Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

On 3/25/2020 at 9:11 AM, Jackie1 said:

Vi har vært innom og lest litt av og til. Mest på grunn av at vi har samme type båt :) Vi er helt nye på seiling og kjøpte båten i desember 2018. Er det noe vi bør være oppmerksomme på? Fordeler/svakheter?

Svakheter? Den gynger som faen hvis det blir mer enn 5-6 meter høye bølger. Er ikke så mange av de som har en særlig god løsning for ankervinsj i baugen. Meg bekjent finnes det ingen fullgod løsning på å ikke få litt vann inn gjennom rorstammen når det kommer store bølger bakfra og rorlagrene ikke er helt nye. Blir veldig fullt ombord når en skal ha med noen måneder med mat, dykkerutstyr for to, jolle, et lite bibliotek, et par gitarer, en halv båt i reservedeler og alt mitt andre jordiske gods – burde vært bygd på en kjelleretasje eller to til så det gikk an å få plass.

 

Men båten vår har nå surret seg fremover uten de helt store problemene, så helt håpløs er den da ikke.

Link to post
  • 2 måneder senere...
Euklid skrev On 19.8.2016 at 12.27:

Kom frem til Australia i går –

 

....og for å komme inn i marinaer må en noen steder ha kaskoforsikring, andre steder forlanger minst 10 millioner dollar i ansvarsforsikring. Kasko på en liten, gammel båt som seiler langt er ikke enkelt å skaffe, og ansvarsforsikringen vår har et tak på 50 millioner kroner. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å gjøre mer skade enn som så, men resultatet er i alle fall at vi er utestengt fra marinaer i Australia. Ganske sært opplegg, men det er jo fint for budsjettet.

Løfter denne gamle saken her, er det noen som har funnet en løsning på dette ? 

Gjelder dette faktisk alle havner i Australia, det er totalt umulig å få kaskoforsikring på gammel båt (noen som vet om andre selskaper enn Pantaenius som faktisk har løst dette) og den 10mill dollar summen er også umulig. 

Noen andre som har vært neafør og sett noen løsning.

 

Sitat

Panthaenius sier som følger:

 

Hei igjen,
For at vi skal kunne tilby kasko utenfor Europa i Atlanterhavet (Kanariøyene, Azorene, Karibien osv) er den nedre verdigrensen 800.000 NOK. For områdene utenfor Atlanterhavet (Stillehavet, Oceania, Indiske hav) er den nedre verdigrensen 1.000.000 NOK.
Ansvar og ulykke kan vi tilby uansett.

 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Innbiller meg at de justerte summen for ansvarsforsikring året etter at vi seilte. Ellers er 50 millioner danske nå mer enn 10 millioner australske dollar; en kan jo håpe på at det fortsetter slik, eller satse på at de ikke tar seg bryet med å lese gjennom dokumentene man drar med seg og konverterer til rett valuta.

 

Jeg hadde sikkert rett da jeg nevnte at noen krevde kasko, men hovedproblemstillingen (som vi ble spurt om på telefon før vi siktet baugen mot en marina) var ansvarsforsikring. Ikke sikker på at mangel på kasko er like problematisk.

 

Det lar seg gjøre å få global kaskoforsikring på gammel båt, men ikke akkurat noe jeg har sett mye salg av i Norge. Men kan kjøpes i New Zealand om man skulle være interessert (og sikkert andre steder), skjønt de krevde en inspeksjon som kostet litt. Husker at forsikringen i seg selv ikke var så spinndyr, men summen av forsikring og inspeksjon ble for vår lille båt såpass at jeg tok sjansen på at det ville gå greit – hadde ikke da mer enn et drøyt år igjen før vi skulle være hjemme.


Vi sparte ganske mye penger på å bare ligge på svai i Australia, så det var jo noe. Bare litt ugreit når tidevannet stakk tilbake til havet samtidig som vi fylte jolla med mat ...

99141574-FCA2-4A42-A328-81254E771276.jpeg.8e67120152b582b7dbf70c56cb9e8aa3.jpeg

Link to post
3 hours ago, Enzo said:

Interessant, takk for info.

 

Får vår del trenger vi ikke globalt det er kun Australia som er litt kritisk med tanke på å kunne gå inn i marinaer, har du noe navn på det selskapet i NZ som du snakker om ?

Tipper det var disse: https://www.marine-insurance.co.nz Men finnes sikkert andre også, mulig det enkleste er å finne et australsk alternativ. Ganske vanlig med kasko også på gamle langturbåter i en del land.

Link to post
  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
On 2/11/2024 at 4:29 AM, Eika said:

Men en ting jeg savna, mer fiskebilder.

Håper det går bedre med nakken! Grunnen til at tråden ikke har flere fiskebilder er at jeg er en elendig fisker. Her er samlet fangst fra syd-atlanteren, der vi oppholdt oss i noen måneder i næringsrikt hav:

A464F9C1-82F2-4FC9-B8C8-5247F131554B_1_105_c.jpeg.febdd0e0503a9016bbe0fb592c093f1c.jpeg

 

Denne fisken har altså funnet veien ombord helt selv, og den observante leser vil se at vi her faktisk hadde snøret ute.

 

Med begrenset kunnskap og påfølgende lite taktiske valg (kombinert med litt for lav båtfart?) blir det til at det er tilfeldighetene som avgjør om det blir noe fisk. Stort sett gikk det i mahi mahi, de er livlige og en artig opplevelse å hale inn:

09EBDB63-6A57-404E-97D3-711F6ED6C560.jpeg.946a595322b7f3fed42e5af6c17faf6b.jpeg

Utenfor Vanuatu kom vi over en enorm stim med mahi mahi, der var det stort sett bare å slippe sluken uti, la den skli noen båtlengder bakover og så sveive opp en ny fisk, alle sammen av helt topp størrelse, tipper en drøy meter lange. Vi hadde ikke fryser og det er begrenset hva to sjeler kan spise, men her visste vi at vi snart kom inn til Tanna der de lokale stort sett ikke har havgående båter, så da dro vi opp en god del fisk som ble delt ut til de som fisket rundt i bukta med kano.

 

Noen ganger fikk vi tunfisk, da ble det god stemning ombord:

26298EBF-56A6-48E6-9985-CCED9AB99F1D_1_105_c.jpeg.c340c1ebc5d03828a99f5460245d21f3.jpeg

 

En sjelden gang dukket det opp mer eksotiske dyr på kroken. Vi hadde et par ganger nærgående møter mellom fiskesnøre og hval – det ville nok gått verst utover snøre og stang, men de bommet heldigvis med knappest mulig margin. Denne her var ikke så heldig, forhåpentligvis svømmer den fremdeles rundt et eller annet sted på havet.

IMG_2706.jpg.fd16b8907e5d0e7f4cdfb529b9834509.jpg

 

Turens beste fiskelykke hadde vi i Namibia – ikke fordi vi hadde fått så vanvittig godt håndlag med dette innen vi hadde kommet så langt, men fordi en av de lokale fiskebåtene kom bortom med en svær sekk full av hummer og fisk. De hadde nok et håp om at de skulle få byttet inn hummeren mot en pakke eller to med røyk som de selv hadde gått tomme for, men vi hadde dessverre dårlig med slikt ombord.image.jpeg.9713bce4032a467d160aa3a3649454e6.jpeg

 

image.jpeg.dfb89df489a2e13c43174163a36fa00e.jpeg

 

Det er morsomt å se tilbake på disse bildene og minnene nå; det har gått åtte år siden vi kom tilbake fra tur, og mye har skjedd siden. Nå fylles dagene med bleieskift, en stappfull møtekalender og et rekkehus som nærmer seg ferdigoppusset. Eldstemann blir snart fem og lurer litt på hvorfor vi ikke kunne seile til Stillehavet i sommerferien som gikk, mens yngste såvidt har begynt å prate. Jeg vil gjerne ut på havet igjen – de små får bli litt større først, men vi må komme oss avgårde mens de fremdeles er små nok til at de har lyst til å være med oss foreldre. Klokka tikker, og havet ligger der og venter.

 

Må bare ha litt større båt, litt større barn og litt fullere konto først. Drømmer litt om en Oyster 45, HR 46 eller lignende – må ha noe som er stort nok til at vi har lyst til å bo der over tid og har plass til litt gjester, men lite og gammelt nok til at det ikke blir helt dustete dyrt. Skal jeg igjen slutte å jobbe for å sette seil vil jeg helst gjøre det så jeg vet at jeg ikke trenger å ha noen frist for å komme tilbake, og det blir litt motbakke om vi skal begynne med å bruke mange millioner på et skinnende glis av en båt. Utsikten er den samme uansett hvor blank gelcoaten er.

 

IMG_4176.jpeg.66cdc14f5f7d2785f296178d13eaa24e.jpeg

Link to post
1 hour ago, Bitteliten said:

@Euklid  hva med en Regina 43 ferdig utstyrt for seil dit du vil når du vil. Vi er allerede i Middelhavet 😊

Ønsker meg noe med tre separate kabiner (med dør). Regina er flotte båter, men den blir nok både for liten og for dyr – og noen år for tidlig. Tenker jeg ser an økonomien når det nærmer seg og legger en plan deretter. Vil heller droppe planen om sentercockpit med tre kabiner enn å utsette turen et år eller to fordi jeg absolutt skal ha svensk møbelbåt. Det viktigste nå er å leve noenlunde nøkternt så vi gir oss alle mulige frihetsgrader fremover i tid – med de inntektene og kostnadene vi har blitt vant til nå er det ganske absurd å se på mine gamle budsjettregnestykker fra seilturen – et halvt års leveutgifter den gang gir ikke så mange ukene med kostnadsdekning nå.

Link to post

Jeg husker at denne tråden var noe jeg gledet meg til når det kom nye innlegg @Euklid Later til at vi kan tolke deg i retning at det kommer en fortsettelse ila noen år?

 

Jeg følger et par seilbåter på Youtube. SV Delos er den jeg faktisk har begynt å se helt fra begynnelsen samtidig som jeg følger byggingen av den nye katamaranen deres. Greit å sette på en episode i ny og ne når man har litt nedetid.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Link to post
Euklid skrev for 7 timer siden:

Må bare ha litt større båt, litt større barn og litt fullere konto først. Drømmer litt om en Oyster 45, HR 46 eller lignende – 


kult å høre fra deg @Euklid !

 

sønnen til en kompis har en HR 45 liggandes i New Zealand for salg!

fullt langturs utstyrt, WM, vindror, ny stående rigg og en masse annet nytt. De seilte båten fra Stockholm til NZL !

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...