hifo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Nei hifo. . Siden selvseleksjon (velge å delta eller ikke) ikke kan forklares av om man er for eller i mot saken, endrer ikke det en slik konklusjon. Jeg får lyst til å vri litt på dette jeg. Hva er det som får denne pollen på BP til å fremstå som noe man ikke kan ha tiltro til ? Er det logisk å tro at tilhengerne av ett av disse svaralternativene er mer i "svare-modus" enn for de andre ? Det er for meg meget logisk at de som er imot å bli påtvunget en ting er mere engasjerte enn de som er for men ikke engasjerte.. Hvor engasjert kan man egentlig bli av å bli påtvunget å bruke vest selv om man synes det er riktig? Dette er noe som ligger latent i folkesjelen det derre med frihet på eget ansvar, så jeg er overbevist om at det er mange flere av ja folket som ikke engasjerer seg enn motsatt. Så det er nok helt logisk at de som er imot roper høyere enn de som er for .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
adeneo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) I akkurat spørsmålet om denne pollen og representativt utvalg så har mange i denne tråden, inklusive meg, rett. Det er ren matematikk som ikke kan bestrides. Og for trivselens skyld, kan du ikke dra tilbake det personfokuset ditt rundt meg noen hakk? Dette handler om din og en liten håndfull sin manglende kompetanse. Det er lov å ikke kunne alt, men man bør også kunne stole på andre når egen kompetanse tar slutt. Nå bryr ikke jeg meg så mye om et slikt påbud, jeg bruker redningsvest når jeg anser at det er en viss risiko for å falle i vannet, og når jeg sitter på fly'en i 5 knop så bruker jeg ikke redningsvest, og har tenkt til å fortsette med det, og således er jeg i mot et påbud ettersom jeg helt fint klarer å vurdere dette selv og ikke trenger bøter for å oppholde meg i båten uten redningsvest, noe som er det reneste vås etter min mening. Men, når man hardnakket mener at forumet er misbrukt fordi det lenkes til denne pollen i artikler på nett, så er man jo helt ute på viddene. For forumet er det bare positivt, det fører jo til økt trafikk, for den som skriver artikkelen er det en undersøkelse man kan vise til, uavhengig av hvor pålitelig den er. Journalister og folk flest bryr seg ikke om slikt. Nå tyder mye på at flertallet her på forumet har et annet syn på saken enn Pinkvin, og å ikke klare å ta det inn over seg og komme med stadig verre påstander om misbruk og inkompetanse ovenfor de som har et annet syn er smålig. Å avslutte med at alle andre er inkompetente, og at de bør stole på Pinkvin sin kompetanse innen hva som kan anses som en god eller dårlig spørreundersøkelse ettersom han kan dette, er på grensen til at man bør belønnes med noen uker skrivepause da det er rett og slett ufint og temmelig frekt. Redigert 25.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Kan ta et eksempel. Om det er godt eller dårlig får dere bestemme: På motorsykkelnettstedet Bike.no (norges største mc-relaterte nettsted og forum) ble det for noen år siden, og da nettstedet var på det mest aktive, stemt på om det burde bli påbudt med refleksvest for motorsyklister. Det var vel en promille av en promille som svarte ja, imens et svært høyt antall stemte nei. MEN.... Se på hvor mange mc-førere som kjører med refleksvest, fluoriserende jakke eller hjelm. Prosentandelen er rimelig høy. Så man konkludere med at oppfatningen blant de som valgte å stemme var nogen annerledes enn hva den jevne motorsyklist mener. Litt motsatt fortegn i forhold til denne saken, men allikevel mye likt. Så å ta en avstemning på et snevert lite nettsted der et helt ubetydelig antall eiere/brukere av fritidsbåt er aktive, og der et ennå mindre antall i det hele tatt har stemt, til inntekt for noe som helst blir bare tullete. Redigert 25.Juni.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Vel talt Adeneo :-) Synes spørsmålene er nøytralt stilt. Virker dog som resultatet i pollen faller noen meget tungt for brystet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Klovn1 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Kan ta et eksempel. Om det er godt eller dårlig får dere bestemme: På motorsykkelnettstedet Bike.no (norges største mc-relaterte nettsted og forum) ble det for noen år siden, og da nettstedet var på det mest aktive, stemt på om det burde bli påbudt med refleksvest for motorsyklister. Det var vel en promille av en promille som svarte ja, imens et svært høyt antall stemte nei. MEN.... Se på hvor mange mc-førere som kjører med refleksvest, fluoriserende jakke eller hjelm. Prosentandelen er rimelig høy. Så man konkludere med at oppfatningen blant de som valgte å stemme var nogen annerledes enn hva den jevne motorsyklist mener. Litt motsatt fortegn i forhold til denne saken, men allikevel mye likt. Så å ta en avstemning på et snevert lite nettsted der et helt ubetydelig antall eiere/brukere av fritidsbåt er aktive, og der et ennå mindre antall i det hele tatt har stemt, til inntekt for noe som helst blir bare tullete. Men poenget er jo at de fleste av oss allerede bruker vest når vi finner det nødvendig, på lik linje med at mc-førere bruker signalfarger. Vi ønsker ikke et påbud som gjør at vi må bruke det alltid, uansett situasjon. Det blir som om at du skulle bli bøtlagt for å kjøre mc på gårdsplassen uten og ha på signalfarger. Om fruen ligger å soler seg på fordekk i 5 knop, hvilken risiko utgjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Kan ta et eksempel. Om det er godt eller dårlig får dere bestemme: På motorsykkelnettstedet Bike.no (norges største mc-relaterte nettsted og forum) ble det for noen år siden, og da nettstedet var på det mest aktive, stemt på om det burde bli påbudt med refleksvest for motorsyklister. Det var vel en promille av en promille som svarte ja, imens et svært høyt antall stemte nei. MEN.... Se på hvor mange mc-førere som kjører med refleksvest, fluoriserende jakke eller hjelm. Prosentandelen er rimelig høy. Så man konkludere med at oppfatningen blant de som valgte å stemme var nogen annerledes enn hva den jevne motorsyklist mener. Litt motsatt fortegn i forhold til denne saken, men allikevel mye likt. Så å ta en avstemning på et snevert lite nettsted der et helt ubetydelig antall eiere/brukere av fritidsbåt er aktive, og der et ennå mindre antall i det hele tatt har stemt, til inntekt for noe som helst blir bare tullete. Veldig godt eksempel, jeg tror du vil finne akurat det samme her. Jeg foreksempel stemte mot påbud, men treffer du meg på sjøen, vil jeg nok oftere enn ikke ha på meg vest. Det er nemlig påbudet jeg er i mot, ikke selve vestbruken. Redigert : Klovn1 kom meg i forkjøpet. Redigert 25.Juni.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Jeg foreksempel stemte mot påbud, men treffer du meg på sjøen, vil jeg nok oftere enn ikke ha på meg vest. Det er nemlig påbudet jeg er i mot, ikke selve vestbruken. Denne skriver jeg under på :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Klovn1 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Sap, du er et godt eksempel. Jeg har fulgt hele hentetråden din og jeg har ikke sett et eneste bilde av deg på fb uten at du har vest på. Det kommer til og bli med vest som det er med hjelm i alpinbakken, det blir u-kult og ikke bruke det. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Om fruen ligger å soler seg på fordekk i 5 knop, hvilken risiko utgjør det? Avhenger ganske mye av form og fasong fruen :-) Beklager, kunne ikke dy meg... Mye av dette vil kunne skape større problemer enn mangel på vest: https://baatplassen.no/i/topic/53675-hva-er-kvinnens-arbeidsoppgaver-ombord/page-2#entry745159 mvh Bavaria32sport Som bruker vest når jeg finner det fornuftig Redigert 25.Juni.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Klovn1 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Bavaria32Sport: Skipperens utsikt over det fordekket kan medføre stor fare omgivelsene, men det er ikke pga mangel på vest, hehe ;-) Sap, du er et godt eksempel. Jeg har fulgt hele hentetråden din og jeg har ikke sett et eneste bilde av deg på fb uten at du har vest på. Det kommer til og bli med vest som det er med hjelm i alpinbakken, det blir u-kult og ikke bruke det. Det skjer nok rett som det er at vesten ikke er på her mellom øyene i 20-25 grader, null sjø og vanntemp på 20+. Som andre sier, så greier jeg helt fint selv å vurdere når det ikke er nødvendig. Trorr du har helt rett at det vil bli mer og mer som i f.eks slalombakken hvor det er inn å bruke verneutstyr, og det er positivt. Jeg tror det handler om holdninger. Ser enorm forskjell på vestbruk hos unge såvell som voksne de siste 30 årene. Tror bla RS sin Elias serie på TV har mye av æren for det. Men påbud; Nei takk. Har ikke tro på oppdragelse med pisk... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Folk I Båt Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Men poenget er jo at de fleste av oss allerede bruker vest når vi finner det nødvendig, på lik linje med at mc-førere bruker signalfarger. Vi ønsker ikke et påbud som gjør at vi må bruke det alltid, uansett situasjon. Det blir som om at du skulle bli bøtlagt for å kjøre mc på gårdsplassen uten og ha på signalfarger. Om fruen ligger å soler seg på fordekk i 5 knop, hvilken risiko utgjør det? Ja, dette var ikke noe partsinnlegg fra meg. Som jeg har skrevet før i denne tråden: Jeg er ingen umiddelbar tilhenger av noe påbud. Det jeg prøvde å illustrere var at de som tolker denne berømmelige pollen i retning av at den uttrykker meningene til landets fritidsbåteiere og fritidsbåtbrukere er fullstendig på ville veier. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Noen fruer er bedre å skue med vest fremfor kun iført bikini Redigert 25.Juni.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Larsen82 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Det er interessant at så mange mener det er viktig at de som eier båt ene og alene bør få bestemme dette med vestpåbud eller ikke. Det blir litt som å overlate til narkomane å bestemme om narkotika skal være lovlig, eller pubgjengere når kranen skal stenges. Selvsagt er det naturlig å spørre en tilfeldig andel av befolkningen i en slik spørreundersøkelse. I dette tilfelle kan det virke som dette er uheldig for oss båteiere som diskuterer dette her på BP, da flertallet av oss er imot et slikt påbud :) Sitér dette innlegget Link to post
Larsen82 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Et hyggelig resultat av denne tråden er at jeg nå har en grei forståelse av hva et representativt utvalg er, og hvorfor de som har svart på pollen ikke representerer et representativt utvalg av BPs aktive medlemmer. Redigert 25.Juni.2014 av Larsen82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at syv av ti som omkommer i båtulykker ikke bruker redningsvesten om bord Sitat slutt. Fra artikkelen til vanntro.. Er ikke dette god nok grunn for dere til å påby redningsvest ? Jeg synes det , så kan heller de\vi som ikke orker følge loven til enhver tid, heller ta konsekvensene i form av bot og eller drukning.. Men at man har gjort noe galt når man drukner fra fritidsbåt uten vest er vel ganske åpenbart i mine øyne.. Så at det kommer et påbud kan da ikke være så farlig som mange vil fram til.. Mener du her at du ønsker et vest påbud, som du med overlegg vil bryte for og redde 13 til 15 liv (ref NRK artikkel tidligere i deen tråden)? Angående de fire som reiste ut, på natta, uten vester ombord, i en liten båt. Er det kanskje, bare kanskje noe manglende i sikkerhets vurdering her? Både fra utleier og leier? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Er det ikke stort sett tyskere som omkommer nordpå i båter ? Kunne kanskje hatt vestpåbud for de uten norsk pass Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Mener du her at du ønsker et vest påbud, som du med overlegg vil bryte for og redde 13 til 15 liv (ref NRK artikkel tidligere i deen tråden)? Overlegg ? Ja samme overlegg som du benytter deg av når du skal kun kort vei med bilen og "glemmer" beltet eller ligger over fartsgrensen.. Jeg er egentlig ganske nøytral til vestpåbudet , men reagerer på dette vanvittige engasjementet MOT et sikkerhetsaspekt på sjøen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
adeneo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Det er interessant at så mange mener det er viktig at de som eier båt ene og alene bør få bestemme dette med vestpåbud eller ikke. Det blir litt som å overlate til narkomane å bestemme om narkotika skal være lovlig, eller pubgjengere når kranen skal stenges. Nei det blir det ikke, ikke en gang i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Over fartsgrensen hender ja, flytter bilen ja, flytter båten fra rampa til båtplass 30 meter uten vest ombord. Men det å bruke ressurser på noe som dette når det kan redde så få liv... Sitér dette innlegget Link to post
Larsen82 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Nei det blir det ikke, ikke en gang i nærheten. Klart det gjør. Eneste argument imot vestpåbud går på komfort/utseende, hvilket naturligvis er uvesentlig når man snakker om et potensielt livreddende tiltak. Når det er sagt er jeg også imot vestpåbud. Jeg mener folk bør få ta ansvar for dette selv. Redigert 25.Juni.2014 av Larsen82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Larsen82 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Folk må komme på banen med noen seriøse manboobs om kæptn ombord skal slippe på det grunnlaget der ved et evt påbud :D Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 @Pinkvin: Har noen seriøse spørsmål angående slike undersøkelser. hvor mye koster det og få utført en slik undersøkelse? Inkludert alt for og slutt arbeid i hvilken grad har oppdragsgiver "styringsrett" i utforming av spørsmålene og ordlyden? Hvordan sikrer man seg mot opplagte tulle svar? Av de 1500 som er nevnt i den opprinnelige undersøkelsen, er dette personer de har prøvd og få i tale eller er det antall som har svart? Veldig greit og få litt mer kunnskap om ulike emner som diskuteres. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hun kunne med fordel droppet flytevesten, Adeneo Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.