Jump to content

Halco 19, ønsker tips og råd rundt oppussing


TimJ

Recommended Posts

Jupp, er lufttanker langs begge sidene helt fra akterspeilet og litt forbi midten av båten. Så eneste stedet det kan være dobbel bunn er helt fremme....

 

Fått gjort litt mer i dag, men er tom for sparkel, så må handle mer til uka...

Pluss at jeg må kjøpe meg en ny elektrisk rondel sliper... Den gamle har gått åt skogen, og dem jeg har som går på luft klarer ikke kompressoren min å levere nok luft til:-(((

Link to post
Share on other sites

Dobbeltbunn ja... er vel ikke mye det i denne båten slik jeg kan se... Tankene på siden er flytetanker, og da fulle av luft;-)

Ser faktisk ut som om det kun er i baugen at det er dobbelt skrog... Eller ser jeg helt feil her?

 

Linken din virker ikke forøvrig Okristi....

 

Ja når jeg ser nærmere på ser jeg at det er montert dekksforskruvning i flytetankene på siden, eller...

Er det en ide å lage hull for inspeksjonsluke i dobbeldørken i fronten for å få en tilstand på hva som befinner seg på innsiden?

Min erfaring er at det er mye dårlig innstøpt kryssfiner i gamle båter.

 

Ja, det hadde sneket seg med en liten feil i linken. Denne skal fungere.

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan hende det er lurt å gjøre ja.

Får se når den tid kommer at jeg skal starte innvendig i båten.

Stresser litt for å bli ferdig med skrog og overbygg, så har jeg god tid til innredning og alt det tekniske....

Vet av erfaring fra å ha bygd noen biler at ting tar alltid tre ganger så lang tid som man tror så skal man leke admiral til neste sommer får man gi gass:-)

Link to post
Share on other sites

Sitter og funderer på dette med kallesje.... Så en her brukte targabøylen på sin Ibiza til å "rulle" opp kalesjen sin...

Hvordan hadde min skute kledd en targabøylen min tro?

Noen som hadde klart å photoshoppe på en bøyle på båten kanskje??

 

Og hvordan får jeg laget en kallesj når jeg ikke har den gamle å bruke som mal? Har googlet kallesje til halco, men finner bare til 26 fot og opp:-(

Noen tips eller råd?

Link to post
Share on other sites

Da er motor splittet :cryin:

bilde

bilde

 

:headbang::headbang:

 

Dette var jo ikke veldig bra for å si det mildt... Har tydeligvis stått vann i sylinderen, alt av kjølekanaler er potte tett av noe orange gult voks klin...

Så er vel bare å innse at denne motoren er kast.... Innsug og varmeveksler er så korrodert at ytterste ører på flensen var rett og slett borte....

Vi snakker da her om borring av sylindere, nye stempler, nye ringer, alle lager, rens i hue og ræva av blokk, samme med toppen, topp må total overhales......

Rens og overhaling av diesel pumpe, alle dysene knakk selvsagt når jeg skulle ta dem ut.... vannpumpa så ikke litt bra ut engang... osv osv....

Pluss at det gjerne er en grunn til at det er fult av vann i en sylinder.... Har ikke havnet der på mystisk vis....

 

Så til det store spørsmålet... Hva gjør jeg nå? Hva er det mest lønnsome alternativet for meg nå? Har ett VP270 drev, så hva tåler det? Og hvordan er tillstanden på det når jeg ser hvor jævlig motoren er.... Noen som har en sjekk liste jeg kan gå igjennom for å sjekke om jeg bare kan bruke motor OG drev som moring...??

Kjenner at jeg ironisk nok er på litt dypt vann her nå da mine kunnskaper om båt er noget begrenset...

 

Og han jeg kjøpte båten av som fortalte at motor var gått over av en fagmann før han kjøpte den.......... :clap: Jommen sa jeg smør... :headbang::headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

vil si denne båten her fortjener litt mer hk enn 70 for å plane skikkelig. 110-130hk burde være bra

 

270 drevet ble brukt på bensinfirerne til volvo, usikker på hvor mye de tåler når du hiver på en diesel som gjerne har mer moment.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

OK, vil veldig gjerne ha tak i en b20.... Men jaggu ikke lett å finne en sånn til vettug pris....

Hvordan er det å kjøpe en bilmotor og "marinere" den selv? Blir det veldig dyrt kontra å kjøpe ferdig?

Har budsjett på 15-20 båtlapper til motor og eventuelt nytt drev....

Link to post
Share on other sites

innenbords har jeg ikke holdt på med.. skal være endel tråder her på bp om du får til søkefunksjonen.

vær obs på at b20 kan være så mangt, de første i bil var vel ikke mer enn 80 hk(?) , men så har noen flyttet over mariniseringsutstyr fra en kaputt båtmotor så er den plutselig 115 hk,,,, :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sitter og funderer på dette med kallesje.... Så en her brukte targabøylen på sin Ibiza til å "rulle" opp kalesjen sin...

Hvordan hadde min skute kledd en targabøylen min tro?

Noen som hadde klart å photoshoppe på en bøyle på båten kanskje??

 

Og hvordan får jeg laget en kallesj når jeg ikke har den gamle å bruke som mal? Har googlet kallesje til halco, men finner bare til 26 fot og opp:-(

Noen tips eller råd?

 

Jeg laget targabøyle og todelt kalesje på min Fjord 24 Weekender. Targabøylen ble laget i aluminium.

Jeg laget en mal i plast og fikk en lokal skredder til å sy kalesje. Denne ble prøvemontert på båten før den ble nøyaktig tilpasset.

 

bilde

Før

bilde

Skisse

 

bilde

Etter

Link to post
Share on other sites

Ser den Ivar, får bare lete litt egentlig:-(

Men er ikke mange motorene til salgs på finn og eller blokket...

 

Noen som vet hva det koster for ett mariniserings kit til en B20? Har prøvd å søke litt, men finner ingen ting.

 

Okristi, det ble sinnsykt kult:-) Kanskje lage noe av det samme jeg og....

Har du bilde av den med hele kalesjen nede?

Link to post
Share on other sites

her er en måte å gjøre det på: https://baatplassen.no/i/topic/106452-cobra-860-sport-bmw-v12-supercharger-prosjekt/page-4

 

Men her er det kanskje bedre å bygge forlengelsen i full bredde...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

... eller bygge en skrogforlengelse som gjør jobben som brakett og badeplatform i ett. Så i en annen post ang Halco 19 at den ble litt baktung med motor på brakett, så da vil jo en full skrogforlengelse gi masse bæring i hekken.

 

Har heller ikke bygd slikt.. materiale kommer vel litt an på hva man er vant å jobbe med. Har man jobbet med glassfiber så er det jo naturlig å støpe i det materialet osv.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Okristi, det ble sinnsykt kult:-) Kanskje lage noe av det samme jeg og....

Har du bilde av den med hele kalesjen nede?

Takker, det ble vesentlig bedre en den gamle "salryggen" av en kalesje.

Jeg fant beklageligvis ikke noe bilde med hele kalesjen nede :nonod:

 

Når det gjelder braket/badeplattform for utenbordsmotor, holder jeg faktisk på å se på en løsning for en Selco 18, og har studert løsningen til http://www.hermco.com/brackets/ og http://www.armstrongnautical.com/brackets.htm.

 

Jeg har laget en grov skisse i SketchUp på hvordan jeg ser for meg det skal gjøres på Selco`en.

 

bilde

Tanken var å heve braket/badeplattform noen cm over bunnen som et tverrstep.

Jeg har planer om å bygge denne i glassfiber armert polyester eller epoxy med forsterkninger i vannfast limt kryssfiner.

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker, det ble vesentlig bedre en den gamle "salryggen" av en kalesje.

Jeg fant beklageligvis ikke noe bilde med hele kalesjen nede :nonod:

 

Når det gjelder braket/badeplattform for utenbordsmotor, holder jeg faktisk på å se på en løsning for en Selco 18, og har studert løsningen til http://www.hermco.com/brackets/ og http://www.armstrongnautical.com/brackets.htm.

 

Jeg har laget en grov skisse i SketchUp på hvordan jeg ser for meg det skal gjøres på Selco`en.

 

bilde

Tanken var å heve braket/badeplattform noen cm over bunnen som et tverrstep.

Jeg har planer om å bygge denne i glassfiber armert polyester eller epoxy med forsterkninger i vannfast limt kryssfiner.

Det der så meget bra ut:-)

Kanskje det er slik jeg skal gjøre det og... Hvis du ikke har noe imot å dele dine ideer da? Var faktisk veldig fint!

Bygger du hele greia først i kryssfiner og så pakker dere det inn i glassfiber??

 

Den oljekjøleren skal ut, da det blir utenbordsmotor på beistet nå:-)

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan bli bra dersom man får designet til å bli en del av båten og ikke noe som ser ut som om den er skrudd på. Ideen er hermed delt.

Det er også kjekt å få andres tilbakemeldinger. :thumbsup:

 

Denne må bygges i to deler. Først lages en form til bunnen som blir støpt i glassfiber armert polyester (GAP) og forsterket med kryssfiner som blir forseglet og limt på plass med epoxy. Overdelen blir nok laget i divinycell som plastes inn med GAP.

Link to post
Share on other sites

Ok, hvordan ser du for deg sammenføyningen mellom det gamle skroget og påbygget?

Bolte det fast til akterspeilet og slipe ned det "gamle" skroget og legge på remser med duk?

 

Jeg tenkte litt på om det kanskje hadde vært en tanke å "felle" motoren inn i badeplatformen, hvis du skjønner hva jeg mener.

Er ikke flink til å lage tegninger på data, så kan prøve å lage en skisse av det.

Hva tenker du om å lage det slik jeg skisserer?

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte først på en boltet fast løsning, men det blir nok støpt fast i GAP. Legger kryssfinerbjelker fra det nye motorfestet gjennom det gamle akterspeilet og 60-70 cm inn på det "gamle skroget". Med denne løsningen for man best styrke og kan ned-skalere dimensjonen på akterspeilet.

 

Hvis du med "felle motoren inn" mener at man får en platting på siden av motoren, slik det jeg prøver å vise på skissen under, så tenker vi på det samme.

 

bilde

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja:-)

Eneste jeg vil gjøre annerledes er å la "skroget" gå helt bak til enden der hvor plattingen rundt motoren er.

 

Går det ikke ann å støpe platformen som en egen tett del, og lime den fast til akterspeilet, kjøre på med 10 gjennomgående bolter og så fuge overgangen tilslutt? Burde jo bli sterkt nok det og. Eller?

 

Hva material tykkelse burde man bruke? Holder det med å lage det i feks 10mm finer eller? Og hvordan blir det å eventuelt lage hele saken i divinycell? Med eventuelt noen forsterkninger på strategiske steder?

Og jeg ser på tegningene dine at du har valgt å ikke la det nye påbygget følge formen til skroget, er det meningen eller kommer du til å klippe og lime det til når du begynner å lage det?

 

Mye sikkert dumme spørsmål her nå, så du får bare tillgi en gammel bilmann:-)

Link to post
Share on other sites

Ja det er mulig man med fordel også kan trekke bunnen helt bak på sidene.

 

Ja jeg ser at de er noen som gjør det på denne måten, og det blir sikkert sterkt nok. Men vær obs på tilstanden til det gamle akterspeilet. Det er som regel mye morken kryssfiner. På Selcoèn valgte jeg å fjerne alt av gammelt trevirke. Da mener jeg det blir lettere og sterkere å legge dragerne inn i båten framfor å bolte fast.

 

Det holder nok ikke med bare et 10mm. De bærende bjelkene vil nok bli 30-40mm. Hele saken kan sikkert med fordel lages i divinycell, så det er vel bare å velge det man mener er enklest/best. Man sparer formbyggingen, men det er litt vanskeligere å få til avrundinger og slikt.

 

Det er meningen at dette skulle bli en integrert del av båten og at påbygget skal følge formen til skroget.

Skissen er bare for å visualisere ideèn, det er ikke så enkelt å få tegnet det man tenker :-)

 

Hyggelig med en bilmann som tar steget ut i det våte element ;-)

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, takk for det:-) kjenner jeg er på dypt vann med detta båt greiene men;-)

Ok, så du tenker å lage ett rammeverk av 30-40mm dragere, og så kle det med finer?

Utfordringen da blir jo å få til fasongen på skroget, litt vannskelig å bøye så tykt materiale.... Eller laget du bare helt rette vinkler på feks sidene av "skroget" og støper det tett inntil fineren?

 

Jeg tenkte å legge inn ett nytt stykke finer (22mm sånn brunkledd finer) over hele akterspeilet innvendig i båten, så lage to like deler til, bare lavere i toppen, da har man formen til skroget.

Så lage noe rammeverk i 2"x2" som følger fasongen sånn någenlunde, og deretter kle med 10mm finer på sidene. Lage hele saken 5mm mindre en ræva på båten, så man har litt å støpe opp.

Støpe innvendig så ramma og fineren blir helt sammenføyd.

Tec7 og en haug med gjennomgående M10 bolter for å føye dette sammen.

Fuge rundt kantene.

 

Hva tror du om det?

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å lage to bjelker som går fra motorfest og framover i båten.

 

Vedlegger et bilde på en lignende prosjekt. Her er det tre "bjelker" der jeg tenkte å bare ha to. . Her ser det ut til at han har støypt inn divinycell som "bjelker".

 

bilde

 

Denne karen støpte en form av bakerste delen av båten som han så brukte til å støype forlengelsen på.

 

bilde

 

 

 

Dersom jeg forstår deg rett vil du lage en konstruksjon i kryssfiner og 2"x2" som du støper på begge sider, eller...

Her må det skisseres litt for at jeg skal forstå det :-)

 

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...