet menneske i 80 knop med ganske få meters avstand. Dette skjer ganske ofte, faktisk daglig for de fleste som kjører bil.....

Bil og båt bør sjelden sammenlignes pga utallige forskjeller (for mange til å begynne å ramse opp), men for å ta et eksempel, bruken: Hvor ofte ser man en bil rulle rolig avgårde i 2 knop, langt til styrbord i leden, jeg mener hovedveien, med mannnen/kjerringa liggende på panseret og sole seg. Kanskje med en avis og en kopp kaffe? Aldri! På sjøen ser man det rett som det er. Og slik ønsker jeg og tydeligvis en overvekt av de som har stemt hittil at det skal være. At bruken av vest bestemmes av den med kommando om bord alt etter forholdene på sjøen. Jeg ønsker fortsatt å tenke selv og synes det er beklagelig at enkelte til og med ønsker et vestpåbud velkommen fordi det vil gjøre at de selv bruker vest mer.

Link to post
Share on other sites

80 knop er ikke å ta i i det hele tatt. Kjører jeg i 74 km/t og møter en i samme hastighet, passerer jeg et annet menneske i 80 knop med ganske få meters avstand. Dette skjer ganske ofte, faktisk daglig for de fleste som kjører bil.....

 

Regnet med noen kom med den varianten ja ,men jeg tipper vt menet passere ikke møte. Uansett så passerer jeg ikke biler som jeg møter i stor fart. Jeg sier dog ikke at alle skal bruke vest innendørs i en båt i 5 knop en solskinnsdag med stille vann og lite trafikk , men at der er en lov som tilsier det, plager ikke meg og vil kun medføre at jeg bruker mer vest enn før i verste fall. Og javel nærmer jeg meg en by eller annen opphopning av båter og frykter forenklet forelegg om der skulle tilfeldigvis være en politibåt så er det bare å ta vesten på.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg en epost fra Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv/Seilas og de følger denne avstemningen og tenker å lage en sak på det over helgen(når flere har stemt)

Det er derfor viktig at DU legger inn din stemme slik at vi får et mest mulig korrekt bilde av hva BÅTFOLKET mener om denne saken !

 

(Det er lite interessant hva "Tante Olga i Setesdalen" mener om saken hviket er tilfelle i andre spørreundersøkelser det refereres til overfor både RS og politikere)

 

Spørs likevel om dette forumets medlemmer er representativt for de som oftest rammes av alvorlige ulykker, aka skjærgårdsjeeper, riber, mindre daycruisere osv, vet ikke hvem som rammes mest i offentlige statestikker men tror likevel de "som havner i uløkka ikke i særlig grad deltar på dette forumet....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Spørs likevel om dette forumets medlemmer er representativt for de som oftest rammes av alvorlige ulykker, aka skjærgårdsjeeper, riber, mindre daycruisere osv, vet ikke hvem som rammes mest i offentlige statestikker men tror likevel de "som havner i uløkka ikke i særlig grad deltar på dette forumet....

Er det relevant?

 

Ja, det er nok små, hurtige, åpne båter som har størst behov for et påbud - men vi er representative for de som "treffes" av påbudet, særlig dersom den endelige lovteksten kommer til å gjelde "alle fritidsbåter med barn i". Det blir som å pålegge alle trafikanter (inkludert fotgjengere) å bruke hjelm, pga mange dødsulykker på motorsykkel (hmm ... eller: "alle som ferdes på en vei eller fortau, eller i umiddelbar nærhet til vei eller fortau med barn pålegges å bruke hard, heldekkende hjelm med visir"). Da spiller det liten rolle at motorsyklistene er underrepresentert på trafikantforumets poll om påbudet.

 

Jeg skulle til å skrive rammes i stedet for treffes. Forhåpentligvis vil vi i liten grad "rammes" av et påbud, da de fleste av oss allikevel bruker vest når det er relevant, og således er motstanden vår egentlig storm i et vannglass - det spiller ikke så stor rolle om det blir vestpåbud eller ikke. Allikevel, jeg frykter for at påbudet kommer til å bli urimelig bredt og urimelig håndhevet. Det er iterert over og over igjen på denne og andre tråder, det finnes mange legitime situasjoner hvor det er ønskelig å velge bort vest - de som ikke innser dét er fanatikere. Det er ellers en meget uheldig utvikling når "kriminaliteten" øker rett og slett pga tykkere lovbok!

Link to post
Share on other sites

Til alle som synes det er OK å bestemme hvordan andre skal drive sitt båtliv --- hva kan JEG få bestemme, om DITT båtliv?

 

Dette forslaget er første spiker i kisten for det frie båtliv. Det åpner opp for regulering av alle sider av båtlivet og avgiftene kommer, sikrere enn julenissen på kjerringa. Sitér meg gjerne på dette om noen år.

 

Og normale folk bruker vest uansett. De som drukner uten vest hjelpes ikke av påbud og forbud. Dessverre. De kommer til å fortsette å drukne.

 

Dette er sitert før men et godt innlegg kan ikke siteres for ofte.

 

Det som I tillegg er et stort paradoks for meg ved et påpud, er at når du først har tatt båtlappen, så bør du være I stand til å ta viktige avgjørelser som kan gå på liv og død I en krisesituasjon, men denne vesten som er en liten filleting skal ha et eget påbud.

 

Hva med alt annet sikkerhetsustyr, Hva med alle andre avgjørelser, skal disse avgjørelsene også komme som påbud etterhvert? Og til slutt hva med alle andre fritids sysler. Ønsker vi virkelig en regulering på alle områder?

Link to post
Share on other sites

 

Regnet med noen kom med den varianten ja ,men jeg tipper vt menet passere ikke møte. Uansett så passerer jeg ikke biler som jeg møter i stor fart. Jeg sier dog ikke at alle skal bruke vest innendørs i en båt i 5 knop en solskinnsdag med stille vann og lite trafikk , men at der er en lov som tilsier det, plager ikke meg og vil kun medføre at jeg bruker mer vest enn før i verste fall. Og javel nærmer jeg meg en by eller annen opphopning av båter og frykter forenklet forelegg om der skulle tilfeldigvis være en politibåt så er det bare å ta vesten på.

For å kverulere litt kom jeg med den varianten ja, et objekt passeres uansett om det er stasjonert, beveger seg mot deg eller fra deg. Nok om det.

 

Så en lov som sier at man skal sitte innendørs med vesten på i 5 knop er ok?

Link to post
Share on other sites

Nei de kunne godt spissformulert den meget mere. Men for meg er ikke den loven noe problem og jeg er strengt tatt uenig i dem som sier at myndighetene skal Faen ikke bestemme over meg som om de er noe annet en en liten del av den totale massen. ( betydningsløs) Myndighetene bestemmer da veldig mye fra før og er ikke lovene helt urimelige ( som å beskytte seg selv i gitte situasjoner ) ser jeg faktisk ikke problemet.

Synes dere nesten oppfører dere som røykerene gjorde da Høybråten satt og la kabal for en del år siden. Ingen klager over det nå..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Så en lov som sier at man skal sitte innendørs med vesten på i 5 knop er ok?

 

Hvis det oppstår en brann i båten og du hurtigt må hoppe overbord, uten å få tid til å verken ta på deg eller rive med deg vesten i farten. Og så når du ligger der og kaver i vannet plutseligt kommer på ( fanden, eg kan jo ikje summa, og det kan ikje ungen min som ligger ved siden av meg heller ) da er toget godt for å si det sånn.

 

Du kan jo og slå deg selv bevissløs når du hurtigt må hoppe overbord når det oppstår en brann uten å ha fått med deg vesten, og da synker du vel hurtigt går jeg utifra.

Link to post
Share on other sites

Men for meg er ikke den loven noe problem og jeg er strengt tatt uenig i dem som sier at myndighetene skal Faen ikke bestemme over meg som om de er noe annet en en liten del av den totale massen. ( betydningsløs)

 

Dette sier vel egentlig alt. Hvis vi kun skal betrakte et individ som en ubetydelig arbeidsmaur, som må beskyttes mot seg selv fordi de er kollektivets eiendom, så er det mange andre friheter som bør innskrenkes også. Den samfunnsmessige kostnaden av livsstilssykdommer burde være førsteprioritet. Det er ingen tvil om at folk flest gjør dårlige livsstilsvalg, så mat bør rasjoneres ut av staten slik at vi får i oss de riktige næringsstoffene, i riktige mengder, slik de gjorde på Cuba. Å passe på at vi får daglig mosjon er også en oppgave for staten.

 

Jeg tuller faktisk ikke her, hvis man mener at hver person er en ubetydelig del av massen, og at individets dårlige valg bør kunne overstyres av staten, så burde vestpåbud være langt ned på listen over ting man bør ta tak i.

Link to post
Share on other sites

 

Dette sier vel egentlig alt. Hvis vi kun skal betrakte et individ som en ubetydelig arbeidsmaur, som må beskyttes mot seg selv fordi de er kollektivets eiendom, så er det mange andre friheter som bør innskrenkes også. Den samfunnsmessige kostnaden av livsstilssykdommer burde være førsteprioritet. Det er ingen tvil om at folk flest gjør dårlige livsstilsvalg, så mat bør rasjoneres ut av staten slik at vi får i oss de riktige næringsstoffene, i riktige mengder, slik de gjorde på Cuba. Å passe på at vi får daglig mosjon er også en oppgave for staten.

 

Helt enig:

- Det dør 4000 nordmenn av kols allikevel selger vi tobakk

- Det dør 500 mennesker I selvmord

- Det dør 200 I trafikken

Sett inn ressursene her!

 

Hvorfor får de 30 fra lystbåter så stor oppmerksomhet?

Link to post
Share on other sites

Jeg tuller faktisk ikke her, hvis man mener at hver person er en ubetydelig del av massen, og at individets dårlige valg bør kunne overstyres av staten, så burde vestpåbud være langt ned på listen over ting man bør ta tak i.

 

Så absolutt enig , men nå var det vestpåbudet det gjelder.. Poenget med den uttalelsen var sw liksom ikke fant seg i at HAN ( det store individet) skulle pålegges en ny lov . Det var liksom ikke nøye med alle andre som også måtte bruke vest unødig , men HAN selv .. Men dette er en digresjon og kan godt la den ligge da jeg ikke har mere å utdype da det selvsagt ikke er særlig gjennomtenkt men mere en innskytelse.... .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

Helt enig:

- Det dør 4000 nordmenn av kols allikevel selger vi tobakk BURDE FORBYS.

- Det dør 500 mennesker I selvmord ER IKKE LOV Å TA LIVET SITT I DAG HELLER TROR JEG

- Det dør 200 I trafikken DET JOBBES KONSTANT MED TRAFIKKSIKKERHET

Sett inn ressursene her!

 

Hvorfor får de 30 fra lystbåter så stor oppmerksomhet?

Skrev inni sitatet ..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

http://www.ngi.no/no/snoskred/Ulykker/

 

Ganske mange som dør i fjellheimen også. Hva kan vi påby/forby her?

Påbudt med sender/mottaker, spade og GPS-sporing for alle som beveger seg over tregrensa? Gjør vel ikke noe om man innfører en slik lov. Det er jo for å berge liv!

Link to post
Share on other sites

Så absolutt enig , men nå var det vestpåbudet det gjelder.. Poenget med den uttalelsen var sw liksom ikke fant seg i at HAN ( det store individet) skulle pålegges en ny lov . Det var liksom ikke nøye med alle andre som også måtte bruke vest unødig , men HAN selv .. Men dette er en digresjon og kan godt la den ligge da jeg ikke har mere å utdype da det selvsagt ikke er særlig gjennomtenkt men mere en innskytelse.... .

 

Takk for at du er ærlig, det er lettere å respektere standpunktet ditt når du også følger den logiske konsekvensen av ditt verdivalg. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

..................

Hvorfor får de 30 fra lystbåter så stor oppmerksomhet?

Fordi det selger så inst i hampen godt på forrsida i VG og Dagbladet. Er en kjendis i tllegg involvert kan man smøre på ett par ekstra sider i flere dager. En liten notis på side 3-4 omhandler daglige motorsykkel/biltragedier som sender mange i lang tid på Sunnås og kanskje inn i en grønsaktilværelse for resten av livet. Det er til å bli kvalm av presse og politikeres fokus.

Link to post
Share on other sites

 

Hvor stort er dette problemet? Mener du at vi kan sikre oss for alle farer som lurer "der ute" og da mener jeg ikke bare på sjøen? Kan du gjennom påbud etter påbud noen gang oppnå at det aldri skjer en ulykke?

 

Nei det kan du vel strengt tatt ikke. Men ved et påbud så kan en jo håpe at alle foreldre begynner å bruke flyteplagg på sine barn. Et liv tapt er et for mye. Jeg er overhodet ikke for bråde med lover og regler tredd nedover ørene mine, og jeg er klar over at når de først begynner å sette regler for båtlivet så vil det ikke stoppe med et vestpåbud.

 

Men dette påbudet kommer fordi at barn som ferdes i fritidsbåt med sine foreldre, dessverre i stort flertall ikke bruker flytevest og at voksne mennesker kjører ribber og andre hurtiggåendes båter som villmenn i skjærgården og setter andre sjøfarende og sine med passasjerer i fare for å ende på likhuset.

 

Vi kunne ha sluppet mange unødvendige lover og regler viss bare folk hadde kunnet bruke litt sunn fornuft. Men så lenge voksne mennesker har en lei tedens til å drite i følgene det får for andre individer,som de gjør med sine ukloke handlinger, vil det dessverre komme slike påbud.

 

Å trekke inn ferjer og hurtigruten blir jo bare tull. Går disse på et skjær, eller det oppstår en brann, vil folk ha tid på seg til å ta på seg en redningsvest og evakuere skipet.

 

Her snakker vi om fritidsbåter som du har sekunder på deg til å evakkuere ved en brann eller hurtiggåendes båter som som du blir kastet ut av viss du treffer et skjær. At du kan risikere å måtte bruke vest når du sitter på et skjær er jo også meningsløst å dra inn i denne debatten.

Link to post
Share on other sites

 

Dette forum representerer vel er et begrenset utvalg av BÅTFOLKET

 

Jeg tror ikke det. Jeg tror dette forumet som det største i Norge(Norden også for øvrig) gir en god blanding av båtfolk fra de med daycruisere, til de med store "hytter" på vannet. Her er egen "trebåt-tråd", stålbåt-tråd etc. Forumet har 47.000 registrerte medlemmer og over 1.3 millioner forskjellige tråder/tema.

Det bør kunne gi et langt bedre bilde av hva Båtfolket faktisk mener om denne saken enn en spørreundersøkelse utført av Scanfact eller lignende til et utvalg nordmenn som har sagt seg villige til å svare dem.

De man muligens ikke fanger så godt her er hyttefolk med båt.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...