Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Da må jeg ønske deg velkommen tilbake til Europa! Sov godt, skaff overskudd og gjør deg klar for en skikkelig oppdatering her på BP! Jeg gleder meg til beskrivelse av tredje kryssing (?) av Atlanteren.

 

Hvor lang tid blir dere i Skotland? 

Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev for 15 timer siden:

 

Hvor lang tid blir dere i Skotland? 

 

Vi ønsker dem alle velkommen, når de kommer. - De kommer tidsnok tilbake til den tvangstrøyen som nøyaktig tidsplanlegging er, når skuta klapper til kai i Tønsberg... Den overgangen skal ikke undervurderes. :-)

 

På den annen side, er det sikkert noen som gjerne vil være på brygga og ønske velkommen også, så når det nærmer seg kan de jo gi et hint her om antatt ankomsttid... Tønsbergs Blad bør vel tipses også kanskje?

Link to post
Share on other sites

Propell1 skrev 17 minutes ago:

Vi ønsker dem alle velkommen, når de kommer. - De kommer tidsnok tilbake til den tvangstrøyen som nøyaktig tidsplanlegging er, når skuta klapper til kai i Tønsberg... Den overgangen skal ikke undervurderes. :-)

Tror igrunnen de alt har en tidsplan å følge: Sitt eget bryllup.

 

Propell1 skrev 18 minutes ago:

På den annen side, er det sikkert noen som gjerne vil være på brygga og ønske velkommen også, så når det nærmer seg kan de jo gi et hint her om antatt ankomsttid... Tønsbergs Blad bør vel tipses også kanskje?

Nettopp!

For meg er det ikke mulig å stå på kaia, men det hadde vært kjekt å hilst på når de bestemmer seg for å ta en signingsferd...

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, SøndreSvaberg said:

Da må jeg ønske deg velkommen tilbake til Europa! Sov godt, skaff overskudd og gjør deg klar for en skikkelig oppdatering her på BP! Jeg gleder meg til beskrivelse av tredje kryssing (?) av Atlanteren.

 

Hvor lang tid blir dere i Skotland? 

Takk for det! Vi har fått sovet ut, og flyttet oss i dag fra Oban og opp til Corpach, der kanalen begynner. 25 knop motvind første fem mil, deretter paddeflatt vann og nesten vindstille resten av veien.

 

Ligger innenfor første sluse nå, og tasser oss sakte innover i morgen. Vet ikke helt hvor lenge vi blir i Skottland, men prøver å få inn noen gode fotturer i løpet av kanalen, så får vi se hva været i Nordsjøen tilsier. Ser ikke ut til at det er allverden å bekymre seg for på langtidsvarselet nå, men det kan jo finne på å endre seg.

 

Må beklage bildetørke i tråden; laptopladeren min har tatt kvelden (håper i det minste det bare er laderen), så bildene gror inntil videre fast på minnebrikkene i kameraet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Knabbet laptop nummer to ombord og fikk importert noen bilder. Ikke helt hastighet eller programvaren jeg er vant med, men det går jo, det også.

IMG_5672.jpg.a1a19655d432f7a9c890689e8bf9dd7a.jpg

 

Vi var rimelig fornøyde når land dukket opp på horisonten etter 20 døgn underveis, omtrent halvparten av de med tett tåke. Men bortsett fra tåka kunne været over Nord-Atlanteren knapt vært bedre – det skal knapt være mulig å seile over det strekket vi gjorde med så enkle forhold.

 

IMG_5699.jpg.4b5fb7f3957eb14e0714b2d826e786a9.jpg

Mø sjæl.


 

IMG_5725.jpg.0529c2835d03f4377333223ea76900a2.jpgFort William på nattestid, Storbritannias høyeste fjell Ben Nevis ligger til venstre.

 

IMG_5720.jpg.97f7461d3d49d0f19c1c3784b06d3d3a.jpg

Inne i bassenget etter første sluse i kanalen. Totalt er kanalen 50 mil lang – litt over halvparten på innsjøer – 29 sluser og 10 broer.

 

IMG_5728.jpg.4aef73d26db6e4855d193e6bb61a6756.jpg

Vel fortøyd i sjeldent rolig vann – kan nok finne på å bli litt sjanglete når vi går ut i Nordsjøen igjen om noen dager. (Vi er i midten.)

 

IMG_5756.jpg.84186cb585839a020bb05b6ead24c27c.jpg

Utstyret i kanalen er av gammel årgang; kun én av slusene er ikke av de som opprinnelig ble bygget, og denne siste ble bygget i 1844. Slusevokterne har stort sett ganske late dager, men enklest av alle er hverdagen til han som har ansvar for denne broa. Rett nok går det en liten vei på den ene siden av kanalen, men på den andre siden så jeg ikke annet enn kyr og noen sauer, men slusevokteren sitter parat fra 8 til 18 hver dag for å stenge broa om en bonde eller vandrer vil over.

 

IMG_5718.jpg.17c99b803ab93a48815657071b6fa2cf.jpg

Slusene er dimensjonert solid med tanke på trafikken de har i dag, men opprinnelig var kanalen konstruert for å flytte krigsskip uten å måtte streve med dårlig vær og sterke tidevannsstrømmer rundt nordtuppen av Skottland.

 

IMG_5745.jpg.effebc0bb0eb859645f9214adae88d84.jpg

Fluefiske i elva som går parallelt med kanalen.

 

IMG_5762.jpg.501963bfd92ac96b2d7a85dc47de12ba.jpg

Det er vanskelig å gå lei av landskapet her.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rett inn – litt fordi vi vil hjem, men også fordi vi har en utlending fra utlandet ombord, og dermed pass som må stemples, politi som må oppsøkes og så videre. Aner ikke hvor lang tid den prosessen tar i Norge, men greit å være helt fremme om det finner på å trekke ut i tid.

 

(Britisk immigrasjon skal ringe meg om 20 minutter, og det har de lovet helt siden vi kom.)

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Været ser ganske bra ut de neste dagene, nærmeste en kommer sterk vind i Nordsjøen burde ha roet seg innen vi rekker å komme så langt. Vi håper på å ha alt klart til å legge avgårde rundt midt på dagen, gjenstår stort sett å få ombord vann og diesel, samt klatre en tur i riggen for å sjekke at det står greit til der oppe.

 

Vi har blitt vant til å labbe til butikken i tropiske strøk, gjennomvåte av svette før vi kommer frem og med en og annen kakerlakk gjemt bak kaffeposene. Det er hemningsløst enkelt å bare gå til den store matbutikken rett rundt hjørnet fra marinaen, der handlevognene har fire hjul som roterer og det ikke finnes antydning til kakerlakker. Men bananene på Marquesas smaker jordbær, så noe får en igjen for strevet.

 

Kan håpe at værvarslet er troverdig nok til at det ikke skjer allverden av spennende begivenheter underveis, men oppdaterer gjerne forumet om noen kan være mellomledd.

 

PS: om noen kjenner til en anstendig priset ~4m båtplass et eller annet sted mellom Tønsberg og Oslo har jeg en båt som trenger et nytt hjem.

Link to post
Share on other sites

Vi sluses ut om 20 minutter, deretter bærer det hjemover. Etter mange telefoner fikk jeg tak i  rett mann i politiet, og blir møtt av de på brygga når vi kommer, kan håpe jeg ikke rykker rett i kasjotten for langvarig fravær og uflidd skjegg.

 

Takk for tips om båtplass her og på PM.

 

Ingen napp på forrige forespørsel om en videreformidler for de neste dagene, noen som har lyst? En brennkvikk PM med e-post og telefonnummer hadde i tilfelle vært fint – evt en melding på trackeren senere.

Link to post
Share on other sites

Tollen har latt oss kaste loss (immigrasjon skal som vanlig ringe om 20 minutter, de må ha enkle dager på jobb), og vi er ute av siste sluse. Burde ha tidevannet med oss de neste timene nå, og vi har fine forhold, om enn foreløpig noe motvind. Regner med at det gir seg når vi kommer klar av land.

 

IMG_3493.JPG.4aee07eacf121c4e70c0b0c55dd5faa9.JPG

IMG_3495.JPG.eed81e7e58404e66e0046b7568dd4f07.JPG

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat urovekkende store bølger i kveld, selv Loch Ness hadde litt større bølger å by på. Svak vind fra nordøst, motoren står for fremdrift og BBC Radio 3 for underholdningen. Håper det lar seg gjøre å seile i løpet av natta eller morgentimene.

 

IMG_3502.JPG.10f8b391cbcfa96d47c9aa94f7f9398c.JPG

Link to post
Share on other sites

IMG_3503.JPG.60c1078a0d32d7af0957b69e7ce8e665.JPG

 

Vi har hengt opp litt seil, og holder god fart østover. Uvant – men veldig ålreit – at det ikke blir skikkelig mørkt. Under 450 nm gjenstår, 300 til Lindesnes.

 

Ser ut som om det kan bli en ganske stille overfart med mye motorgange, Fast Seas beregner at høyeste vind vil være 14 knop, helt oppe i 19 i kastene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...