Jump to content

Båtplassen misbrukt i kampanje mot vestpåbud.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Kan ta et eksempel. Om det er godt eller dårlig får dere bestemme:

På motorsykkelnettstedet Bike.no (norges største mc-relaterte nettsted og forum) ble det for noen år siden, og da nettstedet var på det mest aktive, stemt på om det burde bli påbudt med refleksvest for motorsyklister. Det var vel en promille av en promille som svarte ja, imens et svært høyt antall stemte nei.

MEN.... Se på hvor mange mc-førere som kjører med refleksvest, fluoriserende jakke eller hjelm. Prosentandelen er rimelig høy.

Så man konkludere med at oppfatningen blant de som valgte å stemme var nogen annerledes enn hva den jevne motorsyklist mener. Litt motsatt fortegn i forhold til denne saken, men allikevel mye likt.

Så å ta en avstemning på et snevert lite nettsted der et helt ubetydelig antall eiere/brukere av fritidsbåt er aktive, og der et ennå mindre antall i det hele tatt har stemt, til inntekt for noe som helst blir bare tullete.

Dårlig eksempel vil jeg si,

at mange kjører med det er ikke akkurat ensbetydende med at de er for et påbud. Samme er det sikkert her, mange som er imot påbud bruker likevel vest av egen vilje

og her er hva interesseorganisasjonen NMCU sier om refleksvestpåbud:

http://nmcu.org/if-mener-gult-m-med-i-skinnbekledningen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

i så fall kom det ikke så veldig bra fram,

jeg tolker det mer som at "siden mange bruker vest så er de sikkert for et påbud" - satt litt på spissen

Når det gjelder statistikk, så har jeg 2 favorittsitater:

«Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
en del av en frase tilskrevet statsmannen Benjamin Disraeli (1804 – 1881) og som ble gjort populær i USA av forfatteren Mark Twain (1835 – 1910)

og Churchills

Man kan ha tiltro til en statistikk bare når man selv har forfalsket den.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jeg syns både spørsmålene (som såvidt jeg ser gjenspeiler forslagene som var framme i media?) og resultatet i denne pollen var helt ok.

mine kritiske bemerkninger gjaldt mer målinger gjort av meningsmålingsfirma, på oppdrag av en eller annen aktør med sin agenda

Jeg får lyst til å vri litt på dette jeg.

Hva er det som får denne pollen på BP til å fremstå som noe man ikke kan ha tiltro til ?

• Er det logisk å tro at tilhengerne av ett av disse svaralternativene er mer i "svare-modus" enn for de andre ?
  • Er stemmegrunnlaget(424 stemmer pr. nå) for lavt til å si at det kan trekkes en konklusjon i ene eller andre retningen ?
  • Er det noe alternativ som i dag har vært foreslått politisk som mangler i pollen ?

Jeg klarer ikke å se hva som skulle tilsi at denne pollen ikke kan taes seriøst. Det ville vært det samme som å si at brukerne av BP tilhører bare en side i det norske samfunnet og ikke speiler samfunnet i sin helhet. Nettopp dette punktet er jeg villig til å være enig i, brukerne av BP speiler IKKE det norske samfunnet i sin helhet, det speiler båteierne.

Det burde gi denne pollen større tyngde enn noen annen spørreundersøkelse ! SAP_2000 har vel vært inne på akkurat DET i den andre tråden(hvor pollen befinner seg).

Jeg kan gi deg et godt eksempel på hvorfor denne pollen ikke kan tas seriøst. Det finnes ikke noe alternativ for dem som f.eks. mener at redningsvest verken burde være påbudt å ha på eller å ha med i båt. Hvis man vil stemme imot et påbud mot å ha på redningsvest i denne pollen, må man samtidig si at man er fornøyd med reglene slik de har vært. For at en slik poll skal kunne tas seriøst, burde alternativene være langt mindre komplekse. Hvis du lurer på om folk er for eller imot et vestpåbud, må du spørre om akkurat det og ikke noe annet. Nå må jeg selvsagt legge til at trådstarter sier han bare ønsket å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet angående hva de som diskuterer vestpåbudet her på båtplassen mener, så jeg mener ikke å kritisere dette. Trådstarter har så vidt jeg har forstått ikke prøvd å kartlegge hva alle mener.

Kjære Stradivarius,

Her er det enkelt og greit båteiere som har svart. Om ikke det skal være representativt så vet ikke jeg.

Du fikk vel klart svar fra Pinkvin, men jeg kan jo prøve å gi deg en forklaring. Jeg gav tidligere i denne tråden et eksempel fra presidentvalget i USA i 1936, hvor The Literary Digest hadde spurt 10 millioner velgere om hva de ville stemme. De fikk svar fra omtrent 2.3 millioner velgere og det var en stor overvekt for den republikanske kandidaten Alfred Landon. The Literary Digest konkluderte da med at republikanerne ville vinne valget. Her var det ganske enkelt velgere som hadde svart. Men det viste seg å ikke være representativt i det hele tatt! Roosevelt vant valget for demokratene med tidenes største margin. Med andre ord hadde The Literary Digest tatt fullstendig feil. Dette er helt ekvivalent med pollen på baatplassen, og jeg vil oppfordre deg til å trykke på de to linkene over og lese det som står der (du vil bli henvist direkte til de relevante avsnittene), hvis du vil ha bekreftelse på dette.

Men jeg kan jo gi en kort forklaring her også: Det viste seg å være to hovedårsaker til at undersøkelsen til The Literary Digest slo helt feil ut. Den viktigste av disse var at mens de hadde spurt 10 millioner velgere, var det bare 2.3 millioner som svarte. Man kan ikke anta at det er tilfeldig hvem som svarer og ikke svarer og i dette tilfellet viste det seg at republikanere var mer interessert i å svare enn demokratene. Den andre feilen som ble gjort var at de 10 millioner menneskene som ble spurt var bare folk som abonnerte på The Literary Digest, eller som stod oppført i bilregisteret, altså bileiere, eller som stod oppført i telefonkatalogen, altså telefoneiere. Dette er også en åpenbar svakhet, ettersom trang økonomi betydde at det å ha telefon, bil eller abonnement var forbeholdt folk som relativt sett var ganske velstående. Det er en kjent sak at holdninger og meninger i stor grad har sammenheng med velstand. Men det er verdt å merke seg at det hadde mer å si at folk valgte om de ville svare eller ikke og dette alene er nok til at en slik poll aldri kan brukes til å si noe som helst om noen andre enn dem som faktisk har stemt i pollen.

Til slutt vil jeg bare nevne at det ikke hører hjemme noe sted å kreve at folk må eie båt eller bruke båt regelmessig for å være berettiget til å svare på en slik undersøkelse. Det koster samfunnet en del penger at folk omkommer til sjøss og det koster dessuten en del penger å lete etter savnede personer som mest sannsynlig hadde vært lettere å finne om de hadde brukt vest, om de da i det hele tatt hadde omkommet. Så selv om ulempene med et påbud bare påvirker bare båtfolket, påvirker de økonomiske konsekvensene alle. I prinsippet kan man faktisk sammenligne det med forbudet mot å gå med (skjult) skytevåpen. Det er åpenbart ikke bare opp til våpeneiere å ta stilling til hvorvidt det skal være lov å gå rundt med skytevåpen. Dessuten er det slik at mange som i dag ikke har båt, godt kan finne på å skaffe seg båt i fremtiden, og derfor blir det helt feil å si at denne loven bare angår folk som har båt i dag. Norges lover angår i utgangspunktet alle som oppholder seg i Norge.

Alt dette er jo vel og fint, men det samme kan sies om nær sagt en hver meningsmåling eller undersøkelse av et slikt slag.

Resultatet kommer alltid an på hvem som svarer, hva man spør om, hvordan man stiller spørsmålet osv. og du kunne like gjerne sidestilt pollen her på BP med en telefonundersøkelse om hvem som bruker OB Fleur, måten seertall beregnes på for TV programmer, valgdagsmålinger eller egentlig hva som helst.

Dette er jo slik en poll eller meningsmåling fungerer av natur, og de kan være fullstendig feil i forhold til hva de representerer, men det har da aldri vært til hinder for at mediene kan benytte de slik de ønsker, og å hevde at pollen her på BP er noe dårligere statistisk enn å spørre 1000 tilfeldig utvalgte på gaten er det reneste sludder, det å spørre de som faktisk bruker båt må være anse som representativt for båtfolket, eller i det minste så nære man kommer, mens å spørre 1000 tilfeldig utvalgte er representativ for hele befolkningen, så spørs det hva man ønsker, det er ingen som kan komme å påstå at deres meningsmåling er bedre enn vår meningsmåling, da slikt er umulig å måle, det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå med meningsmålingen og her har Pinkvin og enkelte andre gått seg helt vill ettersom de ikke er enige i resultatet.

Guest Avmønstret#

Poenget er greit det men er klart en fordel at de som blir spurt vet hva en båt er eller hva sjøliv går ut på og at dette berører dem, etter mitt syn. :wink:

BP burde vært representert med sitt syn i det ekspertutvalget som laget den rapporten. Da kunne man brukt nerdepollene og trådene fra BP for å argumentere for hva de mest engasjerte på BP mener. Inklusive mitt og mange andres mening ;-)

Det ville vært ett skritt mot innflytelse. Nå lager vi mest støy..

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

å hevde at pollen her på BP er noe dårligere statistisk enn å spørre 1000 tilfeldig utvalgte på gaten

I artikkelen står det "1.900 personer over 15 år er intervjuet."

Betyr det at 1900 har svart i telefonen eller at 1900 faktisk har besvart spørsmålene i undersøkelsen?

Har det kommet frem hva ordlyden i spørsmålene var og hvordan svarene fordelte seg?

Noen som vet?? :confused:

Hvis Båtplassen har blitt misbrukt så tror jeg at Båtplassens eier har både egenskapen og evnen til å slette den omtalte pollen.

De fleste har nok evnen til å lese slike meningsmålinger med en klype salt, -kanskje med unntak av de som ikke tåler at noen mener noe annet enn hva de mener selv.

Like barn leker best, så jeg foreslår at Pinkvin melder seg inn i RS, lager en plakat og marsjerer foran stortinget.

Flertallet av båtfolket (57%) ønsker at reglene for bruk av flyteutstyr/redningsvest skal være som i dag. Det viser en nylig gjennomført spørreundersøkelse på Norges største båtforum sitat slutt..

Jeg tror folk generelt går på limpinnen og tar disse tallene for god fisk uten å "se" den bakenforliggende sannheten..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

De data som kommer fram på denne type spørreundersøkelser viser selvfølgelig greit hva de som ble spurt mener, men ikke mer en det. Å dra det videre slik som en forstår det er blitt gjort her er nokså meningsløst, men det kan være at mange går på den og det er dumt. For øvrig er det neppe noe ulempe at noen med kompetanse på statistikk og spørreundersøkelse anmerker det.

Redigert av pettersand (see edit history)

Påbud har nå aldri vært noe effektivt med tanke på holdningsendringer, om det er tanken med påbudet.... Slike lover skaper kun flere "lovbrytere"..

Og folk vet nå vell best selv når vest skal brukes.. Trengs ingen frustrerte forståsegpåere til det..

Er tross alt enormt stor forskjell på om man er litt uti fjorden en blikkstille dag, eller om man legger over Vestfjorden i uvær.. Man dør tross alt ikke av og i verste fall rammle over bord en stille solskinnsdag sommerstid.. med eller uten vest.. det kalles og bade ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...