S/Y Emma Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Ahoy! Ser bloggen min ble nevnt. Den er ikke helt operativ, for å si det mildt. Men sporingen fungerer. Bilder kan man i mellomtiden se på Facebook: www.facebook.com/syemma Er fremdeles i Den kaledonske kanal. Fantastisk flott her, så vi stresser ikke! Sent fra min C6603 via Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Euklid Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 Mens dere er i Coruna kan dere jo ta en dagstur med tog inn til Santiago Compostella Var der på lørdag, vel verdt turen. Det har litt for lett til å bli til at vi primært ser havner, matbutikker og spisesteder på veien nedover, greit å få litt andre impulser. Bare å ta seg god tid gjennom kanalen, Steinsvik, tidevannet i Irskesjøen kommer snart nok! (Hvis dere ikke har tidevannstabell eller en digital ekvivalent er det lurt å skaffe før dere går ut av kanalen -- vi hadde 4.5 knop strøm med oss første dag etter kanalen, kjipt å få slikt midt imot.) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.August.2014 Del på Facebook Svart 28.August.2014 Tidevannskart og tabeller er viktig ja. Snakk også med de lokale. Etter tips fra en lokal seiler klarte vi en gang å ha medstrøm i nærmere 18 timer ved å utnytte noen bakevjer som ikke stod i strømkartet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Euklid Svart 28.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2014 Du ligger fint på svai inne i bukten ved Camarinas.Takk for tipset, ligger der nå (dvs ligger i den sørlige bukta pga vindretningen). I morgen loves det at vinden skal komme fra nord og med grei styrke, så da burde vi til en forandring kunne la Volvoen få litt hvile. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Vind! Sa jeg vind? Fire knop. I kastene. Godt vi kjøpte vindror i rustfritt stål, så ser det i det minste pent ut der det blinker. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Takk for fin tråd, følger med og bruker dette som inspirasjon! Hører gjerne mer erfaringer om hvordan båten fungerer, hva som er bra, evt. observasjoner/erfaringer en som ikke har handlet langturs båt ennå, kan ha nytte av. Jeg ser for meg at en pilothouse løsning ville nok være bra for en "gamling" som meg. Jeg lurer på hvor ofte dere justerer seilføringen for å holde optimal fart, eller tar dere ikke det så høytydelig bare det går i riktig retning? Selv tenker jeg å følge sistnevnte filosofi og kanskje slumre gjennom natten hvis man ender som soloseiler. Men først og fremst ønskes god tur videre! Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
avmønstret5 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Enig i at pilohouse er finte i kalde og tempererte farvann, men å seile genaker i fin bris med tilnærmelsesvis flushdekk helt uslåelig i varmere strøk. Alle faste anordninger som faste vindskjermer og hus stopper brisen og det blir lett i varmeste laget, det er i alle fall vår erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg lurer på hvor ofte dere justerer seilføringen for å holde optimal fart, eller tar dere ikke det så høytydelig bare det går i riktig retning? Det sies at langturseilere er de dårligste seilerne. Vi tok oss selv i å ikke å gidde å mase med å heise genakeren, med argumentet "det blir jo snart mørkt." Da var klokka såvidt over 12:00... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mizar Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Si fra hvis dere kommer til å bruke SSB, det ville vært gøy å prøve om vi får radiobølgene til å følge stratosfæren rundt jorda på et tidspunkt, regner med å ha dette rigget opp i vinter når mørketiden kommer og radiobølgene går langt! Har ikke kjøpt inn ennå. -Hva bruker dere (hvis dere har det da)? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Euklid Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Angående båtvalg: Så langt er jeg veldig fornøyd med å ha fast vindskjerm og stor sprayhood, men det kan godt tenkes holdningen min til det endrer seg etter hvert som vi bruker mer tid i varme farvann. Luftingen Enzo beskriver kan jeg godt finne på å savne – jeg er nordboer med kritthvite legger, og bruker lang tid på å venne meg til varme omgivelser – samtidig som jeg er glad i hvor godt beskyttet vi er når vindskjermen tar alt av sjøsprut og brodden av vinden selv i svært dårlig vær. Seilføring: så langt har motoren fått alt for mye jobb, så de gangene vi faktisk har vært i nærheten av seilbar vind har vi gjort relativt anstendige forsøk på å gjøre det beste ut av det. Jeg kan godt tenke meg at forholdet til dette endrer seg når vi kommer inn i områder med mer stabil vind. Vi har foreløbig ikke SSB på agendaen, men ser ikke bort fra at vi finner på å installere det før vi går gjennom Panama. Vi har satelittelefon ombord for mail og slikt, men den kommunikasjonsmessige store vinneren så langt er trackeren. Denne lille tassen kostet ikke stort i innkjøp, og for $50 per måned har vi ubegrenset sending og mottak av tekstmeldinger til enhver telefon eller mailadresse – i tillegg til sporingsfunksjonaliteten. Det er gull verdt å kunne sende korte statusoppdateringer hjem, samtidig som vi mottar alt mulig fra familie og venner: matoppskrifter og sangtekster etter forespørsel, reisetips, hilsener osv. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2014 Vi ligger nå ankret opp utenfor en strand på Illa del Arousa, som føles omtrent som en krysning av Blindleia og Verdens Ende, bare i Spania. Her finnes rikelig materie for den som ønsker input til debatten om båtfolk vs. folk i båt, er en ute etter gode grunner for å ha fartsbegrensninger nært land, forbud mot vannscooter og annet finnes det også mye å hente. Det blir roligere utenfor Fatu Hiva, eller? Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Vi har satelittelefon ombord for mail og slikt, men den kommunikasjonsmessige store vinneren så langt er trackeren. Denne lille tassen kostet ikke stort i innkjøp, og for $50 per måned har vi ubegrenset sending og mottak av tekstmeldinger til enhver telefon eller mailadresse – i tillegg til sporingsfunksjonaliteten. Det er gull verdt å kunne sende korte statusoppdateringer hjem, samtidig som vi mottar alt mulig fra familie og venner: matoppskrifter og sangtekster etter forespørsel, reisetips, hilsener osv. Ser ut som en veldig kul liten sak det der. Kanskje noe å vurdere for de som oppholder seg i lengre perioder i svenske eller danske farvann også, som er veldig glade i å sende sms Når det skrives at den kan sende meldinger til mailadresser; er de da også begrenset til 160 tegn? Og kan dere motta "mail" på over 160? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2014 Tegnbegrensningen gjelder uansett, så de taletrengte må fordele sitt budskap over flere meldinger. Kan godt tenke meg at dette er en begrensning som delvis er kunstig: datatrafikk på Iridium er dyrt, og Delorme ville neppe fått Iridium med på dette om det kunne ødelegge en stor del av markedet for satelittelefoner. Nå har bråkebøttene gått hjem for kvelden. Tredje kveld på rad for anker på et nytt sted, kan bli vant til dette: Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Hører gjerne mer erfaringer om hvordan båten fungerer, hva som er bra, evt. observasjoner/erfaringer en som ikke har handlet langturs båt ennå, kan ha nytte av. Jeg ser for meg at en pilothouse løsning ville nok være bra for en "gamling" som meg. Jeg lurer på hvor ofte dere justerer seilføringen for å holde optimal fart, eller tar dere ikke det så høytydelig bare det går i riktig retning? Selv tenker jeg å følge sistnevnte filosofi og kanskje slumre gjennom natten hvis man ender som soloseiler. e! De vanlige langturseilere er ikke opptatt av seiltrim. Har også hatt folk ombord som bare har vært opptatt av kurs og andre båter. Startet hver vakt med å trimme seilene. Noen seilkyndige våkner når seilene begynner å blafre, så ikke krise. Seiler stort sett med riktig trim, inkludert spinnaker om natten. Husker det var litt murring på 5 jibben en natt på turseilas. I mye vind er det alle mann på dekk for å jibbe spinnaker. Med genaker har vi prøvd å jibbe på vaktskifte, går med to mann hvis det ikke blåser for mye. Skal jeg bygge båt for langtur skal den ha pilothouse. I uvær er det fint å ikke behøve å være ute, men en må ha oversikt. Eneste fordelen med sprayhood er at den slås ned på fine dager. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 1.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2014 Prøvde å se om det var kaldere der oppe, men det var det visst ikke snakk om. Godt det enn så lenge er kaldt i vannet – og at solcellepanelet dytter inn nok strøm til at kjøleboksen gjør det den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 1.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2014 Tør driste meg frempå med en klisjé. 23 grader i salongen nå halv elleve, ypperlige forhold. Alle andre båter har forlengst dratt og stranda innenfor er tom. På dagtid skulle vi gjerne hatt litt mer vind, men bedre forhold for ankring tror jeg ikke vi kan ønske oss. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 (redigert) Prøvde å se om det var kaldere der oppe, men det var det visst ikke snakk om. Godt det enn så lenge er kaldt i vannet – og at solcellepanelet dytter inn nok strøm til at kjøleboksen gjør det den skal. Populær vinkel det der! Haiti, 2002 Noe dårligere oppløsning på mitt bilde ser jeg. Redigert 1.September.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Euklid Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 Haiti? Det var en original destinasjon, skjønt tilstandene der da kanskje var litt andre enn nå. Kunne godt tenke meg å dra dit, men nyhetene derfra har ikke gjort det alt for forlokkende. En helt annen ting: selv om varmen er ganske overkommelig for nå bør vi nok gjøre noe for å skaffe mer skygge på litt sikt. Vurderer å få laget en bimini på Kanariøyene, men prøver å tenke ut en eller annen mindre dominerende (og rimeligere?) løsning – alle tanker mer enn velkomne. Kalesja har mange kreative løsninger for åpning, men det er nok bare å anerkjenne at en bimini ville sluppet gjennom mer luft. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 I dag var det varslet rundt 5 knop vind i de kanaler vi sjekker. Fasit ble 35 knop på det meste, i kombinasjon med tett tåke og masse trafikk. Vi valgte å gå til nærmeste greie havn, og ligger nå i Vigo. Egentlig var planen å ligge for anker noen døgn ved noen visstnok fine øyer rett utenfor her, men værmeldingene er såder, så vi får se hva det blir til. Det ble pisket opp noen ganske krappe bølger i løpet av dagen, og skrogfestet til DuoGen ble bøyd, så vi får se om vi klarer å mekke sammen et alternativ. Jeg ønsker meg ofte et sveiseapparat ombord, men det får være grenser for hva en skal lesse ned båten med. For nå får vi se om vi klarer å få tak i en lokal helt, eventuelt prise oss lykkelige over at jeg har tatt med et feste i reserve, og så modifisere dette som best vi kan for å få det mer solid enn forrige variant. Et litt mer mekanisk-filosofisk punkt: motoren i båten er den opprinnelige fra 1986. Den lunter og går, og har sjelden særlig kompliserte problemer. Den er ferskvannskjølt, starter greit, og har nok krefter til å dytte oss avgårde i et anstendig tempo. Utover en veldig moderat mengde hvit røyk har jeg ikke noe voldsomt å utsette på den; den dårlige dieselen vi hadde på tanken ville neppe blitt tatt bedre imot av en mer moderne konstruksjon. Men det er altså en snart 30 år gammel motor, og skal vi bytte den ut bør det skje snart. En del av meg synes det hadde vært greit å få dette gjort på Gran Canaria, en annen del synes vi godt kan vente og se hvordan det bærer i vei – de selger nok motorer også på andre siden av Atlanteren. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Før avreise advarte flere meg mot byråkratiet vi kom til å støte på så fort vi kom inn i Portugal. Det var visst ikke måte på hvor overivrige havnepolitiet er, og det var bare å forvente bording med brysomme spørsmål så fort vi stakk baugen inn mot land. Realiteten er en del enklere, mye mulig det er en nylig utvikling. Marinaen vi ligger i (rett nord for Porto) tok en kopi av mitt pass, forsikringspapiret og båtkortet, og sammen med et kjapt skjema for innsjekking i marinaen var det hele unnagjort. Når vi må ut med rundt €14 per natt i havneavgift og dette er en del av servicen sliter jeg alvorlig med å skulle klage på tilværelsen. Havneavgiftene er en annen sak jeg har hørt mye jamring over fra andre. Skal man på langtur og ønsker å holde havneavgiftene til et overkommelig nivå er trikset svært enkelt: kjøp liten båt. Rett nok kostet havneleie en del i Storbritannia, men det var selv på det dyreste rimeligere enn det meste jeg har sett på sørlandet. For øvrig har losbåtene i havna her konkurranse i å lage størst mulig hekkbølger på vei ut og inn – greit å ha et par års trening fra båtboertilværelse i loshavnen Tananger. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Min opplevelse av portugal fra i fjor stemmer med din, rask innsjekk og billige båtplasser. Blir mye dyrere havner for de som går inn i Middelhavet. Og store båter blir mye dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 12.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2014 Jeg hadde ikke blitt gruelig lei meg om vår sannsynligvis siste etappe i Portugal i morgen (overfarten til Madeira unntatt) til en forandring kunne foregå uten at vi får en kuling rett i pannebrasken. Ligger nå i Peniche, etter å ha gått fra Figueira da Foz i morges. Herfra er det omtrent 45nm til Cascais. Atypisk vindmønster om dagen, dominerende vindretning på denne tiden av året skal være nordfra, nå har det blåst rett på baugen i lange tider. Innseilingen til Figueira da Foz var for øvrig av de mer spesielle: tre meter bølger rett bakfra, kombinert med rundt 2.5 knop strøm fra elven imot. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Ligger nå i Lisboa, i Marina Expo – et stykke forbi Lisboa sentrum. Det var overraskende sterk tidevannsstrøm i elva oppover her, så jeg skjønner at havna ikke akkurat er full – og at den er ganske mye billigere enn en del andre i området; for en uke her betaler vi €108, mens vi i Cascais ville betalt €230. Vinden fortsetter å blåse fra syd, så vi kommer nok til å bli værende her en stund. Håpet er at det skal snu så vi kan få seilt over til Madeira, alternativt legger vi kursen rett sydover mot Marokko. På veien nedover hit kollapset en av motorlabbene totalt. Vibrasjonene og lydene i båten var mildt sagt ekle når vi gynget frem og tilbake. Får hjelp av en tilsynelatende svært pertentlig mekaniker til å bytte ut disse. PS: Flere bilder skal komme, men jeg må finne et sted med langt raskere internett enn denne marinaen for å få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 (redigert) Som lovet, her kommer noen bilder fra siste par ukers eskapader. Først, fra ankringsplassen vår ved Illa de Arousa i Spania: Isla Cíes er del av en nasjonalpark en må søke om tillatelse for å entre og ankre opp i, men det er vel verdt å fylle ut søknadsskjemaet: Et av mange fyr: Duoro-dalen, der portvin produseres Full havn i Peniche Nye motorlabber har kommet, så vi skal nok få liv i motoren igjen ganske snart. Redigert 17.September.2014 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 Da har båten omsider fått litt frihet fra fortøyningene igjen, satser på at neste landkjenning blir Madeira. Nytt fra teknologifronten er at innespeidere nå kan få posisjonsoppdateringer på http://sailingorigo.net/?page_id=97 Foreløbig er det Volvoen som gjør jobben, men GFS lover vind en eller annen gang i morgen, og den skal forhåpentligvis vare hele veien inn. Nå er det lange dønninger som ikke kan være mer enn en halvmeter på det meste, noenogtjue grader i cockpit, kun noen få, lette skyer. Dette burde bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.