Jump to content

Halco 19, ønsker tips og råd rundt oppussing


TimJ

Recommended Posts

Ser den, får prøve å lage noe lignende jeg da:-) Så får vi se hvordan det blir...

 

Nå har jeg lagt på 6 lag til med duk, og når jeg nå legger en rettholt tvers over akterspeilet er det fortsatt ett søkk på ca 5-6 mm der hvor jeg skar ut…. Kan jeg sparkle opp dette med vanlig glassfibersparkel eller…??

begynner forøvrig å bli veldig stivt nå, så tipper at detta blir hel ved når jeg blir ferdig:-)

Link to post
Share on other sites

Sikkert lurt å bare fylle hele veien med duk. Sparkel kan i værste fall sprekke da hekken altid vil være litt bevegelse i.. Men når du fyller med duk så vet du hvertfall at det holder :wink:

 

Har du bilder å vise? Lurer på hvordan det ser ut etterhvert :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Ok, da får en bare støpe litt meir da:-) Hvor mange lag med duk er det "trygt" å legge hver gang? Eller er det ikke noen begrensning?

Skal få tatt litt bilder i morgen jeg, vært litt sløv med det i det siste… Men synes liksom ikke det går så fort og at det er så mye å vise til…

 

Ser ut som jeg får en liten utfordring med å lakke den og før det blir for kaldt… Så må lete etter ett sted jeg kan stå inne en helg å male den, så det jeg ikke ødelegger lakk til 3500,-…..

Har garasje som er stor nok, men der står det ett annet prosjekt…..

Link to post
Share on other sites

Kan fint legge mange lag med duk så lenge du får ut luften i mellom og lar det herde litt mellom hvert lag.

På Halcoen min la eg både 4 og 5 lag i samme støpeprosessen. :smiley:

 

Får håpe du rekker å bli ferdig med den så du får lakket den før vinteren..

Hvilke farge tenker du å ha den? :smiley:

 

Om det er lite synlig forskjell så er bilder gøy fordi om :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hmmmm, jaggu meg....

 

Rakk ikke å støpe ferdig, rakk da selvsagt ikke å lakke den heller... Vinteren kom, garasjen var ikke stor nok til å få den inn, ingen som kunne låne meg ett sted å stå.

Da får man bare vente på bedre vær fremover.... Skal få ryddet ut av den og få litt oversikt nå i helgen tenker jeg. Er nesten snøfritt hjemme.

Har innsett at jeg må virkelig stå på for å få brukt den i sommer, så er ikke sikkert jeg får gjort den heeeelt ferdig slik jeg ønsker, men vi får se:-)

 

Kommer en liten bildeoppdatering av hvordan ting ligger an om kun kort tid.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker alle sammen:-)

Har nå ryddet i garasjen og klemt balja inn der...

Garasjen er bare 650 cm og med da en båt på 580 ble det ikke danseplass:-)

Men det funker.

Holdt litt på i går kveld, la på duk på toppen av platen, der motoren "henger"

Kjøpte tre meter strimler fra Biltema, det var noe drit å jobbe med!! Tipper jeg må slipe vekk en del. Fikk masse bobler, den ville ikke legge seg i kantene osv... Så får slipe litt og prøve igjen:-)

Bilder kommer....

Link to post
Share on other sites

Takker alle sammen:-)

Har nå ryddet i garasjen og klemt balja inn der...

Garasjen er bare 650 cm og med da en båt på 580 ble det ikke danseplass:-)

Men det funker.

Holdt litt på i går kveld, la på duk på toppen av platen, der motoren "henger"

Kjøpte tre meter strimler fra Biltema, det var noe drit å jobbe med!! Tipper jeg må slipe vekk en del. Fikk masse bobler, den ville ikke legge seg i kantene osv... Så får slipe litt og prøve igjen:-)

Bilder kommer....

Hehe, stort sett samme forhold som jeg har. Den gikk inn med et nødskrik, har dog litt lengre garasje. Trangt ja, men d går[emoji1]
Link to post
Share on other sites

Takker alle sammen:-)

Har nå ryddet i garasjen og klemt balja inn der...

Garasjen er bare 650 cm og med da en båt på 580 ble det ikke danseplass:-)

Men det funker.

Holdt litt på i går kveld, la på duk på toppen av platen, der motoren "henger"

Kjøpte tre meter strimler fra Biltema, det var noe drit å jobbe med!! Tipper jeg må slipe vekk en del. Fikk masse bobler, den ville ikke legge seg i kantene osv... Så får slipe litt og prøve igjen:-)

Bilder kommer....

bruker du metall rulle for og få ut luft? Og avrunde kanter min radius 1cm for og få duk til og sitte. Der det er plass er det fint og bruke liten malingsrulle for og rulle ut duk og polyester :-) og flere lag med duk 3-4 legger du på en gang vått i vått vist det lar seg gjøre:-)
Link to post
Share on other sites

Alurulla mi var ødelagt, det fant jeg ut når jeg hadde blandet alt og var klar til å støpe?

Så må slipe bort en del og gjøre det på nytt.

Det med 1cm radie tenkte jeg ikke på.... Regner med at det gjelder ved utvendige hjørner og?

Kan jeg ha buet kant der motoren skal henge da??

Sorry for mangel på bilder... Skal tilbringe store deler av helgen og neste uke i garasjen, så da kommer det litt bilder og forhåpentligvis litt solid fremgang??

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til frustrasjon. Detter er helt normalt når man bruker epoksy. Ref link sitat fra West system epoksy Håndbok;

 

"Når epoxyen herder, og særlig ved synkende temperaturer, skiller den ut et belegg som legger seg som et tynt «voks-belegg» på overflaten. Vi kaller dette for et «Amino-belegg». Dersom dette ikke fjernes, tetter det igjen porer på sandpapiret, og vanskeliggjør ytterligere liming og heft til overflaten. Dette belegget oppløses med vann, og lar seg enkelt fjerne. Vask overflaten med rent vann og en skrubb eller vaskefille. Vi anbefaler også å benytte en «matte»- klut (art.nr. ON-320). Tørk overflaten med rene papirhåndklær for å fjerne restene av belegget før det tørker på overflaten. Etter at du har brukt «matte»-kluten skal overflaten ha et matt utseende, og er nå klar for et nytt strøk med epoxy."

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd å vaske vekk driten med vann, det går ikke????

Bruker svas kjemi sin epoxy, så mulig det må sterkere lut til??

For jeg regner med att alt det hvit belegget må bort før jeg kan støpe igjen? Klarer å skrape det vekk med en trekker, men ikke snakk om at jeg får det bort med bare vann....

Link to post
Share on other sites

Ring Svas Kjemi og spør de om råd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Funket med salmiakkvann og neglebørste:-)

Så da ha man fått støpt litt til...

 

Har nå bestemt meg for å ta en liten snarvei.... Orker ikke å slipe skroget innvendig, så kommer til å kle den med finerplater som jeg lakker og lekker teppe på.. Noen tips til hvilken tykkelse jeg burde bruke og hvor jeg burde handle for å få best kvalitet til best pris?

Motor balja kommer jeg til å lage med 10mm divinycell plate, noen innspill til dette?

OG, vindskjerm... Hva gjør jeg her? Den som fulgte med er helt ødelagt, ertec skulle ha 40k for å lage en....

Tips mottas med stor takk:-)

Link to post
Share on other sites

Funket med salmiakkvann og neglebørste:-)

Så da ha man fått støpt litt til...

 

Har nå bestemt meg for å ta en liten snarvei.... Orker ikke å slipe skroget innvendig, så kommer til å kle den med finerplater som jeg lakker og lekker teppe på.. Noen tips til hvilken tykkelse jeg burde bruke og hvor jeg burde handle for å få best kvalitet til best pris?

Motor balja kommer jeg til å lage med 10mm divinycell plate, noen innspill til dette?

OG, vindskjerm... Hva gjør jeg her? Den som fulgte med er helt ødelagt, ertec skulle ha 40k for å lage en....

Tips mottas med stor takk:-)

Link to post
Share on other sites

Godt det ordnet seg med fjerning av voksen. Da har jeg notert salmiakk.

 

Får å gi tips hadde det vært greit med noen bilder. Jeg ville ha vurdert å lime skrogtrekk rett på skroget uten finerplater, men tykkelse er avhengig av størrelse på platen og hvordan denne festes til skroget. Vannfast limte kryssfinerplater får du vel til best pris hos en lokal byggevarehandel.

 

Å bruke divinycell plater setter begrensinger på formgivningen, men går greit å bruke dersom du ikke skal ha dobbelkrum. Vil kreve litt sliping for å få sluttresultatet bra også. Jeg valgte å lage form av isopor som ble på-limt papir før støyping.

 

Vindskjerm lar seg vel også lage selv av treverk, aluminium eller glassfiberarmert polyester/epoksy, avhenging av hvilket materiale man føler er best å bruke.

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...