Jump to content

Halco 19, ønsker tips og råd rundt oppussing


TimJ

Recommended Posts

ville konsentrert meg om å få ferdig hekken først før du begynner med overbygget.

 

Når du skal plaste utvendig, husk å fas ned kantene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig Ivar :yesnod::yesnod:

Kommer til å få hekken ferdig, grunne hele båten, og så får vi se hva jeg orker..... Tror det blir for omfattende å bygge om overbygget, så blir nok som jeg sier, lage en targabøyle og ny vindskjerm som er litt lavere og litt skråere....

 

Kantene er faset ned utvendig til null, synes bare ikke på bildene... Har en ca 5-7cm kant som jeg har skråslipt til null.

Men takk for headsup:-)

Link to post
Share on other sites

anbefales vel også å bore ut kjernematerialet og erstatte med glassfibersparkel det hvor bolthullene til motor skal være, slik at ikke divinycellen klemmes flat av motorboltene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jupp Ivar, det har jeg tenkt til å gjøre...

Skal lage skrå forsterkninger fra det nye akterspeilet og ned til dørken og, for ekstra stivhet.... Sånn for å være helt sikker.
Og alle hjørner blir sparklet godt og med en radie, så det blir ekstra solid og sterkt....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begynt å laminere akterspeilet.....

La på tre lag med 300 duk i første omgang.

Ser nå når det har hedret at jeg har fått noen hvite flekker og bobler.... Enda jeg virkelig dynket duken med epoxy og jobbet lenge med duken for å få den så slett som mulig og helt inntil over alt....:-(

Hva gjør jeg med dette? Sliper dem ned og legger på en runde med glassfiber sparkel feks?? Før jeg fortsetter å legge duk?

Og hvor mange lag med duk bør jeg legge? Hhv inv og utv?

 

Takker for svar...

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som båten har gått med utenbordsmotor en eller annen gang i tiden... Siden det er lappet inn ett nytt stykke ca på størrelse med det jeg nå må kutte ut...

 

Sannheten om det du fant der er at disse båtene ble levert som halvfabrikat, og med det tomme skroget kom den platen du har skjært vekk eller en motorbrønn, avhenging av hva motor båten skulle ha. :smiley:

 

Ang motoren du har kjøpt er det en bra motor, hadde en slik selv på min halco bare 90hk. Det første jeg ville gjort er å kaste det seperate lang vekk fra båten, hvis ikke det er gjort allerede. Dette er det bare problemer med, min motor raste to ganger på øverte sylinder på grunn av dette. Det gir for mye olje på tomgang og lite og ingenting på full gass...

 

Det du sier om duken i akterspeilet med hvite bobler.. Bruker du alurulle for å få ut luften når du støper? biltema artnr 36550.

Må ikke legge sparkel inni der du skal støpe. slipe evt vekk der det er bobler og legg på ny duk. hadde lagt en del lag for å få tilstrekkelig styrke i det du bygger opp igjen. er del krefter og påkjenninger en båt skal gjennom.

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Hei Anders_K

Takker for tips om motor.

Bruker den alurulla ja, men jeg lurer litt på om det ble for kjølig på kvelden rett og slett så epoxyen rant vekk noen steder. Kan nesten virke sånn da jeg var veldig nøye med å ikke få noen bobler og sånn når jeg holdt på....

Da får jeg prøve å gjøre som du sier, slipe vekk boblene og legge på mere duk.... En 6-8 lag burde vel gjøre susen utvendig... Så legge 4-5 lag innvendig.

 

Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig det :smiley:

Det du gjør når du skal fjerne den er at du har litt olje i oljetanken, tilkoblet til motoren, pumper belgen hard, kobler av tilkoblingen på innsiden av motordekselet først og setter en passende bolt eller lignende inni der. Da slipper du at den varsler om lavt oljenivå, hvis ikke kan du resikere at den lyser og alarmen hyler, og den hyler høyt... :wink:

 

Ja vil tro 6-8 lag utvendig vil holde bra, og inni tar du vel hele bredden av båten? Da vil det hverfall holde :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tja, skal ikke skryte av at dette går unna men..... Fått gjort noe mer hvertfall.

Har nå lagt på 12 lag med duk utvendig, men er jo ikke i nærheten av å være rett..... Må jeg fortsette med duk og epoxy til det er helt rett og like tykt som det gamle eller kan jeg nå etter så mange lag med duk sparkle det opp med feks epoxy blandet med bommulskutt og/eller vanlig glassfibersparkel??

Synes forøvrig at det er en del fleks i baken der motor skal sitte... Men det hjelper kanskje på å få på noen lag duk innvendig samt på toppkanten.... Og lage noen knekter som lamineres på plass , eller....??

Link to post
Share on other sites

Her er det da god framdrift :thumbsup:

Dersom du ikke har opparbeidet tilfredsstillende styrke, ville jeg nok lagt på flere lag. Du får gjøre en vurdering når du får støpt på innsiden også. Et alternativ for å få det dønn solid kan være å legge på en plate av aluminium eller rustfritt stål som knekkes over kanten på speilet.

Link to post
Share on other sites

blir jo en ganske stor flate, så du kan støpe på avstivingsprofiler ved å støpe inn f.eks elektrikerrør , slik at det blir som spant. Du skulle vel også ha kneplater innvendig, disse vil også hjelpe godt på mtp stivhet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok, takker for svar karer. Får kline på med en fire fem lag til utvendig, før jeg legger på 4-5 innvendig.

Skal ha kneplater inv ja Ivar, så kommer til å hjelpe bra det.

Okristi, tenker du da på å la denne platen ligge på utsiden for så å knekkes over kanten inn i båten? Var en god plan i såfall...

 

Når det gjelder selve balja, den trenger ikke være veldig solid? Tenkte å lage den som en hel del før jeg limer den til akterspeilet. Burde funke det eller?

 

Takker for alle svar så langt:-)

Link to post
Share on other sites

Okristi, tenker du da på å la denne platen ligge på utsiden for så å knekkes over kanten inn i båten? Var en god plan i såfall...

Ja det var det jeg tenkte på :yesnod:

 

Motorbrønnen bør være solid nok til at man kan stå i den. Det rekker nok med en 4-6mm tykkelse. Det er nok lurt å lage en plugg som du støyper "balja" på, før du limer den fast i akterspeilet.

Husk å ta litt bilder da og ikke minst del de med oss :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takker for det Anders, blir til å lage noe sånt noe ja… Litt stillstand om dagen pga ny jobb og greier, men må blir ferdig med støping og lakk før vinteren kommer, så er vel bare å ta seg sammen og gjøre noe:-) Satser på å få gjort en del i helgen, og litt på torsdag….

 

Har kjøpt epoxy fra svas kjemi, må den ha 20 grader for å herde? Må isåfall lage meg ett "varmetelt" rundt og over der jeg støper hele tiden da….

Link to post
Share on other sites

Takker for det bildet ja. Så faktisk overraskende bra ut med targabøyle på den båten:-) Så tror jeg får prøve å lage noe slikt jeg og….

Hvor starter targabøylen sånn i forhold til den svingen som går ned? Har du noen mål? Ser ut som om du har rettet ut den svingen, og det ser myyyyye bedre ut slik du har gjort synes jeg:-)

 

Takk igjen for tips, skal lagre det bildet der:-)

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...