Jump to content

Båtplassen misbrukt i kampanje mot vestpåbud.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Magasinet og nettstedet Båtliv.no sin redaktør har kjørt hardt mot vestpåbudet over lang tid. 

 

En deltaker her på BP har starten en poll, kontaktet redaktøren på nettstedet og ut fra noen få svar har nå saken blitt til at "Båtfolket" og Båtplassen vender tommelen ned for vestpåbud. 

 

Gjennom hele tråden har jeg vist til at en slik poll hverken representerer "Båtfolket" eller medlemmene på BP i seg selv. Dette har en gruppe på BP slått hardt ned på og prøvd å stoppe på alle mulige måter. Alt fra personlig sjikanering i tråden, til melding til moderator og meldinger på internmelding. 

 

Men nå har de fått sin sak på nett, og kanskje også i papirform etterhvert?:

https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=20626

 

----------

 

Utover dette har de sendt melding til stortingsrepresentanter og andre om at Båtplassen er i mot vestpåbud. 

 

Et klart misbruk på vegne av alle medlemmer av BP. Ingen her som har blitt medlem for at en tilfeldig annen medlem kan dra en poll og dermed påstå at "Båtplassen mener" i hvilken sak man ønsker og få det ut i media eller plage politikere på stortinget med slikt.

--------- 

 

Eier og drifter av forum bør ta tak og justere reglementet slik at ingen kan mene noe på vegne av Båtplassen uten at det går via eier selv. 

 

Om ikke vil Båtplassen bli misbrukt igjen. 

 

Selvsagt bør den som startet pollen og sendte henvendelser til pressen og stortinget legge frem hva de har skrevet og ment på vegne av alle medlemmer på Båtplassen og hvilke svar de har fått. 

 

Når de først snakker på vegne av Båtplassen må korrespondansen være åpen for oss alle. 

Link to post
Share on other sites

Det står da klart og tydelig hvor mange som har stemt samt hva de har stemt i henhold til pollen. Eier av forumet behøver etter mitt syn ikke nødvendigvis mene noe i denne saken. Om pollen hadde gått din vei hadde du neppe startet denne tråden. :wink:

 

Det kunne naturligvis vært gunstig om flere hadde stemt med det er fritt opp til enhver på et fora. Personlig tror jeg resultatet hadde blitt omtrent det samme. De båtfolk jeg har snakket med gjennom flere år føler ikke for flere påbud og synes de regler som eksisterer i dag er gode nok.

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Håper virkelig det går veien og at vi slipper nye fjolleregler tredd over hodet. Vi er voksne mennesker som klarer å vurdere etter forholdene på egenhånd, ikke hva landkrabber og forståsegpåere som ikke kan så mye om båtliv tvinger oss til. Jeg kommer uansett påbud eller ikke til å fortsette å ikke ha vesten på under svært gode og rolige forhold. Blir spennende å se hvor ofte jeg faktisk blir bøtelagt for det. Jeg er for frihet under ansvar.

 

Ja til mye strengere båtførerprøve for alle med både teori og praksis. Da vil ulykkene trolig gå ned.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Her har du missforstått fra A til Å Pinkvin.

 

Det er for det første ingen som har henvendt seg til noen som helst "på vegne av Baatplassen".

Du må forstå at baatplassen.no og den delen som heter "båtforumet" er et forum åpent for enhver som eier en datamaskin. Deretter kan man registrere seg for å skrive.

Når det lages en tråd hvor det opprettes en poll så er det registrerte medlemmer som kan stemme i pollen. Siden baatplassen.no har 47.000 registrerte medlemmer er det i teorien 47.000 som kan stemme i pollen. Nå er det slik at baatplassen ikke har 47.000 som har stemt i pollen, men ca. 350 stk. De resterende registrerte medlemmene har altså ikke stemt og er sannsynligvis heller ikke så veldig aktive når det gjelder å skrive her.

 

Litt om henvendelsene som er gjort til pressen og medlemmene av næringskomiteen på stortinget,

Det er gjort oppmerksom på at tema engesjerer og at det er opprettet en poll på forumet baatplassen.no som de kan se på om det er av interesse.

Om du kaller det for "en henvendelse på vegne av baatplassen" så har du missforstått grundig.

 

At redaktøren i Båtliv velger å reagere på henvendelse og skrive en liten artikkel som belyser at båteiere som er aktive "skrivere/bidragsytere" på baatplassen.no har en litt annen oppfatning av det foreslåtte vestpåbudet enn hva som har kommet frem i pressen tidligere synes jeg er flott og det viser at det faktisk ikke er så "sort-hvitt" som det har vært gitt inntrykk av i tidligere skriverier om denne saken. At dette faller deg tungt for brystet Pinkvin er beklagelig, men det er en helt ærlig sak å tipse pressen om slikt. Jeg håper du forstår forskjellen på et tips om en tråd/poll/avstemning fra en registrert bruker av forumet og noe som gjøres på vegne av forumet. Den eneste som kan gjøre noe på vegne av forumet er eieren selv.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt enig i at det kanskje er litt drøyt å tolke "57% av de 300+ som har stemt på båtplassen.no mener dagens regelverk er tilstrekkelig" til "båtfolket vender unisont tommelen ned til vestpåbud" - men allikevel, avstemingen taler sitt klare språk - et flertall ser ikke noe poeng i et lovpåbud, og uenigheten er stor. Dette i motsetning til bl.a. RS, som i sin lederartikkel i siste medlemsblekke forteller at det store flertall av den norske befolkning er for vestpåbud og implisitt poengterer at 70k med RS-medlemmer er for vestpåbud.

 

Jeg vil mane alle debattanter til å roe seg litt ned; mange av de siste innleggene i vestpåbudtrådene angriper person i stedet for sak, og maler et "rødt/blått"-bilde av virkeligheten. Tenk litt igjennom:

  • Selv om partigrensene har vært slavisk fulgt i stortingsavstemningene, og selv om de som står "til venstre" i politikken generelt er mer tilhenger av påbud enn de som står langt til høyre, så er denne saken litt mer komplisert enn som så. Latterliggjøring av folk som stemmer "galt" parti tjener ingen (ref uttrykk som "partiboka").
  • 57% av de som har stemt her på båtplassen.no er imot vestpåbud. Nei, det er ikke "representativt", men jo, det gir en viss pekepinn på hva "båtfolket" mener. Ikke spiller det noen stor rolle, uansett.
  • Kanskje blir det vestpåbud til nyttår eller til neste sesong eller om noen år eller ikke i det hele tatt ... so what? Dette er ikke noen stor sak, selv om enkelte gjør det til en stor sak. Det er ikke verdens undergang å måtte bruke vest, nesten uansett situasjon. Det er ikke hundrevis av menneskeliv som hadde vært spart hvert år om man hadde et vestpåbud. Det er lov å håpe at både politikere og politi bruker sunn fornuft når lovene vedtas og håndheves.
Viser forøvrig til mitt forsøk på å lage liste over argumenter - http://www.baatwiki.no/wiki/Redningsvestpåbudsdebatt - er det noe som mangler der? Er det noen argumenter som har fått for mye vekt eller for lite vekt der? Er det noe som er helt galt? Jeg er ikke nøytral, men har jeg allikevel lyktes å lage en noenlunde objektiv fremføring? Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det forumet baatplassen.no og dets eier som har gjort disse henvendelsene eller et det et enkeltstående anonymt medlem som har gjort det? Er dette i så fall gjort i forståelse med forumets eier eller helt og holdent på egen initiativ?

 

Dette er lite ryddig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Baatplassen.no har på ingen måte blitt misbrukt. Derimot er 'noen' gjort oppmerksome på vår eksistens og resultatet av en liten 'gallup'.

Tidligere har baatplassen.no blitt valgt som høringsinstans om vannscooter. ref

https://baatplassen.no/i/topic/98313-vannscooterh%c3%b8ringen/

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det forumet baatplassen.no og dets eier som har gjort disse henvendelsene eller et det et enkeltstående anonymt medlem som har gjort det? Er dette i så fall gjort i forståelse med forumets eier eller helt og holdent på egen initiativ?

Henvendelsen (hvis det er gjort noen henvendelse) er gjort på eget initiativ.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt problemet med å vise til og linke til en avstemning og referere resultatene av denne. Hvem som helst kan jo uansett klikke seg inn og sjekke disse resultatene. Det som imidlertid er litt mer problematisk i mine øyne er måten det presiseres på at baatplassen har 47 000 medlemmer, som om dette var relevant i denne sammenhengen. Det nevnes riktig nok at bare rundt 350 stemmer er avgitt, men det virker likevel som det store antallet medlemmer er forsøkt brukt for å tillegge pollen ekstra tyngde.

 

Så vil jeg bare kommentere den oppfatningen at man kan få en viss pekepinn på hva folk flest mener, eller i denne sammenheng, hva båtfolk flest mener ved å starte en slik poll, til tross for at utvalget som svarer ikke er representativt. Jeg forstår at det kan være lett å tro dette, men det gir faktisk ingen pekepinn i det hele tatt utover den gruppen som faktisk svarer. Av de som svarte er det 57% som er imot et påbud. Men blant alle båtfolk kan det godt være så mye som 90% eller så lite som 10%. Det er umulig å vite utifra en slik poll, rett og slett fordi den ikke nødvendigvis gir noen pekepinn i det hele tatt. Det er veldig godt dokumentert at i spørreundersøkelser hvor folk svarer på eget initiativ, kan resultatene bli totalt forskjellige fra det som er representativt. I dette tilfellet er det slik at over 46 600 av medlemmene her ikke har svart, og det sier litt om usikkerheten i en slik undersøkelse hvor man bare får svar fra folk som velger å svare. For eksempel kan det være slik at de aller fleste mener det er fornudtig å bruke vest og derfor synes det er greit med et påbud og allerede bruker vest selv. Dermed vil ikke denne saken verken engasjere dem eller interessere dem personlig (selv om noen er veldig opptatt av andre også). Men for dem som er sterke motstandere og vil bli rammet av et slikt forbud i den forstand at de vil bli nødt til å bruke vest mot sin vilje er denne saken antakelig mer engasjerende. Så det kan være slik at de fleste av dem som er for påbudet ikke engasjerer seg nok til å stemme, mens en stor andel av dem som er imot forbudet er langt mer engasjert.

Link to post
Share on other sites

Ser på de avstemningene som foregår her inne på samme måte som når Nitimen kårer landets nasjonalfisk (slimål), landets nasjonalrett (fårikål), landets nasjonalfoss (Målselvfossen) og landets nasjonalfjell (Stetind).

Rein underholdning, mobilisering av dem med spesielle interresser og ellers ingen relevans til hva som egentlig rører seg blandt folk.

 

Om en eller annen skribent tolker dette som et uttrykk for hva folk som eier og bruker båt mener, ja så får det stå for hans/hennes regning. Slett journalistikk er i så fall et dekkende begrep.

 

PS: Er ingen umiddelbar tilhenger av vestpåbud.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Pinkvin

 

Jeg har hatt stor respekt for deg ift meningsutvekslingen rundt vestpåbud, men nå føler jeg du har gått langt over streken. Du kan ikke gå ut å si at båtplassen er misbrukt selv om flertallet ikke har likt syn som deg. Ut fra hva jeg kan lese, har kun ca 6-7 % det samme synet som deg.

 

Antall stemmer i denne pollen begynner faktisk å bli et betydelig og representativt utvalg ift en undersøkelse. Hvis du ser på valgdagsmålinger, så spør de fra 1000 - 6000 mennesker, og sammenligner du det med denne undersøkelsen og antall båteiere ift antall med stemmerett har du et ganske representativt utvalg.

 

Det er ok at du og jeg og andre er uenig, men du kan ikke kalle det misbruk at de som er mot et totalt vestforbud også går ut i mediene og prøver å få frem sitt syn.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Så vil jeg bare kommentere den oppfatningen at man kan få en viss pekepinn på hva folk flest mener, eller i denne sammenheng, hva båtfolk flest mener ved å starte en slik poll, til tross for at utvalget som svarer ikke er representativt. Jeg forstår at det kan være lett å tro dette, men det gir faktisk ingen pekepinn i det hele tatt utover den gruppen som faktisk svarer. Av de som svarte er det 57% som er imot et påbud. Men blant alle båtfolk kan det godt være så mye som 90% eller så lite som 10%. Det er umulig å vite utifra en slik poll, rett og slett fordi den ikke nødvendigvis gir noen pekepinn i det hele tatt. Det er veldig godt dokumentert at i spørreundersøkelser hvor folk svarer på eget initiativ, kan resultatene bli totalt forskjellige fra det som er representativt.

Det er helt klart mange fallgruber, men denne spørreundersøkelsen kan ikke uten videre sammenlignes med en vilkårlig "hva mener DU?"-avstemning på aftenposten.no eller tilsvarende. Over 300 aktive BP-medlemmer har stemt, tallet er voksende, men prosenten ligger ganske stabilt. Resultatet var omtrent det samme sist man gjorde en tilsvarende poll. Jeg er veldig enig i at denne pollen ikke kan tolkes til at "båtfolket er unisont imot vestpåbud", samt at det ikke engang er mulig å trekke slutningen "flertallet av båtfolket er imot vestpåbud", men jeg mener veldig bestemt at pollen kan brukes til å avvise påstanden "båtfolket ønsker unisont vestpåbud" (slik det implisitt fremgår i lederartikkelen i RS-magasinet).

Link to post
Share on other sites

Jøye meg. Er det rart det er krig i verden...?

 

Det var jeg som startet pollen, mest som et resultat av nysgjerrighet etter den eviglange tråden for/mot forbud. Det står også i tråden hvem som kontaktet diverse aviser og andre ting (ikke at det spiller noen rolle uansett).
Hvem som helst kan starte en meningsmåling på baatplassen (du også, pinkvin!), uten at det nødvendigvis blir en "offisiell" meningsmåling av den grunn. Ser at Båtliv kunne presisert at det ikke var "baatplassen" som satte i gang meningsmålingen, men et tilfeldig medlem.
Ut over det er det fremdeles ytringsfrihet i landet, så hvem som helst kan si meningene sine, f.eks. på slike diskusjonsforum, så lenge de følger reglene. Attpåtil er det pressefrihet, så aviser kan referere til åpne diskusjonsforum og tilhørende meningsmålinger så mye de måtte orke. Om du er uenig, får du klage inn Båtliv til PFU. Lykke til.
Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke hvordan dere kan påstå at 350 ikke er et representativt utvalg, når 1000-6000 blir definert som et representativt utvalg på valgdagsmålinger? Vi har ca 3 500 000 stemmeberettige i Norge, og ut fra båtliv har vi ca 752 000 båter totalt i Norge med stort og smått, og ca 211 000 båter med overnattingsmuligheter.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

1) "aktive bp-medlemmer" er ikke nødvendigvis representativt for bp som helhet.

 

2) kanskje flertallet av båtfolket er agnostikere, de bryr seg ikke nok til å klikke seg inn på tråden. I et demokrati er en svak "vet ikke, men jeg tror påbud kan være en god idé" like mye verd som "påbud er helt nødvendig!!!", men i en pol l som denne hører vi bare stemmen til sistnevnte. Det er kanskje flere fanatiske motstandere enn fanatiske tilhengere.

 

3) bp representerer ikke nødvendigvis "båtfolket". Vi er kanskje en sær "klikk" av folk med sykelig interesse i båtdiskusjoner.

 

4) det er lett å "kuppe" en slik avstemning på forskjellig vis.

Link to post
Share on other sites

Hvordan i alle dager er det "misbruk" av Båtplassen å gjøre noen oppmerksomme på pollen, hvorpå disse rapporterer resultatene i denne? Konklusjonene Båtliv har dradd ut fra disse tallene må da stå for deres regning og ingen andres.

 

Dette blir bare komisk....

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Skal man gjøre meningsmålinger må man holde tunga rett i munnen og det kreves en del fagkunnskap i tillegg (statistikk og samfunnsfag på høyskolenivå).

 

Denne pollen gir nok en indikasjon om hva aktive forummedlemmer mener om saken men er ikke representativ. Årsaken er at utvalget er ikke tilfeldig utvalgt men består av personer som selv har valgt å gå inn i tråden og stemme på pollen. Dette er ikke en faglig riktig fremgangsmåte når man skal gjøre slike undersøkelser.

 

Hadde du sendt epost til f.eks 3000 tilfeldig valgte medlemmer av Båtplassen og et stort nok antall hadde valgt å svare ville du hatt et noe mer representativt utvalg. Men helst skulle du ha spurt tilfeldig utvalgte blant alle som eier en båt i Norge, men siden båt-registrering er en frivillig sak er vel ikke dette så enkelt.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antall stemmer i denne pollen begynner faktisk å bli et betydelig og representativt utvalg ift en undersøkelse. Hvis du ser på valgdagsmålinger, så spør de fra 1000 - 6000 mennesker, og sammenligner du det med denne undersøkelsen og antall båteiere ift antall med stemmerett har du et ganske representativt utvalg.

Du kan ikke mye mye om statistikk hvis du mener at en valgdagsmåling er sammenlignbart med en avstemning på baatplassen.no.

 

I en valgdagsmåling kontaktes det helt vilkårlige stemmeberettigede mennesker, og det er nok noe vanligere å faktisk avgi et svar enn det er på BP. En poll på båtplassen INNBYR til å svare. Medlemmene kan heller ikke sies å representere båtfolket i Norge.

 

Jeg har ikke stemt i pollen. Vanntro hevder at jeg derfor "sannsynligvis heller ikke så veldig aktiv når det gjelder å skrive her." Faktum er at jeg har andre ting å bryne hjernebarken på enn å stemme i en poll.

 

Edit: Fjord725SE kom meg visst i forkjøpet.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke hvordan dere kan påstå at 350 ikke er et representativt utvalg, når 1000-6000 blir definert som et representativt utvalg på valgdagsmålinger?

 

Har du ikke gjort deg noen tanker om hvordan slike undersøkelser som valgdagsmålinger gjøres og hva som gjør disse representative i motsetning til denne "pollen" her?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin

 

Jeg har hatt stor respekt for deg ift meningsutvekslingen rundt vestpåbud, men nå føler jeg du har gått langt over streken. Du kan ikke gå ut å si at båtplassen er misbrukt selv om flertallet ikke har likt syn som deg. Ut fra hva jeg kan lese, har kun ca 6-7 % det samme synet som deg.

 

Da må du være uenig i sitatet under som jeg mener er helt riktig..

 

). Men for dem som er sterke motstandere og vil bli rammet av et slikt forbud i den forstand at de vil bli nødt til å bruke vest mot sin vilje er denne saken antakelig mer engasjerende. Så det kan være slik at de fleste av dem som er for påbudet ikke engasjerer seg nok til å stemme, mens en stor andel av dem som er imot forbudet er langt mer engasjert.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Pollen har 3 alternativer som kjem under "ja" til vest. Eg er for vestpåbud Under vilkår, men ingen av alternativene var passende då det ikkje var skille mellom hurtiggående rib og sørlandssnekker. Eg vurderte lenge om eg skulle velge det enkleste alternativet som var einaste "nei", men eg valgte å ikkje stemme.

Eg trur fleire hadde stemt ja dersom det var meir passande alternativ for mine tanker rundt vest.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...