Jump to content

Halco 19, ønsker tips og råd rundt oppussing


TimJ

Recommended Posts

blir jo ganske rett siden stammelengde er 51 cm på lang. (men det er målt loddrett ned.) Så mulig du kan sage etpar cm høyere, avhengig av vinkelen på speilet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok, Ser på en annen Halco at det stemmer sånn någenlunde med vannlinja.. Så får kutte det ut i kveld.

 

Noen som har noen formening om divinycell`en på Biltema? Er den noe vits å handle eller er det bare ræl...

Har hørt at glassfiberduken derfra ikke er noe å skryte av (kan ikke helt skjønne at det er så stor forksjell men..)

 

Takker for alle svar, håper det skjer litt mer fremover nå som jeg er litt mer sikker på hva jeg skal gjøre.

 

Har muligens fått kjøpt meg en motor og, 115hk Johnson V4. Deffekt tiltmotor, men den koster vel ikke all verden.

Så håper virkelig at jeg får vært effektiv noen dager denne uka, så jeg kan grunne hele skuta utvendig til helgen.

 

Har bestilt lakk, lysgrå og grafittgrå, tror det kan gi båten ett moderne stuk...

 

Kommer med bilder etter at jeg har saget litt i kveld.....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gått bananas med saga....

Og det var jaggu godt jeg måtte gjøre dette her... Ser ut som om jeg må skifte alt helt ned til bunn av båten :headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Og det aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre....

 

Litt bilder:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så hva gjør jeg nå??

Aner ikke litt engang hvor eller hvordan jeg skal begynne på dette her :nonod::confused::diving:

HJEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP :pray::pray:

Link to post
Share on other sites

Ok,

Har muligens fått kjøpt meg en motor og, 115hk Johnson V4. Deffekt tiltmotor, men den koster vel ikke all verden.

Så håper virkelig at jeg får vært effektiv noen dager denne uka, så jeg kan grunne hele skuta utvendig til ....

Sendte en slik i posten for noen dager siden, tok 1500,- for den + frakt

 

Akterspeilet Tor jeg det bare er å skjæreløs og rive av innerste laget med glassfiber før du starter på fingeren og piller ut denne. Eventuelt kan du borre tett i tett med 8-10mm hull lar fingeren tørke og sprøyter/spakler med epoksy tilsatt egnet fortykker, mener du an ese om dette på westsystm.no

 

Be mye rart ut av rette programmet til padden men du trer nok å tyde det

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hehehe, skal sies:-) Skjønte hva du mente:-)

Får vel bare pelle ut alt av finer, så bygge nytt... Men, har lest litt her på forumet om hva jeg skal/burde bruke for å bygge opp igjen akterspeilet..

Ble ikke veldig klok av det. Kan jeg bruke divinycell, eller er det vannfast finer som gjelder?
Blir litt forvirret av glassfiber/polyester greia... Hva skal jeg bruke?? Kjenner jeg blir sprø av å ikke ha helt peiling på dette her....

Link to post
Share on other sites

har hørt om folk som har brukt motorsag for å frese ut råtten finer.

 

Først ville jeg faset ned kanter og bygd opp ytterlaminatet på nytt. Skal se om jeg ikke finner en post som beskriver dette på en grei måte

 

her er en tråd som diskuterer det du holder på med:

https://baatplassen.no/i/topic/32000-bygge-akterspeil-hva-ville-dere-gjort-her

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jupp,

 

Takk for tips:-)
Har bestilt meg en divinyvcell H130 50mm plate og en par bøtter med epoxy, så svinge innom biltema og handle duk:-)
Så blir det akterspeil...

Kommer til å gjøre som flere her skriver, borre ut til ytterlaget og fylle igjen med glassfiber/epoxy.

 

Takker for all hjelp så langt, bilder kommer når jeg er i gang.

Link to post
Share on other sites

hvor bestilte du epoxyen fra? kanskje en ide å kjøpe duk derfra også , da vet du at den er egnet for den epoxyen du bruker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da har man røsket ut godt over halve akterspeilet.

Litt av en møkka jobb, men gikk ganske raskt med en fein med grovtannet blad.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Frågen er da, hva gjør jeg nå? Regner med at jeg lar det stå og tørke noen dager, siden fineren går helt ned til bunn, og jeg orker ikke å kutte opp flytetankene...

 

Burde jeg prime den gamle glassfiberen med noe før jeg limer på plass divinycellen? Og hva skal jeg lime med?

Burde jeg runde av kantene eller slipe dem ned til "0" ut mot sidene av skroget?

 

Så har jeg fått kjøpt nevnte motor :flag::drink:

 

bilde

 

bilde

 

Her ser dere den noe rustne motoren til tilten... Jeeeeez, ikke rart den fusker en gang iblandt :thumbsup:

Så regner med at det er bare å skifte denne så skal alt fungere som bare f....

 

Noen tips til hva jeg burde gjøre med motoren? Skal seff slipe den og lakke den så den blir grei og se på.. Ser så dust ut med nylakka båt og en sliten motor....

Eventuelt om noen har en rephåndbok eller lignende som jeg kan laste ned.

 

Trenger go tips til å late meg eft stativ til denne.... Da med hjul. Er jo ikke en liten motor akkurat så greit å kunne flytte på den enkelt uten alt for mye styr.

 

takker for alle tilbakemeldinger og hjelp :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da er man jaggu ferdig med å fjerne alt av treverk i akterspeilet. :thumbsup::clap::thumbsup:

Jaggu meg litt av en dritt jobb.. Men godt at det er gjort, så jeg ikke risikerer å miste motoren...

Glemte seff å ta bilder :headbang: Og er for lat til å gå ut å gjøre det nå... Men skal fikse det i morgen.

 

Lar nå alt stå og tørke og lufte seg noen dager. Sikkert til neste uke tenker jeg. Har nok annet å finne på med båten så ikke arbeidsledig med det første.

 

Har fått tips om å først mette divinycellen med epoxy, så blande epoxy og bommullskutt å lime med det.

Satser på å bli ferdig med støping ila neste uke. Slipe ferdig båten utvendig og sparkle noen små hakk og sår, så er det på tide å starte innvendig med slip, puss og grunning.

 

Phuuuu, hvis jeg virkelig står på, kan jeg kanskje rekke en liten tur på sjøen før høsten kommer... Men det virker egentlig som en utopi å rekke det....

 

I morra henter jeg motoren.... Kjøpte meg en sekke tralle på biltema, sveiset brettet fast nede, så det ble litt lenger og mer søtte, skrudde fast en 22mm finerplate på rammen, så har jeg noe å skru motoren fast i.

Så får vi prøve å se om den står stødig.. Hvis ikke får jeg fyre sveiseapparatet og forsterke litt mens motoren henger i elefanten...

 

Stay tuned :cool:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette skal være en 1990 modell. Men det er jeg ikke sikker på.

Kjøper har skrevet ned dette serie nr i anonnsen: R8581140 Men jeg finner ikke ut noe med dette. Så får vente og se i morgen. Men slik jeg mener å huske det og ut fra bilder i anonnsen ser den ut til å være 60 grader.

Kanskje du klarer å se det ut fra disse bildene:

bilde

 

bilde

 

Noen formening om hvor stor bensintank jeg burde gå for?? Tenker å montere den i mellom flytetankene ca midt i båten, for å flytte litt vekt frem...

Men hva er minimum jeg burde ha?

 

En liten ting til. Så i dag at jeg har i bunn av båten, ca fra førerposisjon og helt bak til der motoren egentlig sto har skum som er lagt som en slynge bakover i båten. Hva er poenget med dette?? Kan jeg event fjerne det?

Kan prøveå ta bilde av dette i morgen hvis det var dårlig forklart hva jeg mener.

 

 

Tim

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

huska litt feil , de skifta til 60 graders v4 rundt 95. I 85-86 bytta de fra 1.6 liter blokk til 1,8 liter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok,

Motoren skal ha gått veldig lite, da han jeg kjøper den av har hatt den i 10 år og nesten ikke brukt båten....

Noen som kan svare meg på det med den skum pølsa som går bakover i båten. Kan den fjernes??

 

Og hvor får jeg kjøpt bomullskutt? Finner det ikke noen sted, mulig det heter noe annet så jeg ikke leter riktig men....

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av nevnte pølse som snirkler seg bakover i balja.

Noen som kan fortelle meg hva denne er godt for og om den kan fjernes :confused::confused:

 

bilde

 

Prøver forøvrig desperat å få tørket alt av vann som har samlet seg i årenes løp, så jeg kan begynne å støpe inn det nye akterspeilet.

Vanntanken på styrbord side var det endel vann i, noe som har ført til at fineren som går i hele høyden fra toppen av akterspeilet og ned til skrogbunnen er blitt skikkelig blaut :headbang::headbang::headbang:

Sprøsmålet er da, hva gjør jeg med dette? Jobber på UCO, så vi har alle mulige typer byggtørkere, også for hulldekker osv, kan det hjelpe å smekke inn noe sånt og prøve å få tørket det skikkelig eller må jeg faktisk kutte opp hele driten.... Hvis så kjenner jeg at jeg blir en smule :headbang::eek::headbang::crazy:

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"pølsa i bunn er et tau som er søpt som forsterkning/avstiving av bunn" jerner du dene, må du støpe inn bunnstokker eller spant som erstatning. Mitt råd : glem det....

Da takker jeg for det svaret og "driter" i å fjerne det:-)

Må da lage meg en tank selv, event heve hele gulvet noen cm... Får tenke litt på det... Er en liten stund til det blir snakk om sånne detaljer:-)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skade med et vindu i påbygget, det ser uansett såpass hjemmelaget ut at du kan nok gjøre som du vil med det, det kan nok bare bli bedre :wink:

Skal sies... Har faktisk tenkt tanken om man skulle redesignet hele front dekket på båten.. Men er ikke noe tess i photoshop, og litt teit å bygge på feeling....

Veit sånn ca hva jeg kunne tenkt meg annerledes, men vet ikke om det blir fint....

 

Noen her som kunne hjulpet meg å forlenge fremdekket, og fjernet den tåpelige rette kanten og skråen der jeg vil ha vindu? Lagd litt mer moderne preg på fronten...

Link to post
Share on other sites

:headbang::headbang::headbang::headbang:

Nå begynte jo selvsagt jeg og kikke på bilder av båten og muligheten for å endre hele fremre del av overbygget.....Lage det litt lavere helt fremme der hvor det treffer dekket for så å skrå det pent oppover, litt lavere enn det er i dag.... flytte hele fører posisjonen lenger bakover og lage ett lengre fremdekk.... :confused::confused::confused::confused::confused:

vær så snill en eller annen, fortell meg at jeg er gal og ikke burde gjøre det...... :headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, det går nå fremover her... Ikke raskt men i passe tempo:-)

Brukte epoxy og bomullskutt. Funker som f...

Tja, grunnen er vel at jeg så det var råte i treverket på sidene, og kuttet da ut alt.... :headbang::headbang: Ikke bare treverket.....

 

Når det gjelder modifisering av overbygget er jeg i sterk tvil... Har ikke litt peiling på photoshop eller noe lignende, og jeg vil ikke lage noe ut fra mitt eget hode.... Så tenker jeg lager meg en ny vindskjerm og en targabøyle, så tror jeg det får duge...

Kunne tenkt meg litt annerledes framdekk, men klarer ikke helt å se for meg hvordan designet blir..... Så for meg å fjerne litt av de skarpe vinklene, og heller ha en slakk vinkel fra vindskjermen og ned til framdekket, men tror det blir veldig vannskelig å gjøre uten å endre hele overbygget....

 

Men hvis noen her er rå i redigering av bilder og har lyst til å komme med forslag så blir jeg veldig glad...:-)

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...