Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Har lest hele tråden nå - herlig :-) takk for at du deler med oss!

 

Tips til platt lens seiling: Om du har mulighet til å skjøte et fokk (eller del av genoa) helt stramt fra forstag til mastefot omtrent -er det mange som erfarer at det begrenser rullinga. Det er nok enklere på båter med kutterstag - da sprir man gjerne genoaen til en side og setter kutterfokket stramt. Dere kan kanskje eksperimentere litt med gennaker og innrullet genoa?

Link to post
Share on other sites

Har ikke kompressor ombord. Endte opp med å konkludere med at jeg ikke kunne forsvare hverken kostnad eller plassbruk. Det er ikke veldig mange steder jeg kommer til å dykke uten at det finnes et dykkesenter i nærheten, og det koster sjelden stort å fylle flaskene der (typisk 30-50 kroner pr stk). Med dette i bakhodet blir kostnaden per dykk ganske så formidabel på de få ekstradykkene en kompressor vil kunne gi. Som et slags kompromiss har jeg fire flasker ombord, så det holder jo litt.

 

Gennaker og genoa er en interessant tanke vi ikke har prøvd, takk for tipset. Å skjøte innrullet genoa stramt har jeg derimot gjort noen ganger, og det fungerer sånn noenlunde.

 

I tillegg til byråkratiet med å få kommet oss gjennom kanalen er autopiloten fremdeles høyt oppe på agendaen ombord. Jeg har nå Raymarine Evolution-elektronikk med drivenhet på rattet. Hovedproblemet er at drivenheten bråker som et uvær – såpass ille at den dominerer støybildet også når vi går for motor. Drivenheten har bråkt mye helt siden den var ny, men jeg tror faktisk det ble verre da jeg byttet ut elektronikken på Bonaire, fordi den med ny elektronikk styrer mer enn før. Mulig den trenger litt innkjøringstid, men foreløbig styrer den også mindre rett enn den gamle ST4000-elektronikken. Det ideele hadde vært å få litt mer dreis på vindroret så vi ikke trengte noe av dette, men spesielt på lens har det vist seg å være en utfordring.

 

Alternativene mine er sånn omtrentlig:

–ignorere støyen og oppholde oss lengst mulig unna rattet (lite fristende)

–forsøke å gjøre noe med støyen (men drivenheten skal ikke smøres, så gode råd er dyre)

–bytte ut hele drivenheten med en som sitter på kvadranten (men dette blir en dyr affære, og føles unødvendig når jeg vet den andre kan styre båten fint også i mye sjø)

Link to post
Share on other sites

Herligt å følge dere :thumbsup: Gir meg noen assiasjoner til egne strek for en del ti år siden. Støyende atopilot er drepen i legnden og alternativet er vindror. Hva med å rulle inn genoaen, når genaker er ute, og bruke en del (justeres etter behov og vindstyrke) av denne som vindror. Kun noen liner og blokker ført akterover til ror...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mulig vi kommer til å få mer gennakerføre etter hvert, hittil har dagene med gennaker vært klare unntak – tipper det var 5-6 dager over Atlanteren som var stille nok til dette, i tillegg til mye av etappen fra Bonaire til San Blas. Ideen om å bruke seilet som vindror virker artig nok – skjønt jeg er litt usikker på om egne seilevner er gode nok til at jeg ville klare å få balanse i et slikt oppsett. Mistenker strengt tatt at en del av grunnen til at jeg sliter litt med å få vindroret til å samarbeide er at jeg ikke er en seiltrimmer av rang. Får alltids justert seilene så det lunter i vei i et noenlunde akseptabelt tempo, men jeg er ganske sikker på at svært mange som aldri beveger seg ut av Oslofjorden er langt skarpere seilere enn meg.

Link to post
Share on other sites

Fiffig idé, den skal jeg teste. Har også bestilt en ny drivenhet til autopiloten, i håp om at den ikke vil støye like ille. Uansett kjekt å ha slikt i reserve.

 

Timet ankomsten til kanalen litt dårlig – båten ble målt av kanalmyndighetene skjærtorsdag morgen, og da går det fire dager før banken åpner. Det går ganske greit å komme seg gjennom uten å bruke noen hundre dollar på agent, største ulempen er at avgiften og et nokså stort depositum må betales i kontanter i en spesiell bank beliggende i Colons kanskje mest suspekte strøk; å ha 2000 dollar cash i lomma er ikke noe særlig i en by som i utgangspunktet er kjent for ran, tyveri og vold.

 

Skal være med en australsk båt gjennom kanalen som linehandler i morgen (må ha fem ombord – en ved roret og en for hver line), greit å få en preview av det vi skal gjennom.

Link to post
Share on other sites

En kveld på veien til San Blas sirklet tre fugler lenge over oss, på jakt etter et sted å hvile.

 

bilde

 

Mennesker er skumle dyr, så fugler tør ofte ikke annet enn å sette seg langt oppe i riggen – men der er det ikke mye å holde seg fast i, og andre salingshorn på en båt som ruller er en glatt og ustabil plattform. En fant seg en plass helt øverst, i ramma antenne sitter fast i. En annen var ekstremt flittig i sine forsøk på å sitte på salingshornet, uten særlig hell.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Å hvile seg etter nebbet var neppe noen behagelig positur, og de bestemte seg etter ikke veldig lenge for å gi opp hele prosjektet.

 

bilde

 

Denne gangen dro besøket uten å ha fått en særlig tilfredsstillende hvil, og førstemann på vakt den natta kunne belage seg på noen rolige timer.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Turen gjennom kanalen ombord på katamaranen Skyus var nokså udramatisk. Vi var knyttet sammen med en fransk seilbåt gjennom alle seks slusene, og utover at kapteinen der hadde magre språkkunnskaper og dårlig hørsel gikk det hele veldig greit for seg. I morgen er det vår tur. Har sjekket grovfilteret og lar nå motoren gå for å forsikre oss at alt er i orden – motorstopp i Panamakanalen er svært dårlig stemning (og en kostbar affære)

 

Å gå gjennom med småbåt er kjent som en «handline transit»: de større skipene trekkes gjennom av lokomotiver. Små båter har ikke los ombord, men en rådgiver: typisk en som egentlig har en annen jobb i kanalsystemet, f.eks. skipper på vaktbåtene som kjører rundt. Etter planen skal vår rådgiver ankomme halv fire i morgen ettermiddag, så det er nok godt utpå natten norsk tid før vi er inne i Gatun-slusene. Neste morgen bærer det videre fra Lake Gatun til slusene på Stillehavssiden, og det er ikke helt usannsynlig at vi går inn i disse rundt 12-tiden lokal tid, noe som skulle tilsi at meget spesielt interesserte (hei mamma!) kan beskue vår ferd på kanalens nettsider et stykke ut på lørdag kveld norsk tid: http://www.pancanal.com/eng/photo/camera-java.html?cam=MirafloresHi

 

Etter å ha sett hvordan det foregikk gjennom kanalen i dag er det vanskelig å være alt for bekymret, men jeg må innrømme det er litt nerver i systemet. Mest sannsynlig blir vi slått sammen med en eller to større båter, og kommer derfor ikke til å gjøre det helt store på vei gjennom slusene, men det er litt spennende å skulle snu tre båter som er festet sammen på nokså liten plass når en Panamax-båt er på vei i vår retning. Etter mange måneder i Atlanterhavet med sidesteg er vi nå på vei ut i et ganske annet område, og har 7-8000nm foran oss uten de helt store mulighetene til å få ordnet ting på båten – selv om vi har gjort mye med båten her, på Bonaire og i Trinidad blir det noen intense dager i Panama City før vi legger avgårde.

Link to post
Share on other sites

Kom gjennom kanalen i går, og ligger nå for anker i Stillehavet. Helt grei følelse, dette her. Ingen problemer gjennom kanalen, utover at linehandleren vi leide inn (kanalen krever at en er fem ombord, og ventetiden i kanalen er i år så kort at det ikke er flust av frivillige seilere som har tid til å bistå før egen transitt) ikke snakket er kvekk engelsk og ikke var særlig god på å håndtere liner: på vei ned sluser er det ikke om å gjøre å holde linene strammest mulig, har ikke noe behov for å teste om pullertene mine tåler å løfte to båter.

 

Blir liggende her noen dager for de siste forberedelsene, skal forsøke å laste opp bilder fra siste dagers foreteelser før vi seiler mot Las Perlas og Galapagos.

Link to post
Share on other sites

Forsøker meg på å laste opp et par bilder med telefonen.

 

bilde

Travel ankerplass på atlanterhavssiden av kanalen

 

bilde

Et av lokomotivene som trekker de store skipene gjennom. Med 106 fot brede skip og 110 fot kanal skal det manøvreres med presisjon

 

bilde

Rådgiveren vår første dag hentes med losbåt i Lake Gatun

 

bilde

Skipet bak oss i Gatun-slusene

 

bilde

Første kveld i Stillehavet

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første lille del av Stillehavet er endelig i ferd med å krysses: i dag nokså moderate 30 mil til Las Perlas. Utsjekk fra Panama var et sant helvete; å få tak i diesel og vann før avreise ikke stort enklere. Men nå er vi i gang, og pelikanene vinker oss farvel. Blir på Las Perlas et par dager, for å slappe litt av og vente på vind mot Galapagos.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder igjen, tusen takk! Det er så man fornemmer luftfuktigheten og tropisk klima. Det gjør ikke noe at det er 20 grader i april her hjemme heller, det forsterker bare drømmen.

-Så i tilfelle flere kunne tenke seg å gjøre noe lignende, kan du si litt om kostnadene knyttet til selve kanal-etappen? Hva er bilettprisen fra den ene siden til den andre, så å si?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte $1875 i cash til kanalen, $891 av dette er et depositum som forhåpentligvis er tilbake på min konto om noen dager. I tillegg betalte vi $70 for å leie fire lange liner, og endte opp med å måtte leie inn en linehandler, rundt $100 til. Dette gjelder for alle båter opp til 50 fot, over dette er første hopp $300 om jeg husker rett.

 

Ikke kjempebillig, men billigere og enklere enn å seile rundt. Heller ikke så verst dyrt når en tar i betraktning antallet personer involvert: vår rådgiver ("los") måtte fraktes hjemmefra med bil, derfra med losbåt. Samme prosedyre på vei hjem – og rådgivere må bringes i to omganger. På land er det fire som håndterer liner i hver av slusetrappene. Legg til administrasjon, oppmåling, scheduling og annet, så kan jeg skjønne at det koster noen dollar å drive dette. Kanalens administrasjonsbygg i Panama City er forresten det mest overveldende kontorbygg jeg har sett noe sted; minner mer om et presidentpalass enn om et hovedkontor.

 

Men for interesserte som er i området og ønsker å ta turen på en annens båt skal det neppe koste stort: en må ha fem ombord, og de færreste har så mange. Det er lett å finne en båt som er ute etter en ekstra sjel eller tre, og standarden her er å dekke mat og transportutgifter for de som stiller opp.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra første dag på Stillehavet – hyggelig farvel med pelikaner og skip for anker utenfor Panama City, hundrevis av delfiner ønsket oss velkommen litt lengre ute. Den enorme hvalen som dukket opp rett bak båten like etterpå rakk jeg dessverre ikke å ta bilde av.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dykket under båten i dag for å fjerne groe, i påvente av inspeksjon av skroget når vi ankommer Galapagos – myndighetene der tar beskyttelse av dyr og planter på alvor, og den som ankommer med mye groe blir sendt tilbake på sjøen for rens. (At en betaler en fast avgift per person for gleden av denne skroginspeksjonen er en litt snodig sak; de vet å melke seilere.)

 

Det gror mye her i varmen, men det som tok oppmerksomheten min var anoden på propellen: ny midt i desember, nå over 90% tæret bort. Heldigvis hadde jeg ekstra og det er en smal sak å få den byttet, så nå skal forhåpentligvis alt være i orden for en stund. Men fire måneder var voldsomt kort tid? Anoden på drevet har helt normal tæring.

Link to post
Share on other sites

Anode: Du har en gedigen propell i edelt metall. Har tittet på ditt innlegg #125. Saltgehalt og varme i sjøvannet øker korrosjonshastigheten.

 

Du må nok regne med forholdsvis høy avvirking på propellanoden. Mulig at avvirkingen vil kunne gå noe ned. Effekten er at det legger seg sinkoksid fra anoden på propellen. Dessuten vil minusladningen i propellen trekke til seg diverse pos. ladet ioner av magnesium og annet som er løst i sjøvann som vil gi en diffusjonstett barriere. I så måte ikke noe poeng i å ha propellen høyglanspolert, la den være 'matt'. Der er imidlertid viktig at du holder sjekk på propellanoden. Både drevanoden og selve drevet vil opptre anodisk overfor propellen.

 

God tur over til Galapagoss!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fremme på Galapagos etter djevelsk mange motortimer; først flere døgn uten antydning til vind, så klarte vi på slutten å havne så langt nord at det ville tatt voldsomt lang tid å krysse oss sydover til San Cristobal. Innsjekk koster for vår lille båt smått ufattelige $980 dollar. Håper skroget er rent nok til å bestå kontrollen; har vært i sjøen i går og i dag for å skrubbe, men det er vanskelig å ta alt når vi er på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...