TimJ Startet 19.Juni.2014 Del på Facebook Startet 19.Juni.2014 Hei, Da tenkte jeg og starte en prosjekt tråd om ny-kjøpet mitt. Kjøpte båten av en her på forumet og har nå fått litt oversikt over hva som må gjøres. Noe som slår meg umiddelbart er at dette må være en av de bredeste 19 fotere som finnes.... alle som har sett på båten tror den er mye større enn det den er... sikkert bare jeg og mine som er litt rare men:-) Tanken er å få båten sånn passe strøken både utvendig og innvendig, men samtidig gjøre det enkelt og til en vettug pris. Overbygget virker skikkelig hjemmelaga, er ikke litt rett engang... Masse små bulker og veldig dårlig støpt. Samt at vinduene som er skåret ut i sidene ser helt jalla ut, så det har vi og rettet litt på.... Har begynt å slipe og sprakle på det nå, og er straks klar til å legge på EP grunning.... Kan jeg bruke vanlig EP grunning lik den vi brukte på bil, eller er det egen EP grunning til båter?Og hva skal jeg lakke med over EP grunninga for å få det tett? Gelcoat eller topcoat? Skal lakke båten med polyurethan lakk, så fargen kommer da. Skroget er faktisk helt fint, bare matte det ned og lakkere det. Innvendig er skuta nå helt ribbet til skinnet, eneste som står igjen er skottet til frampiggen eller hva det nå heter:-) Er ikke båt mann (dog har jeg gått befalskolen til sjøforsvaret...) Tanken inni balja er å lage en bred solseng bakerst, da det uansett blir en motorkasse der, videre blir det da en soffa på tvers etter nevnte solseng og to stoler foran, en til admiralen og en til lett matrosen.... Har også kikket litt på motoren som fulgte med, en MB OM615... Denne skulle være i god stand, men... Motoren sitter, får bare tørna den en halv omdreining på veiva før den setter seg bom fast... Ingen ventiler som henger, så heller da mot rust i sylindervegga eller noe... Eksos kanalene ser ikke ut.. Er fult av olje i dem, og du ser nesten ikke ventilenstammen pga all olja.... Frågan er da, hva burde jeg gjøre med denne motoren? Er den verdt å overhalle? Det er bare 70hk i den, så det er ikke all verden... Hva slags motor kan/burde denne båten ha? Finner fryktelig lite info om disse båtene på nettet, så alle tips mottas med stor takk. Skal slenge ut bilder så fort jeg finner ut hvordan:-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 hva mener du med EP grunning? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Sorry, forkortelse: Epoxy grunning:-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 2K epoxy for marine bruk er tettere enn topcoat/gelcoat. Det er overbygget du tenker lakke, ikke skroget? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Her er noen bilder av hvordan den så ut når jeg hentet den.... Som dere ser, litt å gjøre med stakkaren før det blir no...... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 2K epoxy for marine bruk er tettere enn topcoat/gelcoat. Det er overbygget du tenker lakke, ikke skroget? Er overbygget ja, men tenkte å grunne skroget før jeg lakkerer det i den fargen det skal ha. Kan jeg da bruke 2K epoxy til det og eller må jeg da bruke topcoat/gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 ikke sikker på hva som er beste grunninga før lakkering med PU (2k det også?) , men det er jo allerede gelcoat ytterskikt så det skal ikke være nødvendig å legge på enda mer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Ok, funker fint med EP som grunning til PU lakk, så det skal ikke være noe problem. Tenkte det var greit med ett ekstra lag grunning, spes siden jeg ikke aner hva skroget er lakkert med sist og EP grunningen "lukker" da den lakken inne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 så det er ikke bare gelcoat utvendig? er vel ikke uvanlig at det brukes 1k billakk.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Er ikke gelcoat ytterst på skroget nei. Aner ikke hva det er malt med men er ikke billakk... Blir hvit på henda når du gnir på skroget så... Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Kan bli bra båt av dette. Anbefaler deg å sjekke dobbelbunnen på den mens du holder på. Hvis du ser på prosjekttråden i signaturen min så ser du hva jeg gjorde med min Halco. Dette er rimelig solide båter som tåler en støyt.. Følger med videre Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
TimJ Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Hei Anders, Skroget er helt og fint, og jeg har ikke funnet noe vann inni den...... Alt virker tørt og fint, har ikke funnet noe inni båten som tilsier lekasje eller noe lignende. Tror ikke jeg orker den jobben du har gjort, men må jeg så må jeg:-) Har bestemt meg for å overhale motoren, blir det billigste slik jeg ser det......Har sett på bytte motor, og skal jeg ha samme motor må jeg fort ut med en 5-6000,- pluss overhaling da jeg ikke kan stole på en 30+ år gammel maskinist som man ikke vet noe om... En annen type motor blir ikke aktuelt slik jeg ser det nå, blir for mye som må byttes for å få det til å stemme osv.... Satser på å få plukket fra hverandre motor i helgen, og hvis været holder så får man kanskje slipt ferdig balja.... Bilder kommer i morgen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 siden du allerede er i slipinga, kanskje like greit å kvitte seg med lakken på skroget siden den smitter av..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Jupp, skroget skal mattslipes, så får jeg se hvor langt ned jeg må slipe:-) Blir uansett ett strøk med epoxy grunning der og, så like greit å slipe det ned... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Da har man gjort litt mer med skuta. Slipt og sparket og slipt litt til... Skåret ut vinduet på ene siden, hjalp veldig på utseendet synes jeg. Så det som står igjen nå er å slipe ned dekket foran og gangbordene, så jeg får fikset opp i dårlig støpe jobb der.... Samt noe grums på akterspeilet..... Ser ut som om båten har hatt utenbordsmotor en gang i tiden.... Så er vi klare for grunning og lakk:-) Bilder kommer snart.... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Synes det hjälp med lytt större vinduer som følger linjene litt bedre.... Nå er den helt ribbet innvendig, så kan starte jobben med å fjerne all løs maling og gi den ett strøk med grunning der og... Må demontere resten til drevet da, og den pumpe saken til høyre i bildet... Noen som vet hva det er? Jeg gjettet på oljekjøler.... Her kommer vi til det jeg er litt usikker på hvordan jeg skal fikse... Ser ut som om det er gjort en støpe jobb tidligere her... Holder det å slipe en god V-fuge og bygge opp med epoxy bare, eller må jeg bruke noen form for duk/fyllmasse?? Hva er forøvrig det beste å bruke til å tette hull i overbygget med? slik som det til høyre som sikkert har vært flaggstang eller noe... Har og noen rimelig store skruehull som jeg gjerne vil bli kvitt... Teip på undersiden og helle på med epoxy feks?? Takk for innspill:-) Redigert 22.Juni.2014 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 jeg ville brukt polyestersparkel som inneholder glassfibertråder epoxy kan også brukes, men må også armeres på noe vis - ren epoxy/polyester blir for hard/sprø uten , slik at da sprekker det lett opp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Ok, polyestersparkel har jeg faktisk ikke vært borti før... Har en del år som biloppretter på baken, men da kun brukt glassfiber og vanlig sparkel.. Hvor får man kjøpt det? Biltema feks? Og kan jeg da bruke den samme sparkelen til å tette hull med? Hadde trengt noe som er flytende nok til å renne ned i skrue hull.... Takk for raskt svar da:-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 biltema har ja, brukt den og den var helt grei. denne må nok dyttes ned i skruehullene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Takk for svar. Da får vi teste den og se om den funker. Burde jo være mulig å blande flytende epoxy og helle ned i skrue hull og, så får teste litt. Men skal da helt klart bruke poly sparkel bak på akterspeilet, så får vi håpe at det blir bra:-) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Var å kikket på biltema sine sider, og det er ikke noe der som heter polyestersparkel.... Er standard sparkel og glassfibersparkel bare... Når jeg tenker meg om, så er vel all sparkel polyestersparkel i en eller annen form... Standard sparkel er den man bruker på bil som regel. Så da blir jeg litt usikker på hva produkt du mener Ivar.... Kan jeg sparkle opp akterspeilet mitt med vanlig glassfiber sparkel da? Eller må jeg bruke noe mer eksotisk? Glassfibersparkel: http://biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Glassfibersparkel-36053/ Standardsparkel: http://biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Standardsparkel-36051/ Eller duk og epoxy? Hjelp Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 glassfiber jeg tenkte på ja. den andre er mer for å fylle ujevnheter osv .. og finnes jo epoxysparkel - eller man kan lage det av å blande et eller annet fyllstoff i epoxyen , se http://www.westsystem.no/m/353 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
okristi Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Jeg ville brukt glassfibersparkel for å reparere små hull og standardsparkel til småskader. Epoxy egner seg også, men du vil få problemer med vedheft dersom du skal bruke noe polyesterbasert over epoxsyèn. Epoxy kan iblandes fyllstoffer for å gi ønsket konsistens. Ser at Ivar kom meg i forkjøpet Eller så ville jeg sterkt vurdert å fjerne dobbeltbunnen, når du først legger så mye arbeide i båten. Det er mye jobb, men når man først er i gang så er det godt i få vekk det meste som er vått og skadet. Jeg fjernet dobbelbunnen på en Selco 18, se http://selco.prosjektblogg.no/ Lykke til med prosjektet Redigert 22.Juni.2014 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
TimJ Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Hei, da har jeg gjort det riktig så langt:-) Brukt glassfibersparkel til det grove og så dratt over med "vanlig" bilsparkel for siste finish... Men er fortsatt veldig i tvil hva jeg skal gjøre med masse små skrue hull, får ikke presset glassfiber sparkel nedi dem, så må ha noe som er litt flytende for å få det nedi... Dobbeltbunn ja... er vel ikke mye det i denne båten slik jeg kan se... Tankene på siden er flytetanker, og da fulle av luft;-) Ser faktisk ut som om det kun er i baugen at det er dobbelt skrog... Eller ser jeg helt feil her? Linken din virker ikke forøvrig Okristi.... Takk for lykke ønskninger:-) Redigert 22.Juni.2014 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 du får prøve med bilsparkel i småhullene da, og er det luftfylte tanker og ikke skum så burde det ikke være nødvendig å ta opp bunn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.