Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

 

Men dette påbudet kommer fordi at barn som ferdes i fritidsbåt med sine foreldre, dessverre i stort flertall ikke bruker flytevest og at voksne mennesker kjører ribber og andre hurtiggåendes båter som villmenn i skjærgården og setter andre sjøfarende og sine med passasjerer i fare for å ende på likhuset.

 

Vi kunne ha sluppet mange unødvendige lover og regler viss bare folk hadde kunnet bruke litt sunn fornuft. Men så lenge voksne mennesker har en lei tedens til å drite i følgene det får for andre individer,som de gjør med sine ukloke handlinger, vil det dessverre komme slike påbud.

 

 

Nå veit jeg ikke hvor du ferdes på sjøen, men jeg opplever ikke at det er et stort flertall av voksne som ikke bruker flytevest. Der jeg ferdes folk flinke og spesielt barneforeldre. Det er nå min oppfattning..

 

Dødsulykkene som utløser kravet etter et påbud inntreffer i stor grad når fornuften er "lagt igjen på land". En ser ofte alkohol, fart og mørke (ofte i kombinasjon) i mange av disse ulykkene. Jeg mener et påbud av vest ikke vil være til hjelp her.

Link to post
Share on other sites

Dette forum representerer vel er et begrenset utvalg av BÅTFOLKET

Likefullt så er det nok den høyeste prosentandelen båtfolk som stemmer det er mulig å få i en avstemming.

De fleste på dette forumet er båtfolk. Noen ganske få er det ikke og virker å være her mest for å kverulere. Du finner de heldigvis stort sett på OT, men de dukker opp her også når de ser en tråd med mulighet for spre sin eder og galle ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Men dette påbudet kommer fordi at barn som ferdes i fritidsbåt med sine foreldre, dessverre i stort flertall ikke bruker flytevest og at voksne mennesker kjører ribber og andre hurtiggåendes båter som villmenn i skjærgården og setter andre sjøfarende og sine med passasjerer i fare for å ende på likhuset.

 

Villmannsferd på sjøen er allerede regulert gjennom sjøloven og trenger ikke ytterligere regulering. Når en ser på hvor lite ressurser politiet har i dag til å etterforske grove straffesaker etc. så vil det være direkte sløsing med ressurser å pålegge enda flere fjollete forbud som skal handheves og som vil stjele ressursbruk fra tyngre og ikke fullt så enkle saker.

 

Man kan nemlig fort bli fristet innad i etaten til å ta seg en tur i skjærgården en fin sommerdag for å se etter lettkjøpte redningsvestkriminelle der forelegg kan utstedes i stor stil istedet for å bekjempe tyngre saker.

 

Det har dessverre blitt en vane i dette landet at friheten skal innskrenkes i alle tenkelige retninger gjennom innførsel av ulike forbud og regler som skal handheves. Man har en ryddejobb å gjøre i forhold til å begynne å fjerne en rekke av disse ressurskrevende tullebestemmelsene da det er bare fantasien som stopper hvor langt en kan strekke seg i sin forbudsiver. Smertegrensen er nådd nå.

Link to post
Share on other sites

Er i mot ett generelt påbud, uansett. 30 stykker av ca 1860000 mennesker som bruker/ benytter båt er ikke et veldig høyt antall. Vil vi virkelig kunne komme unna disse dødstallene med et påbud om vest bruk? Jeg har mine tvil.

Skipper Worse, dine innlegg her treffer spikeren på hodet.

Link to post
Share on other sites

Skal guttungen ha redningsvest på når han ligger under dyna på lugaren og ser på tv når vi tutler i 5 knop, 20 knop for den slags skyld, er jeg redd jeg bare kan selge båten...

Er vi ute i skjærgårdsjeepen har alle vest, uansett fart.

 

 

Hva med skodd etter forholdene? Du kan jo kjøre med sommerdekk om vinteren men du får bot om du blir stoppet når det er glatt...

 

Guttungen må jo ta vest på om han heller vil frem på baugen å sitte..

 

Senario 1. Du tutler avgårde med snekka/ daycruseren etter ettermiddags stoppen "vest med i båt"

 

Senario 2. Drar på i åpen båt " vest på"

Link to post
Share on other sites

http://www.ngi.no/no/snoskred/Ulykker/

 

Ganske mange som dør i fjellheimen også. Hva kan vi påby/forby her?

Påbudt med sender/mottaker, spade og GPS-sporing for alle som beveger seg over tregrensa? Gjør vel ikke noe om man innfører en slik lov. Det er jo for å berge liv!

 

Dette er jo helt enkelt. Alle må få operert inn en chip i nakken slik at Staten kan finne oss når vi går oss vill. Og forøvrig holde øye med hvor vi går så ikke vi skader oss eller utsetter oss for risiko.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

....overformynderi fra regjeringen er tull ...la folket bestemme selv .....

Dette har opposisjonen anvaret for, ikke regjeringen.

Man kan jo lure på hvorfor ikke AP tvang vestpåbud igjennom ifjor sommer da de satt i flertallsregjering.

Druknet folk på en bedre måte da. :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette har opposisjonen anvaret for, ikke regjeringen.

Man kan jo lure på hvorfor ikke AP tvang vestpåbud igjennom ifjor sommer da de satt i flertallsregjering.

Druknet folk på en bedre måte da. :giggle:

Dette er vel som man kan vente av AP når de ikke har noe å gjøre...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da er følgende underrettet om denne spørreundersøkelsen bland BÅTFOLKET pr. e-post:

  • Hele Næringskomiteen
  • Nrk(har kommet med tilbakemelding og vil følge opp)
  • Aftenposten
  • Båtmagasinet
  • Båtliv

Dette kommer veldig sent, men bedre sent en aldri !

 

(vær snill og bruk "stemmen din" i pollen)

 

Nå seiler du under falskt flagg og burde både reve seila og hive dreggen kjapt som rakkern. Din poll her representerer selvfølgelig ikke "BÅTFOLKET", som du i din iver skriver.

 

I ethvert spørsmål som har kommet opp her på BP de siste årene (har vært her i 7 selv), hvor det er ørlite politisk innhold, er det åpenbart en total overvekt og vridning mot MOTORBÅTFOLK, og også åpenbart en stor overvekt av velgere fra en side i politikken. Og av disse har en liten gruppe vært svært aktive og høylytte.

----------

 

Av alle du har tilskrevet som selvutnevnt talsmann for "BÅTFOLKET" så tipper jeg at de fleste har kritisk evne og selv skjønner at du farer med tull. Men ut fra hva han Nissen- ettellerannet i Båtliv skriver så tipper jeg dere har felles sak og at han ikke skjønner at det du kommer med er basert på nada og kommer til å skrive om saken for å ta det til inntekt for eget syn.

------------

 

Å hevde at denne pollen representerer noe som helst gjennomsnitt er helt på bærtur. Bare å hevde noe slikt er å diske seg selv.

 

Noen, egentlig du selv, burde tilskrive:

 

  • Hele Næringskomiteen
  • Nrk(har kommet med tilbakemelding og vil følge opp)
  • Aftenposten
  • Båtmagasinet
  • Båtliv

Og beklage at du belemrer de med tull og at du selvsagt ikke representerer båtfolket i Norge på noen som helst måte, men at du kanskje i et øyeblikk av stor iver trodde at du gjorde det.

 

På vegne av BP blir selvsagt noe slikt som dette svært pinlig. Som høringsinstans i viktige saker har faktisk BP noe de skulle sagt. Dumt å la den løse kanonen på dekk ødelegge det lille snev av tyngde BP kunne hatt, også i fremtiden.

--------

 

Mitt forslag er at eier av BP lager retningslinjer slik at enkeltmedlemmer ikke på noen måte kan stå frem som talsmenn på vegne av medlemmene på BP ut fra poller eller annen virksomhet på forumet. Eier av forumet bør slå ned på slik aktivitet. Skal forumet som sådan mene noe så må det gå gjennom andre kanaler enn ivrige enkeltmedlemmer og en poll.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For ei bøtte med oppgulp du klarer å lire av deg Pinkvin !

Bare slikat du har det helt klart for deg så vil aldri BP kunne fungere som noen "høringsinstans" som du så feilaktig klarer å kalle det. BP er et forum bestående av en masse registrerte brukere og siden det er et båtforum må man anta at det representerer båtfolk i motsetning til en spørreundersøkelse hvor alle og enhver kan bli spurt. At båtblader finner dette interessant er vel ikke overraskende.

At du ikke liker resultatene som kommer i pollen får stå for din egen regning....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Syns det burde vert opp til hver enkelt å vurdere.

Det er en viss forskjell på å tusle rundt innaskjærs i en snekke i 5 knop, eller i en 50+ knop RIB/skjærgårdsjeep..

 

Når det er sagt, så betyr et påbud lite for meg, da eg alltid bruker vest i "åpen båt",

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For ei bøtte med oppgulp du klarer å lire av deg Pinkvin !

At du ikke liker resultatene som kommer i pollen får stå for din egen regning....

 

Det er ikke oppgulp og har ingenting med hva jeg liker eller ikke liker av resultat.

 

Poenget er at du presenterer det som hva BP og "BÅTFOLKET" mener. Det er totalt feil.

 

Og nå som du vet at det er totalt feil så bør du gjøre noe med det. Selv om resultatet er hva du ønsker så kan du ikke bløffe og påstå at det representerer hverken båtfolket eller BP. Det burde du holde deg for god for og det burde selvsagt ikke være lov for enkeltmedlemmer ut fra en kortvarig poll å henvende seg som talsmann for medlemmene på BP. Det sier selv selv men du gjør det allikevel.

 

Du går jo ikke lavt ut heller, rett til stortingsrepresentanter og den ene i pressen som taler samme sak som deg selv.

-----------

 

Pinlig for BP. Men du kan jo rydde opp i det selv på en grei måte. Om ikke du gjør det så bør noen andre på vegne av BP tilskrive lista di og beklage dine utspill og understreke at dette selvsagt kun representerer dine egne meninger og en kortvarig poll på et forum som ikke kan tillegges noe som helst vekt i denne saken ut fra metoden som er brukt.

 

Bare at du kaller dette for oppgulp viser seriøsiteten. Prøv å ta det litt seriøst.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør de oppmerksomme på BP og pollen....

Hva er det du ikke forstår ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin er nok snurt fordi pollen ikke gir 90% støtte til vestpåbud, slik han skulle ønske.

 

Meningsmålingen er "just for fun", og bør selvsagt ikke regnes som noen offisiell meningsmåling på noen måte.

Samtidig gir den en nok god pekepinn på hva båtfolk mener. Baatplassens brukere er en utrolig stor gruppe, med medlemmer fra Nordkapp til Lindesnes, med alt fra Øien 15 til Princess 65.

 

Om noen vil bruke den til noe, får være opp til dem. Bakgrunnen er jo klar: de som har stemt er medlemmer av alle aldre i et båtforum på internett, med alle slags båttyper representert.

 

Jeg lurer på hvor man finner en like representativ gruppe av båtfolk i Norge? Ikke ved at et meningsmålingsbyrå ringer rundt til 1000 tilfeldige personer i landet i alle fall. De som har stemt i baatplassen-pollen har i det minste båt, og det er dem et eventuelt påbud vil gjelde for.

 

At en bestemor på Toten som blir oppringt av Norstat mener vi må bruke flytevest, er like absurd som om at jeg mente samer ikke burde få kjøre snøskuter på vidda.

 

Det er lett å innføre regler som ikke rammer en selv...

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin ønsker seg nok en folkeavstemning, noe vi kan gjøre i forbindelse med valget neste høst :lol: På den annen side hjelper vel ikke det heller da Bestemor fra Toten kommer til å stemme hun også :giggle:

 

Jeg synes Båtmagasinet, Seilas, Knbf og flere heller bør bruke tid på å få vekk avgiftene på drivstoff, da gjør de i alle fall nytte for seg :yesnod:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Jeg lurer på hvor man finner en like representativ gruppe av båtfolk i Norge? Ikke ved at et meningsmålingsbyrå ringer rundt til 1000 tilfeldige personer i landet i alle fall. De som har stemt i baatplassen-pollen har i det minste båt, og det er dem et eventuelt påbud vil gjelde for.

 

 

 

Kan jo bruke bruke litt tid på å svare deg siden du er litt "på sporet".

 

Vi kan jo begynne med å lage noen antagelser. Min første er at de færreste som bruker fritidsbåt noen gang har brukt eller hørt om noe forum for båt, ei heller har de noen interesse for noe sånt forum. Ergo så representerer BP i utgangspunktet noen få av fritidsbåtbrukerne i landet. Bare tenk hvor mange som i løpet av året bruker en båt på fritiden uten å noen som helst spesiell interesse for båt og hvis lovendring faktisk kan ha en betydning. Tvert i mot så representerer BP noen få med spesiell og mye interesse for båt. Altså en gruppe som overhodet ikke egner seg som utgangspunkt for å spørre "båtfolket". Du finner ekspertene og de med mye erfaring her men ikke noe "båtfolk".

 

Og så dette med motorbåt og seilbåt. Seilere har mange andre arenaer og mange kan ha stor interesse av seiling og seilbåter men finner neppe noe særlig utdypende om dette på BP. BP er for generell og for motorbåtspesifikk. Seiling er på mange måter sært og jeg tipper at de fleste av de mest aktive seilerne i Norge neppe bruker BP noe særlig.

 

Dernest må man vel være medlem for å i det hele tatt delta i en poll her (?), man må ha interesse for akkurat denne pollen, så stor interesse at man faktisk gidder å stemme.

 

Man må ha vært pålogget og lest akkurat de siste dagene.

------------

 

En poll her sier noe om hva noen få medlemmer på BP mener, ikke noe om hva båtfolket mener.

---------------------------

 

Alternativet er selvsagt en seriøs undersøkelse. Dette med bestemor fra Toten osv er selvsagt bare tull. Utvalget skal være representativt, dvs at det må være tilfeldig og antallet høyt nok. Om man vet noe om hvor mange som bruker fritidsbåt (i prosent) av befolkningen så kan man lage et utvalg av rett størrelse for å få noen svar som kan sies å representere et gjennomsnitt.

-----------------------------

 

Tar for gitt at de fleste som er mot vestpåbud ignorerer det jeg beskriver og støtter VannTro og Nissen,- ettellerannet i Båtliv i sak.

 

Bjelken i eget øye?

----------------------------

 

Hvem tror Nissen- ettellerannet i Båtliv kommer til å skrive "Norges største båtforum mener....." eller tilsvarende for å underbygge eget politisk ståsted i denne saken?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...