Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

La på Verdens Ende og tok morgenkaffen i dag tidlig. Merket at det begynte å buldret i det fjerne som om et jetfly kom inn i lav høyde. Tengte ikke så mye over det, men begynte å lure da støyen bare vedvarte. Kona kom også med kaffekoppen og lurte lurte på hva det rabalderet var for noe. Etter hvert fikk vi svaret da en NW370/390 bakket ut fra båsen en 6-8 plasser utenfor oss. Så ikke ut på oppførselen til mannskapet at de hadde problemer av noen art, og at allt tilsynelatende var som som det skulle være. Støyen tiltok da den vendte akterenden mot oss og ga gass på vei ut av havna og i retning Råssøsundet, fortsatt godt hørbar. Noen med NW som kan forklare dette? Tengte at den gikk uten eksospotter, men dette er vel en drevbåt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvor gikk de på ?

Er på jobb frem til mandag kveld så jeg får bare med meg nyhetene i bygda på nett.

 

larss

De gikk på oversiden av rødmerket rett syd av Torsholmen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

La på Verdens Ende og tok morgenkaffen i dag tidlig. Merket at det begynte å buldret i det fjerne som om et jetfly kom inn i lav høyde. Tengte ikke så mye over det, men begynte å lure da støyen bare vedvarte. Kona kom også med kaffekoppen og lurte lurte på hva det rabalderet var for noe. Etter hvert fikk vi svaret da en NW370/390 bakket ut fra båsen en 6-8 plasser utenfor oss. Så ikke ut på oppførselen til mannskapet at de hadde problemer av noen art, og at allt tilsynelatende var som som det skulle være. Støyen tiltok da den vendte akterenden mot oss og ga gass på vei ut av havna og i retning Råssøsundet, fortsatt godt hørbar. Noen med NW som kan forklare dette? Tengte at den gikk uten eksospotter, men dette er vel en drevbåt?

Alle 390 (unntatt 1 eller 2) har drev og 370 er levert med drev eller IPS, så ingen potter og eksos over vann.

Med mindre han har byttet ut med turbinmotorer eller motorromsviftene med typen for vindtunneler, så vil jeg uten å ha hørt lyden holde en knapp på at et drevhavari ikke er langt unna...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Alle 390 (unntatt 1 eller 2) har drev og 370 er levert med drev eller IPS, så ingen potter og eksos over vann.

Med mindre han har byttet ut med turbinmotorer eller motorromsviftene med typen for vindtunneler, så vil jeg uten å ha hørt lyden holde en knapp på at et drevhavari ikke er langt unna...

Hva med lekkasje/hull i eksosbelg? Men det vil kanskje ikke være så merkbart???

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De gikk på oversiden av rødmerket rett syd av Torsholmen.

 

 

Hei,

"boda" , Denne grunna må ha kostet forsikringsselskapene utrolig med penger, her er det mange båter som har hatt landkjenning.

 

For en god del år siden gikk det to båter på her på samme dag, en eller annen type baltic og messe/demobåten til Simrad en Birchwood tror jeg det var. 

Birchwooden hadde godt med navigasjons instrumenter for å si det slik, så hva som var grunnen til landkjenning  her vites ikke..., men den lå dypt i vannet når de hang på siden av skøyta inn Høllefjorden.

 

larss

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Hei,

"boda" , Denne grunna må ha kostet forsikringsselskapene utrolig med penger, her er det mange båter som har hatt landkjenning.

 

larss

Nuvel... Det er jo god plass på sørsiden. :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

De gikk på oversiden av rødmerket rett syd av Torsholmen.

Har også fått med meg endel grunnstøtinger i det området. Synes leia er oversiktelig og rimelig godt merket, så merkelige greier...

Men det skal jo bare litt uoppmerksomet eller feiltolkning til, så kan vi sitte på grunn alle mann.

 

Var det den røde saken rett NW for markøren i tracket mitt?

Kanskje de hadde ny Hellesund som mål og tok inn for tidlig? Virker for meg et unaturlig sted å dreie inn og bort fra leia.

 

bilde

 

Husker for et par år siden litt lenger vest langs leia hvor en gikk ganske kraftig på. De skjærene ble vel omdøpt til Fairlinefluene av noen her inne mener jeg.

Rett N for tracket

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er her :) catano ligger her og førstefender er også her :)

 

Akkurat trasket rundt i regnet nå, og kom akkurat inn i varm og tørr båt. Ser frem til solen kommer i morgen sen formiddag / ettermiddag :)

 

Hvor ligger du shyggen?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...